פלתי כתב:לא קראתי ממש את כל הדלעיל, אבל האם שיטת הרב זיני היא שלר"ת תחילת שקיעה מתחילה כשעה לפני השקיעה המקובלת?
כן.
פלתי כתב:לא קראתי ממש את כל הדלעיל, אבל האם שיטת הרב זיני היא שלר"ת תחילת שקיעה מתחילה כשעה לפני השקיעה המקובלת?
בברכה המשולשת כתב:אלא שלפי ר"ת אין שום נפק"מ הלכתית לשקיעה מוקדמת זו, כמובן.
פלתי כתב:בברכה המשולשת כתב:אלא שלפי ר"ת אין שום נפק"מ הלכתית לשקיעה מוקדמת זו, כמובן.
לענין זמן הדלקת נר חנוכה אין נפ"מ?
ידידיה כתב:הגיון אמתי כתב:מה קורה באמת אחרי השקיעה עם קרני השמש?
צירפתי כאן קובץ עם שני תמונות על כך. שלפי זה מוכח כי אין מקום כלל לשיטת הבני ציון - כדלעיל.
וטענתי היא שאם אנו מתחשבים בקרני השמש שלפניה, אותו דבר חייבים אנו להשתמש בקרני השמש שלאחריה - שזה נמצא בפועל במציאות עד ד' מילין לאחר השקיעה. ומכאן יוצא שנפל כל הבנין של הבני ציון.
הערה: הצילום הוא כלפי העננים (באלכסון כלפי מעלה) ולא ישר כלפי האופק ששם הדמדומים ממשיכים להראות עד כשעה לאחר השקיעה. והאור מופיע עד כשעה ורבע לאחר השקיעה. (היינו במקום נקי מאורות ובניינים - מקום טבעי וחשוך)
כבר כתבתי במ"א שמי שטוען שמצב אור כמו בתמונות הנ"ל עדיין אינו לילה, מוציא לעז ר"ל על כל גלות יורו"ף, וכפי שהעיד הח"ח במכתבו שכולם (חוץ מהרב דבריסק ובי"כ אחד במינסק שחישבו לפי שעות זמניות ואכמ"ל) לא המתינו אלא 72 דק', ובמקומותם כל הקיץ יש ב72 דק' יותר אור מאשר בתמונות הנ"ל.
בברכה המשולשת כתב:פלתי כתב:בברכה המשולשת כתב:אלא שלפי ר"ת אין שום נפק"מ הלכתית לשקיעה מוקדמת זו, כמובן.
לענין זמן הדלקת נר חנוכה אין נפ"מ?
לפי ר"ת מדליקים בצה"כ
התוקף כתב:הצדק נראה אתך!
אבל איך אפשר לשפוט בלי לראות מה קורה עד הסוף?
(קח בחשבון שנראה מתמונות אלו שהם צולמו בחורף. שהעננים מסתירים את האופק שם, ואיך אפשר לשפוט על חיסרון התמצאות במציאות רק על סמך התמונות הנ"ל?
ואולי הזמן אמיתי מוקדם יותר מהתמונות?
ההתפרצות שלך לפורום נראת קצת רחוקה...
בברכה.
ידידיה כתב:התוקף כתב:הצדק נראה אתך!
אבל איך אפשר לשפוט בלי לראות מה קורה עד הסוף?
(קח בחשבון שנראה מתמונות אלו שהם צולמו בחורף. שהעננים מסתירים את האופק שם, ואיך אפשר לשפוט על חיסרון התמצאות במציאות רק על סמך התמונות הנ"ל?
ואולי הזמן אמיתי מוקדם יותר מהתמונות?
ההתפרצות שלך לפורום נראת קצת רחוקה...
בברכה.
א. על איזה חסרון התמצאות במציאות מדבר מר? נ"ל שכיום ב"ה אפשר לברר בקלות מציאות מצב השמיים בכל ישוב יהודי.
ב. ההתפרצות שלי??? רחוקה??? ולמה ירמזון ה"..."?
הגיון אמתי כתב:ידידיה כתב:התוקף כתב:הצדק נראה אתך!
אבל איך אפשר לשפוט בלי לראות מה קורה עד הסוף?
(קח בחשבון שנראה מתמונות אלו שהם צולמו בחורף. שהעננים מסתירים את האופק שם, ואיך אפשר לשפוט על חיסרון התמצאות במציאות רק על סמך התמונות הנ"ל?
ואולי הזמן אמיתי מוקדם יותר מהתמונות?
ההתפרצות שלך לפורום נראת קצת רחוקה...
בברכה.
א. על איזה חסרון התמצאות במציאות מדבר מר? נ"ל שכיום ב"ה אפשר לברר בקלות מציאות מצב השמיים בכל ישוב יהודי.
ב. ההתפרצות שלי??? רחוקה??? ולמה ירמזון ה"..."?
ברשות כבוד הרבנים הרב ידידיה והרב התוקף שליט"א
רציתי להעיר אוזן למעלת כבודכם על פי המבואר במשנה ברורה ובביאור ההלכה
זה לשון המשנה ברורה (סימן רצג ס"ק ד): ונ"ל דלפי מה שכתב הגר"א דבעינן שיסתלק האדמימות מן כל כפת הרקיע באותו צד ששקעה החמה ואז מועיל הג' כוכבים נראה דמועיל אז בג' כוכבים קטנים לבד:
ובביאור הלכה סימן רצג כתב: זה לשונו: משמע בגמרא [שבת ל"ה ע"ש בתוד"ה תרי] דכל זמן שלא נסתלק האדמימות מן כל כפת הרקיע באותו צד ששקעה החמה... אין לסמוך על הכוכבים! וכ"כ בבאור הגר"א דלהבחין בכוכבים לבד צריך בקיאות רב דשמא הן כוכבים הנראים ביום ולכך היו האמוראים מסתכלים אם נסתלק האדמימות לגמרי ואז מועיל הכוכבים.
וכתב הפרי חדש בקונטרס דבי שמשי זה לשונו: "המוחש לא יוכחש שהרי אנו רואין אחר זמן זה (היינו אחר שקיעת החמה) פני הרקיע מאדימין ביותר... ועוד; המוחש לא יוכחש, והרי נראה לעין כל הפך מזה, שיש (באופן ברור) שעה ועוד משקיעת החמה ועד צאת הכוכבים". עד כאן לשון הפרי חדש.
אם כן זוהי עדות יפה מהגאון הפרי חדש שהיה מגדולי הרבנים והפוסקים בירושלים לפני למעלה משלש מאות שנה, שמעיד שפה בארץ ישראל יש אדמימות חמה זמן רב אחר שקיעת החמה, וצאת הכוכבים לא כאן מגיע פחות מלמעלה משעה אחר שקיעת החמה ואין זה יכול להיות מתאים אלא רק לר"ת.
בנוסף על זאת, לאחרונה צילמו תמונות דקה אחר דקה לאחר שקיעת החמה ושם רואים ברור שישנה אדמימות חמה עד כשעה אחר שקיעת החמה (בתחילה האדמימות היא מאוד מאוד חזקה וגדולה עד כ48 דקות אחרי השקיעה ואילו אחר כך מתחילה היא להיחלש בהדרגה - אט אט, עד שכעבור שעה מאז השקיעה היא שוקעת ונעלמת לגמרי). ועל פי המבואר במשנה ברורה ובביאור ההלכה דלעיל יוצא שעד אותה שעה (כשעה לאחר שקיעת החמה) אין זה צאת הכוכבים למרות שכבר יצאו הרבה כוכבים. ואם כן יוצא שר"ת מתאים בהחלט למציאות של ארץ ישראל ולכן צאת הכוכבים צריך להיות כר"ת. היינו 72 דקות אחרי השקיעה.
ומבואר מכאן שזה לא כדברי שניכם, שכבוד הרבנים טוענים שיש מצב שאולי צאת הכוכבים כאן הוא לפני 72 דקות. והנה נוכחנו לדעת על פי הנ"ל שבלתי אפשרי לטעון כן.
אגב, אינני מקבל את מה שהרב התוקף כתב: "ההתפרצות שלך לפורום נראת קצת רחוקה..."
מפני שהרב ידידיה כתב כן על פי מה העולה מן האחרונים (לשיטתו), ולכן טענתו בצדק היא!
ברם, אינני מסכים להבנתו של הרב ידידיה בדעת האחרונים, (שיש אפשרות שצאת הכוכבים בארץ הוא לפני 72 דקות גם לר"ת). לדעתי ההבנה בדבריהם היא הפוכה. וגם אם ישנם כמה מן אחרוני האחרונים הסוברים כן, בכל זאת יש לי מקורות וראיות ברורות לכך (מגמרות, גאונים ראשונים ואחרונים) שאי אפשר לומר שר"ת - לא דיבר על ארץ ישראל ופחות מד' מיל. ושאין כל מקום להקל בדבר לפני 72 דקות מהשקיעה.
למותר לציין: שאם נראה למעלתכם הבנה אחרת בדעת הפוסקים של תמנע על כך מלהביע את סברתכם ודעתכם בדיון שכאן.
אפילו על החזון איש ידוע [בין האנשים שעסקו בסוגיות אלו, וכן הרב חיים קנייבסקי אומר לשואלים אותו האם החזון איש בירר סוגיא זו] שלא עסק בנושא זה בהקף גדול אלא רק חלקי כי סמך על המנהג ועוד כמה דברים.
אך לאחר שנכנס אליו בסוף ימיו הרה"ג הרב האורות חיים (דרוק) והרצה בפניו את ספרו והתפלפל איתו בנושא ראה החזון איש שאין מנהגו כל כך פשוט לפי ההלכה על אף שהמציאות מסייעת לו בחלק, - והחל החזון איש לברר את את הסוגיא ממסד ועד טפחות, אלא שבאותו הזמן תוך כדי עיונו בסוגיות אלו על מנת לבררם מהי האמת העולה משם? נלקח לבית עולמו.
רואים אנו מכאן כי אפילו החזון איש לא בירר דיו סוגיות אלו.
בברכה המשולשת כתב:אלא שלפי ר"ת אין שום נפק"מ הלכתית לשקיעה מוקדמת זו, כמובן.
ההוא גברא כתב:כל מי שטוען שהיה מנהג כרבנו תם, יסביר למה לא נהגו שום תוספת שבת?
דהיינו, גם המחמירים כרבנו תם אינם מוסיפים כמה דקות אחרי השבעים ושתים. בשלמא לדעת האומרים שהם נהגו כך באירופה מובן, ששם הוא בערך זמן שלשה כוכבים קטנים, ויש בו תוספת שבת מזמן שלשה כוכבים בינוניים. אבל מי שנוהג כן משום שהוא עיקר הדין, למה אינו נוהג תוספת שבת להמתים שמונים או תשעים דקות?
הגיון אמתי כתב:אבל לכאורה יש את המנהג של הארץ - שישנם שלא מוצאים כר"ת?
התשובה לזה: (שזה אני אומר לך מתוך בדיקת שטח, שביררתי ושאלתי אצל רבנים ותלמידי חכמים). פשוט יש חוסר ידע בציבור לנושא הזה...
אז לכן אי אפשר שנחשיב את זה למנהג, - שכן הם אינם יודעים בזה!
הגיון אמתי כתב:ואפילו על החזון איש ידוע [בין האנשים שעסקו בסוגיות אלו, וכן הרב חיים קנייבסקי אומר לשואלים אותו האם החזון איש בירר סוגיא זו] שלא עסק בנושא זה בהקף גדול אלא רק חלקי כי סמך על המנהג ועוד כמה דברים.
אך לאחר שנכנס אליו בסוף ימיו הרה"ג הרב האורות חיים (דרוק) והרצה בפניו את ספרו והתפלפל איתו בנושא ראה החזון איש שאין מנהגו כל כך פשוט לפי ההלכה על אף שהמציאות מסייעת לו בחלק, - והחל החזון איש לברר את את הסוגיא ממסד ועד טפחות, אלא שבאותו הזמן תוך כדי עיונו בסוגיות אלו על מנת לבררם מהי האמת העולה משם? נלקח לבית עולמו.
רואים אנו מכאן כי אפילו החזון איש לא בירר דיו סוגיות אלו.
הגיון אמתי כתב:יתרה מזאת: תוכל להראות לי מהו המקור שלך כי הגר"א חולק על רבינו תם? אני עדיין לא מצאתי מקור ברור לכך.
קו ירוק כתב:הלום יצא לפני כשנה הספר הנפלא של הגאון רבי יעקב ויס מבית וגן (מחבר הספר המיוחד 'מידות ומשקלות של תורה' - אזל, יש באוצר),
שם בא לבאר מחדש את שיטת ר"ת, והביא עמו 140 ראיות לכך. הספר 'מבהיל על הרעיון' וקיבל הסכמות רבות. ואיתמחי גברא ואיתמחי קמיעי.
ניתן להשיג בבית המחבר או אצל בני משפחתו - מהם קניתי.
קו ירוק כתב:הלום יצא לפני כשנה הספר הנפלא של הגאון רבי יעקב ויס מבית וגן (מחבר הספר המיוחד 'מידות ומשקלות של תורה' - אזל, יש באוצר),
שם בא לבאר מחדש את שיטת ר"ת, והביא עמו 140 ראיות לכך. הספר 'מבהיל על הרעיון' וקיבל הסכמות רבות. ואיתמחי גברא ואיתמחי קמיעי.
ניתן להשיג בבית המחבר או אצל בני משפחתו - מהם קניתי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 171 אורחים