סורגים כתב:ב. כמה לידות היו שם בממוצע לעת עתה לא מצאתי מי שעמד ע"ז.
עיין באזנים לתורה וז''ל:
סורגים כתב:ב. כמה לידות היו שם בממוצע לעת עתה לא מצאתי מי שעמד ע"ז.
סורגים כתב:באמת שלא ברור לי מה הגדר, כי בבואנו לדון אם לסמוך על הנס אם לאו אנו מתחשבים עם הסטטיסטיקה ויש לכך דוגמאות לרוב.
אך מדברי הצד"ל והרע"א משמע שבדווקא אמרו ששה בכרס אחד כיון שלא רצו לפרש שהתחרש שם 'נס'. - כעין מה שכתב ראב"ע בזה"ל.
אולי מלת וישרצו רמז שילדו נשיהם תאומים ויותר ואני ראיתי ד' בנים שילדה אשה אחת והרופאים נותנים טעם עד שבעה יגיע בבטן אחת.
וצ"ב.
אוצר החכמה כתב:החשבון שהובא מהאזנים לתורה בשם ר' אליעזר גורדון יפה מאד, מה שפליאה בעיני הוא שכתב שם שבימי משה חיו שבעים שנה מהפסוק ימי שנותינו בהם והוא הפך הגמרא יבמות סד ב, ותוספות שם.
סורגים כתב:לעיקוואד כתב:בגבורות ה' למהר"ל מסביר שהשיטה שהיו ששים בכרס אחד אינו כפשוטו עיי"ש, ולא ברור אם לדעתו גם מ"ד שהיו ששה בכרס אחד אינו כפשוטו.
א. הנידון כאן, מהו הכוונה בכרס אחד, אם הכוונה לשישייה או לשש נפשות ממוצע בכל בית, מה שאינו מסתבר וכפי שכתב הרב אוצה"ח.אוצר החכמה כתב:גם אילו היו מבארים בששה בכרס אחת היינו שכך ראוי להיות בעצם אע"פ שלא תמיד היה או משהו דומה על דרך המהר"ל ומתוך ביסוס ראוי היה אפשר לקבל, אבל הרעיון שהכוונה היא לממוצע לידות לאשה, אינו במשמעות הדברים וכמו שהביאו כאן רבות.
מה שהבאת בשם המהר"ל ששים לאו דווקא, אינו קשור לעניינינו, ויתכן בהחלט שגם המהר"ל מודה שהכוונה לבבת אחת. לשישייה או לחמישייה.
ב. מדברי הרע"א שם בברכות משמע שגם הוא מודה שלא שייך בבת אחת יותר משישה. ע"ש היטב בדבריו.
רחמים כתב:
ועיין עוד בספר מורה הנבוכים חלק ב פרק מז
אבל מה שכתבה בו התורה ממדת ימי האנשים ההם, אני אומר שלא חיה הימים ההם אלא האיש ההוא הנזכר לבדו, ואמנם שאר האדם חיו הימים הטבעיים הנהוגים, והיתה הזרות הזאת באיש ההוא אם לסבות רבות במזונו והנהגתו, או ע"ד המופת ונוהג מנהגו, ולא יסבול שיאמר בזה זולת זה
אוצר החכמה כתב:להיפך. הגמרא אומרת שבימי דוד אימעוט שני, שהכוונה שהדור כולו חיו פחות, ומביאה הגמרא ראיה מהפסוק הזה. שואל תוספות הלא בפשטות פסוק זה אמרו משה וא"כ נאמר על דורו של משה, ומתרץ שהיה פשוט לגמרא שאמרו דוד אע"פ שנאמר בתפילה למשה, שכן משה שחי יותר לא ייתכן שאמר לשון זו אלא דוד, אבל ודאי הכוונה היא כפשט הגמרא שמדבר על הדור כולו.
אוצר החכמה כתב:מה שפליאה בעיני הוא שכתב שם שבימי משה חיו שבעים שנה מהפסוק ימי שנותינו בהם והוא הפך הגמרא יבמות סד ב, ותוספות שם.
סורגים כתב: וגם איך זה שנשא את צפורה אם הגיע לגבורות כדרך כל העולם
הכהן כתב:סורגים כתב: וגם איך זה שנשא את צפורה אם הגיע לגבורות כדרך כל העולם
לא הבנתי, הוא נשא אותה בצעירותו!
והקרוב כי בסוף הזמן בא למדין ונשא צפורה, כי כשהיה לו הדבור הזה עדיין לא הוליד ממנה רק בנו הבכור גרשום
סורגים כתב:הכהן כתב:סורגים כתב: וגם איך זה שנשא את צפורה אם הגיע לגבורות כדרך כל העולם
לא הבנתי, הוא נשא אותה בצעירותו!
אתה צודק שקודם היה במדין ורק אח"כ עמד בפני פרעה בהיותו בן שמונים שנה.
אמנם כבר כתב הרמב"ן שמות ב פסוק כ"ג כל החשבון שהגיע למדין לסוף ששים שנה ואז נישא לציפורה.והקרוב כי בסוף הזמן בא למדין ונשא צפורה, כי כשהיה לו הדבור הזה עדיין לא הוליד ממנה רק בנו הבכור גרשום
וגם אם לא נתפוס כפי שהניח הרמב"ן שנשא את צפורה בטרם חזר למצריים ועיין ראב"ע, כו"ע מודים שהוליד את בנו אליעזר בגיל שמונים, ובהכרח שלא הגיע לגבורות כדרך כל האדם. - ויש ליישב בדוחק.
רחמים כתב:גבר יכול להוליד בכל גיל - מדעית.
ובפרט משה רבינו שנאמר עליו לא כהתה עינו ולא נס ליחו.
הכהן כתב:רחמים כתב:גבר יכול להוליד בכל גיל - מדעית.
ובפרט משה רבינו שנאמר עליו לא כהתה עינו ולא נס ליחו.
בלי להתווכח עם הקביעה, מה פירוש הפסוקים: הלבן מאה שנה יוולד" ואדוני זקן"?
והגם שכבר הבאנו בשם האור החיים הק' שמותר לפרש שלא כחז"ל בפירוש הכתובים, פשוט הדבר שאין לנו לעמך רשות לפרש שלא כחז"ל על סמך דברי האור החיים אלו. ורש"י כידוע מעתיק דברי חז"ל
הכהן כתב:מר נוי הנ"ל גם מאפשר את הריבוי הטבעי החל מהשבטים עצמם, ז"א שגם הם הולידו כ"א ששה ילדים נוספים במצרים!
(העמ"ד במדבר כו ה)קרוב לומר דכל בני יעקב הולידו עוד בנים אחר שבאו למצרים
לייטנר כתב:הכהן כתב:מר נוי הנ"ל גם מאפשר את הריבוי הטבעי החל מהשבטים עצמם, ז"א שגם הם הולידו כ"א ששה ילדים נוספים במצרים!(העמ"ד במדבר כו ה)קרוב לומר דכל בני יעקב הולידו עוד בנים אחר שבאו למצרים
היימישער כתב:רמב"ן פרשת במדבר
והנה לא היו שבט הלוים כשאר השבטים, כי מבן חדש ומעלה לא היו רק עשרים ושנים אלף (להלן פסוק לט), ומבן שלשים שנה כלם שמנת אלפים (להלן ד מח), והנה לא יגיעו מבן עשרים שנה ומעלה לחצי שבט מישראל הפחות שבכלם, ועדין לא נשאו הארון שתהיה הקדושה מכלה בהם, וזה תמיה איך לא יהיו עבדיו וחסידיו ברוכי ה' כשאר כל העם. ואני חושב, שזה חזוק למה שאמרו רבותינו (תנחומא וארא ו) כי שבטו של לוי לא היו בשעבוד מלאכת מצרים ובעבודת פרך. והנה ישראל, אשר מררו המצריים את חייהם בעבודה קשה כדי למעטם, היה הקב"ה מרבה אותם כנגד גזרת מצרים כמו שאמר (שמות א יב) וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ, וכאשר נאמר עוד בגזרת אם בן הוא והמיתן אותו וירב העם ויעצמו מאד (שם פסוק כ), כי היה הקב"ה אומר נראה דבר מי יקום ממני או מהם, אבל שבט לוי היו פרים ורבים כדרך כל הארץ ולא עלו למעלה כשאר השבטים.
היימישער כתב:המסקנא העולה מדבריך היא, שדברי המדרש שנתנו מסיני אינם הגיוניים (עפ"ל), וממילא מי שמקבלם כפשוטו כמו שקבלו אותם כל הדורות מאז מתן סיני הוא חסר היגיון.
הקראים ושאר האפיקורסים במשך הדורות עד לטפשים העוסקים בביקורת המקרא בימינו קדמו לך כבר במסקנא זו, ובמילים אחרות יתוש קדמך.
יאיר כתב:"מותר" ללכת גם כדעת הגר"א...
(הרמב"ם גם לא האמין בשדים וגלגולים, והפעם אחרוג ממנהגי ולא אקשר קישורים)...
סורגים כתב:לתשומת לבם של הרבנים החשובים.
א. בנוגע לנשים שילדו יותר מששה בנ"ך יש לצרף את דברי הגמ' סוף ברכות ס"ג ע"ב בני עובד אדום. וברש"י שם כל אחת ילדה ששה הם חמישים וארבע הוסיף עליהם שמונה בנים הראשונים הרי ששים ושנים לעובד אדום. - כלומר, כל אחת מהן ילדה שבעה בנים.
ב. ובנוגע לששה בכרס אחד, המבואר שם בברכות וכך לפחות הבין שם הרע"א בגליון שהכוונה בלידה אחת ששה ועיין גם תוס' נדה י"ג ע"ב ד"ה עד וכן משמע לכאו' בילקוט ריש שמות בפסוק וישרצו הגדולים שבשרצים יעו"ש.
כמו"כ יעו"ש במהרש"א בברכות שכתב שכך היה במצרים.
פתח רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי בכבוד אכסניא ודרש ויברך ה' את עבד אדם (הגתי) בעבור ארון האלהים, והלא דברים קל וחומר, ומה ארון שלא אכל ושתה, אלא כבד ורבץ לפניו כך, המארח תלמיד חכם בתוך ביתו, ומאכילו ומשקהו, ומהנהו מנכסיו - על אחת כמה וכמה. מאי היא ברכה שברכו, אמר רב יהודה בר זבידא: זו חמות ושמונה כלותיה שילדו ששה ששה בכרס אחד.
[וכבר נמצא כן בפי' ר' חיים פלטיאל כאן, וכן בגור אריה בשם יש מפרשים, ומהרל כתב דבב"ר לא משמע הכי, דאיכא למאן דאמר שהיו יולדות י"ב בכרס אחד, ודריש פרו ב', וישרצו ב', וירבו ב' וכו', יעו"ש].בצידה לדרך פרשה שמות כתב בשם המפרשים דז' חדרים יש באשה שלשה מימין ושלשה משמאל ואחד באמצע אם תתעבר מימין יהיו זכרים ובשמאל נקבות ובאמצע טומטום או אנדרוגינוס ונתעברו מכל החדרים רק לא מאמצע דטומטום הוי סימן קללה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 398 אורחים