איש_ספר כתב:לצערי לא היה לי את הזכות לערוך את החיבור,
ישבב הסופר כתב:כקונטרס הראיות לריא"ז?
עשוי לנחת כתב:איש_ספר כתב:לצערי לא היה לי את הזכות לערוך את החיבור,
באליב"ד זו טעות דפוס, או שהכוונה לחלק שנדפס באליב"ד, או שמא רק למבוא?
איש_ספר כתב:עשוי לנחת כתב:איש_ספר כתב:ולאות שחביבים עליך דברי סופרים של רבי יהושע בועז, אגלה את אזנך כי בקרוב יופיעו לאור עולם ג' כרכים בהם ספרו הגדול והכולל של רבי יהושע הנקרא: ספר המחלוקות. מתוך עצם טהרת כי"ק.
אכן נודע הדבר...
פלאי פלאים [אליב"ד]
חילכם לאורייתא.
"לעלות על מזב'ח הדפוס בקרוב" - דהיינו?
אמנם כן בגליון אליבא דהלכתא האחרון נדפס קטע מהחיבור.
החיבור כולו עתיד לראות אור בבין הזמנים הקרוב אי"ה, במעמד מסיבת סיום הש"ס של רש"ד הכהן פריעדמאן שיערך כאן בארה"ק.
עשוי לנחת כתב:אי"ס, מסתמא שמת לב שבגליון האחרון [ס"א - אב ע"ב] הופיעה תגובה על המבוא, בענין שנת לידתו של של בעל שלטי גבורים זלה"ה
להעמיד דברים על דיוקן
אבקש להתייחס בזה למכתבו של ר"א בוחבוט בו מעיר על דברי במש"כ לתולדות ר"י בועז בעל שלטי גיבורים.
כתב המשיג: 'חיבור שלטי הגבורים נדפס לאחר פטירתו של רבי יהושע בועז ולאחר זמן רב מעת כתיבתם והרב הכותב הניח בשוגג שחיבוריו נדפסו מיד בגמר כתיבתם ולא היא'. על קביעה זו הוסיף הכותב מהרהורי ליבו, שלא מסתבר לומר כך ולא נראה לומר כך, ותיכף מיד סיכם והסיק: מסקנא דמילתא: [א] רבי יהושע בועז בודאי(!) לא נולד בשנת רע"ח, [ב]וחיבוריו נדפסו זמן רב לאחר כתיבתם, [ג] והקדמה זו שנדפסה בשנת שי"ד נדפסה אחרי פטירתו'.
ואני תמה על נחפזותו של הכותב, הכותב דברים שהחי מכחישן: ובכן שלטי הגיבורים נדפס לראשונה ברי"ף סביוניטה שי"ד, וכך אנו קוראים בשערו: '...הוספנו על אשר היה לפניו ... המחלוקות אשר לבעלי התוספות ומיימון וסמ"ג וכו', הנקראים בשם שלטי הגיבורים. אשר כל הנזכר הוליד והצמיח המדוכא ביסורים ומוטל במטה יהושע בועז מברוך יזיי"א [=יראה זרע יאריך ימים]. הרי לנו שרבי יהושע היה אז בין החיים. כאמור במאמרי, ברי"ף זה משנת שי"ד, מופיעה הקדמתו של רבי יהושע בה כותב המחבר 'כי מבן שלוש ועשרים עד בן שש ושלושים אשר אנוכי היום טרחתי וכו'. הרי לנו ששנת לידתו שנת רע"ח בקירוב. וכבר ראינו שדברי המשיג כי החיבור נדפס אחר מות רבי יהושע הם דברים בטלים מאליהם שאין להם על מה שיסמוכו.
ומכאן תלמד גם שמה שכתב המשיג כי 'ראיתי באחד הספרים שהוא היה ממגורשי ספרד ונולד בספרד ומשמע מכתביו שגלה עם הגולים בגירוש ספרד זמן מה אחר חתונתו כשהיה אברך צעיר..' חלמא טבא חזי.
ונסכם בדבריו הבהירים של ר"א חבצלת (מוריה ק"ג): לסיכום ניתן לומר שרבינו יהושע בועז... לא היה בין המגורשים ואפשר שגם אבותיו לא היו בזמן הגרוש בספרד. רבינו חי ופעל באיטליה כמה עשרות שנים לאחר גרוש ספרד, כך עולה גם מהזכרת רבותיו גם מדבריו הוא שבן ל"ו שנה היה כשמסר הספר לבית הדפוס גם מתולדותיו של שלשת בניו הר"ר בניהו מ' רות והר' חנוך, והארועים הכרוכים בהם וכן מתולדות אחיו הר"ר שמעיה לבית ברוך'.
אליהו אמזלג כתב:שלום לידידי, הכותבים הנכבדים.
...את דבריו הבהירים של ר"א חבצלת במוריה ק"ג, אשמח אף אני לקרוא...
למאי_נמ? כתב:מצ"ב. (ותודה לכבוד הרב אבישי אלבוים שליט"א, העוזר לי רבות, בענווה, בזריזות ובנחמדות).
איש_ספר כתב:אסכם את הענין,
ב. ברי"ף הנ"ל נדפסה הקדמת רבי יהושע המספר את כל מעשהו בש"ס (עין משפט וכו') שנדפסו בש"ס יושטניאן, שנת ש"ו - שי"א. וכותב על עצמו כי היום הינו בן ל"ו שנה.
ג. הסברא הפשוטה - כל עוד אין סיבה חיצונית ששוללת אותה לה - שההקדמה נכתבה בסמוך להופעת הספר. ובכל מקרה לא ניתן להקדימה משנת שי"א, שהרי הוא מספר על מעשהו בש"ס שנדפס רק אז!
איש_ספר כתב:אגב.
בהקדמתו כותב רבי יהושע בועז כך:
ועוד נתתי סביב לתלמוד המסורה שנדפס מאז, וכו' ולהקל למעיין הורתי למסורת התלמוד העלין, ובמקומות שם נעדר מציאתו והמסכתות ממנו שלולים מלאתים מלין כי ה' הטובה עלי וכו'.
כאן מתייחס רבי יהושע לחיבורו מסורת הש"ס/התלמוד וכותב שאמנם נדפס כבר לפניו, אבל הוא הוסיף בו ציון לעלין, היינו ציוני דפים, (ולא רק מגילה פרק ב' כמו שהיה לפניו) וכן הוסיף מסורת הש"ס למסכתות שהחיבור שלפניו לא עשה. והוא חד מן החיבורים אותם התחיל י"ג שנה לפני חתימת ההקדמה כמו שכתב שם.
מתי נדפס חיבור מסורת התלמוד?
שאלוניקי רפ"ג!
ורבי יהושע, בן השלושים ושש, קורא לו נדפס מאז!
באיזה שנה כתב את דבריו?
איש_ספר כתב:בשנת ר"צ עדין הופיע הש"ס של בומבריגו (המכונה ונציה ב') וכמובן שיושטניאן לא נכנס עוד להדפסה.
אליהו אמזלג כתב:כת"ר צודק בהחלט, הש"ג אכן לא היה מיוצאי ספרד, אלא משפחתו היתה ממגורשי ספרד, וספרו הראשון נדפס עוד בחייו; אך רוב ספריו נדפסו לאחר מותו, ושנת לידתו היא ככל הנראה סביבות שנת ר"ס, וחי כחמישים וחמש שנה עד שנת שט"ו.
למה נראה לומר כך, ולא שנת רע"ח? מכמה סיבות;
א. לא נזכר בשום מקום שהוא נפטר בקיצור ימים ושנים, ובוודאי המחברים היו מציינים דבר טראגי זה. ולמה נקצר את ימיו לחינם?
ב. מכך שהוא מצטט את בנו, ואח"כ גם בתואר "ז"ל", משמע שהיה לפחות כבן עשרים או עשרים וחמש.
ג. התאריך הנ"ל מתאים לשאר התאריכים המצויינים במחקרים השונים.
איש_ספר כתב:חוץ מספר המחלוקות שנדפס בתשע"ב, כל ספריו/חיבוריו, נדפסו בחייו! ואיני יודע על מה אדוני שח.
לא נזכר בשום מקום שום דבר על ר' יהושע בועז, לא שהאריך ימים ולא מת בקציו"ש. כל ידיעותינו עליו הם צירופי ידיעות מכאן ומשם.
חביבי, קביעה של שלמה בנזירי, או אפילו ידיעה סתמית באיזה אנציקלופדיה אינה מחקר, כל המחקרים, (חבצלת, גטסמן ועוד), מחקר, במובן של מאמר שנכתב בדרך בירור מפורט, העלו כמו שכתבתי.
אליהו אמזלג כתב:איש_ספר כתב:חוץ מספר המחלוקות שנדפס בתשע"ב, כל ספריו/חיבוריו, נדפסו בחייו! ואיני יודע על מה אדוני שח.
לא נזכר בשום מקום שום דבר על ר' יהושע בועז, לא שהאריך ימים ולא מת בקציו"ש. כל ידיעותינו עליו הם צירופי ידיעות מכאן ומשם.
חביבי, קביעה של שלמה בנזירי, או אפילו ידיעה סתמית באיזה אנציקלופדיה אינה מחקר, כל המחקרים, (חבצלת, גטסמן ועוד), מחקר, במובן של מאמר שנכתב בדרך בירור מפורט, העלו כמו שכתבתי.
כת"ר כתב לעיל שהכרך הראשון של הש"ג נדפס בשנת שי"ד, ואז נכתב שמו בצירוף ברכת החיים, והכרך השני (והלאה) הופיע בשנת שט"ו, ואז כבר היה ז"ל. הוי אומר, לא רק ספר המחלוקות נדפס לאחר פטירתו. הלא כך?
איש_ספר כתב:אני מחפש דוגמא/ות להתיחסות של האחרונים לציוני עין משפט, קושיות (על שלפי הצבת הציון נראה דקי"ל כפלוני בעוד שבאמת קי"ל כזולתו וכיו"ב) ואולי אפילו ביאורים והרווחות לפי"ד,
כאלו המלמדים על יחס והערכה לגדלותו של המציין הוא רבי יהושע בועז לבית ברוך.
תודה מראש לכל העוזרים.
ומה נכון הוא הציון של העין משפט דציין על הא דותסברא וכו' לדברי הרמב"ם שלפנינו בפי"א מתרומות ה"ז עי' אות ז' והדברים מאירים דמהא דותסברא הוא דלמד הרמב"ם לפסוק דלא הוי ערל דהך ותסברא הוא פשיטות להבעיא דערל קטן וכמש"נ
איש_ספר כתב:כתבתי כאן שבברכות דף מ, ב יש הערה מעניינת של ר' יהושע בועז בתוך העין משפט. אבל עכשיו ראיתי שהציון עם ההערה הוא בתוך סוגר מרובע, וממילא ברור שלא יצא מר' יהושע בועז אלא מר' יוסף שמואל מקראקא (בש"ס אמ"ד פפד"מ תפ"א) או מר' ישעיה פיק. ניסתי לאמת את זה ע"י עיון בש"ס באזל המצוי באוצר שנדפס אחרי ר' יהושע בועז וקודם ש"ס אמ"ד פפד"מ, (לצערי ש"ס ונציה יושטינאן בו נדפסו הוספות ר"י בועז לראשונה, אינו באוצר) אבל למרבה הפליאה אין שם בכלל עין משפט ואני חושש שבצילום זה נחתך. וחבל.
ציין כאן הרב ערער להגהת ר' יהושע בועז בנזיר, שם הוא כותב על היתר הפאות הנכריות, אבל באמת אין להגהה הזו שום שייכות לעין משפט, אף שהיא יצאה מתח"י ר' יהושע.
ומה שציין לב"ב כ"ג, ב לא מצאתי שם דבר ואשמח אם יראני במדה דברים אמורים.
הציון לב"ק מו, ב היה מוצלח מאד.
בקיצור אחרי שהציון לברכות נפל, ממש כשל עזור ונפל עזור ונשארתי כמעט בלי כלום, ואודה מאד למי שיציין להערות מקוריות של ר' יהושע בועז בתוך העין משפט.
פלגינן כתב:חפש בתולדותיו אצל: רח"נ דמביצר, כלילת יופי, קרקא תרמ"ח, ח"ב, דף קמד ע"ב ואילך.
ראה גם: רי"ש שפיגל, עמודים בספר העברי: הגהות ומגיהים, פי"ב, ד, רמת גן תשנ"ו, עמ' 407-404.
ערער בערבה כתב:חפש אולי בהקדמת ספר המחלוקות הנ"ל
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 368 אורחים