צופה_ומביט כתב:ראיתי שהרב מרדכי אליהו כתב שהמציאות הוכיחה שאין הלכה כסמ"ע בזה...
ונניח כסמ"ע, מה התכוונו חז"ל? גזרו שמיטה - ועוד עם המון איסורים דרבנן כולל ספיחין - בידיעה שלא תהיה בזה ברכה. הלהמית אותי ואת בניי ואת מקניי ברעב??
צופה_ומביט כתב:ראיתי שהרב מרדכי אליהו כתב שהמציאות הוכיחה שאין הלכה כסמ"ע בזה...
ונניח כסמ"ע, מה התכוונו חז"ל? גזרו שמיטה - ועוד עם המון איסורים דרבנן כולל ספיחין - בידיעה שלא תהיה בזה ברכה. הלהמית אותי ואת בניי ואת מקניי ברעב??
דרומי כתב:השבוע פורסם הסיפור הזה, שאומת אצל בעל המעשה בימים אלו ממש:
אכן בזה מדובר?עושה חדשות כתב:אף ששמרו שמיטה כמותו.
אחרון התלמידים כתב:צופה_ומביט כתב:ונניח כסמ"ע, מה התכוונו חז"ל? גזרו שמיטה - ועוד עם המון איסורים דרבנן כולל ספיחין - בידיעה שלא תהיה בזה ברכה. הלהמית אותי ואת בניי ואת מקניי ברעב??
ב"ה
אלו מלים שלא ראוי שישראל מאמין יאמר.
כתב בחזו"א (שביעית סי' יח סק"ד) מצות שביתת שביעית נדחית מפני פקו"נ ככל מצות התורה בשעת מצור ומלחמה ואין להם מה לאכול כשאר מצות התורה, ולא אמרה תורה לסמוך על הברכה להמנע מהשתדלות המחויבת בדרכי הטבע, וגם הברכה אפשר שיגרום החטא לקפחה, ומסתבר דהברכה היתה גם בבית שני וגם אחר החורבן אף דשביעית בזה"ז דרבנן והברכה נאמרה אחרי אשר עשו את ההשתדלות או במקום שנפטרו מהשתדלות, ועד כמה להשתדל מסור לחכמים ע"פ עיון התורה ברוח קדשם.
דרומי כתב:השבוע פורסם הסיפור הזה, שאומת אצל בעל המעשה בימים אלו ממש:
מאות סיפורים מתגלגלים על חקלאים שזכו לראות את ברכת השמיטה. שוחחתי עם גיבור הסיפור הבא, אדם שאינו חובש כיפה, אבל מדבר בהשתאות על פלא השנה השביעית: חומי קדוש הוא מגדל פירות מוכר מיסוד המעלה ואחד המשווקים הראשיים של פירות השמיטה בהכשר הרב לנדא.
שנת השמיטה תשס"א, 2001. אחרי פסח מתחילה עונת הפריחה של הפירות הנשירים, תפוחים, אפרסקים, משמשים, שזיפים ונקטרינות, וכעת מבצעים את מלאכת "דילול הפרי". כאשר ישנה צמיחת פירות רבים, מתקשה העץ לסחוב אותם והדבר מסב נזק לעץ עצמו וגורם לגדילת פירות קטנים ולא משובחים. הפתרון הוא "דילול הפרי": החקלאי מסיר חלק מהפרחים המקדימים את הפירות או בשלב מאוחר יותר, מסיר את חלק מהפירות עצמם.
בשנת השמיטה מותר לעשות את דילול הפרי רק בשלב הפריחה הראשוני, לפני שיצאו הפירות עצמם. אבל מרגע שהתחילה החנטה ויוצאים פירות, אסור להשיר אותם מהעץ. לגודל האתגר, מדובר על ימים ספורים בלבד, בהם מתרחשת הפריחה לפני חנטת הפרי.
באותה שנה, מאות הדונמים של חומי קדוש הניבו סחורה רבה והוא לא הספיק להשתלט על מלאכת הדילול. הוא עבר רק על חלק מהעצים, אבל אלפי עצים נותרו עם ריבוי הפרי עליהם. הדבר היה עתיד להסב נזק עצום והוא התחנן בפני הרב לנדא, לסמוך על דעות מקלות המתירות להמשיך את הדילול גם בשלב החנטה של הפירות עצמם. "לא יהיו השנה שזיפים בבני ברק", אמר בעגמת נפש קודרת. אבל הרב לנדא נקט בגישה מחמירה שאינה מאפשרת זאת ולא נותרה לו ברירה חוץ מלהשתתף בצערו של נחום קדוש ולברך אותו שזכות השמיטה תשמור עליו.
כמעט מדי שנה, ישנם כמה ימים של רוחות בתחילת הקיץ, רוחות שמסייעות להליך הדילול, אבל הן מופיעות בתחילת חודש אייר. "אחרי עשרות שנים של ניסיון בחקלאות שלי ושל אבי", אומר נחום, "אני מעיד כי ימי הרוחות לא מגיעים יותר מאוחר. אבל באותה שנה התרחשה תופעת טבע: בסוף חודש אייר התפשט מזג אויר משונה מאוד, במהלכו קדרו השמים ובתל אביב ירדו עשרות מילימטר של גשם. רוחות עזות נשבו במשך יומיים וביצעו דילול מקצועי במטעיו של נחום קדוש.
במקביל, רוחות הטובה בשדהו, היו רוחות רעה במטעים האחרים. כי כיון שבוצע בהם כבר דילול ידני, הרוחות החזקות פגעו בפירות האחרונים שנותרו והמעיטו אותם משמעותית. חומי עמד מול המטעים ובכה, דמעות של הודיה לבורא עולם שנכנס לשותפות במטעיו. השזיפים שצמחו באותה שנה היו ענקיים, מאיכות הדילול המוצלח, וסלסלה ראשונה שוגרה למעונו של הרב לנדא...
(להבהרה: לא אני כתבתי את הדברים ובעיניי הם אף צורמים, אך העתקתי בלבד. עה"ח, דרומי)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים