מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רוח שאינה מצויה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 07, 2012 4:00 pm

היש מי שהגדיר מהי כזו?

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי היימישער » ד' נובמבר 07, 2012 5:03 pm

אולי זה יעזור לך:
רמב"ם הלכות נזקי ממון פרק יד הלכה ז
...ליבתו רוח שאינה מצויה תמיד הרי כולן פטורין...

מגיד משנה הלכות נזקי ממון פרק יד
ופירוש רוח שאינה מצויה תמיד הוא שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה ואצ"ל רוח סערה שאינה נושבת אלא לעתים רחוקים וכן מפורש בירושלמי וכן עיקר.

תלמוד ירושלמי מסכת בבא קמא פרק ו הלכה ד
...ר' יוחנן ור"ל תריהון אמרין אפי' רוח שהעולם מתנהג בו פטור שפעמי' בא פעמי' לא בא.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 07, 2012 5:17 pm

הרי ברור שרוח שאינה מצויה היא לא רוח תדירה, ולשם כך אין צורך ברמב"ם.
התחלתי להרהר בכך שרוח שאינה מצויה היא רוח הרבה יותר קלה ממה שאנו מתארים לעצמנו בעקבות הגמרא (תענית ג ע"ב):

רוח שאינה מצויה חזיא לבי דרי

ומסביר רש"י שם:
לגורן, לזרות הקשין מן התבואה

ובודאי אין זו רוח חזקה מדי, שאז א"א כלל לזרות את הגורן.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי היימישער » ד' נובמבר 07, 2012 5:32 pm

ולכך מתאימים דברי המ"מ שהבאתי:
ופירוש רוח שאינה מצויה תמיד הוא שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה...
וזה כמו שכתבת.

הפלס
הודעות: 17
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 11:26 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי הפלס » ה' נובמבר 08, 2012 12:09 am

לייטנר כתב:היש מי שהגדיר מהי כזו?

פשטות הסוגיות בפרק הכונס מבואר שגדר שיכולה לעמוד ברוח רגילה בכך אין חייב השומר אם קרה משהוא, אבל אם הגיע רוח חזקה מאד חייב השומר, ז"א רוח כענין סופת הוריקן כגון כזאת שהיתה לאחרונה, כזה סוג הוריקן מסתמא נחשבת לרוח שאינה מצויה וכל רוח פחות מכך נחשבת למצויה.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי יאיר » ה' נובמבר 08, 2012 12:16 am

מה עם מה שהובא לעיל מהרמב"ם ומהמגיד משנה?...

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי היימישער » ה' נובמבר 08, 2012 12:22 am

הירושלמי הנ"ל הובא גם בתוס' ב"ק נ"ט ע"ב ד"ה לבתה בסוה"ד.
וכדברי הרמב"ם כתב רבינו ירוחם.
ובב"י הביא את דברי הה"מ הנ"ל וכן פסק בשו"ע חו"מ סימן תי"ח.
כן הובאו הדברים באחרונים עיין יש"ש ופנ"י.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' נובמבר 08, 2012 7:52 pm

הפלס כתב:
לייטנר כתב:היש מי שהגדיר מהי כזו?

פשטות הסוגיות בפרק הכונס מבואר שגדר שיכולה לעמוד ברוח רגילה בכך אין חייב השומר אם קרה משהוא, אבל אם הגיע רוח חזקה מאד חייב השומר, ז"א רוח כענין סופת הוריקן כגון כזאת שהיתה לאחרונה, כזה סוג הוריקן מסתמא נחשבת לרוח שאינה מצויה וכל רוח פחות מכך נחשבת למצויה.

השאלה לא היתה מהי בוודאי רוח שאינה מצויה, אלא מהי רוח שאינה מצויה (כלומר, מהו הגבול שבו הרוח כבר אינה נחשבת כזו). לפי הדוגמא שנתתי לעיל, רוח שבה זורים אינה רוח חזקה כללוכמדומני שאני יחידי מבין הכותבים שזרה בפועל, ואשמח להתבדות

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי כרם » ו' נובמבר 09, 2012 3:00 am

לענ"ד, אולי, לא מוכרח שהגדרת רוח שאינה מצויה של מס' תענית, תהיה גם ההגדרה לרוח שאינה מצויה של הלכות נזיקין, או של הלכות סוכה ומחיצות.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי מאיר סובל » א' נובמבר 11, 2012 2:24 am

רוח שאינה מצויה לבוא כל יום, אלא פעם בשבוע למשל, היא חלשה עדיין מרוח שעלולה לבוא רק פעם בחודש.
ורוח שמצויה לבוא פעם בחודש, היא חלשה מרוח החזקה ממנה שמגיעה בממוצע אחת בשנה.
וכן הלאה.
אינה מצויה דגורן [בתענית] הכוונה שאינה מצויה בכל יום.
כזו כן נחשבת מצויה לגבי דפנות סוכה, כי בתוך ז' ימי החג מצוי שתנשב ותזיז הדפנות.
וכה"ג גבי שומרים אם הוא שומר לל' יום, ונפרצה בלילה מרוח שמצויה לבוא בפחות מל' יום, אזי אף שלגבי יום רגיל זה "אינה מצויה", ודאי שחייב. כי לא שמר כראוי לו.
וכן הניח אבנו סכינו ומשאו בראש גגו ונפלו ברוח שאינה מצויה. ה,ז פשוט שאם הניחם לימים אחדים ונפלו ברוח שבאה פעם בשנה למשל, שנחשב אינה מצויה. אבל אם הניחם לשנה או כמה שנים - הרי בפרק זמן כזה כן מצויה הרוח בטבע. ונחשב שנפלו ברוח מצויה, וחייב.
וראיתי אחד ממחברי זמננו שהסתפק במקרה זה האחרון, ומפלפל הנה והנה. מפני שלא נחת לחלק בין הרוחות שאינן מצויות כנ"ל.

תנא קמא
הודעות: 86
הצטרף: ב' אוגוסט 26, 2013 3:35 am

רוח מצויה

הודעהעל ידי תנא קמא » א' נובמבר 01, 2015 7:47 pm

מהו גדרו של רוח מצויה לגבי חיוב נזקין? פעם בחודש? פעם בשנה? פעם בחמש שנים?

מצטרף להנל
הודעות: 72
הצטרף: ב' אוקטובר 12, 2015 12:48 am

Re: רוח מצויה

הודעהעל ידי מצטרף להנל » א' נובמבר 01, 2015 11:28 pm

ההגדרה של רוח שאינה מצויה היא 'שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה, ואצ"ל רוח סערה שאינה נושבת אלא לעתים רחוקות'. מ"מ נזקי ממון פי"ד ה"ז, הביאוהו הפוסקים בסי' תיח ס"ט.
מה שנותר לדון, המניח חפץ לזמן רב, כגון דודי שמש, האם צריך לחשוש לרוח שודאי תבא פעם בכמה שנים, וכמדומה שבבית המדרש מטו בזה מח' הגריש"א והגרנ"ק, אם יש למישהו מידע מבוסס בדבר, יחכימינו.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ברלינר » ב' ינואר 09, 2017 11:41 pm

מפורסם הויכוח בין הגר"נ קרליץ שליט"א להגר"א גניחובסקי זצ"ל (נראה לי שפורסם מתי שהוא במוסף שבת קודש)
בנושא הנחת מזיק ששמור לרוח מצויה, למשך זמן שמצוי שתבא הרוח שאינה מצויה. דעת הגר"נ לאסור, ודעת הגר"א להתיר.
מצאתי ברי"ף פרק הכונס דף כ"ה ע"ב בדפי הרי"ף שהקשה סוגיא דתנור ועליה (ב"ב כ:) ששם נפסק שאף אם הרחיק כדין אכתי חייב, לסוגיא בהכונס בשמירת אש (ב"ק ס"א ע"ב)
שנפסק שאם הרחיק כדין פטור, וחילק הריף, דכיון דתנור הוי תדיר הוי פשיעה שלא שמר, ולכאורה מוכך כשיטת הגר"נ, אך עיין בנתיבות קנה ס"ק א, שמיאן בביאור זה כנראה, מטעם הגר"א הנ"ל, וביאר שכיון דתדיר חייבו אותו מעיקרא בפחות הרחקה וכו'.
לכאורה אם נבאר ברי"ף דלא כהנתיבות, מוכח שאפילו בדרך ארעי א"א להניח דבר קבוע בלא שמירה, דהא בשביל לחייבו צריך לומר שפשע באותו רגע בלבד שגרם לדליקה (ואולי כיון שא"א להתיר בפועל דאין לזה שיעור א"כ פשע)
לגופו של ענין יש למישהו ביאור למה צריך לשמור הרי על כל רגע לחוד אינו מחויב לשמור (ואולי שייך לנושא של איחוד כמה פעולות למעשה אחד כדמטי בי מידרשא לאסור גילוח אע"פ דבכל פעולה לחודה לא ודאי שיעבור על בל תשחית אך בפשטות אינו שייך כיון שאין הנידון שייך להילכות מעשים אלא לזכויות ומה"ת שאומדן דעתו ישנה משהו אם יכול להחליט מחדש בכל רגע להניחו)
אם יוכלו להחכימני אודה

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ברלינר » ד' ינואר 11, 2017 12:01 am

חכ"א מביהמ"ד הזה שלח לי:

"מה הפשט מצוי? פעם ביום? בשבוע? בחודש? בחצי שנה?
התשובה ההגיונית היא: תלוי ביחס למה.
אם מניחים אבן על ראש הגג ליום אחד, אומדין מה מצוי לבוא פעם ביום. ואם ברוח מצויה לבוא כל יום לא תנטל האבן ותזיק, הרי שמרה כדבעי, ואם תבוא רוח שאינה מצויה כל יום והאבן תזיק אינו נחשב שלא שמר כראוי ופטור.
וכן לגבי אם הניח אבן לשבוע או שבועיים , וודאי שפעם אחת בשבוע או שבועיים מצוי שמגיעה רוח יותר חזקה מהרגיל מדי יום, ואז אומדים אותה הנחה לפי מה שמצוי באותו זמן לבוא. ואם שיער ושמרה מרוח זו ואח"כ באה רוח יותר חזקה שמצויה רק פעם בחצי שנה לבוא, הוא פטור דנחשב ששמר כראוי ואינו מזיק בההיא הנחה.

ולפי"ז פשוט שהמניח אבן לזמן רב של כמה שנים, חייב לדאוג שלא תעוף ברוח המצויה לבוא פעם בכמה שנים. כי זה מצויה ביחס לאותה הנחה, וממילא לא נחשב ששמר כראוי אם לא שמר מאותה רוח שאינה מצויה, שביחס לאבן שלו היא כן מצויה."

והשבתי לו:
"לדעתי יש לחולק לחלוק ולומר שרוח מצויה תלויה בזמן שמוכרח להיות מכח המציאות
כלומר אם לסלק לוקח שבועיים ולא שייך בפחות א"כ רוח מצויה תהיה לפי שבועיים
אך לא מיסתבר שדעתו היא שתקבע"

ונראה לי להוכיח מדברי מהירושלמי ב"ק פ"ו הלכה ד הובא בתוס' נט: ד"ה לבתה "ליבתו הרוח כולן פטורין תמן אמרינן ברוח של אנוסים אבל ברוח שהעולם מתנהג בו חייב ר"י ור"ל תרויהו אמרי אפילו ברוח שהעולם מתנהג בו שפעמים הוא בא ופעמים אין בא"
ןעיין ברשב"א וז"ל דרוח שהעולם מתנהג בו, לאו רוח מצויה היא. אלא רוח שהעולם מתנהג בו לעיתים. וכו עיי"ש
לכאורה משמע שאין תלוי כלל בהנחתו אלא (אחרת אין משמעות לחילוק של הרשב"א והכל תלוי לכמה זמן מונח)
אך זה מיסתבר שאם לא יוכל לסלק במשך זמן שברור יבוא רוח הוי פושע

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' ינואר 11, 2017 2:21 am

דעתו נשמעת וגם תגובתך נשמעת. הרי לנו ב' סברות לכאן ולכאן.
יש לומר שבזה נחלקו הדעות בין הגרא"ג ליבלח"ט הגרנ"ק.
וזה כבר עונה לך על השאלה הראשונה שבכלל לא הבנת צד כזה. נכון שאפשר להקשות ולהוכיח אחת, אבל מובן שיש צד חזק שכך, והירושלמי צ"ת.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ברלינר » ד' ינואר 11, 2017 8:41 pm

הוא לא ניסה לבאר הוא ניסה להוכיח..

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' ינואר 11, 2017 8:52 pm

מגיד משנה הלכות נזקי ממון פרק יד
ופירוש רוח שאינה מצויה תמיד הוא שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה ואצ"ל רוח סערה שאינה נושבת אלא לעתים רחוקים וכן מפורש בירושלמי וכן עיקר.

אתה חונן
הודעות: 73
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 2:13 am

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי אתה חונן » ד' ינואר 11, 2017 9:04 pm

ביליצר כתב:מגיד משנה הלכות נזקי ממון פרק יד
ופירוש רוח שאינה מצויה תמיד הוא שאין העולם מתנהג בה תמיד אלא לפעמים אע"פ שהיא באה בעתים הרבה ואצ"ל רוח סערה שאינה נושבת אלא לעתים רחוקים וכן מפורש בירושלמי וכן עיקר.

מה כוונתך? לשאול? לבאר? להוכיח?
(הירושלמי הובא למעלה)

מבורך
הודעות: 55
הצטרף: ג' פברואר 21, 2017 11:08 pm

Re: מצויה שאינה מצויה

הודעהעל ידי מבורך » ב' מאי 15, 2017 10:03 pm

אולי אפשר לבאר לפי"ז הלשון בב"ק שהעלה קנקנים לנגבם וכן פסק הריף והקשו שם האחרונים למאי נ"מ

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רוח מצויה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 04, 2019 11:56 pm

מצטרף להנל כתב:מה שנותר לדון, המניח חפץ לזמן רב, כגון דודי שמש, האם צריך לחשוש לרוח שודאי תבא פעם בכמה שנים, וכמדומה שבבית המדרש מטו בזה מח' הגריש"א והגרנ"ק, אם יש למישהו מידע מבוסס בדבר, יחכימינו.
ג"א מצטרף להנ"ל.


ע"ע viewtopic.php?f=17&t=11659

ספרים וועלט
הודעות: 1267
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' ספטמבר 04, 2019 5:08 am


כח עליון
הודעות: 566
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי כח עליון » ד' ספטמבר 04, 2019 3:32 pm

מסוגיית הגמ' סוכה כג. ממח' ר"ע ור"ג ברוח מצויה בים ואינה מצויה ביבשה
וממש"כ הריטב"א לפסול סוכה שאינה עומדת ברוח מצויה משום שאינה ראויה לשבעה
משמע שרוח שאינה מצויה סטטיסטית איננה באה בפחות משבוע, ורוח מצויה סטטיסטית באה אחת ליום או יומיים (גם ממה שר"ע עשה סוכה בראש הספינה, ולא מסתבר כלל שעשאה לפחות משעה)

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 29, 2024 2:33 pm

בהמשך להנידון כאן

ידועה המחלוקת בדין תחילתו בפשיעה וסופו באונס, ונדבר כעת באופן שהאונס הוא מחמת הפשיעה, וכאופן המצוייר בשו"ע -
"אם פשע בו ולא שמרו כראוי לענין אחד, אף על פי שלבסוף נאבד באונס בענין אחר, חשיב פושע וחייב לשלם. מעשה באחד שהפקיד מעות אצל חבירו והניחם במחיצה של קנים, והיו טמונות בעובי המחיצה ונגנבו משם, ואמרו חכמים אף על פי שזו שמירה מעולה לענין גניבה, אינה שמירה כראוי לענין האש, ומאחר שלא טמנו בקרקע או בכותל בנין, פושע הוא, וכל שתחלתו בפשיעה וסופו באונס חייב; וכן כל כיוצא בזה".

והנה ודאי מסתבר שאם יש מקום לשמור בו חפצים ובדרך כלל לא יארע שם שריפה או גניבה או נזק ע"י בע"ח, כי כל דבר בפני עצמו הוא נדיר, אמנם אם נשקלל את כל האפשרויות יחד, אז למרות שכל אחד הוא נדיר, כולם יחדיו זה כבר אחוז גבוה. לכאו' אינו יכול לשמור שם כי סו"ס הנזק מצוי, אף שכל מאורע בפני עצמו הוא נדיר.

וא"כ באופן שהמקום הוא בשמירה מעולה לגבי גנבים, אבל אינו שומר מפני שריפות, למה לא נצרף את הצד הרחוק של הגניבה לצד השכיח של השריפה, ואף אם לבסוף אירעה הגניבה שהיא נדירה מצד עצמה, סו"ס הנזק במקום זה מצוי בצירוף השריפה. ומאי טעמא דמאן דאמר תחילתו בפשיעה וכו' פטור?

לכאו' החילוק הוא בין "זה אינו יכול וזה אינו יכול" ובין מקרה ש"זה יכול וזה אינו יכול". הלא כן?

האויצרניק
הודעות: 344
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 3:07 pm

Re: רוח שאינה מצויה

הודעהעל ידי האויצרניק » ד' אוקטובר 30, 2024 7:48 am

מצורף מה שכתבתי בענין זה
קבצים מצורפים
רוח מצויה.pdf
(84.81 KiB) הורד 21 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים