מאירי כתב:כתב גדול ותוכן קטן, אתה שוב חוזר על דברים שנדושו שוב ושוב לעיל, ומקרר האמבטי.
פנסי החשמל ברחוב וכל השאר יש תשובות ברורות בענין, ולבוא ולבנות היתר על בסיס זה, הוא כמו 'היתר מכירה' שמכרו את מצוות שביעית שזה ג"כ נולד מכח שלא רצו לסמוך על האופציות החילופיות מתוך טענה שכביכול הם 'קולות'.
מבית ומחוץ כתב:המאירי, דווקא טעם זה של "חילול ה'", יש לומר שאינו שייך היום, זאת למה?
מכיוון שבזמנו לא היה גנרטור, וכל מי שהשתמש בחשמל היה בדבר בהכרח חילול שבת, והמחמירים השתמשו רק לאור נרות. ואילו היום שיש כמה המשתמשים בגנרטור, מה שייך לומר חילול ה' על אחד שאינו מחובר לגנרטור? הרי יש אופן של השתמשות ללא הזדקקות לחברת חשמל, ואולי הוא מהם...
(לגבי הבירור העובדתי, דווקא בקונטרסי האוסרים כתבו שחברת החשמל אינם משתפים פעולה, וצריך עשרות מהנדסים כדי להבין מה המציאות.)
מאירי כתב:אסיים רק בפרט אחד, ידוע שהחזו"א תלה האיסור בחילול ה', למרות שיכל לפלפל בדין מעשה שבת ולפני עיור וכו', אך ברוח קדשו צפה את הפלפולים שיבואו ע"ז בק"נ טעמים להתיר, והנה לאחרונה לאחר בירורים בכל מערכת החשמל, ולאור הממצאים כפי שמביאים הר' דרזי והר' מורגנשטרן וכו' בכתביהם, היה מקום לחשוב שכבר אין מה לפחד מלהציג את הבעיה כענין הלכתי מובהק מעבר לחילול ה', וכפי שכבר ראינו במכתבו החדש של הגרנ"ק שהובא לעיל, אבל כעת רואים שראייתו של החזו"א היא לדורי דורות, שגם לעת שיווכח שיש בעיה הלכתית לולי חילול ה', גם אז תמיד יהיו פתחי היתר מכאן ומשם, ולכן אין טעם להוכיח את העם מצד זה, וטעמא דחילול ה' עולה על הכל.
מאירי כתב:אסיים רק בפרט אחד, ידוע שהחזו"א תלה האיסור בחילול ה', למרות שיכל לפלפל בדין מעשה שבת ולפני עיור וכו', אך ברוח קדשו צפה את הפלפולים שיבואו ע"ז בק"נ טעמים להתיר, והנה לאחרונה לאחר בירורים בכל מערכת החשמל, ולאור הממצאים כפי שמביאים הר' דרזי והר' מורגנשטרן וכו' בכתביהם, היה מקום לחשוב שכבר אין מה לפחד מלהציג את הבעיה כענין הלכתי מובהק מעבר לחילול ה', וכפי שכבר ראינו במכתבו החדש של הגרנ"ק שהובא לעיל, אבל כעת רואים שראייתו של החזו"א היא לדורי דורות, שגם לעת שיווכח שיש בעיה הלכתית לולי חילול ה', גם אז תמיד יהיו פתחי היתר מכאן ומשם, ולכן אין טעם להוכיח את העם מצד זה, וטעמא דחילול ה' עולה על הכל.
אין אדם אוסר כתב:בתור מי שפתח האשכול העירוני שמן הראוי להגיב מעט.
הרב אלישיב זצ"ל אסר מעיקר הדין ממש. ד"ז שמעתי באזני משתי תלמידיו הרב דרזי והרב דוד מורגנשטרן שליט"א. כל אחד מהרבנים הללו בדק הנושא לבדו. ושניהם ביקרו באופן פרטי בתחנות כח, ושניהם דברו כל אחד בזמנים נפרדים עם המנהלים והעובדים שם. הרב אלישיב הסתמך על שני עדויות אלו ואסר לגמרי כפי ששמעתי משתיהם. שני הנ"ל ב"ה חיים ובריאים ואפשר לשאול אותם ואין סיבה לסמוך על פיטפוטים שלי.
מה שכותב שאין נעשים פעולות אלא לשם פיק"נ [או לפחות פקפק בזה] לא אבין דבריו כי ד"ז נבדק שוב ושוב ע"י שני ת"ח הנ"ל. ועדויות ברורות מהעובדים שם. וודאי יותר קל לומר אולי לא כן הוא האמת ולהמשיך הלאה בחיים. אדרבה תברר תבדוק תשאל אולי יצא לך אחרת אבל בנתיים הרבה ממשיכים לאסור עי' בחוברת שניתן להורדה בתחילת האשכול.
בענין חילול השם, כל אחד יכול לומר סברות לכאן ולכאן מי יימר אולי היום כך והיום כך, אותי לימדו כלך לך אצל הרבנים. נעי' בדברי הגרח"ק וחתום ע"ז גם הרב שטיינימן שליט"א בקונטרס הנ"ל שכתבו ענין חילול השם. נעי' בדברי הגרשז"א שהובאו בשבות יצחק סוף חלק ו בסוף הנושא של חשמל של שבת כ' שאף הגרשז"א הזכיר חילול השם. נעי' בדברי הקנה בושם (בקונטרס) שהזכיר ענין זה. ועל הכל בספרו של הרב מורגנשטרן שכ' שאביו ביקר שם ושאל אמאי עובדים בתחנה בשבת והשיבו "אנחנו כמדינה ליברלית מחויבים לכבד את בקשתו של כל אזרח המעוניין באספקת חשמל סדירה בכל יום ובכל זמן". כלומר לא פיק"נ הוא המניע ולא הצלת הכלל, אלא צריכים כמדינה "ליברלית" לכבד בקשתו של כל אזרח ולייצר לו חשמל גם אם זה לא מסתדר עם בקשת בורא העולם.
ויתירה מזה שהרב דרזי לקח את המנהל לגריש"א לסכם עמו שיעבדו שם גויים (כ"ז כ' במאמר באליבא דהלכתא אב תשע"ב והובא בקונטרס), אמרו רק בתנאי שלא הכל יעשו עם גויים וגם יעשו עם הגויים דברים שאין ההלכה מתירה וחוץ מזה שהרב אלישיב צריך להוציא פסק מידי להפסיק שימוש בגנרטורים. ואמר ע"ז הגרי"ש "מרן זצ״ל הגיב על כך כי הם מבקשים את הנדוניה לפני החתן, ולא נראה שיצא דבר מהמו״מ עמם, ואקבל שכר שיחה נאה על הזמן שהקדשתי לזה".
וגבי טבילה בשבת, אני "מפחד" להגיד אבל אחרי שעוררו על הענין הנשגב של המנעות מחשמל של מחללי שבת, הלכו לגרנ"ק שליט"א לשאול את שאלתך והשיב (ובאותו מעמד היו גם מוצי"ם ששמעו כ"ז) יש לדחות למוצ"ש, זה אפשר לשמוע מהרב ישראל מאיר מורגנשטרן שליט"א, ששמע מפיו. וחוץ מזה יש מי שטען וטעון בדיקה, שאם טובלת מיד בכניסת השבת עוד לא נעשו שם מלאכות כלל משקיעה עד הטבילה, ויל"ע בזה מבחינה מציאותית.
מבית ומחוץ כתב:
ומה הבעיה לגבי המקווה שמחומם כבר מע"ש,? וגם אם לא היה פועל החשמל היה ניתן לטבול בו. כמו ההיתר של הליכה ברחוב. שהיה אפשר ללכת גם בחושך.
מבית ומחוץ כתב:
ובכל אופן לעניין דעת מרן הגרי"ש אלישיב, ב"שבות יצחק" שצורף לכאן לא ראיתי נוסח של איסור גמור בשמו. ובספר שהבאתי לעיל שהודפס בתשס"א נכתב שסבר שהוא נכון וראוי ואף יותר מחומרא אבל לא איסור, ולכן התיר למשל, במקרה שנפל הגנרטור והאור בא מחשמל.
מבית ומחוץ כתב:המאירי, דווקא טעם זה של "חילול ה'", יש לומר שאינו שייך היום, זאת למה?
מכיוון שבזמנו לא היה גנרטור, וכל מי שהשתמש בחשמל היה בדבר בהכרח חילול שבת, והמחמירים השתמשו רק לאור נרות. ואילו היום שיש כמה המשתמשים בגנרטור, מה שייך לומר חילול ה' על אחד שאינו מחובר לגנרטור? הרי יש אופן של השתמשות ללא הזדקקות לחברת חשמל, ואולי הוא מהם...
אין אדם אוסר כתב:ועוד דברים חדשים.
היא שיחתי כתב:ידידי אין אדם אוסר
האם אתה חזון אישניק?
האם אתה קשור גם ללחם יומם?
היא שיחתי כתב:ידידי אין אדם אוסר
האם אתה חזון אישניק?
האם אתה קשור גם ללחם יומם?
הייתי בשמחה ביחד עם ר' חיים ונתכבדתי לדבר, ואמרתי לנוכחים במעמד ר' חיים כדברים האלה: ידוע שר' חיים נוהג להורות לשואלים שבאים עם בעייות שונות, להתחזק בענין של חשמל כשר או של זקן, או מים ללא חילולי שבת, ויש לחקור, האם ר' חיים ברוח קדשו יודע שדברים אלו יש בהם ענין סגולי להביא מזור ותעלה, ולהיפך ח"ו, או שמא ר' חיים רוצה להכניס את מורשת החזו"א, והוא רואה לנכון לעשות כן באופן זה. ונראה יותר כצד השני, וכיון שכן יש להקשות, האם רק זו מורשת החזו"א, האם בן אדם לחבירו אינו מורשת החזו"א? הרי ידוע שהחזו"א אמר, ככל שאתה יותר גומל חסד אתה יותר יהודי (המשפט נאמר באידיש), ויום שלא עשיתי בו טובה עם יהודי (איני זוכר את ההמשך. א"ס), ועוד שפעם באה אשה אחת לשאול האם מותר להחזיר את מצקת של החמין לסיר כדי להוציא עוד, או שיש לחוש לחזרה על הנותר במצקת, וכשיצאה חייך החזו"א ואמר, חבל שעל בן אדם לחבירו לא שואלים כאלה שאלות וכו' וכו', וכיון שכן, קשה למה לא יגיד ר' חיים לשואליו המבקשים תרופה לצרתם, להתחזק בעניין של ב"א לחבירו וכו'.
הישיבישער כתב:מה שמאד מעניין, ואני חוזר על מה שכתבתי כאן כבר כמה פעמים,
אלפי ואולי עשרות אלפי יהודים (חסידיים בעיקר) בא"י נהנים מחשמל בשבת,
ומדוע כל המובאות שהובאו עד עתה הם של רבנים ליטאיים שאוסרים,
ועוד לא ראיתי מאמר מסודר של רב (אפשר חסידי) שמסביר את ההיתר שעליו מסתמכים.
ערבי פסחים כתב:דברי הגרשז"א אינם נוגעים כלל וכלל למציאות של היום וחבל לתלות בו דברים שאינם קשורים עי' במצורף [נמצא בחוברת שבתחילת האשכול - ע"ע שם עמ' לב שהרב דרזי ביאר לו בסוף ימיו את המציאות החדשה ועדכן אותו באופן הייצור של היום]
ז"ל ציץ אליעזר ח"ח כז "וזאת למודעי אין ללמוד מהאמור כל היתר בנוגע לעצם השימוש בפלטה חשמלית בשבת מכח השאלה האחרת החמורה שישנה בזה במה שישראלים עובדים בשבת בתחנת הכח החשמלי".
גם כל דברי האג"מ שהבאת אינם נוגעים להיום - עי' בקונטרס שבחילת האשכול [למשל שכותב שיש ס"ס אולי התקלקל וגם א"כ אולי תוקן ע"י גוי - היום כל הזמן עובדים להביא פחם אל המבערים ואינו "אולי" וכן אין שם גוים כלל]
קונטרס :
https://www.dropbox.com/s/2nxodepjgufeo ... %D7%AA.zip
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים