וכך גם בבן איש חי, נכון הדבר שהוא כתב את ספרו לקהל, ויכול להיות שכך הייתה כוונתו (אך זה סותר את דעתו שקיבלנו הוראות מרן), אך אין אנו יכולים להזניח את כל גדולי הדורות שסברו שפוסקים כמרן וללכת אחר הבא"ח שהיה אחריו בכמה מאות שנה,
בברכה המשולשת כתב:קטונתי מלהורות למאן דהוא (ובודאי שאיני בר סמכא להורות ליוצאי עדות ספרד ואגפיה), אבל ידוע שלא רק מרן הגר"מ אליהו זצ"ל כן פסק, אלא גם הגרי"מ הלל שליט"א והגרי"ח סופר שליט"א, הלא המה בספרתם.
וידוע ששיטת הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל היתה שקבלת הוראות מרן היא בגדר ספק, ואילו קבלת הוראות האר"י הקדוש היא בגדר ודאי. (וידועים דברי ג"ע החיד"א שאילו מרן היה רואה דברי האר"י הקדוש היה חוזר בו)
וספר לי ת"ח מיוצאי מרוקו, שמשפחתו היתה קשורה לבית האביר יעקב וצאצאיו הקדושים זצ"ל, כי גם הבבא סאלי זצ"ל היה מורה ובא כדעת ג"ע הבא"ח.
וכל אחד ינהג כפי שהורו לו רבותיו.
אוצר החכמה כתב:וכך גם בבן איש חי, נכון הדבר שהוא כתב את ספרו לקהל, ויכול להיות שכך הייתה כוונתו (אך זה סותר את דעתו שקיבלנו הוראות מרן), אך אין אנו יכולים להזניח את כל גדולי הדורות שסברו שפוסקים כמרן וללכת אחר הבא"ח שהיה אחריו בכמה מאות שנה,
מה שלא כ"כ מובן בכל העניין הזה הוא כך, אם הבא"ח סבר שצריך לנהוג כפסקיו ואתה לא מקבל את דעתו זאת, כי אתה סובר שגדולי הדורות (שלפניו) חולקים עליו, מה איכפת לך דעתו של הגרי"ש הלא גם עליו חולקים גדולי הדורות (שלפניו) לדעתך, ומה רב כוחו מכוחו של הבא"ח.
אני יודע שכתבת גם סברות אחרות כגון א"י ובבל, אבל אני שואל רק על הסברא הזו.
מורה צדק כתב:אני אענה על זה כאן בקצרה, ובעז"ה לפי ההמשך יתבאר העניין ביותר, יש הרבה חילוק בין קבלת הוראות הרמב"ם ולקבלת הוראות מרן שהתפשט הרבה יותר בקרב קהלת ישראל,
מורה צדק כתב:וגדולי ישראל במשך כל הדורות מזמנו של מרן סברו שיש ללכת אחר הוראותיו, ובכללם הבן איש חי,
מורה צדק כתב:וגדולי ישראל במשך כל הדורות מזמנו של מרן סברו שיש ללכת אחר הוראותיו, ובכללם הבן איש חי, במקומות מסויימים הבן איש חי מחמיר כנגד דעת מרן משום חסידותו ופרישותו, ויש בזה נידון רחב האם מותר להחמיר כנגד מרן, ויש שהוכיחו בזה מכמה פוסקים שהחמירו כנגד מרן, אך הדברים מוכיחים שלא סברו כן להחמיר על העם אלא על עצמם, וכך גם בבן איש חי, נכון הדבר שהוא כתב את ספרו לקהל, ויכול להיות שכך הייתה כוונתו (אך זה סותר את דעתו שקיבלנו הוראות מרן), אך אין אנו יכולים להזניח את כל גדולי הדורות שסברו שפוסקים כמרן וללכת אחר הבא"ח שהיה אחריו בכמה מאות שנה,
מורה צדק כתב:וזאת מלבד שהבן איש חי היה פוסק בבבל, והשתא הכא אנן בארץ ישראל.
מורה צדק כתב:וחובת ההוכחה בזה היא על אלה שהולכים אחרי הוראות הבן איש חי, אשר מעולם לא ראיתי הוכחה חותכת (ובפרט מהחכם המוזכר שהיה ראש הנוהגים כדבריו, והוא בן משפחתו ובר פלוגתא של מרן הראש"ל שליט"א) שמזניחים הוראות מרן והולכים אחר הוראות הבא"ח.
מורה צדק כתב:מה שכתב למאי נמ? במקו"א, יש משהו בדבריו שקבלת ההוראות אי לא אבסולוטית, וישנם חריגות. ומה שהבן איש חי בכמה עשרות מקומות לא הלך כמו דעת מרן הב"י, הסיבה העיקרית היא שדעתו הייתה שאפשר להחמיר כנגד מרן אך א"א להקל, ועל סברא זו נחלקו גדולי עולם כפי שיתבאר בהמשך.
מורה צדק כתב:על מה שתמה אוצה"ח, כבר נתיישב שם הדבר, ואמנם אוצה"ח תמה ע"ז אך יישבתי שם את הדברים לענ"ד.
מורה צדק כתב:ולעניין הביקורת שהייתה ועודנה על מרן הראש"ל שליט"א שהחזיר הנהגת מרן כעטרה לעדות המזרח, נכון הוא שהייתה חולשה בזה לפני 100 שנה, וזאת מחמת התמעטות לימוד ההלכה והרבנים בקרב הספרדים, וגם מי שהיה ת"ח עסק בעיקר בלימוד הגמרא והקבלה, ופחות בלימוד ההלכה, וכך נוצר מצב שאנשים חיפשו נואשות מישהו ללכת אחריו, וראו בבן איש חי מנהיג ראוי, ובספר זה קיצור הלכות נפלא שלא היה כמותו, ולא רק זאת, אלא שהוא מסודר לפי סדר הפרשיות, כך שנתשרש ספר זה בקהל ישראל.
ואביא לדוגמא את קהילת ארם צובא, במחילה מכת"ר הנשארים שם, אך לפני כ-100 שנה התחילה הבריחה מהמקום, מי שהיה לו שכל ברח, החכמים עלו לירושלים, ואנשי המסחר נפוצו בכל העולם כולו, ומי נשאר? תחשבו לבד, וכבר לא היה רבנים ראויים במקום שידעו והיו בקיאים בתורת הפסיקה, ובדיוק הגיע אליהם הספר בא"ח כקרש הצלה, ובכך נשתנו הרבה מנהגים ממה שנהגו קודם, אך החכמים שהלכו לאמריקה, המשיכו במנהגיהם, כך שנוצר מצב שאלה שעזבו שמרו יותר מאלה שנשארו. ומאידך, העולים לירושלים היו דבקים בתורת הקבלה, ונמשכו אחר חכמי בבל שנהגו כבא"ח.
אותו הדבר ואף יותר גרוע מכך היה במצרים, הייתה חולשה גדולה בקיום המצוות, משיכה גדולה לכיוון האליאנס והמודה הצרפתית (עד כדי שא' מנשיאי צרפת היה נשוי לבחורה מתבוללת ממצרים), הוועד דחק את משפחת בן שמעון מהרבנות, ונתמנה לרב ראשי א' מאינשי דלא מעלי שאף היה אוכל נבלות וטרפות לתאבון, כך שאי אפשר להוכיח ממה שנהגו.
וגם בבבל לא כולם נהגו כדעת הבן איש חי, רבים היו החולקים עליו בהלכה ועוד נאריך בזה.
מורה צדק כתב: אני יכול למנות לך עוד מאה מחכמי הדור שנוהגים כמו הבא"ח, אך אין זה הוכחה לעיקר הדין כמי צריכים לנהוג. ומש"כ לגבי הרב סופר, זה אינו מדוייק כלל.
לגבי שיטת החיד"א בזה עוד נאריך בעניין, וכך גם לגבי הרב בן ציון.
לגבי הבבא סאלי, דיברתי על זה עם כמה מבני המשפחה והכחישו את העניין שהיה מורה בכל כמו הבא"ח.
למאי_נמ? כתב:מניין שזו הסיבה, הרי הוא גם הורה לברך אחרי הדלקת נרות שבת, אע"פ שלדעת מרן י"ל שהוא ברכה לבטלה (כמש"כ ביביע אומר ח"ב או"ח סי' טז וח"ו או"ח סי' מח ס"ק יא ויחו"ד ח"ב סי' לג ועוד).
למאי_נמ? כתב:במאמר באתר ישיבת הר עציון, שדעת ה'בן איש חי' היא כמש"כ הרב 'אוצר החכמה' שם.
בברכה המשולשת כתב:מורה צדק כתב: אני יכול למנות לך עוד מאה מחכמי הדור שנוהגים כמו הבא"ח, אך אין זה הוכחה לעיקר הדין כמי צריכים לנהוג. ומש"כ לגבי הרב סופר, זה אינו מדוייק כלל.
לגבי שיטת החיד"א בזה עוד נאריך בעניין, וכך גם לגבי הרב בן ציון.
לגבי הבבא סאלי, דיברתי על זה עם כמה מבני המשפחה והכחישו את העניין שהיה מורה בכל כמו הבא"ח.
א. לגבי הבבא סאלי זיע"א, אני כתבתי במפורש שכך שמעתי, וברור שאין אחריות השמועה עלי. ואם לכתר"ה מקורות הפוכים ברי-סמכא, אדרבה בטלה השמוע ששמעתי בפני המקורות המוסמכים.
ב. לגבי ג"ע החיד"א- אשמח לראות את אריכות דבריו של כתר"ה וכנ"ל לגבי הגרב"צ א"ש.
ג. מש"כ כתר"ה שדברי לגבי הגרי"ח סופר שליט"א אינם מדוייקים כלל- אשמח מאוד לפירוט והסבר אי הדיוק.
מורה צדק כתב: ויש הרבה עדויות שהוא הורה לשאול את הרב עובדיה והיה מקבל דעתו ברוב הדברים (אחד מהדברים שלו זה ברוך הוא וברוך שמו בברכה שיוצאים בה י"ח, והבא"ח לא סבר כך).
בברכה המשולשת כתב:מורה צדק כתב: ויש הרבה עדויות שהוא הורה לשאול את הרב עובדיה והיה מקבל דעתו ברוב הדברים (אחד מהדברים שלו זה ברוך הוא וברוך שמו בברכה שיוצאים בה י"ח, והבא"ח לא סבר כך).
האם כתר"ה יכול להעלות לכאן עדות כזו לגבי ב"ה וב"ש, בבקשה?
כי עניית ב"ה וב"ש בכל ברכהמפורשת באביר יעקב (ויעויין בהרחבה בחיבור החדש של הרב פורטל הי"ו על ב"ה וב"ש)
מורה צדק כתב:למאי_נמ? כתב:מניין שזו הסיבה, הרי הוא גם הורה לברך אחרי הדלקת נרות שבת, אע"פ שלדעת מרן י"ל שהוא ברכה לבטלה (כמש"כ ביביע אומר ח"ב או"ח סי' טז וח"ו או"ח סי' מח ס"ק יא ויחו"ד ח"ב סי' לג ועוד).
לדעת הבן איש חי מה שמרכים אחר ההדלקה הוא חומרה, שלא להדליק אחר קבלת שבת. וזה לא רק הוא, אלא גם הגאון החיד"א סבר כך. ועוד נגיע למה שיש לענות על דבריהם לענין הדלקת נרות.
מורה צדק כתב:למאי_נמ? כתב:במאמר באתר ישיבת הר עציון, שדעת ה'בן איש חי' היא כמש"כ הרב 'אוצר החכמה' שם.
הנה במאמר הנזכר מנסה הכותב לצייר שכביכול הבן איש חי חלק על מרן מחמת שקיבלו הוראותיו רק בתורת מנהג מסויים, ולא שהיה מרא דאתרא, וכנגד זה מצינו במקומות רבים שהבן איש חי כותב שקיבלנו הוראות מרן וכו'...
מורה צדק כתב:2. איך מברכים שנית? כבר תירצו לו את הראשון אז מה לו לשאול על השני, וכי השני זה לא ברכות השבח.
מורה צדק כתב:ובנוגע לכף החיים, ישנם כמה חילוקי דעות בין הכף החיים להמרן הראש"ל שליט"א, אך זה לא אומר שהכף החיים קיבל הוראות הבא"ח, להיפך מזה, הוא דגל בשמרנות עפ"ד הבית יוסף. ולגבי הדלקת נרות כבר נתבאר לעיל שהם אחזו שזו חומרא, ובזה נסמך הכה"ח על החיד"א והבא"ח ופסק לברך אח"כ.
מורה צדק כתב:החילוק בין קבלת הוראות הרמב"ם לקבלת הוראות מרן עוד יבואר.
מה שכתב למאי נמ? במקו"א, יש משהו בדבריו שקבלת ההוראות אי לא אבסולוטית, וישנם חריגות. ומה שהבן איש חי בכמה עשרות מקומות לא הלך כמו דעת מרן הב"י, הסיבה העיקרית היא שדעתו הייתה שאפשר להחמיר כנגד מרן אך א"א להקל, ועל סברא זו נחלקו גדולי עולם כפי שיתבאר בהמשך.
על מה שתמה אוצה"ח, כבר נתיישב שם הדבר, ואמנם אוצה"ח תמה ע"ז אך יישבתי שם את הדברים לענ"ד.
ולעניין הביקורת שהייתה ועודנה על מרן הראש"ל שליט"א שהחזיר הנהגת מרן כעטרה לעדות המזרח, נכון הוא שהייתה חולשה בזה לפני 100 שנה, וזאת מחמת התמעטות לימוד ההלכה והרבנים בקרב הספרדים, וגם מי שהיה ת"ח עסק בעיקר בלימוד הגמרא והקבלה, ופחות בלימוד ההלכה, וכך נוצר מצב שאנשים חיפשו נואשות מישהו ללכת אחריו, וראו בבן איש חי מנהיג ראוי, ובספר זה קיצור הלכות נפלא שלא היה כמותו, ולא רק זאת, אלא שהוא מסודר לפי סדר הפרשיות, כך שנתשרש ספר זה בקהל ישראל.
ואביא לדוגמא את קהילת ארם צובא, במחילה מכת"ר הנשארים שם, אך לפני כ-100 שנה התחילה הבריחה מהמקום, מי שהיה לו שכל ברח, החכמים עלו לירושלים, ואנשי המסחר נפוצו בכל העולם כולו, ומי נשאר? תחשבו לבד, וכבר לא היה רבנים ראויים במקום שידעו והיו בקיאים בתורת הפסיקה, ובדיוק הגיע אליהם הספר בא"ח כקרש הצלה, ובכך נשתנו הרבה מנהגים ממה שנהגו קודם, אך החכמים שהלכו לאמריקה, המשיכו במנהגיהם, כך שנוצר מצב שאלה שעזבו שמרו יותר מאלה שנשארו. ומאידך, העולים לירושלים היו דבקים בתורת הקבלה, ונמשכו אחר חכמי בבל שנהגו כבא"ח.
אותו הדבר ואף יותר גרוע מכך היה במצרים, הייתה חולשה גדולה בקיום המצוות, משיכה גדולה לכיוון האליאנס והמודה הצרפתית (עד כדי שא' מנשיאי צרפת היה נשוי לבחורה מתבוללת ממצרים), הוועד דחק את משפחת בן שמעון מהרבנות, ונתמנה לרב ראשי א' מאינשי דלא מעלי שאף היה אוכל נבלות וטרפות לתאבון, כך שאי אפשר להוכיח ממה שנהגו.
וגם בבבל לא כולם נהגו כדעת הבן איש חי, רבים היו החולקים עליו בהלכה ועוד נאריך בזה.
מורה צדק כתב:החילוק בין קבלת הוראות הרמב"ם לקבלת הוראות מרן עוד יבואר.
מה שכתב למאי נמ? במקו"א, יש משהו בדבריו שקבלת ההוראות אי לא אבסולוטית, וישנם חריגות. ומה שהבן איש חי בכמה עשרות מקומות לא הלך כמו דעת מרן הב"י, הסיבה העיקרית היא שדעתו הייתה שאפשר להחמיר כנגד מרן אך א"א להקל, ועל סברא זו נחלקו גדולי עולם כפי שיתבאר בהמשך.
על מה שתמה אוצה"ח, כבר נתיישב שם הדבר, ואמנם אוצה"ח תמה ע"ז אך יישבתי שם את הדברים לענ"ד.
ולעניין הביקורת שהייתה ועודנה על מרן הראש"ל שליט"א שהחזיר הנהגת מרן כעטרה לעדות המזרח, נכון הוא שהייתה חולשה בזה לפני 100 שנה, וזאת מחמת התמעטות לימוד ההלכה והרבנים בקרב הספרדים, וגם מי שהיה ת"ח עסק בעיקר בלימוד הגמרא והקבלה, ופחות בלימוד ההלכה, וכך נוצר מצב שאנשים חיפשו נואשות מישהו ללכת אחריו, וראו בבן איש חי מנהיג ראוי, ובספר זה קיצור הלכות נפלא שלא היה כמותו, ולא רק זאת, אלא שהוא מסודר לפי סדר הפרשיות, כך שנתשרש ספר זה בקהל ישראל.
ואביא לדוגמא את קהילת ארם צובא, במחילה מכת"ר הנשארים שם, אך לפני כ-100 שנה התחילה הבריחה מהמקום, מי שהיה לו שכל ברח, החכמים עלו לירושלים, ואנשי המסחר נפוצו בכל העולם כולו, ומי נשאר? תחשבו לבד, וכבר לא היה רבנים ראויים במקום שידעו והיו בקיאים בתורת הפסיקה, ובדיוק הגיע אליהם הספר בא"ח כקרש הצלה, ובכך נשתנו הרבה מנהגים ממה שנהגו קודם, אך החכמים שהלכו לאמריקה, המשיכו במנהגיהם, כך שנוצר מצב שאלה שעזבו שמרו יותר מאלה שנשארו. ומאידך, העולים לירושלים היו דבקים בתורת הקבלה, ונמשכו אחר חכמי בבל שנהגו כבא"ח.
אותו הדבר ואף יותר גרוע מכך היה במצרים, הייתה חולשה גדולה בקיום המצוות, משיכה גדולה לכיוון האליאנס והמודה הצרפתית (עד כדי שא' מנשיאי צרפת היה נשוי לבחורה מתבוללת ממצרים), הוועד דחק את משפחת בן שמעון מהרבנות, ונתמנה לרב ראשי א' מאינשי דלא מעלי שאף היה אוכל נבלות וטרפות לתאבון, כך שאי אפשר להוכיח ממה שנהגו.
וגם בבבל לא כולם נהגו כדעת הבן איש חי, רבים היו החולקים עליו בהלכה ועוד נאריך בזה.
אליהוא כתב:מותר לומר את העובדה הפשוטה שכל הענין הזה של קבלת הוראות מרן הוא עורבא פרח ודברים שלא שמעתן אוזן, וכל גדולי הדורות הספרדים והאשכנזים לא נמנעו מלחלוק על הב"י ולהנהיג שלא כדעתו במקומות שהי' נראה להם, ולא השתמשו בכלל זה רק לסניף ובמקום שלא היתה הכרעה ברורה אחרת, ולהפוך זאת לכלל גורף ומכריע הוא עקירת התורה וההלכה, ודי בזה.
מורה צדק כתב:בתחילה לא קיבלו כולם את הוראות מרן הבית יוסף, אך בהמשך הזמן (בעיקר בדור שאחריו) נתפשטו הוראותיו בכל תפוצות ישראל, וכל ערי המזרח קיבלוהו לרבם. ובהמשך יוכח כך על כמה עדות, ואף בבני אשכנז מצינו מגדולי הדורות שקיבלוהו לרבם כמרא דארעא.
מורה צדק כתב:כאשר נתפרסם ויצא לאור עולם ספרו של מרן זיע"א, הוא הספר בית יוסף על ד' חלקי הטור, ובנוסף עליו ספר השלחן ערוך, אשר הוא פסקי הלכות למש"כ בספרו בית יוסף, קבלו על עצמם כל בני ארץ ישראל וגלילותיה, כולם קבלו על עצמם את מרן זיע"א כמרא דאתרא, ודעתו היא המכרעת להלכה
ודע שקיבלתי מאדם גדול בחכמה ויראה, שקיבל מרב גדול, שקיבל מזקנים, שנתגלה בדור מרן ז"ל שהיו הרמ"ק והאר"י וכל קדושים עמהם סיעת"א דשמיא, שישראל לפי הדור היו צריכים לספר זה שיקבץ כל הדינים ויגלה שרשיהם לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא. ובאותו הדור היו נמצאים שלשה רבנים ראויים לזה, והם הרב מהר"ר יוסף טאיטצק, והרב מרן והרב מהריב"ל וכל אחד מהם היה ראוי למלאכה זו. והסכימו מן השמים ותנתן ד'ת על ידי מרן הקדוש מפני ענותנותו היתרה וכאשר נראה מספריו הקדושים, החוש"ה אל העי"ן.
מדוע הספר בית יוסף נתקבל יותר מכל הפוסקים שהיו בדורו - בגלל שהיה מתוקן יותר בחמדת הממון כידוע, כי בלי תיקון המידות אף אם הוא חכם - חכמתו מסתלקת ממנו, וכל שכן מי שאיננו עדיין חכם איך יכול להבין אפילו פשט.
מורה צדק כתב:הנה זמן רב שהדברים כתובים עמדי, וב"ה שנתייסדו ע"פ דברי רבותינו זיע"א ויבדלח"ט רבותינו שליט"א, והתודה והברכה לא' מחכמי הפורום החפץ בעילום שמו שכמה מן הדברים הכתובים פה, מעימו הם, וכן להגאון ר' יצחק יוסף שליט"א אשר פרס את המפה על השלחן הערום, וסידר את הדברים בספרו הבהיר "עין יצחק" ובשאר ספריו.
מתחילה נמנעתי מלהביא את הדברים כאן, מאחר שיש המקטרגים וקופצים בראש בחוסר רצון לדעת את האמת, אך אחר שקיבלתי כמה הודעות ובהם פליאה על מה שכתבתי באשכול אחר שא' ההין להפיץ בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל שמועות בעניינים אלו, ונדפסו עלי גליון ללא בדיקה, וראיתי במגיבים חוסר ידע נרחב בעניין זה, אמרתי אעלה בתמר אוחזה בסנסיניו, מעט מזעיר ממה שיש בזה, והם עיקרי הדברים בהבנת קבלת הוראות מרן הבית יוסף זיע"א, ואעלם קימעא קימעא, למען יקח כל אחד זמנו בידו לקרוא את הדברים כראוי.
מתחילה היו נוהגים כדעת הרמב"ם
כתב הרשב"ש בתשו' (סי' רנ"א) וז"ל: יראה שאפילו בארץ ישראל נוהגים היום כדברי הבבלי, שהרי כל הישיבות הנעשות שם אינם קורים אלא בבלי, וכל הפוסקים הראשונים והאחרונים ז"ל על פיו פסקו הלכותיהן, וחבור הרמב"ם ז"ל על פיו הוא, וכל המערב וספרד והמזרח והצבי ובבל, כולם נוהגים על פיו, ע"כ. וכתב מרן זצ"ל בשו"ת אבקת רוכל (סי' ל"ב) שהרמב"ם הוא גדול הפוסקים, וכל קהלות ארץ ישראל והאראביסטאן והמערב נוהגים על פיו, וקבלוהו עליהם לרבן, ומי שינהג כמוהו בקולותיו ובחומרותיו למה יכפוהו לזוז ממנו, ומה גם אם נהגו אבותיהם ואבות אבותיהם שאין לבניהם לנטות ימין ושמאל מהרמב"ם ז"ל, ואפילו רבו באותה העיר קהילות שנוהגים כהרא"ש וזולתו, אינם יכולים לכוף למעוט הקהילות שנוהגים כהרמב"ם ז"ל לנהוג כמותם. וכ"כ בבית יוסף יו"ד (סי' רס"ה אות ז') בענין ברכת שהחיינו, שנוהגים שאבי הבן מברך על כל מילה ומילה, וכתב שבכל ארץ ישראל וסוריא וסביבותיה נוהגים לומר שהחיינו, לפי שהם סומכים בהוראותיהם על פי הרמב"ם ז"ל. וכ"כ בכסף משנה (פ"א מהל' תרומות הי"א). וכ"כ בשו"ת הרדב"ז ח"ב (סי' תשל"א), שמנהג ארץ ישראל הוא על פי הרמב"ם והוא רבן של כל הגלילות האלו. וכ"כ הרלב"ח בתשו' (סי' ל"ב), ובתשו' הג"ר בצלאל אשכנזי (ס"ס א'), שו"ת המבי"ט ח"ג (סי' נ"ו), וכ"כ במהר"ם אלשיך (סי' צ"ו) שהרמב"ם הוא מרא דאתרא וכל גבולותינו נמשכים אחריו. ולא רק זה דהלכה כמותו בכל מקום, גם במקום שיש להוציא ממון ממוחזק על פי פסק הרמב"ם מוציאים, כמש"כ מרן בבדק הבית חו"מ (סי' כ"ה סוף אות ה'), שפשט הדבר בכל גלילותינו לפסוק כהרמב"ם, אפילו להוציא מיד המוחזק, זולת בקצת מקומות שהוקשו להם דבריו ולא ירדו לסוף דעתו. וכ"כ גם הרלב"ח (סי' ו'), מבי"ט (ח"א ס"ס כ"ז). ועי' בתשב"ץ ח"ב (סי' רנ"ו) ובית יוסף (בהקדמה ובאה"ע סי' ע"ז וחו"מ סי' ס"ח) ואבקת רוכל סי' פ"ט).
דרכו של מרן בפסיקת ההלכה
אך מרן הבית יוסף לא קיבל את דברי הרמב"ם ז"ל בכל מקום, דבמקום דהרי"ף והרא"ש פליגי על הרמב"ם פסק כמותם (עי' שו"ת יבי"א ח"א יו"ד סי' יט אותיות ט' וי'), והסכימו לו מאתים רבנים לזה שהכריע מרן ללכת אחר פסקי הרי"ף הרא"ש והרמב"ם, דהיכא דשנים מהם אזלי בשיטה אחת פסקינן כוותיהו, וכ"כ הברכ"י בחו"מ (סי' כ"ה אות כ"ט) והמהרי"ט אלגאזי בתשו' שמחת יו"ט (סי' י"א) ועי' בתשו' גנת וורדים אבה"ע (כלל ב' סי' יו"ד) שכתב לצדד להתיר לפסוק כנגד המרא דאתרא, דכן עשה מרן הבית יוסף שפסק כמה פעמים כנגד דעת הרמב"ם, ע"ש.
תהליך התפשטות קבלת הוראות מרן
ונציין בזאת את דברי הרב ברכות המים יו"ד (סי' כ"א והב"ד בארץ חיים בכללים כלל ג'), שבזמן מרן הבית יוסף לא כולם קיבלו את דבריו, והיו מחכמי הדור שהיו אגודים בהוראות הרמב"ם, ומהם גם כמה מתלמידיו, וכמ"ש במחב"ר (או"ח סי' ל"ח אות א' וסי' תרע"א אות ב'), ע"ש. ואף בדברים שלא ביאר בהם הרמב"ם. ולא נתקבלו דברי מרן בכל תחום ארץ ישראל אלא עד אחר זמן ארוך מפטירתו. ובמשך הזמן, כאשר נתפרסם ויצא לאור עולם ספרו של מרן זיע"א, הוא הספר בית יוסף על ד' חלקי הטור, ובנוסף עליו ספר השלחן ערוך, אשר הוא פסקי הלכות למש"כ בספרו בית יוסף, קבלו על עצמם כל בני ארץ ישראל וגלילותיה, כולם קבלו על עצמם את מרן זיע"א כמרא דאתרא, ודעתו היא המכרעת להלכה. וכ"כ המראנ"ח בתשו' (סי' ק"ס), שכבר נתקבל הרב בית יוסף עלינו לרב ללכת אחר הוראותיו, והוא היה בן דורו של מרן. וכ"כ בשו"ת מהר"ם בן חביב בכללים שבס"ס גט פשוט (כלל א'), וכן הפרי חדש בספר מים חיים בקונט' התשו' (ס"ס ט'), וכ"כ בשו"ת פרח מטה אהרן (ח"ב סי' פ"א), וכ"כ מהר"י מינץ (הב"ד בקובץ קול תורה ג' עמ' ה'), אשר היה מגדולי חכמי איטליה שכבר נתפשטה חכמתו והוראתו של מרן בכל העולם, ולא היתה קריה אשר שגבה ממנו, עד אשר נוכל לומר בלי גוזמא שמזמן הרמב"ם והרמב"ן, ועד היום לא נמצא כמוהו בישראל להגדיל תורה ולהאדירה.
וכתב מהר"ם חאגיז בשו"ת הלכות קטנות (ח"א סימן קפ"ב), אמר המני"ח כך מקובלני ממורי הרב מר זקני ז"ל (הראשון לציון הרב משה גלאנטי זצ"ל והיה נכדו של מהר"ם גלאנטי תלמידו של מרן), כי בכל תחום א"י אין לומר קים לי נגד הרמב"ם ומוה"ר רבי יוסף קארו, אשר הם המה אשר קבלו עליהם ועל זרעם אחריהם, אבותינו ואבות אבותינו, גם בכל ערי ביסתן, ועל פיהם יהיה כל ריב וכל נגע, וכל חד מינייהו אפילו באלף לא בטיל, ולקבלת סברת הרמב"ם יש רמז בבדק הבית, עי"ש. ומפיו שמעתי שבזמנו חזרו גאוני צפת תובב"א בחברת גאוני עיר הקודש, וחידשו תוקף הסכמה זו וקבלתה, דלא יאמר אדם לחבירו קים לי נגד שום א' מהנזכר, וכן היה נזהר ומזהיר, ודבר זה גלוי ומפורסם לרבים, אלא שבעונותינו כשרבו בעלי ההוראה בנפש רחבת ידים, פשו להו טובא המורים כסברת היחיד מהפוסקים האחרונים כיון שהובא בדפוס, כי באמת עונשיה מסתייה אם יבטל דברי אחד מעמודי ההוראה הנז' עפ"י סברת היחיד, אם לא שהיחיד הזה יהיה מפורסם בראיותיו ודבריו, שכל חכמי הדור יסכימו כמותו מחמת עומק פלפולו וראיותיו, כי היכי דימטי ליה שיבא מכשורא, עכ"ל, ונוראים דבריו. וכ"כ בשו"ת גנת ורדים חו"מ (כלל ה' סי' ט"ז), בתשובה שכתב משם מהר"א יצחקי ראב"ד חברון, והסכים לו שם בסי' י"ז, וכ"כ מהר"א יצחקי בתשו' זרע אברהם חו"מ (סי' כ"ג). וע"ע בשו"ת מהר"י פראג'י (סי' כ"ב) שראיתי שכתבו משמו כן, וכן בשו"ת נחפה בכסף לרבי יונה נבון חו"מ סי' ט"ז (וכ"כ משמו בברכ"י חו"מ סי' כ"ה ס"ק כ"ז וכ"ח), ועי' בנחפה בכסף ח"א חו"מ סי' ז' (דף פא ע"ד) שכתב דבאמת מי שעיניו בראשו יקרב אליו תורת מרנא ורבנא הבית יוסף שאותיותיו מחכימות. וכן בשו"ת חיים לעולם (יו"ד סי' א'), והראש"ל רבי מרדכי יוסף מיוחס בשו"ת שער המים (סי' ט'). ובשו"ת אהל יוסף לרבי יוסף מולכו יו"ד (סי' ל') כתב שכיון שקיבלנו הוראות מרן הכי נקטינן, ואפילו כשהרמ"א ואלף פוסקים כמותו חולקים עליו, אנו בני ספרד בתר מרן גררינן הן לקולא והן לחומרא, וכ"כ בשו"ת משפט וצדקה ביעקב (ח"ב סי' ה'). ומוהר"ח פלאג'י כתב בשו"ת חיים ביד (סי' ק"ח) כי גלוי וידוע בכל העולם שחכמי ספרד וצרפת קיבלו עליהם ועל זרעם לפסוק בכל מקום כדברי מרן רבנו יוסף קארו ז"ל, אפילו יחלקו עליו כל האחרונים, ועל כן יאמרו המושלים לכו אל יוסף אשר יאמר לכם תעשו. וכ"כ בשו"ת רב פעלים ח"ב (יו"ד סי' ז'), שאפילו מאה אחרונים חולקים על פסק מרן הש"ע, אין אנו שומעים להם, אפילו במקום הפסד מרובה, כי אנו מחוייבים ללכת אחרי הוראות מרן מכח הקבלה.
תם מה הוא אומר כתב: מה פשר הכלל ללכת אחר ג' עמודי הוראה? הרי אם מרן הב"י למד הדין, ונ"ל להכריע כשיטת הרא"ש (לדוגמא) כנגד הרי"ף והרמב"ם, מדוע שלא יפסוק כך?
עובר ושב כתב:מורה צדק כתב:בתחילה לא קיבלו כולם את הוראות מרן הבית יוסף, אך בהמשך הזמן (בעיקר בדור שאחריו) נתפשטו הוראותיו בכל תפוצות ישראל, וכל ערי המזרח קיבלוהו לרבם. ובהמשך יוכח כך על כמה עדות, ואף בבני אשכנז מצינו מגדולי הדורות שקיבלוהו לרבם כמרא דארעא.
חכמי מרוקו לא אמרו 'ספק ברכות להקל' כנגד מרן, כי במקום מנהג לא אומרים סב"ל
הרב עובדיה שינה את כללי הפסיקה של הספרדים. כל הספרים שלו מבוססים על כללים חדשים שהוא המציא.
ובניו אחריו מחברים עוד על "כללי הפסיקה, כללי הפסיקה", כללי הפסיקה חדשים שעוקרים את כל המקובל לנו, כל המסורת שלנו, מדור דור.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים