גוראריה כתב:בעוונותי לא זכיתי להבין השאלה
א. מי אמר שהיו הרים בסביבה?
ב. הם הלא חיפשו אדמה רכה כדי ללבון לבנים ולקחת לחומר, הרי בהר לא יהיה להם את זה.
רחמים כתב:גוראריה כתב:בעוונותי לא זכיתי להבין השאלה
א. מי אמר שהיו הרים בסביבה?
ב. הם הלא חיפשו אדמה רכה כדי ללבון לבנים ולקחת לחומר, הרי בהר לא יהיה להם את זה.
א. כתוב ותנח התיבה על הרי אררט, ועוד מדוע שלא יהיו הרים , הרי כתוב שהם חיפשו מקום בקעה משמע שמסביב היה מלא הרים.
ב. אדרבא מה שהם לקחו אדמה רכה זה בדיעבד כי לא היה להם אבנים וכמו שאומר רש"י בראשית פרק יא פסוק ג וז''ל:
לבנים - שאין אבנים בבבל, שהיא בקעה:
משמע שלכתחילה עדיף להשתמש באבנים.
שחר כתב:עיקר התמיהה כיצד יתכן שאנשים עם קצת שכל יגיעו לרקיע עם מגדל, ועוד להחזיקו שלא יתמוטט
אוצר החכמה כתב:העניין של בניית מגדל גבוה כדי לצאת מכוח המשיכה, וחישוב של כמה אלפי מטרים הוא כמובן טעות גמורה מבחינה מעשית, אבל אפשר לומר שאנשי דור הפלגה כך חשבו, אבל בעיני הדבר המעניין כאן שר"י אייבשיץ חשב על האפשרות שבני אדם יגורו על הירח, וזה כי כבר ידע את המדע המודרני בתקופתו, שהירח אינו גשם חמישי אלא כעין כדור הארץ. נתקלים בעוד מקומות שבהם ר"י אייבשיץ היה בקי בידע המדעי של תקופתו, הרבה יותר מאשר חכמים אחרים שעדיין התבססו על הידע האריסטוטלי.
אישאחד כתב:שחר כתב:עיקר התמיהה כיצד יתכן שאנשים עם קצת שכל יגיעו לרקיע עם מגדל, ועוד להחזיקו שלא יתמוטט
זה לא ענין של שכל, אלא של ידע. מניין לבני אדם בימים ההם לדעת שהשמים לא ניתנים להחזקה, ושאינם וילון שחור עם כתמים לבנים כפי שסברו אז? ומניין להם לדעת לדוגמה על הגובה הרב עד לחלל?
עושה חיל כתב:אציע עוד מהלך:
הם רצו לעשות לעצמם שם! לכח האנושי!
רצו לעבוד רק מכוחם-שלהם, בלי עזרה מלמעלה, בלי עזרה מהמשאבים שברא הבורא. הם בטיפשותם תכננו אפילו - 'להחליף אותו' או להיות שותפים לבורא.
לכן הם ירדו מההר [אכן כן הם ירדו מההר - כפי שכתוב ויהי בנסעם מקדם - שהיו יושבים שם כדכתיב למעלה ויהי מושבם וגו' הר הקדם -ע"פ רש"י] כי הם רצו להגיע לשמים לבד, בלי עזרה מהא-ל. זאת ע"י בניית מגדל במישור.
גם לא השתמשו באבנים ובסלעים המצויות בהר מששת ימי בראשית, אלא "הבה נלבנה לבנים", "ותהי להם הלבנה לאבן והחמר היה להם לחומר" -ייצור שלהם, של בני האדם!
עשוי לנחת כתב:שמא רצו שכל ה"גובה" שבמגדל יהיה מעשה ידיהם, ולא כביכול מבריאתו של ה' [אף שגם הקרקע שייכת לו, אבל לעצם ההגבהה לכיוון מעלה, רצו לעשות בעצמם].
עשוי לנחת כתב:שמא רצו שכל ה"גובה" שבמגדל יהיה מעשה ידיהם, ולא כביכול מבריאתו של ה' [אף שגם הקרקע שייכת לו, אבל לעצם ההגבהה לכיוון מעלה, רצו לעשות בעצמם.]
עושה חיל כתב:ועל הערתך שאי"ז שיטת רש"י, לא הבאתי את רש"י אלא להוכיח שירדו מההר, מה שבתחילת האשכול פיקפקו בזה. ולא באתי לחלוק אלא להציע פירוש נוסף כפי המותר - לחדש בפשוטו של מקרא.
שייף נפיק כתב:עשוי לנחת כתב:שמא רצו שכל ה"גובה" שבמגדל יהיה מעשה ידיהם, ולא כביכול מבריאתו של ה' [אף שגם הקרקע שייכת לו, אבל לעצם ההגבהה לכיוון מעלה, רצו לעשות בעצמם.]
יפה כתבת
ועיין תפארת תורה למוה"ר הגרש"ד פינקוס מה שביאר למה עשו לבינים על דרך זה
רחמים כתב:תודה רבה לכולם!
הנה עוד תשובה שמצאתי באחד מספרי האוצר:
עזריאל ברגר כתב:בגמרא (סנהדרין קט,א) משמע שלא ברור טעמם מדוע הם לא בנו את המגדל על הר!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים