אפרקסתא דעניא כתב:עברתי על כל ספרי רי"א הלוי, ובכל מקום שהוא חולק על ראשונים הוא עושה זאת בעדינות, במחילת כבודם, ומתוך דברי הערכה כלפיהם.
החזן כתב:אפרקסתא דעניא כתב:עברתי על כל ספרי רי"א הלוי, ובכל מקום שהוא חולק על ראשונים הוא עושה זאת בעדינות, במחילת כבודם, ומתוך דברי הערכה כלפיהם.
לענ"ד, אמנם הוא חולק על הראשונים מתוך לשונות של ענווה, אבל בלי הרבה הערכה. דוגמה לכך ניתן למצוא במבואו של מירסקי לשאילתות, תחילת פרק ג'.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?163579&&page=10
אפרקסתא דעניא כתב:הוא העריך אותם על גדלותם בתורה, אך סבר שהידע ההיסטורי שלהם לקוי, "כי לא הייתה מעין מלאכתן בכך"...
יורה_דעות כתב:עוד כתב מדן במאמרו על התקופה הפרסית (מגדים יד') שנראה שרי"א הלוי הלך בדרך ההיסטוריה המקובלת ולא בדרך חז"ל בזה עי"ש שמביא את המקור
לייטנר כתב:יורה_דעות כתב:עוד כתב מדן במאמרו על התקופה הפרסית (מגדים יד') שנראה שרי"א הלוי הלך בדרך ההיסטוריה המקובלת ולא בדרך חז"ל בזה עי"ש שמביא את המקור
בתור ראש ישיבה נראה לי שמותר להעניק לו את התואר 'הרב'.
צמא לדעת כתב:בסו"ס קדשי יהושע (ח"ה עמ' א'תרמב) יש כשבעים עמודים הערות והשגות על דורות הראשונים תקופת המקרא, ומתנצל שם בתחילה ובסוף שלא בא להשיג על בעל דורות הראשונים אלא שברור לו שתלמיד טועה כתב דברים בשמו, עיי"ש.
אפרקסתא דעניא כתב:צמא לדעת כתב:בסו"ס קדשי יהושע (ח"ה עמ' א'תרמב) יש כשבעים עמודים הערות והשגות על דורות הראשונים תקופת המקרא, ומתנצל שם בתחילה ובסוף שלא בא להשיג על בעל דורות הראשונים אלא שברור לו שתלמיד טועה כתב דברים בשמו, עיי"ש.
טרם בדקתי שם (יש באוצר?), אבל ספרו על תקופת המקרא שונה משאר ספריו, בכך ששם אינו מסתמך על דברי חז"ל, כדי לשלול דברי המסכילים והמבקרים מיניה וביה, מתוך התנ"ך גרידא. א"כ ייתכן שיש עליו קושיות מדברי חז"ל, ואף אני ראיתי מספר מקומות שפירש שלא כחז"ל, והכל במוצהר, במטרה פולמוסית, להוכיח להם שאפילו עומק פשוטו של מקרא מוכיח שלא כדעתם של ולהויזן ודליטש ושאר טיפשי האסכולה.
כולל יונגערמאן כתב:איזה בריה היא זו "תלמיד טועה"? דומה שכל עת שרוצים לומר על מחבר שכתב דברים שאינם או עוד גרועים מזה, ומאידך אישיות המחבר לא רוצים לפגוע, אז אומרים בעדינות: תלמיד טועה כתבו, וזה הוא.
הגהמ כתב:זכורני שראיתי בספרו של הר"נ קמנצקי שאביו הגר"י קמנצקי זצ"ל למרות שהחשיב עבודת רי"א הלוי מאד בכל זאת לא הוה ניחא ליה במה שהרבה פעמים חלק על הקדמונים בלשונות בוטים ובלי הערכה כראוי.
והלה השיב לי בזה"ל:I heard that your father Rav Yaakov Kaminetsky held that the sefer Doros HaRishonim is the "posek acharon" in terms of Jewish History and the "halacha is like him in accordance to all matter" of Jewish History. Is this rumor true and what did your father mean in saying so?
He meant that Rabinowitz's arguments were persuasive. Do you know which chiddushim in History are disputed by others? I am not a boki in his spharim. But my father za"l was. I do mention a chiddiush of his in my Making of a Godol as to the identity of the Halakhot Gedolot. I will just add that Rabinowitz was a lamdan - who appreciated R' Chaim Soloveichik's derekh Halimud. That too is in my book. Where did you hear that statement of my father's?
ישנה סידרת ספרים שאותה לא הדפיסו מחדש;
הגאון הגדול רבי יצחק אייזיק הלוי זצ"ל, כתב בכדי להשיב חורפינו דבר, את סדרת ספריו האדירה "דורות ראשונים". מעבר לבקיאותו בכל רזי התלמוד יורד עד לשיטין, הינו משיב דבר למשכילי זמנו בתוקף עוז..
הוצאת נצח, רצתה להוציא במהדורות אופסט צילום את ספריו, והחזו"א ייעץ שלא להדפיסם כי בשביל מה יידע הדור הזה את סילוף המשכילים/הכופרים, ואכן לא הודפס (סיפר לי ר' זאב וולף שליט"א בשם אביו רבי אברהם וולף זצ"ל).
אמנם בא גואל לדברי התורה העמוקים שבו, ורבי יודא שיינפלד הוציא כמה כרכים "וירא מנוחה" בו ליקט את דברי תורתו העמוקים משובבי נפש.
תבונה1 כתב: בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" [להרמ"מ ישר] חלק שלישי עמוד תתרס"ד מביא התיחסות מהחפץ חיים על דורות הראשונים בענין ספר יוסיפון, וגם שם הוא לא מקבל את דבריו עקב זאת שאנו רואים כי הראשונים הביאוהו.
הגהמ כתב:הציטוט מספרו של הנ"ל עמ' 14 בהערה ע"ש.
קו ירוק כתב:תבונה1 כתב: בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" [להרמ"מ ישר] חלק שלישי עמוד תתרס"ד מביא התיחסות מהחפץ חיים על דורות הראשונים בענין ספר יוסיפון, וגם שם הוא לא מקבל את דבריו עקב זאת שאנו רואים כי הראשונים הביאוהו.
קשה לוודא שהשמועה מהח"ח נכונה היא אם לא.
אבל האמת יורה דרכו, צדק לגמרי רי"א הלוי; 'יוסיפון' איננו ספר אותנטי. רק ספריו ביוונית בעלי ערך מדויק, ואכמ"ל.
עמקן כתב:קו ירוק כתב:תבונה1 כתב: בספר "החפץ חיים חייו ופעלו" [להרמ"מ ישר] חלק שלישי עמוד תתרס"ד מביא התיחסות מהחפץ חיים על דורות הראשונים בענין ספר יוסיפון, וגם שם הוא לא מקבל את דבריו עקב זאת שאנו רואים כי הראשונים הביאוהו.
קשה לוודא שהשמועה מהח"ח נכונה היא אם לא.
אבל האמת יורה דרכו, צדק לגמרי רי"א הלוי; 'יוסיפון' איננו ספר אותנטי. רק ספריו ביוונית בעלי ערך מדויק, ואכמ"ל.
הבעיה בספר יוסיפון אינו מוגבל לתרגום העברי, המעובד מספריו ועוד ספרים. אדרבה, מקור היוני בעייתי יותר. כנראה מחבר ספר העברי היה יותר ירא שמים מיוסיפון בעצמו, וגם היה לפניו דברי חז"ל. וכפה"נ שהוא שיפץ דברי יוסיפון קצת ע"פ השקפת עצמו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 432 אורחים