אמנם לפי מאי דמסיק הגמרא שב ואל תעשה שאני, א"כ תו לא צריך לתירוצא דממונא שאני, וא"כ יש לומר דאין שום חילוק בין איסור לממון בענין זה.
ת״ש דאמר ר׳ אלעזר בר צדוק ׳מדלגין היינו
על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל
ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי׳
לקראת מלכי עכו״ם שאם יזכה יבחין בין מלכי
ישראל למלכי עכו״ם
מיללער כתב:ת״ש דאמר ר׳ אלעזר בר צדוק ׳מדלגין היינו
על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל
ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי׳
לקראת מלכי עכו״ם שאם יזכה יבחין בין מלכי
ישראל למלכי עכו״ם
מה הפי' של 'שאם יזכה יבחין וכו'?
שטיינער כתב:מיללער כתב:ת״ש דאמר ר׳ אלעזר בר צדוק ׳מדלגין היינו
על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל
ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי׳
לקראת מלכי עכו״ם שאם יזכה יבחין בין מלכי
ישראל למלכי עכו״ם
מה הפי' של 'שאם יזכה יבחין וכו'?
לא הסברת מה לא נוח לך בפירוש רש"י.
ברם אני לא הבנתי מה זה מדלגים היינו וכו' לקראת מלכי ישראל? הרי ר' אלעזר בר צדוק לא היה בתקופת המלכים. ואם נאמר דהכוונה לנשיאים שהיו מבית דוד, עדיין לא הבנתי מהו שאומר מדלגין היינו, כאילו דבר שבשיגרא היה להם לדלג על ארונות מתים לקראת מלכי ישראל... וכי מלכי ישראל היו רגילים להסתובב ליד ארונות של מתים?
מיללער כתב:בגמ' שלי לא נמצא פי' רש"י על זה:
http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?me ... format=pdf
שטיינער כתב:מיללער כתב:בגמ' שלי לא נמצא פי' רש"י על זה:
http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?me ... format=pdf
בגמרא שלי נמצא פי' רש"י על זה לעיל בדף ט'.
דא״ר יוחנן לעולם ישתדל אדם לרוץ לקראת מלכי ישראל, ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אלא אפילו לקראת מלכי עכו״ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו״ם.
דאמר ר׳ אלעזר בר צדוק מדלגין היינו על גבי ארונות של מתים לקראת מלכי ישראל ולא לקראת מלכי ישראל בלבד אמרו אלא אפי׳ לקראת מלכי עכו״ם שאם יזכה יבחין בין מלכי ישראל למלכי עכו״ם
שטיינער כתב:ברם אני לא הבנתי מה זה מדלגים היינו וכו' לקראת מלכי ישראל? הרי ר' אלעזר בר צדוק לא היה בתקופת המלכים. ואם נאמר דהכוונה לנשיאים שהיו מבית דוד, עדיין לא הבנתי מהו שאומר מדלגין היינו, כאילו דבר שבשיגרא היה להם לדלג על ארונות מתים לקראת מלכי ישראל... וכי מלכי ישראל היו רגילים להסתובב ליד ארונות של מתים?
אורי אגסי כתב:ואוסיף אני שאלה.
לפי דברי רש"י אני מבין שיש ענין לראות מלכים וכו' כדי שאם יזכה יבחין לעוה"ב וכו', א"כ יש בזה מצוה או ענין, ובגלל זה עברו על איסור ודילגו על ארונות מתים,
אבל מההקשר ל"כבוד הבריות" ???
אקוה שהובנתי.
אורי אגסי כתב:ואוסיף אני שאלה.
לפי דברי רש"י אני מבין שיש ענין לראות מלכים וכו' כדי שאם יזכה יבחין לעוה"ב וכו', א"כ יש בזה מצוה או ענין, ובגלל זה עברו על איסור ודילגו על ארונות מתים,
אבל מההקשר ל"כבוד הבריות" ???
אקוה שהובנתי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים