שפה ברורה כתב:באלשיך שהועתק פה מביא מרז''ל שלאחר מיתה מלמדין אותו כל התורה, והמציינים ציינו לנדה ל':, אמנם לא מצאתי שם כלום בענין זה
http://www.otzar.org/aspcrops/105271_10 ... 122012.asp
שוב מצאתי גם במדרש שמואל אבות פ''א מ''ג שכ' פירוש זה בשם יש מפרשים אמנם לא ציין שמקור הדבר הוא מחז''ל.
ושוב מצאתי בפירוש זרע יצחק על משניות שהביא דבר זה ממדרש רבה וזוהר כמו שהעתקתי פה,
http://www.otzar.org/aspcrops/106559_30 ... 122012.asp
אמנם דא עקא, דבמדרש רבה לא מצאתי כלום כי אם בפירוש עץ יוסף פ' מצורע ובמדרש קהלת כ' דבר זה מעצמו כפי' האלשיך הנ''ל.
ואכיר טובה למי שיואיל בטובו למצור מקור לזה בדברי חז''ל
הגיון אמתי כתב:לעניות דעתי המקור שצוין באלשיך (שזה מנדה) לא כתבו האלשיך הקדוש בעצמו. (נסה לראות דפוסים ראשונים). אלא הוכנס מאחור יותר על ידי המסדרים. (סדר דפי הש"ס של דפוסי זמנו היה שונה משלנו כיום ולכן לא נראה שהוא זה ששלח לשם) אבל מסתבר יותר כי באמת מקורו הוא ממדרש קהלת כפי שציינת. ויפה שאתה מחפש לדייק. על אף שיש לך כבר מקורות, - כל הכבוד.
אשמח לקבל תגובה.
שפה ברורה כתב:כדבריך כן הוא, בדפוסים הראשונים מהאלשיך לא צויין כאן שום מקור, אמנם לא ביארתי היטב את דברי, כי גם במדרש קהלת לא מצאתי כלום רק בפירוש עץ יוסף במדרש קהלת, ולכן לע''ע עדיין לא מצאתי שום מקור לזה
רחמים כתב:שפה ברורה כתב:כדבריך כן הוא, בדפוסים הראשונים מהאלשיך לא צויין כאן שום מקור, אמנם לא ביארתי היטב את דברי, כי גם במדרש קהלת לא מצאתי כלום רק בפירוש עץ יוסף במדרש קהלת, ולכן לע''ע עדיין לא מצאתי שום מקור לזה
ראשית יעויין בחיד''א בכמה מקומות שמביא את זה שמלמדים אותו רק בשם האלשיך ולא מביא משם חז''ל זאת אומרת שאין חז''ל כזה מפורש אלא המקור הוא האלשיך עצמו.
אולם נראה לבאר שמה שציינו באלשיך לגמ' נדה ל עמ' ב' הוא נכון, ולחז''ל הזה האלשיך התכוון:
שהרי באמת מבואר שם בגמ' שמלמדים לאדם כל התורה, אלא שקשה ששם מדובר על לפני הלידה והאלשיך מדבר אחר המיתה וי''ל שמבארים המפרשים שמה שכתוב שבא המלאך וסטרו על פיו ושוכח את כל התורה הכוונה שעצם המפגש עם העולם הזה משכיח ממנו את כל התורה, וא''כ י''ל שאחר המיתה שוב נזכר הוא בכל התורה שלו שהיא חלקו ושאותה למד בבטן אמו ולפי רמת הידעה הזו של התורה שהוא היה אמור לדעת שהרי היא חלקו דנים אותו על מעשיו - כלומר הוא פוסק על עצמו ואז נודע לו שבעצם דן את עצמו.
וכן מסתבר שהרי לא יתכן שילמדו את האדם את כל התורה של משה רבינו ולפי דרגות והשגות האלו אח''כ יתן חשבון על מעשיו שהרי לא היה אמור בחיים חיותו לדעת תורה ברמה כזו אלא בוודאי חוזר הוא ונזכר בכל התורה שלמד בבטן אמו שזו התורה היא חלקו כמבואר במפרשים ואותה היה צריך ללמוד בזמן חיותו ולקיים ולפי דרגה כזו אכן אפשר לתבוע ממנו מדוע לא עמד בזה.
בראנסוויל כתב:במעבר יבק האריך בזה בכמה מקומות ועיין שם מאמר שפתי רננות פרק כ"ח.
ומציין למקור בקהלת רבתי "וכל מי שהוא יגע בתורה בעוה׳ז מוליכים אותו לבית מדרשו של שם ועבר ושל אברהם יצחק ויעקב ומשה ואהרן".
שיף כתב:יש מאמרים רבים המובאים בשם חז"ל או מדרש וקדמונים ולא ידוע על אף אחד שכתב כן להדיא לפני האלשיך!!!!
קרן על ראש ושתי. ושכנתי- בתוך כל אחד ואחד. ואכמ"ל ומבהיל!!!
שיף כתב:יש מאמרים רבים המובאים בשם חז"ל או מדרש וקדמונים ולא ידוע על אף אחד שכתב כן להדיא לפני האלשיך!!!!
ושכנתי- בתוך כל אחד ואחד. ואכמ"ל ומבהיל!!!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים