זאגער ישן כתב:כאן עם תמונתו.
אוצר החכמה כתב:הנה הטקסט
אוצר החכמה כתב:הנה הטקסט
עוד פרשה עגומה היתה כאשר חסידי חבד שביפו הביאו רב לכהן עליהם בברית אחת עם החילוניים, בהיבאם שוחטים חדשים לעיר, צעד שנתפס כבזוי והתגרות בר' נפתלי הירץ, "המדיחים התחברו את המתחסדים והמטהרים ויבעטו ברבם... אשר הוא כחומה להדת וליהדות ויעטפו את מעשיהם במסוה של קנאת הדת חסידות ומתנגדות".
השב
אותו תואר שבו נשאו הרב קוק ובנו, הרב יוסף צבי הלוי.
ר' טוביה היגר בשנת תרס"ד (1904) לארה"ב, עם בנו הבכור אליעזר הירש (לואיס) שלוש שנים מאוחר יותר הצטרפה אליו אשתו שרה קפלן עם שני ילדיהם הנותרים, יצחק משה ונפתלי הירץ. הם השתקעו בעיירה Benton Harbor, Michigan שם נולד להם בנם הרביעי שמשון. טוביה היה כנראה ת"ח במפקד 1910 בארה"ב הוא רשום כ Reverend
בן 1920 ל1930 התגרש מאשתו. ר' טוביה נפטר בתאריך הלועזי 21 בפברואר בשנת 1950 בלוס אנג'לס.
פ'נ' הרב החשוב ר' חיים מאיר הלוי וידנבוים בן הרב הדרשן המפורסם ר' אריה ליב ז"ל הרב ר' חיים מאיר הלוי ז"ל הוא אחי הגאון המקובל הצדיק ר' נפתלי הירץ הלוי זצ"ל שהיה רב ואב"ד בעיה"ק יפו והמושבות ת"ו הרב ר המנהל היה לומד כל ימיו שיעור גמרא לפני קהל ועדה הן בהיותו בעיר נויערק הן בתל אביב נפטר בשם טוב ביום ה' יב בחודש כסלו שנת תש"א בתל-אביב והובא לקבורה בו ביום בירושלים תו ת'נ'צ'ב'ה'
תולדות כתב:מעניין מאד.
האם הצוואה פורסמה?
מעניין מאוד. מי עוד נהג כך?איש_ספר כתב:[ויש להוסיפו לרשימת הגדולים שצוו את רכושם לבנות שוה בשוה!]
פלוריש כתב:מעניין מאוד. מי עוד נהג כך?איש_ספר כתב:[ויש להוסיפו לרשימת הגדולים שצוו את רכושם לבנות שוה בשוה!]
אני ואפסי כתב:ר' חיים מאיר הלוי וויידענבוים שמש כרב שלא על מנת לקבל פרס בחברה משניות דבית מדרש הגדול דוויליאמסבורגפ'נ' הרב החשוב ר' חיים מאיר הלוי וידנבוים בן הרב הדרשן המפורסם ר' אריה ליב ז"ל הרב ר' חיים מאיר הלוי ז"ל הוא אחי הגאון המקובל הצדיק ר' נפתלי הירץ הלוי זצ"ל שהיה רב ואב"ד בעיה"ק יפו והמושבות ת"ו הרב ר המנהל היה לומד כל ימיו שיעור גמרא לפני קהל ועדה הן בהיותו בעיר נויערק הן בתל אביב נפטר בשם טוב ביום ה' יב בחודש כסלו שנת תש"א בתל-אביב והובא לקבורה בו ביום בירושלים תו ת'נ'צ'ב'ה'
ט"ו.) עד העתיקי ישיבתי בא"י התפללתי שנים רבות בביאליסטאק בבית המדרש בולקאוושטיין בצותא חדא עם הרב הגאון הצדיק המקובל רבי נפתלי הירץ הלוי זצ"ל. לפני עלותי לא"י, נודענו אחר חתונתו שנחלה תיכף בלקוי הריאה (טובערקולאז) וישיבתו בצפון באויר הקר והרטוב יכלה לקרב קיצו שמה, היה סובל הרבה משיעול הדם (פרוטיזיס) שלעתים קרובות היו יוצא מגרונו במדה מרובה. ובכל זאת קיים בעצמו אדם כי ימות באוהל וממש המית עצמו בלמוד התורה וכה היו דרכו בקודש, ללמוד בהתמדה מאחרי התפילה עד איזו שעות אחר הצהרים, רעב וצמא בידעו כי בביתו אין לחם ובבואו לביתו היו נותנים לו מעט אוכל כאיפת רזון זעומה, כי איש לא ידעו והיו נחבא אל הכלים. ורק אנחנו החזקנו בידו בכל האפשר להחיות נפשו. ומי שהיו אז בחור הישיבה, שהיו סמוך על שולחנו כשבע שנים וכבן בית היו לנו מר יעקב דוב ראזינבלום היו משמשו ומקבץ עבורו וזכות הצדיק עמדה לו, כי הנהו עתה בפילאדעלפיא סוחר גדול, עשיר ונכבד גדול; ככה היו לומד בשקידה גדולה שבועות אחדים עד שהיו הדם שותת מגרונו והיו שוכב במטה עד שהוטב לו מעט ושב ללמודו כבתחילה. וכה חזר כארבעים פעם סדר מועד לבד למודים אחרים; הרופאים אסרו עליו הישיבה במקום אחד ויחל לשוח סביבות העיר (בשבתות ויו"ט הייתי מלוהו) בלקחו עמו ספר קטן ולמוד הקבלה לקח לבבו והצליח בלמודו זה עד כי נהיו למקובל גדול ורבים לקחו לקח מפיו במרוצת מכתבים. כנראה מחבוריו ופירושיו על סידור הגר"א זצ"ל ושני ספריו "יהל אור" ו"קרני אור" באור נפלא על מאמרי הסוד של הגר"א ופירוש על הזוהר ותקונים מהצדיק המפורסם בשעתו עבד ד' רבי אלכסנדר זיסקינד זצ"ל מחבר "יסוד ושורש העבודה". הספרים האלה היו סתומים וחתומים גם למקובלים והוא באור שכלו הנפלא ומוחו החד באר הדברים באופן נפלא. היא ביאר גם את הספר קו"ח פתחי חכמה להרמח"ל וכן את החלק השני מספר הקטן ברית עולם המראה את כל מצות התורה בכ"ב אותיות האלפא ביתא כמובן ברמז וסוד: שניהם לא נדפסו וסיפר לי כי איש חסיד אחד מפוילין שאל ממנו הספר ויעתיק וכנראה הדפיסו משמו ולא נתברר הדבר. –
הוא השפיע הרבה על רוחנו והלך נפשנו ונקשרנו נפש בנפש. מצב בריאותו הורע מיום ליום והרופאים פחדו לנפשו. אז שלחתיו לא"י ובבואו ירושלימה מוזר לכל הכירו תיכף מקומו במאה שערים שהחזיקו בידו ומעט מעט נתגלה ערכו הגדול ונשלח ליפו בתור רב להעדה ולהמושבות ושנים רבות כהן במשרתו הגדולה הזאת, בהשגיחו גם על הכשר היין ביקר בראשון לציון והיו מוסר נפשו ממש לנסוע על הכרמים לציין ולבקר את גפני הערלה וקבע מסמרים בהפרשת תו"מ בהיקב כדת בהושיבו שמה את בנו הרב הגדול רבי יוסף הלוי היו שיותר מה שהוא ת"ח הוא מבקר גדול וכבר יש בידו ספר גדול דברי בקורת על הערוך של ד"ר קאהוט ומראה נפלאות משגיאות וחלופי נוסחאות שנפלו בר"ח ועוד. ולכשיתפרסם ספרו יהי אור חדש בציון; עבודת הרבנות וטרדות הצבור הרבים שלא נתנוהו השיב רוחו החולה וגזלו ממנו סעודתו הדלה החלישוהו מאד ובנסעו בפעם האחרונה בסיון על הכרמים בראשון לציון היה היום בוער כתנור ממש. וכהמתינו תחת כפת השמים לעגלה שאחרה לבוא באשמת ההנהלה, הכה השמש על ראשו ויתעלף. ויביאוהו לביתו כל עוד בו נשמתו ובהבינו כי ימיו חוצצו ביקש להובילו במוצאי השבת ירושלימה, ואחר ימים אחדים נסתלק ועלה השמימה ביום עברות י"ד סיון. והרב הצדיק המגיד רבי נטע ווייס ז"ל בהספידו אמר כי לא לחנם נפטר ביום הזה שהוא גם יום פטירת האדם הגדול בעמקים רבי חיים מוואלאזין זצ"ל שבודאי יצא לקראתו.
נפלאים היו דרכי הצדיק הזה שלא רצה ליהנות מרבנותו מכל דבר, וחי על שכירותו הדלה והרק ארבעים נאפ שנתנו לו ממשרד הבאראן עבור הכשר היין ויחי חיי צער ועוני. ולמרות צרות הבית שמררוהו הרבה היו שקדן גדול וגם בשנים האחרונות שעתותיו היו ספורות ממש ואנשים רבים היו חונים כדור עליו, היו שיעור למודו יום יום שמוא"ת, וכן משנה ואחד ועשרים דפים גמרא, לבד ראשונים ואחרונים וספרי קבלה וכתיבת חבוריו, ולבד חיודושיו בנגלה ונסתר היו חכם גדול בנפש פיוטית ובדברו עם איש היו חודר לתוך תוכו של נשמתו. נפלא היו תמיד איך גוף רסוק ורצוץ חולה עד לאין מרפא כזה להטות שכמו לסבול עול תורה וד"א יחדיו ולהחמיר על עצמו בכל החומרות היתירות כאחד הגדולים. מכל מנהגי הגר"א לא הפיל אף צרור ארצה ובמדה שהתיר לאחרים החמיר על עצמו ועד ראיו הייתי כי יומים לפני מותו בהיותו כבר בירושלים שלד של עצמות יבשות ורק רוח בהם, כאשר הטעימוהו כפות אחדות מרק תרנגולת, לא חפץ לטעום טפת חלב לפני עבור שש שעות; דעתו היתה צלולה עד הרגע האחרון ובאמרו בקול רם שמע ישראל וכו' יצאה נשמתו בטהרה. פטירתו כל כך הרגישה נפשי ורוחי עד כי לא יכולתי לדבר ונעתקו ממני מלים ולא יכולתי להספידו. ד' הטוב יכפר בעדי, אף כי לא התעצלתי מעודי מהספדו של ת"ח והרבה אנשים הספדתי במרירות הלב. –
כל הימים שהתפללתי שמה השתדלתי בכל כחי לפאר ולשכלל את מקדש מעט ההוא בחומר וברוח, אף כי נמנעתי מגבאות. ובהיותי שמה לפני כמה שנים מצאתי עוד זה תלוי על הקיר הדרומי התקנות היפות שעשיתי לפני יותר משלשים שנה. יסדתי שמה חברה ש"ס, ובשבת בראשית בסעודת מלוה מלכה שהיתה שנה שנה בביתי אחר סעודה שלישית ברוב עם ובשמחה של מצוה טהורה. עשינו ההתחלה בש"ס בביתי והרב הצדיק רבי נפתלי הירץ הלוי זצ"ל פתח הלמוד וזמן רב היו דורש לפנינו יום יום את השיעור גפ"ת, וב"ה כי החברא קיימת עד כה וכבר גמרו כמה פעמים ש"ס. ולפני כל סיום הגדול היו מודיעים לי במכתב יום הסיום כי אוכל להשתתף עמם בהחגיגה מרחוק. יסדתי שמה גם שעור לבחורים טובים שהחל הרב ללמוד עמם, ושמתי מעיני הרבה בהקבוץ הזה. ואחד מהם היו ר' שלמה מוסאיבף המטורף מהפאסטען שהיו אז בחור חריף ונסע לפה. אך לא אסתייע מילתא ולסיבות נסיעותי התדירות נתפרדה החבילה. דברי היו נשמעים תמיד ומתקבלים כי ידעו כלם שתוכי כברי ושפת שקר וחנף לא ידעתי, בהיות כל מעשי נובעים ממקור הלב ומתוך חפץ כביר לפאר את בית אלקינו ולתת כבוד לתורה. כזאת עשיתי גם בבתי התפילה ביפו ורק מפני השטן המרקד עתה הרבה מנעתי עצמי מהרבה דברים שלא לגרום עקימת שפתים ודברי ריבות. –
"אמת ניתן לכתוב שזה יותר משלושים שנה שאני מכיר את כבוד הרה"ג בתורה ויראה בנו של אותו צדיק הגאון מהו' נפתלי הערץ הלוי זצללה"ה שהיה מפורסם בשמו לשם ולתהלה ושם כבוד בנו ההולך בדרכיו כמהו' יוסף הלוי הוא מעודו בחזקת צורבא מרבנן ות"ח שראוי לסמוך על מה שיוצא ממנו בחזקת כשר ע"פ עדותו וכן הגאונים נוחי נפש שהיו לפנינו פעה"ק ת"ו סמכו עליו. באעה"ח למען כבוד התוה"ק המחכה לישועה קרובה הק' יוסף חיים זאנענפעלד"
אוצר החכמה כתב:הנה הטקסט
רבי יוסף הלוי, נולד בביאליסטוק בשנת תר"ל לערך, לאחר עלותו לארץ נשא לאשה את מרת ברכה צפורה בת רבי אברהם אלקנה זקס מירושלים. בשנת תרמ"ט נתמנה לרב היקב בראשון לציון, וממונה על הפרשת תרומות ומעשרות. עסק רבות בהתפתחות השפה העברית והארמית, וגם ערבית, ופרסם כמה מחקרים בלשניים בקובצים ומאספים שונים. חבר כמה וכמה ספרים במקצועות התורה. למשל ספר 'יקר הערך', וספר 'הערוך' בסידור חדש על פי סדר התלמוד בבלי [כרך ראשון נדפס תל אביב תשא]. כמו כן, הדפיס ספרים שעסק בהם אביו, כמו 'ברית עולם', ו'פסקי חלה להרשב"א'. ניהל גם את התלמוד תורה במושבה, יחד עם רעו רבי יעקב מרדכי זינגר שהיה שו"ב שם. ר' יוסף האריך ימים ונפטר ח' כסלו תש"ט.
צאצאיו:
א. מרת רחל נולד בשנת תרנ"א, אשת ר' יעקב גד הרשלר מירושלים, היא נפטרה תרע"ט בראשון לציון, והוא נישא בשנית, ואחר כך היגר לדרום אפריקה, ונפטר שם בעיר מיוזמברג
ב. ר' אהרן פישל הלוי, נפטר בראשון לציון
ג. מרת שרה אלישבע נולדה בשנת תרנ"ט אשת ר' יהודה לייב קום, הוא נולד ברציצה שברוסיה בד' תשרי תרנ"ה, עלה לארץ בבחרותו, ונישאו בשנת תרפ"ד, עסק במסחר ובספרות, היה חבר אגוד הסופרים הדתיים, וגם ניהל קופת גמילות חסדים. (לזכר בנם בן ציון, נדפסה חוברת פרקי זכרון בהוצאת בני עקיבא)
ד. ר' בן ציון הלוי נולד בשנת תר"ס נפטר ה' ניסן תרצ"ד וקבורתו בתל אביב, אשתו מרת רחל
ה. ר' חיים יהושע הלוי נולד תרס"ב, עבד ביקב בראשון לציון נפטר תשל"ב, אשתו מרת פנינה
ו. ר' נפתלי הירץ הלוי נולד תרס"ד נסע לאמריקה שם כיהן כחזן, ושם נפטר. זוגתו מרת יונה
ז. מרת אלקה נולד תרס"ו אשת ר' יוסף שלוין נפטרה תשל"ח
ח. תמר נולדה תרס"ו ונפטרה בילדותה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 527 אורחים