שאלתיאל כתב:אכן בשורה טובה. לגבי ההערה הארוכה אם שחיטה מצוה חיובית וכו', אם הדברים הם כולם מתוך צבי תפארת אז יש לזה מקום, אם לא, זה סתם מיותר. כנלענ"ד.
הערות ארוכות כאלה אין להם מקום אלא כשיש איזה חידוש בדברי הדרכ"ת, אבל סתם להעמיס שיטות, חמרים חמרים, זה מיותר לחלוטין.
ויצוין כי לאחרונה הופיעו ב"כ מדרכי תשובה, נידה ומקוואות (שבחלקם נתחברו ע"י המנח"א) ע"י ת"ח מליקווד בשם הרב רובלוב. והם מאירים עינים, הן בהדפסתם הנאה והן בהערות מחכימות הבאות בשולי הדברים.
אם כי מסתמא חסידי מונקאטש לא יאהבו את היוזמה...
אגב למה הדרכ"ת הדפיס את ספרו בווילנא הרחוקה כ"כ?
והאם זו הסיבה שתרי מגו תלת של המסכימים על ספרו (של אדמו"ר חסידי!) הם מחכמי ליטא?
שאלתיאל כתב:אגב למה הדרכ"ת הדפיס את ספרו בווילנא הרחוקה כ"כ?
והאם זו הסיבה שתרי מגו תלת של המסכימים על ספרו (של אדמו"ר חסידי!) הם מחכמי ליטא?
שאלתיאל כתב:יש"כ על ההבהרה.
ההערות של ההוא מליקווד חשובות בעיקר בשל תיקוני המר"מ והוספת פרטים כשהמובאה בדרכ"ת קצרה ולא מספיק מובנת.
אגב ראיתי שיש לו מסכימים מכל גווני היהדות החרדית. האם הוא עשה זאת בלי שום רשות? באמת פלא.
ומה לגבי שאלתי זו?שאלתיאל כתב:אגב למה הדרכ"ת הדפיס את ספרו בווילנא הרחוקה כ"כ?
והאם זו הסיבה שתרי מגו תלת של המסכימים על ספרו (של אדמו"ר חסידי!) הם מחכמי ליטא?
יודל'ה כתב:ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.
כאחד שלומד את הספר הנפלא הזה תמידין כסדרן מהוה בשורה טובה זו בשורה של ממש, כי כל מי שחווה על בשרו את התענוג להשתלם בהלכות של יו"ד [אגב על יו"ד ח"ב כמדומני עשה המנח"א לא אביו, ויש חילוק באופן הליקוט כידוע], בב"ח ותערובות וכו' עם הליקוט העצום והנפלא של הדרכ"ת, בין יבין את ההתרגשות שבדבר. ואכן מעיון בדפים המצורפים רואים שהדברים הם קילורין לעינים ומרננים את הלב, ועורכיו עשו את עבודתם נאמנה מתוך מטרה אחת ויחידה שיתבדרון דבריו בבי מדרשא ויתרבו העמלים והודים בדבריו הק'. יה"ר שחפץ ה' בידכם יצלח.
אגב, שמעתי פעם מידידי בשם הגאון רי"מ יורוביטש שליט"א חבר הבד"ץ דפה, שהמשנ"ב של יו"ד הוא הספר דרכי תשובה, ואמת הוא!
שאלתיאל כתב:אגב למה הדרכ"ת הדפיס את ספרו בווילנא הרחוקה כ"כ?
והאם זו הסיבה שתרי מגו תלת של המסכימים על ספרו (של אדמו"ר חסידי!) הם מחכמי ליטא?
כולל יונגערמאן כתב:את ספרי ההשכלה שנדפסו שם גם הראו להרבנים?
-------
כמדומה שהיה חבורה שלימה של בחורי ישיבתו של המחבר שעסקו בליקוט הספר, כשהוא מנצח על המלאכה ומוסיף מדילי'.
כולל יונגערמאן כתב:כמדומה שהיה חבורה שלימה של בחורי ישיבתו של המחבר שעסקו בליקוט הספר, כשהוא מנצח על המלאכה ומוסיף מדילי'.
יהוידע כתב:כולל יונגערמאן כתב:את ספרי ההשכלה שנדפסו שם גם הראו להרבנים?
-------
כמדומה שהיה חבורה שלימה של בחורי ישיבתו של המחבר שעסקו בליקוט הספר, כשהוא מנצח על המלאכה ומוסיף מדילי'.
איזה ספרי השכלה? בשמים ראש?
לגבבי הטענה שאחרים ליקטו, גם אני שמעתי טענה זו, אבל ללא מקור לכך לכאורה אין לומר זאת, בפרט שמלשונו של הדרכ"ת עצמו בהקדמה ובספרו שו"ת צבי תפארת נראה שהוא עצמו כתב הכל, והאחרים סייעו רק בהקלדה ועימוד.
תוך כדי דיבור כתב:נ.ב. אם מי שיוציא פתחי תשובה או דרכי תשובה או כיו"ב בימינו בעצמו, ייחשב ע"פ ד"ת כ"גנב", זה כידוע דיון בפנ"ע. אף דהך שארית ישראל לא יעשו וכו' שייך בכל אופן אם הצד האחד כבר החלו במלאכה. אלא שכך או כך כמובן לא כאן מקום הדיון בזה...
כולל יונגערמאן כתב:את ספרי ההשכלה שנדפסו שם גם הראו להרבנים?
'.
הוצאת-אמת כתב:כולל יונגערמאן כתב:כמדומה שהיה חבורה שלימה של בחורי ישיבתו של המחבר שעסקו בליקוט הספר, כשהוא מנצח על המלאכה ומוסיף מדילי'.
פשוט שדבר שמועה זו אינה נכונה, כי להדרכי תשובה לא היה ישיבה בכלל
יהוידע כתב:עוד דבר מענין שהדרכ"ת מביא בכמה מקומות מדברי העמק הלכה שחיבר הרב זאב וולף ב"ר יהודה אבד"ק זיטל, וישנם מקומות שהוא כותב שספר זה הוא מהה"ג מזיטל, וישנם מקומות שהוא כותב שזה מרב גדול אחד ממדינת ליטא. האם יש ענין להסתיר את שמו?
שאלתיאל כתב:ויצוין כי לאחרונה הופיעו ב"כ מדרכי תשובה, נידה ומקוואות (שבחלקם נתחברו ע"י המנח"א) ע"י ת"ח מליקווד בשם הרב רובלוב. והם מאירים עינים, הן בהדפסתם הנאה והן בהערות מחכימות הבאות בשולי הדברים.
מה החילוק?יודל'ה כתב: [אגב על יו"ד ח"ב כמדומני עשה המנח"א לא אביו, ויש חילוק באופן הליקוט כידוע]
יהוידע כתב:בספר קנה בשם של הגר"מ בראנדסדארפר ז"ל ח"ב סי' לז כתב בזה הלשון: וכדי להמליץ בעד הגה"ק בעהמ"ח ספר דרכי תשובה זלל"ה צ"ל דלאו ממנו יצאו הדברים אלא דשגגת המעתיקים הוא ששגו וטעו בהבנת הדברים, "וכידוע שהיו לו כמה וכמה עוזרים בחיבור וליקוט הספר ושגיאות מי יבין". עכ"ל.
פלוריש כתב:מה החילוק?יודל'ה כתב: [אגב על יו"ד ח"ב כמדומני עשה המנח"א לא אביו, ויש חילוק באופן הליקוט כידוע]
ובנוגע לספרים חדשים, כמדומני פרסמו פה בעבר שהרבי הנוכחי ממונקטש הוציא לאור דרכ"ת שכתב על הלכות נדרים ושבועות
פלוריש כתב:מה החילוק?יודל'ה כתב: [אגב על יו"ד ח"ב כמדומני עשה המנח"א לא אביו, ויש חילוק באופן הליקוט כידוע]
ובנוגע לספרים חדשים, כמדומני פרסמו פה בעבר שהרבי הנוכחי ממונקטש הוציא לאור דרכ"ת שכתב על הלכות נדרים ושבועות
הצעיר באלפי כתב:בספר דרכי תשובה הובא כמה פעמים הוראות ופסקים בשם הגאון מסוואליווע נ"י, כידוע הגאון מסוואליווע - שחיבר ספרי בית יצחק עמ"ס מגילה, ו"דברי יצחק" ו"תולדות יצחק" עה"ת מועדים ודרשות ועוד, היה בסוף ימיו דומ"ץ וראש בי"ד בעיר מונקאטש, האם כונת הדרכי תשובה הוא לפסקיו של הנ"ל או לרב אחר שהיה גם רב רב בעיר סוואליווע אחרי הגאון בעל בית יצחק ?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 581 אורחים