מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי חבר » ה' דצמבר 22, 2011 10:13 am

האם כשרק חלק מבני ביתו מדליקים בנפרד, מתקיים הדין של המהדרין מן המהדרין?
מקורות בבקשה.
ואם לא, נמצא שלמנהגנו שאין הבנות הפנויות מדליקות, מאיזה טעם שיהיה, אין אנו מקיים הידור זה כלל.

טפח
הודעות: 200
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי טפח » ה' דצמבר 22, 2011 11:45 am

סברא למה לי קרא. האם כשמדליק רק חלק מן הנרות במוסיף והולך, מתקיים הדין של מהדרין?

חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי חבר » ה' דצמבר 22, 2011 12:04 pm

טפח כתב:סברא למה לי קרא. האם כשמדליק רק חלק מן הנרות במוסיף והולך, מתקיים הדין של מהדרין?

זהו נושא אחר וידוע שכבר נחלקו בזה באחרונים, הבית הלוי והאבי עזרי.
שאילתי היא בנוגע להידור דאיש וביתו אם יש קיום הידור כשלא כולם הדליקו

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' דצמבר 22, 2011 12:41 pm

חבר כתב:האם כשרק חלק מבני ביתו מדליקים בנפרד, מתקיים הדין של המהדרין מן המהדרין?
מקורות בבקשה.
ואם לא, נמצא שלמנהגנו שאין הבנות הפנויות מדליקות, מאיזה טעם שיהיה, אין אנו מקיים הידור זה כלל.

אני לא מבין אתה שאלה, אתה מתכוין לשאול עם המהדרין מן המהדרין סוברים גם את המהדרין שכ"א צריך להדליק?
מסתמא לא זה שאלתך, כי בזה נחלקו הראשונים.
אז תסביר היטב את השאלה

חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי חבר » ה' דצמבר 22, 2011 12:51 pm

השאלה היא ברורה האם כשרק חלק מבני ביתו ידליקו בנפרד ושאר בני ביתו יוצאים בהדלקתו. האם יש בזה קיום של מהדרין מן המהדרין, כלפי החלק שמדליקים בנפרד. או שמכיון שעדיין יש חלק מבני ביתו שיוצאים בהדלקתו, אין כאן שום הידור במה שחלק אחר מדליק בנפרד.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי אליהוא » ה' דצמבר 22, 2011 7:12 pm

אולי תלוי בפלוגתת הרמב"ם והרמ"א, אך לכאו' לכו"ע מהני ובהא לא פליגי.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ג' דצמבר 11, 2012 1:28 pm

(הערה צדדית, השאלה על ה"מהדרין", ולא על המהדרין מן המהדרין [לשיטת הרמב"ם והרמ"א וסיעתם] דווקא).

לצערי, אין לי כעת מקורות. אך מסברא תלוי בטעם ההידור, אם הוא תוספת נרות ואור (כמשמעות הרמב"ם), א"כ מסתבר שכל שאפשר - עדיף, ואם עניינו שכאו"א מבני הבית מכוון שלא לצאת בהדלקת חברו (כהסבר רע"א בדעת הרמ"א), ג"כ מסתבר שכל מי שיכול להדר שלא לצאת בהדלקת אחרים - טוב עושה (ולא ירדתי עדיין לסו"ד הר' אליהוא, למה ירמזון מיליה).

מר בר רב אשי
הודעות: 42
הצטרף: ג' יוני 22, 2010 10:26 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי מר בר רב אשי » ג' דצמבר 11, 2012 10:59 pm

ידוע דברי החתם סופר (עהש"ס - כעת ראיתיו בספר הנפלא החדש 'אוצר דרשות וליקוטים חת"ס' על חנוכה במדור הליקוטים) שמתחילת התקנה כשתיקנו נר איש וביתו על פתח ביתו מבחוץ אז לא נמצא שום אשה מהמהדרין, כי אין כבודה לצאת בחוץ ברשות הרבים להדליק בין אנשים.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי הכהן » ג' דצמבר 11, 2012 11:51 pm

מר בר רב אשי כתב:ידוע דברי החתם סופר (עהש"ס - כעת ראיתיו בספר הנפלא החדש 'אוצר דרשות וליקוטים חת"ס' על חנוכה במדור הליקוטים) שמתחילת התקנה כשתיקנו נר איש וביתו על פתח ביתו מבחוץ אז לא נמצא שום אשה מהמהדרין, כי אין כבודה לצאת בחוץ ברשות הרבים להדליק בין אנשים.

והלום ראיתי לחד מצאצאיו, שמורה ובא שהמדליק על פתח ביתו מבחוץ, לא תצא אשתו החוצה בעת ההדלקה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' דצמבר 13, 2012 1:43 pm

ידוע שדעת רעק"א שהמהדרין מן המהדרין יכוונו שלא לצאת בהדלקת בעה"ב ויחייבו עצמם בזאת להדליק מעיקר הדין, ולפ"ז אין מקום לספק הנ"ל. אמנם המג"א חולק ע"כ, שהרי כתב שנר המהדר פחות בחשיבותו מנר בעה"ב, ולכן יש מקום להסתפק לדעת המג"א.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ה' דצמבר 13, 2012 4:20 pm

מה שאין נוהגות נשים להדליק בחנוכה לדידן דעושין מהדרין מה"מ וכל בני הבית צריכין להדליק עי' התעררות תשובה סי' לה.

אישאחד
הודעות: 41
הצטרף: א' ספטמבר 23, 2012 12:53 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי אישאחד » ב' דצמבר 04, 2023 7:16 am

חבר כתב:האם כשרק חלק מבני ביתו מדליקים בנפרד, מתקיים הדין של המהדרין מן המהדרין?
מקורות בבקשה.
ואם לא, נמצא שלמנהגנו שאין הבנות הפנויות מדליקות, מאיזה טעם שיהיה, אין אנו מקיים הידור זה כלל.

דלא כתוס' והרמב"ם דנ"ח הוא דין בבית, למנהג אשכנז דכ"א מבני הבית מדליק הפשט הוא דנ"ח הוא דין בגברא, דהיינו דדין המהדרין הוא שמהדר לצאת בעצמו י"ח ולא בנר אחד לכל בני הבית (עי' שו"ת רע"א תניינא סי' יג).
ובמנהג אשכנז לא נהגו הנשים להדר לצאת בעצמן מדין המהדרין אלא יוצאות בנר בעה"ב, אבל כ"א מבני הבית שמדליק שפיר מהדר להדליק בעצמו. וע"ז בא טעמו של החת"ס אמאי לא נהגו הנשים להדליק כיון שעיקר התקנה היתה בהדלקה בחוץ, אבל אי ההידור דכאו"א הוא חובת הבית אמאי לא ידליקו עבורן, אלא ע"כ דלמנהגינו הוא דין בגברא.

כן מסתבר
הודעות: 607
הצטרף: ב' נובמבר 13, 2023 4:03 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי כן מסתבר » ה' דצמבר 07, 2023 10:12 pm

חבר כתב:האם כשרק חלק מבני ביתו מדליקים בנפרד, מתקיים הדין של המהדרין מן המהדרין?

ואם לא, נמצא שלמנהגנו שאין הבנות הפנויות מדליקות, מאיזה טעם שיהיה, אין אנו מקיים הידור זה כלל.


ליתר דיוק:

את ה’מהדרין’ השני אנו מקיימים בצורה מלאה, ואילו את ה’מהדרין’ הראשון בצורה חלקית בלבד.

סימנא
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 12, 2012 3:04 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי סימנא » ה' דצמבר 07, 2023 11:02 pm

כן מסתבר כתב:ליתר דיוק:

את ה’מהדרין’ השני אנו מקיימים בצורה מלאה, ואילו את ה’מהדרין’ הראשון בצורה חלקית בלבד.


ולשיטת הרמב"ם שאי אפשר לקיים את השני בלי הראשון, אין אנו מקיימים גם את השני.

viewtopic.php?t=30815

viewtopic.php?t=7408

אישאחד
הודעות: 41
הצטרף: א' ספטמבר 23, 2012 12:53 pm

Re: קיום מהדרין מן המהדרין רק בחלק מבני ביתו

הודעהעל ידי אישאחד » ה' דצמבר 07, 2023 11:09 pm

סימנא כתב:ולשיטת הרמב"ם שאי אפשר לקיים את השני בלי הראשון, אין אנו מקיימים גם את השני.

אה"נ, רק שמנהג אשכנז כהרמב"ם הוא רק לענין פירוש דין המהדרין מן המהדרין, דהוא הידור המתווסף על המהדרין, אך אין מנהגינו כהרמב"ם לענין פירוש דין המהדרין עצמו (דלהרמב"ם מהדרין היינו דבעה"ב מדליק כמנין בני הבית, ולמנהגינו פירושו דכאו"א מבני הבית מדליק בעצמו).


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים