ציבור כתב:מה טיבה של הקולא הזו עד שהיא הוגדרה היום ביתד "ממש רחמנא ליצלן, וצריך להוציא דברים כאלו מהבית"?
האם זה יותר גרוע מעצם השתמשות בחשמל בשבת שגם בזה יש רבנים המתירים, ואת ספריהם אין צריך להוציא?
מה הכלל בזה? מתי מותר לחלוק ומתי החולק צריכים להוציאו?
דוגמא נוספת: הרב נבנצל שליט"א שיתף אותנו בשיקול דעתו להכניס שינויים בהערותיו 'ביצחק ייקרא' לספר משנה ברורה. השינוי הוא בין המהדורה הראשונה לשניה: בין שאר השינויים שנעשו במהדורה החדשה השמיטו בה שתי פיסקאות בענייני שביעית, סעיף אחד העוסק בשימוש בכלים שבישלו בהם ירקות מהיתר מכירה, שם הובא בשם הגרשז"א זצ"ל שניתן להשתמש בכלים אלו גם למחמירים משום שהאדם שאכל בכלים אלו סמך על דעת גדולים ולכן הכלים לא נאסרו, ופיסקה שניה שבה היה כתוב שבגד מכותנה אין צורך לבער אותו בזמן הביעור משום שהכותנה גדלה אצל מי שסומך על היתר המכירה. הרב נבנצל שנשאל מדוע שתי הפיסקאות האלו הוסרו, ענה שעתה פוסק הדור הוא הגאון הרב אלישיב שליט"א, והוא מתנגד לפרסום פסקים שיכולים להחליש את ההתנגדות להיתר המכירה, והרב נבנצל קיבל את דעתו.
החזן כתב:דוגמא מעניינת לדיון זה מביא הרב אריאל בראלי במאמרו בהמעין:דוגמא נוספת: הרב נבנצל שליט"א שיתף אותנו בשיקול דעתו להכניס שינויים בהערותיו 'ביצחק ייקרא' לספר משנה ברורה. השינוי הוא בין המהדורה הראשונה לשניה: בין שאר השינויים שנעשו במהדורה החדשה השמיטו בה שתי פיסקאות בענייני שביעית, סעיף אחד העוסק בשימוש בכלים שבישלו בהם ירקות מהיתר מכירה, שם הובא בשם הגרשז"א זצ"ל שניתן להשתמש בכלים אלו גם למחמירים משום שהאדם שאכל בכלים אלו סמך על דעת גדולים ולכן הכלים לא נאסרו, ופיסקה שניה שבה היה כתוב שבגד מכותנה אין צורך לבער אותו בזמן הביעור משום שהכותנה גדלה אצל מי שסומך על היתר המכירה. הרב נבנצל שנשאל מדוע שתי הפיסקאות האלו הוסרו, ענה שעתה פוסק הדור הוא הגאון הרב אלישיב שליט"א, והוא מתנגד לפרסום פסקים שיכולים להחליש את ההתנגדות להיתר המכירה, והרב נבנצל קיבל את דעתו.
מקור: http://www.shaalvim.co.il/torah/maayan- ... %20&id=639
אוצר החכמה כתב:בכל אופן יש הבדל גדול בין מקרה שבו המחבר נמנע מלכתוב את דעתו, לבין המקרה דנן.
החזן כתב:מה זאת אומרת "המחבר נמנע"? נאמר שם במפורש שרב אלישיב הביע את התנגדותו לפרסום הפסק! אשמח לעמוד על ההבדל בין המקרים.
החזן כתב:אוצר החכמה כתב:בכל אופן יש הבדל גדול בין מקרה שבו המחבר נמנע מלכתוב את דעתו, לבין המקרה דנן.
מה זאת אומרת "המחבר נמנע"? נאמר שם במפורש שרב אלישיב הביע את התנגדותו לפרסום הפסק! אשמח לעמוד על ההבדל בין המקרים.
מאיר חכמים כתב:החזן כתב:מה זאת אומרת "המחבר נמנע"? נאמר שם במפורש שרב אלישיב הביע את התנגדותו לפרסום הפסק! אשמח לעמוד על ההבדל בין המקרים.
לא ייתכן שהרב אלישיב זצ"ל התנגד לפרסום דברי תורה. כנראה שתלמיד טועה כתבו.
אוצר החכמה כתב:בלי קשר למקרה הספציפי הזה כבר בגמרא מוזכר העקרון של הלכה ואין מורין כן
רב יכול להכריע את הדין ש"הלכה ואין מורין כן", ולהורות כן לתלמידיו. אבל הוא אינו יכול לכוף רבנים אחרים להורות כדעתו!
[בדיוק בדף היומי של שלשום יש מחלוקת בין האמוראים אם הלכה ומורין כן או שאין מורין כן, שבת יב, ב].
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע איזה ידיעות מעבר למה שכתוב כאן יש לך, אבל אם נתייחס למה שנכתב, נכתב שם שהרב נבנצל חושב שכיוון שהרב אלישיב הוא גדול הדור יש לקבל את דעתו, ואתה לא יכול לכוף את הרב נבנצל לדעתך שאינה כן.
גם עיקרון זה כגון כבר הורה זקן ודומיו לא הומצאו ע"י הרב נבנצל.
שחר כתב:ייש"כ להרב א"ס על הקובץ.
והאם מישהו יכול לשים העתק מהמכתב ביתד?
אגב צריך לברר אם גם במחשב יש משום 'אל תשכן' ונצטרך למוחקו אח"כ?
היא שיחתי כתב:מצאתי את זה ברשת
...וכאן נכנס הרב דרזי שפעל להוציא ממרן הגרח"ק מכתב חריף זה, כשאתמול פנו להרב גרוס בהצעה שלצד מכתב הגרח"ק יכתוב מכתב הבהרה שמדבר בפילפול וכו...
הגרמ"ג סירב , וכך היום התעוררנו למכתבו החריף של הגרח"ק
היא שיחתי כתב:(הרב דרזי והרב אפרתי לאחר פטירת הגרי"ש עברו לחצר הגר"ח)
שחר כתב:היא שיחתי כתב:מצאתי את זה ברשת
...וכאן נכנס הרב דרזי שפעל להוציא ממרן הגרח"ק מכתב חריף זה, כשאתמול פנו להרב גרוס בהצעה שלצד מכתב הגרח"ק יכתוב מכתב הבהרה שמדבר בפילפול וכו...
הגרמ"ג סירב , וכך היום התעוררנו למכתבו החריף של הגרח"ק
אם זה נכון, זאת אומרת שיש כאן מעין הסכמה של הגרמ"ג שגם אם מלכתחילה נכתבו הדברים בדרך בירור הלכה בלבד, מ"מ הם קיבלו מכאן ואילך תוקף הלכתי מצידו, וא"כ סרו תמיהות הנ"ל שטענו שנכתב רק לפלפול.
מאיר סובל כתב:שחר כתב:היא שיחתי כתב:מצאתי את זה ברשת
...וכאן נכנס הרב דרזי שפעל להוציא ממרן הגרח"ק מכתב חריף זה, כשאתמול פנו להרב גרוס בהצעה שלצד מכתב הגרח"ק יכתוב מכתב הבהרה שמדבר בפילפול וכו...
הגרמ"ג סירב , וכך היום התעוררנו למכתבו החריף של הגרח"ק
אם זה נכון, זאת אומרת שיש כאן מעין הסכמה של הגרמ"ג שגם אם מלכתחילה נכתבו הדברים בדרך בירור הלכה בלבד, מ"מ הם קיבלו מכאן ואילך תוקף הלכתי מצידו, וא"כ סרו תמיהות הנ"ל שטענו שנכתב רק לפלפול.
ר' שחר,
רגע אחד הנח לשיקולי פוליטיקה והגע עצמך בהגיון נקי:
אברך צעיר שקוראים לו בכינוי מו"ץ בקהילתנו, יגע ומצא כדי מידתו ופרסם בחוברת פנימית חידו"ת.
הוא חייב לכתוב לפי ראש הקהילה שלו?! ההיה פעם גבול והכתבה מה מותר לכתוב בחוברת שכולה לפלפולא? לא.
מסכן האברך הזה. ראוי לרחמים. הוא, אשתו, ילדיו. המכתב של מרן הגר"ח הוא נגדו אישית הרבה לפני שזה נגד בית ההוראה של הגרמ"ג.
האם היה מוסרי שהגרמ"ג יצטרף למכתב שקובר את האברך הזה???
וכי הוא "בוס" שלו??
שומר כתב:הדבר פשוט לדעת הגר"ח יש פה מכשול וכדרכו אין לו שיקולים אישים וכותב בכל התקיפות להעמיד את דעתו וכך דרכו בעוד כמה נושאים . מה שייך דעה לגטימית הוא לא חושב כך והשיקול ההלכתי בלבד זה ענינו . כמו שכתב שהיתר המכירה אין לו על מה לסמוך ואין שום היתר להשתמש בחשמל בשבת ועוד דוגמאות רבות מי שחושש לדעתו ישמור את נפשו ומי שלא לא
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 457 אורחים