אוצר החכמה כתב:ידוע שבמזג האויר משתנים הרבה דברים, וכמה פעמים הודיעו על סופות העומדות לבא ושינוי קטן שינה את כל עצמת הסופה. כך שאין זה נס יוצא מגדר הטבע כלל, אבל השאלה העקרונית וודאי קיימת, אבן הנופלת מראש הגג על מישהו ובדרך הטבע אינו יכול להמלט, האם יוכל הנמצא מרחוק להתפלל שתסטה ממסלולה שלא כדרך הטבע.
יאיר כתב:אוצר החכמה כתב:ידוע שבמזג האויר משתנים הרבה דברים, וכמה פעמים הודיעו על סופות העומדות לבא ושינוי קטן שינה את כל עצמת הסופה. כך שאין זה נס יוצא מגדר הטבע כלל, אבל השאלה העקרונית וודאי קיימת, אבן הנופלת מראש הגג על מישהו ובדרך הטבע אינו יכול להמלט, האם יוכל הנמצא מרחוק להתפלל שתסטה ממסלולה שלא כדרך הטבע.
ודאי שאפשר. הרי כל מה שאמרו שתפילתו תפילת שוא הוא רק במקרה שכבר היה - לשעבר:
"היה בא בדרך, ושמע קול צווחות בעיר, ואמר: "יהי רצון שלא יהו אלו בתוך ביתי" – הרי זו תפילת שוא".
וודאי שראוי להתפלל על הנס כמו שמצוי אצל החולים שהרופאים כבר התייאשו (ובד"כ הם אומרים תתפללו לנס) וג"ז נקרא שלא כדרך הטבע (היו הרבה מקרים שהרופאים קבעו נחרצות שלא נשאר לאדם לחיות אלא ימים ספורים ובסוף חיה), אלא שאין לסמוך על הנס.
סורגים כתב:יאיר כתב:אוצר החכמה כתב:ידוע שבמזג האויר משתנים הרבה דברים, וכמה פעמים הודיעו על סופות העומדות לבא ושינוי קטן שינה את כל עצמת הסופה. כך שאין זה נס יוצא מגדר הטבע כלל, אבל השאלה העקרונית וודאי קיימת, אבן הנופלת מראש הגג על מישהו ובדרך הטבע אינו יכול להמלט, האם יוכל הנמצא מרחוק להתפלל שתסטה ממסלולה שלא כדרך הטבע.
ודאי שאפשר. הרי כל מה שאמרו שתפילתו תפילת שוא הוא רק במקרה שכבר היה - לשעבר:
"היה בא בדרך, ושמע קול צווחות בעיר, ואמר: "יהי רצון שלא יהו אלו בתוך ביתי" – הרי זו תפילת שוא".
וודאי שראוי להתפלל על הנס כמו שמצוי אצל החולים שהרופאים כבר התייאשו (ובד"כ הם אומרים תתפללו לנס) וג"ז נקרא שלא כדרך הטבע (היו הרבה מקרים שהרופאים קבעו נחרצות שלא נשאר לאדם לחיות אלא ימים ספורים ובסוף חיה), אלא שאין לסמוך על הנס.
אם משום נס מדוע לא להתפלל שתלד אשתי זכר הרי יכול להתהפך כמו אצל דינה, ומה שכתב הרב אוצה"ח שהרבה פעמים שהשתנה המסלול, היו שטענו למול טענה זו, מהכ"ת שהשתנה, הרי יתכן שכך היה הנתיב שלו מלכתחילה ורק החזאים טעו בהערכה. אך אין דבר כזה בדרך הטבע שהמסלול משתנה, ומרגע יציאת הסופה מסלולו קבוע, מבחינת יפלס נתיב לאפו[/color].
יאיר כתב:וודאי שראוי להתפלל על הנס כמו שמצוי אצל החולים שהרופאים כבר התייאשו (ובד"כ הם אומרים תתפללו לנס) וג"ז נקרא שלא כדרך הטבע (היו הרבה מקרים שהרופאים קבעו נחרצות שלא נשאר לאדם לחיות אלא ימים ספורים ובסוף חיה), אלא שאין לסמוך על הנס.
סורגים כתב:לבד האיסור לסמוך על הנס אף לאלו שראוין להעשות להם נס, דהא אסור אף להתפלל שיעשה לו השי"ת נס כמפורש בברכות דף ס'
אג"מ או"ח ב' סי' קי"א.
--
ויש קצת להקשות מדברי הרמב"ן בפרשת השבוע שכתב
ותכחש שרה לאמר. אני תמה בנביאה הצדקת איך תכחש באשר אמר השם לנביא וגם למה לא האמינה לדברי מלאכי אלהים והנראה בעיני כי המלאכים האלה הנראים כאנשים באו אל אברהם והוא בחכמתו הכיר בהם וכו'. ובהמשך שם, ותצחק בקרבה - והקב"ה האשים אותה לאברהם למה היה הדבר נמנע בעיניה וראוי לה שתאמין או שתאמר "אמן כן יעשה ה'"
ולכאו' איך תאמר אמן כן יעשה ה' והרי אין להתפלל על הנס.
בברכה המשולשת כתב:מלאכים ונבואה שאני.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 289 אורחים