מאיר סובל כתב:וכי יש מי שאוסר להתארח ולאכול על שולחן בעל הבית בשבת? לקבל ממתק לאוכלו אינו שונה מלהתארח.
ובעצם החילוק בין קנין רגיל לקנין אורח במה שמגישים לו, יש כבר אריכות באחרונים [בעיקר סביב השאלה אם אורח צריך לעשות קנין בכזית מצה של בעה"ב לפני שאוכל מדין "לכם"]
יאיר כתב:מאיר סובל כתב:וכי יש מי שאוסר להתארח ולאכול על שולחן בעל הבית בשבת? לקבל ממתק לאוכלו אינו שונה מלהתארח.
ובעצם החילוק בין קנין רגיל לקנין אורח במה שמגישים לו, יש כבר אריכות באחרונים [בעיקר סביב השאלה אם אורח צריך לעשות קנין בכזית מצה של בעה"ב לפני שאוכל מדין "לכם"]
אכן. אך כאן מדובר באינו אורח אלא נותן בתורת 'מתנה' בסיום התפילה.
מה הדין שנותן סוכריה ואיני אוכלה בשבת?
לדעתי גם כאן מותר משום שהנותן הסוכריה מתכוון לאוכל או לפרס שהוא צורך מצווה וכמו שמחלקים כל מני פרסונים בתהילים
הדין של אכילה אצל בעה"ב וכיוצא בזה, הוא לא מדין קנין כידוע בזה דברי הראשונים בנדרים לגבי מודר הנאה מחבירו שנותן לו הכיכר במתנה, ומדייקים משם שכל אורח האוכל אצל בעה"ב אינו מדין מתנה וקניין, דהמאכל נשאר של בעה"ב ורק נותן לו רשות לאוכלו.
ולכן בשבת אדם שמקבל דבר מאכל, זה בגדר הזה של רשות, ואין צריכים להגיע לקניינים. ולשואל ששאל על לשמור את זה למוצאי שבת, גם במוצאי שבת אין צריכים לזה קניין, אבל אם בכ"ז חפץ לקנות הרי אין כאן עיכוב מצד בעה"ב כי כבר נתן לו רשות לאוכלו, ואותה רשות היא גם לקניין.
יאיר כתב:2.האם אפשר להגיד קדיש במקרה שרק 9 או פחות אמרו 'אשרי' ביחד?
מאיר סובל כתב:אם לא נאמר פסוק בעשרה - הקדיש לבטלה, ואין לענות אמן ואיש"ר.
יאיר כתב:באופן שמונע הריון (אבל יש ענין דוקא בליל טבילה?).
סורגים כתב:בת' שבות יעקב (ח"ג סי' ע"ז) אשה לא תטבול כשאין בעלה בעיר משום חשש דיבוק רוח, ואם טבלה בדיעבד תניח אצלה תינוק או תניח סכין תחת הכר עיי"ש. ועיין מנחת יצחק שכתב דהה"ד כשבעלה בעיר.
יעויין חתם סופר אבן העזר ח"א סי' קכ"ט, שאם יש טעם טוב והגון מותר אבל אם לאו יש לחשוש שמא אין מחילתה שלמה.יאיר כתב:יש מי ששמע אחרת?
יאיר כתב:האפשרות הראשונה עדיפה (דכיפה אינה מעיקר הדין).
אבל לפי השמועה מהגר"א שבזמננו לאחר מיתתו של הגרף פוטוצקי אין חשש הליכה ד"א, יתכן שהאפשרות השניה תהיה עדיפה.
(ולפי"ז השאלה נשארת במקומה בספק :)
מאיר סובל כתב:יאיר כתב:האפשרות הראשונה עדיפה (דכיפה אינה מעיקר הדין).
אבל לפי השמועה מהגר"א שבזמננו לאחר מיתתו של הגרף פוטוצקי אין חשש הליכה ד"א, יתכן שהאפשרות השניה תהיה עדיפה.
(ולפי"ז השאלה נשארת במקומה בספק :)
מהיכי תיתי שיש חילוקי דינים בין הליכה ד"א בלי כיפה להליכה ד"א בלי נט"י שחרית?? תקנת חז"ל הקדומה (שתיקן שלמה) זה על עצם הנטילה, וכי הוא תיקן גם לא ללכת בשחרית ד"א בלי נטילה אחרי השינה?
ומי שתיקן זה תיקן גם כיסוי הראש.
אבל משכח"ל השאלה כגון שצריך לעבור תחת כיפת השמים כדי להגיע למים.
יאיר כתב:א.האם יש בימינו חובה להדליק נרות שבת על שלחן שבת/בחדר שאוכלים ומה הדין בחדר שאוכלים אך לא רואים ממקום האכילה את הנרות?
ב.האם מגבת גוף לחה שתלויה על מתלה בדלת לפני שבת, אוסרת את הזזת הדלת בשבת?
(בדומה לעט מגנט שמוצמד לדלת מקרר, האם אסור או האם יש חילוק בין המקרים?).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים