מיללער כתב:איפה ניתן למצוא ביאורים, בירורים ופירושים על עמודי הגמרא פה (החל מדף ס"ו ע"ב עד סוף הפרק) וכן בפרק מי שאחזו במס' גיטין ובאשר מקומות, עד עניני רפואה וסגולה, אני מתכוין לדרך הפשט והמחקר.
אפרקסתא דעניא כתב:נדמה לי שבסגולת "חד חד נחית בלע בלע נחית חד חד" משתמשים עד היום.
המצפה לישועה כתב: דרך אגב לפני כ14 שנה כשלימדתי דף היומי דפים אלו, שאלני אחד השומעים (השיעור היה לציבור ד"ל) אם הוא קיים היום מצות תלמוד תורה בשיעור זה.
ועניתי לי שאם זה כתוב בגמרא בודאי שיש בזה קיום מצות תלמוד תורה, האם יש למשהו תשובה יותר ברורה ומוסמכת.
עניתי לי שאם זה כתוב בגמרא בודאי שיש בזה קיום מצות תלמוד תורה, האם יש למשהו תשובה יותר ברורה ומוסמכת.
חכם באשי כתב:מיללער כתב:איפה ניתן למצוא ביאורים, בירורים ופירושים על עמודי הגמרא פה (החל מדף ס"ו ע"ב עד סוף הפרק) וכן בפרק מי שאחזו במס' גיטין ובאשר מקומות, עד עניני רפואה וסגולה, אני מתכוין לדרך הפשט והמחקר.
חלק גדול מהגמרא, בשבת סו ואילך, הוא מהתוספתא דשבת (פרק ו).
תעיין איפוא ב'תוספתא כפשוטה' לר"ש ליברמן, על אתר, ותרווה נחת.
אפרקסתא דעניא כתב:נדמה לי שבסגולת "חד חד נחית בלע בלע נחית חד חד" משתמשים עד היום.
תני תנא בפרק אמוראי קמיה דר' חייא בר אבין א"ל כולהו אית בהו משום דרכי האמורי לבר מהני מי שיש לו עצם בגרונו מביא מאותו המין ומניח ליה על קדקדו ולימא הכי חד חד נחית בלע בלע נחית חד חד אין בו משום דרכי האמורי.
המצפה לישועה כתב:
דרך אגב לפני כ14 שנה כשלימדתי דף היומי דפים אלו, שאלני אחד השומעים (השיעור היה לציבור ד"ל) אם הוא קיים היום מצות תלמוד תורה בשיעור זה.
ועניתי לי שאם זה כתוב בגמרא בודאי שיש בזה קיום מצות תלמוד תורה, האם יש למשהו תשובה יותר ברורה ומוסמכת.
חכם באשי כתב:לייטנר,
מה הנחיתות הזו? מדוע אתה תמיד מרגיש צורך להגן על הציבור הד"לי?
לייטנר כתב:המצפה לישועה כתב:
דרך אגב לפני כ14 שנה כשלימדתי דף היומי דפים אלו, שאלני אחד השומעים (השיעור היה לציבור ד"ל) אם הוא קיים היום מצות תלמוד תורה בשיעור זה.
ועניתי לי שאם זה כתוב בגמרא בודאי שיש בזה קיום מצות תלמוד תורה, האם יש למשהו תשובה יותר ברורה ומוסמכת.
זכורני שלפני שבע שנים לימדתי דפים אלה (השיעור היה לציבור ד"ל), ולא שאלני אף אחד מהשומעים שאלה כזו.
האם באמת נראה לך שהיה צורך להדגיש למי נועד השיעור?!
מיללער כתב:בתוס' מו"ק דף יא. ד"ה כוורא כתבו שהרפואות שבש"ס נשתנו בזמן הזה ואינן טובות. האם יש מקורות נוספים בדברי הראשונים על זה שנשתנו הטבעים לגבי עניני רפואות שבש"ס?
מיללער כתב:בתוס' מו"ק דף יא. ד"ה כוורא כתבו שהרפואות שבש"ס נשתנו בזמן הזה ואינן טובות. האם יש מקורות נוספים בדברי הראשונים על זה שנשתנו הטבעים לגבי עניני רפואות שבש"ס?
אפרקסתא דעניא כתב:נדמה לי שבסגולת "חד חד נחית בלע בלע נחית חד חד" משתמשים עד היום.
עושה חדשות כתב:ועוד משהו מהדף היומי, רש"י קידושין ל: מה שהנאתך - כל מה שדעתך נוחה הימנו ואפי' דבש וכל מיני מתיקה שקשים למכה.
יאיר כתב:כידוע, ישנו חרם הגאונים על רפואות אלו משום שינוי הטבעים ולכן חששו שיבוא אדם ויאמר שדברי חז"ל ח"ו לא נכונים.
מיללער כתב:עושה חדשות כתב:ועוד משהו מהדף היומי, רש"י קידושין ל: מה שהנאתך - כל מה שדעתך נוחה הימנו ואפי' דבש וכל מיני מתיקה שקשים למכה.
וכוונתך שלמעשה דבש ומיני מתיקה אינם קשים למכה? או סתם שרש"י כתב מדעתו דבר שהוא מעניני רפואה וטבע?
בבא קמא פה.
כדתניא הרי שעבר על דברי רופא ואכל דבש או כל מיני מתיקה מפני שדבש וכל מיני מתיקה קשין למכה
יאיר כתב:כידוע, ישנו חרם הגאונים על רפואות אלו משום שינוי הטבעים ולכן חששו שיבוא אדם ויאמר שדברי חז"ל ח"ו לא נכונים.
מיללער כתב:יאיר כתב:כידוע, ישנו חרם הגאונים על רפואות אלו משום שינוי הטבעים ולכן חששו שיבוא אדם ויאמר שדברי חז"ל ח"ו לא נכונים.
איפה נכתבה אודות 'חרם הגאונים' הנ"ל?
המהרש"א בח"א בפרק מי שאחזו (גיטין סח: בד"ה לדמא דרישא) נתקשה בזה שחז"ל קבעו בתלמוד את אלו הרפואות, הלא אמרו בברכות שנגנז ספר הרפואות כדי שיבקשו רחמים ואל יבטחו על ספר הרפואות, עיי"ש מה שתירץ.
ומסיק את דבריו: ומתוך זה תראה שאין התלמוד חסר מכל החכמות כי לכל חולי תמצא בו רפואה שלימה ואמיתית למבינים לשונם, ואל יאמר המלעיג על חכמי התלמוד שהיו חסרים מחכמת הרפואה. עכ"ל
מדבריו הק' משמע שלא מחמת שינוי הטבעים אין לנו לעסוק ברפואות האלו אלא שצריכים להיות 'מבינים לשונם' ומי שמבין את לשונם ודברי חכמים וחידותם ' לכל חולי ימצא בו רפואה שלמה ואמיתית' היינו אפי' בדורות האחרונים.
קראקובער כתב:יאיר כתב:כידוע, ישנו חרם הגאונים על רפואות אלו משום שינוי הטבעים ולכן חששו שיבוא אדם ויאמר שדברי חז"ל ח"ו לא נכונים.
לפי"ז לכו"ע צריך לברך ברכת התורה לפני שלומדים סוגיות הללו גם לאלו שאוחזים שזה לא חפצא של תורה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=18345#p176663 כי צריכים לדעת באיזה סגולות אסור להשתמש. (חוץ מהגמרא של חדא חדא נחית בלע חד חד שזה בדוק ומנוסה..)
החושב כתב:קראקובער כתב:יאיר כתב:כידוע, ישנו חרם הגאונים על רפואות אלו משום שינוי הטבעים ולכן חששו שיבוא אדם ויאמר שדברי חז"ל ח"ו לא נכונים.
לפי"ז לכו"ע צריך לברך ברכת התורה לפני שלומדים סוגיות הללו גם לאלו שאוחזים שזה לא חפצא של תורה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=18345#p176663 כי צריכים לדעת באיזה סגולות אסור להשתמש. (חוץ מהגמרא של חדא חדא נחית בלע חד חד שזה בדוק ומנוסה..)
דרך אגב, בדברי המהרש"א שהובא לעיל מבואר שאין זה תורה. שהרי כתב שנכתבו בשביל להביא מחכמת הרפואה בתלמוד (ולא משום שרמוזים בזה סודות התורה - כהבנה הרווחת והאינטואיטיבית בציבור המאמינים)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים