עמוד 1 מתוך 1

למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 12:24 am
על ידי הארי החי
צ"ע למה לא נכתב בטושו"ע הל' שמיטה בפירוש, ונזכר רק בהבלעה ביו"ד (שלא סי"ט) ?? אתמהה ??

ועי' בהגהות צבי לצדיק על השו"ע שם וז"ל קשה למה לא הביא קצת דיני שמיטה שנוהגת בא"י מדרבנן שאסור בחרישה וקצירה וקצירה בשינוי שרי בנצמח מחרישה של ששית וכדאיתא במשנה ואיך ינהוג בדין הפקר אם גם אחרים יבואו ויקחו כמ"ש גבי לקט פיאה בסי' שלב וצ"ע. עכ"ל. [וישנם הרבה הרבה דינים הנוגעים למעשה ולא ברור למה נקט דווקא להני]

האם ידוע על ישוב מספיק לתמיהה רבתי זו והאם נתעוררו בו קדמונים??

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ב' יוני 14, 2021 8:02 am
על ידי בברכה המשולשת
מקובל להסביר שבזמן הטור לא הייתה אדמה חקלאית של יהודים

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ב' יוני 14, 2021 9:54 am
על ידי הארי החי
א. מהיכ"ת, ומה עם זמן הב"י?
ב. אפי' אם נניח שכן הוא הי"ל להשו"ע להודיענו דעתו בענין יבול נכרי דבאמת אין בו קדושת שביעית דלא כהחולקים עליו...

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ב' יוני 14, 2021 10:35 am
על ידי מקדש שביעי כל שביעי
הארי החי כתב:אפי' אם נניח שכן הוא הי"ל להשו"ע להודיענו דעתו בענין יבול נכרי דבאמת אין בו קדושת שביעית דלא כהחולקים עליו...


אתה נוגע בנקודה ספציפית, למה תפסת את זה יותר מכל הלכות שביעית?

גם החזוא יגיד לך שזה בגלל שהוא חזר בו

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ב' יוני 14, 2021 1:52 pm
על ידי הארי החי
מקדש שביעי כל שביעי כתב:אתה נוגע בנקודה ספציפית, למה תפסת את זה יותר מכל הלכות שביעית?
גם החזוא יגיד לך שזה בגלל שהוא חזר בו


פשוט.. שגם אם נגיד שלא היה מצוי קרקע בבעלות ישראל (ושזה סיבה מספיקה לא להביא הלכות אלו) מ"מ הו"ל לאשמועי' מה דין הפירות שגדלים ברשות נכרי....

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 3:30 pm
על ידי סליחות
לענ"ד התשובה לכך די ברורה.
א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.
ב. כעת השאלה היא על השו"ע למה הוא לא הוסיף הלכות שביעית הרי הוא גר בא"י, אבל בשביל זה צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...), והרי כידוע השו"ע כולו מקביל לטורים, והוא מכיל בקיצור את הדינים שכתובים בטור ומה שהסיק בב"י, והתבנית של החיבור היא לא יש מאין כמו בספרים אחרים.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 4:23 pm
על ידי חגי פאהן
סליחות כתב:לענ"ד התשובה לכך די ברורה.
א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.
ב. כעת השאלה היא על השו"ע למה הוא לא הוסיף הלכות שביעית הרי הוא גר בא"י, אבל בשביל זה צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...), והרי כידוע השו"ע כולו מקביל לטורים, והוא מכיל בקיצור את הדינים שכתובים בטור ומה שהסיק בב"י, והתבנית של החיבור היא לא יש מאין כמו בספרים אחרים.

וגם הטור אינו מקור השמטת ההלכות שאינן מצויות, אלא הוא העתיק זאת מהרא"ש, והרא"ש מהרי"ף.

ודוקא בהלכות תרומות ומעשרות הטור הרחיב בסי' של"א.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 4:25 pm
על ידי לבי במערב
סליחות כתב:צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...)
חו"מ סי' תכז.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 5:39 pm
על ידי סליחות
לבי במערב כתב:
סליחות כתב:צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...)
חו"מ סי' תכז.

ידוע (ונדון כאן בפורום בעבר). ולכן כתבתי בלשון רבים.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 5:43 pm
על ידי סליחות
חגי פאהן כתב:
סליחות כתב:לענ"ד התשובה לכך די ברורה.
א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.
ב. כעת השאלה היא על השו"ע למה הוא לא הוסיף הלכות שביעית הרי הוא גר בא"י, אבל בשביל זה צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...), והרי כידוע השו"ע כולו מקביל לטורים, והוא מכיל בקיצור את הדינים שכתובים בטור ומה שהסיק בב"י, והתבנית של החיבור היא לא יש מאין כמו בספרים אחרים.

וגם הטור אינו מקור השמטת ההלכות שאינן מצויות, אלא הוא העתיק זאת מהרא"ש, והרא"ש מהרי"ף.

ודוקא בהלכות תרומות ומעשרות הטור הרחיב בסי' של"א.

לענ"ד לא דומה הראיה לנדון.
הטור בנה תבנית חדשה לגמרי של חיבור הלכתי: ארבעה טורים (או"ח, יו"ד, אעה"ז חו"מ)
(הרא"ש והרי"ף הם דוגמה מקבילה מוצדקת אולי (בהתחשב שגם הרי"ף לא כתב את חיבורו בתבנית זו לראשונה, אבל הטור לא דוגמה מקבילה מוצדקת, מכיון שהוא כתב חיבר הלכתי מתבנית דיליה).

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ב' יוני 14, 2021 6:28 pm
על ידי מקדש שביעי כל שביעי
הארי החי כתב:
מקדש שביעי כל שביעי כתב:אתה נוגע בנקודה ספציפית, למה תפסת את זה יותר מכל הלכות שביעית?
גם החזוא יגיד לך שזה בגלל שהוא חזר בו


פשוט.. שגם אם נגיד שלא היה מצוי קרקע בבעלות ישראל (ושזה סיבה מספיקה לא להביא הלכות אלו) מ"מ הו"ל לאשמועי' מה דין הפירות שגדלים ברשות נכרי....


מ"מ נשאר הדבר השני שכתבתי

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 7:09 pm
על ידי פלוריש
לבי במערב כתב:
סליחות כתב:צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...)
חו"מ סי' תכז.

כאן קל יותר להוסיף, כי זה לא פוגע במיספור הסימנים

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ב' יוני 14, 2021 9:25 pm
על ידי הארי החי
מקדש שביעי כל שביעי כתב:
הארי החי כתב:
מקדש שביעי כל שביעי כתב:אתה נוגע בנקודה ספציפית, למה תפסת את זה יותר מכל הלכות שביעית?
גם החזוא יגיד לך שזה בגלל שהוא חזר בו


פשוט.. שגם אם נגיד שלא היה מצוי קרקע בבעלות ישראל (ושזה סיבה מספיקה לא להביא הלכות אלו) מ"מ הו"ל לאשמועי' מה דין הפירות שגדלים ברשות נכרי....


מ"מ נשאר הדבר השני שכתבתי


לא הבנתי.. שאם חזר בו ובאמת נוהג קדו"ש עאכו"כ שצריך להשמיענו

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ב' יוני 14, 2021 9:40 pm
על ידי הארי החי
חגי פאהן כתב:
סליחות כתב:לענ"ד התשובה לכך די ברורה.
א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.
ב. כעת השאלה היא על השו"ע למה הוא לא הוסיף הלכות שביעית הרי הוא גר בא"י, אבל בשביל זה צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...), והרי כידוע השו"ע כולו מקביל לטורים, והוא מכיל בקיצור את הדינים שכתובים בטור ומה שהסיק בב"י, והתבנית של החיבור היא לא יש מאין כמו בספרים אחרים.

וגם הטור אינו מקור השמטת ההלכות שאינן מצויות, אלא הוא העתיק זאת מהרא"ש, והרא"ש מהרי"ף.

ודוקא בהלכות תרומות ומעשרות הטור הרחיב בסי' של"א.


לענ"ד אין זה טעם מספיק להשמטת הלכתא גבירתא דשביעית רק משום שלא רצה להוסיף ולשנות מסימני הטור (היה יכול להבליעו במק"א....)

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ג' יוני 15, 2021 1:24 pm
על ידי ישראל אליהו
מאמר בענין.
באדיבות המחבר, הרב אריאל אפרים אהרונוב שליט"א.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ג' יוני 15, 2021 2:27 pm
על ידי אבני גזית
סליחות כתב:א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.


הלכות תרומות ומעשרות בסימן של"א והלאה, לא רלוונטיות לחו"ל

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ג' יוני 15, 2021 2:59 pm
על ידי סליחות
אבני גזית כתב:
סליחות כתב:א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.


הלכות תרומות ומעשרות בסימן של"א והלאה, לא רלוונטיות לחו"ל


אדרבה,
(בצד הראשונים שסוברים שזה נוהג בחו"ל, עי' לדוגמה רשב"א ביצה יב ע"ב בד"ה מהא דרב טובי), הרי הטור ביו"ד סי' של"א פותח את דבריו במילים האלו:
מפני שאין נוהגין תרומות ומעשרות בארצות אלו, אין רצוני להאריך בהם.
אע"פ שמצינו בכמה מקומות בתלמוד שהיו מפרישין תרומות ומעשרות בחו"ל, פירש ר"י דהיינו דוקא במקומות הקרובים לא"י, כמו עמון ומואב ומצרים ובבל שחייבום חכמים בתרומות ומעשרות גזירה אטו א"י, אבל באלו המקומות הרחוקים מא"י לא חייבום.

משתמע שכתב את זה רק לאפוקי ממי שחושב שיש להפריש בחו"ל.

ובהמשך בסי' של"ב הוא כותב סימן שלם והוא כולו מוצג להלן:
מתנות עניים - שהם לקט שכחה ופאה ופרט ועוללות, כתב הרמב"ם שאין נוהגין מן התורה אלא בארץ, ובחוץ לארץ הם מדרבנן, ואם אין שם עניים, אין צריך להניחם.
והאידנא אין נוהגין בהן, לפי שהרוב נכרים, אם יניחום יבואו נכרים ויטלום, לפיכך איני רוצה להאריך בהם.


ורק להעיר על מה שכתבת "הלכות תרומות בסימן של"א והלאה": יכול להשתמע מכך כאילו הטור כתב כמה וכמה סימנים בנושא זה, ולמעשה הוא כתב את סימן של"א בלבד בנושא זה. וסימן של"ב (בן שתי שורות שהעתקתי לעיל), עוסק במתנות עניים שנוהג בחו"ל מעיקר הדין.

בכל אופן, הרי דברי הטור ברור מללו שאינו מאריך בדברים שאינם רלוונטיים לחו"ל. ואידך זיל גמור.

ולמה השו"ע המשיך בתבניתו של הטור ולא הוסיף סימנים רלוונטיים למצוות התלויות בארץ למרות שהתגורר בא"י? אפשר לשער בזהירות שדעתו הייתה שבא"י נוהגים כהרמב"ם בנושאים אלה ולכן הוא לא מצא תועלת ולא ראה צורך להוסיף סימנים בנושאים אלה בהעתקת הדברים מהרמב"ם כמות שהם. הוי אומר: אפשר לעיין ברמב"ם ישירות וגם לשמור על המתכונת של הטור.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ג' יוני 15, 2021 7:34 pm
על ידי הארי החי
ישראל אליהו כתב:מאמר בענין.
באדיבות המחבר, הרב אריאל אפרים אהרונוב שליט"א.


ייש"כ אבל לא נתחדש שם משהו יסודי אלא הכל הוא רק השערות וכמו שאר האשכול הזה (וגם עצות להב"י איפה היה יכול להוסיף הלכות שמיטה) ומעניין מאד שלא נתעורר בזה אי מי מהאחרונים (חץ מהצבי לצדיק שהבאתי בתחילת האשכול)...

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ד' יוני 16, 2021 4:52 am
על ידי רציני
בברכה המשולשת כתב:מקובל להסביר שבזמן הטור לא הייתה אדמה חקלאית של יהודים

וכן כתב בהקדמת בית רידב"ז: ובגוף הענין כאשר בזמן רבינו מרן הב"י ז"ל לא היה לישראל קרקעות בא"י ולשיטתו דשביעית אינה נוהגת בשל נכרים ע"כ לא חיבר שו"ע הלכות שביעית. [וכן כתב גם בהלכות שביעית פרק א הלכה יא].
ועיין מה שדן בדבריו בשו"ת שארית יוסף (חלק ד, עמוד קטז).

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ד' יוני 16, 2021 10:18 am
על ידי חגי פאהן
סליחות כתב:
חגי פאהן כתב:
סליחות כתב:לענ"ד התשובה לכך די ברורה.
א. הטור כתב בעיקר הלכות שרלוונטיות לחו"ל מכיון ששם החיבור נכתב ולהם הוא יועד.
ב. כעת השאלה היא על השו"ע למה הוא לא הוסיף הלכות שביעית הרי הוא גר בא"י, אבל בשביל זה צריך להוכיח שהוא הוסיף או גרע סימנים על פי רצונו (והוא לא...), והרי כידוע השו"ע כולו מקביל לטורים, והוא מכיל בקיצור את הדינים שכתובים בטור ומה שהסיק בב"י, והתבנית של החיבור היא לא יש מאין כמו בספרים אחרים.

וגם הטור אינו מקור השמטת ההלכות שאינן מצויות, אלא הוא העתיק זאת מהרא"ש, והרא"ש מהרי"ף.

ודוקא בהלכות תרומות ומעשרות הטור הרחיב בסי' של"א.

לענ"ד לא דומה הראיה לנדון.
הטור בנה תבנית חדשה לגמרי של חיבור הלכתי: ארבעה טורים (או"ח, יו"ד, אעה"ז חו"מ)
(הרא"ש והרי"ף הם דוגמה מקבילה מוצדקת אולי (בהתחשב שגם הרי"ף לא כתב את חיבורו בתבנית זו לראשונה, אבל הטור לא דוגמה מקבילה מוצדקת, מכיון שהוא כתב חיבר הלכתי מתבנית דיליה).

לענ"ד הראיה והנדון דומים מאד, והראיה שגם הטור השמיט מה שקיצור פסקי הרא"ש (שאף הוא חיברו) השמיט. ואת השאלה על השמטת הל' שביעית צריך להפנות לרי"ף ולא לשו"ע.
סליחות כתב:ולמה השו"ע המשיך בתבניתו של הטור ולא הוסיף סימנים רלוונטיים למצוות התלויות בארץ למרות שהתגורר בא"י? אפשר לשער בזהירות שדעתו הייתה שבא"י נוהגים כהרמב"ם בנושאים אלה ולכן הוא לא מצא תועלת ולא ראה צורך להוסיף סימנים בנושאים אלה בהעתקת הדברים מהרמב"ם כמות שהם. הוי אומר: אפשר לעיין ברמב"ם ישירות וגם לשמור על המתכונת של הטור.

מכלל דאיכא מקום אחר בשו"ע שמרן כן הוסיף סימן שלא היה בטור. אם כן אשמח לשמוע היכן הוא. ואם לאו, אין קושיה. השו"ע המשיך בתבניתו של הטור כי הוא התחיל בתבניתו של הטור ולא רצה ליצור מערכת סימנים חדשה. ומנהג בא"י כהרמב"ם לא מצינו שיעכב את מרן הב"י מלכתוב את דעתו, ואת דעתם של כל הראשונים האחרים המסכימים או חולקים על הרמב"ם ולבסוף גם להכריע, כי לשם זה כתב את חיבורו הגדול "בית יוסף".

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ה' יוני 17, 2021 12:52 am
על ידי מתון
הארי החי כתב:צ"ע למה לא נכתב בטושו"ע הל' שמיטה בפירוש, ונזכר רק בהבלעה ביו"ד (שלא סי"ט) ?? אתמהה ??

האם ידוע על ישוב מספיק לתמיהה רבתי זו והאם נתעוררו בו קדמונים??

ב"יש סדר למשנה" תחלת מסכת שביעית מאריך בקושיא זו.

בראשית ממלאכת מסכת זו נשגבה ממני מכל דינים השנוים במסכת שביעית מצאתי ראיתי הרון בענין שמיטת כספים וכל דיני פרוזבול נזכרים בטוש"ע ח"מ סי' ס"ז בכללותי' ופרטותי', ברם בכל תשעה הפרקים המדברים בענין שמיטת הארץ ר"ל עבודות המותרו' והאסורו' בקרקעות לא ראיתי ולא מצאתי בטוש"ע באחד המקומות.
הן אמת כל הדינים השנויי' במסכת' המדברים בענין עבודת הארץ בשנה הששית הנכנסת לשביעית שפיר עבדו דלא זכרו. משום דקי"ל כרבן גמליאל ובית דינו דבטלו תוספת שביעית, כמ"ש הר"ב בסוף משנה א'' ובסוף מ"א פ"ב וכמו שאבאר להבא בס"ד. אמנם כל הדינים השנויי' בענין שביעית עצמו, ובדיני ביעור, לא ראיתי שום ביאור.
רק הטוי"ד סי' של"א הער' בזה"ל, ובשביעית היא שמיטה ואסור בחרישה ובזריעה ובכל עבודות קרקע. ובארץ ישראל האידנא מדרבנן. ויותר מזה לא מצאתי בטור. ובחבור הש"ע גם את זה לא כתב. ואולם מדיני תרומות ומעשרות האריכו בדיניהם. ובסוף הסי' כתב הרמ"א בהג"ה דרב המחבר השמיט כל דיני מעשר עני וכו'. גם בדיני תרומות ומעשרות השמיט כמה דינים וכו' ובבאר הגולה כתב ע"ז. קצתם העתיק המחבר כפי שהי' נראה להמחבר יותר הכרחי ע"כ.
וכולם לא הערו שכל דיני שביתת הארץ בשביעית ודיני ביעור פירות שביעית נשמטו לגמרי. ועמדתי משתאה. לגודל הפליאה. ובחיפוש מחיפוש מציאה ממציאה. שאלות ראשונים שאלתי עיני ראהו בשל"ה בשער האותיות. דף ל"ז ע"ב הניח זה דבר השמטה בתימה. והאריך בכל הדינים הללו בביאור שלם ולקיחה תמה.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ו' יוני 18, 2021 2:32 am
על ידי הארי החי
ייש"כ.
השל"ה הוא בשער האותיות אות ק' קדושת האכילה (מיד אחרי האזהרות מאביו), וז"ל והנה דיני תרומות ומעשרות מפורשות ברמב"ם ובסמ"ג. גם מקצתם מיני תרומות ומעשרות הוזכר בטור יורה דעה ובשלחן ערוך. אך תימה גדולה בעיני על הטור ושלחן ערוך שלא כתבו שום דבר מדיני שביעית, וכולן שווין לטובה שביעית ותרומות ומעשרות, דלריש לקיש הם דרבנן בארץ ישראל. ולר' יוחנן הם דאורייתא בא"י. ומלקט ושכחה ופיאה לא הזכירו אלא מיעוטא דמיעוטא. ובתרומות הזכיר הרבה דינים, והרבה דינים לא הזכיר ממעשרות. כגון, אימתי זמנן של מעשר, ודיני אכילת עראי וקבע, שהם הרבה מאוד:
ואתם בניי יצ"ו, אם תזכו לבא לארץ ישראל, אזי דיני תרומות ומעשרות מבוארים לכם בהרמב"ם ובסמ"ג, וקצתם בטור יורה דעה ובש"ע. ומה שלא מבורר בבירור גמור, אזי אברר וארשום. ודיני שביעית סתומים ביותר, ארשום לכם ביותר. ודיני לקט שכחה ופאה ופרט ועוללות, מבוארים היטב ברמב"ם וסמ"ג, על כן איני צריך לטרוח בזה. ובפרט לקט שכחה ופאה ופרט ועוללות אינם שייכין אלא למי שיש לו שדה וכרם, וזה לא שכיחא כל כך: עכ"ל.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ו' יולי 23, 2021 6:46 pm
על ידי רציני
רציני כתב:
בברכה המשולשת כתב:מקובל להסביר שבזמן הטור לא הייתה אדמה חקלאית של יהודים

וכן כתב בהקדמת בית רידב"ז: ובגוף הענין כאשר בזמן רבינו מרן הב"י ז"ל לא היה לישראל קרקעות בא"י ולשיטתו דשביעית אינה נוהגת בשל נכרים ע"כ לא חיבר שו"ע הלכות שביעית. [וכן כתב גם בהלכות שביעית פרק א הלכה יא].
ועיין מה שדן בדבריו בשו"ת שארית יוסף (חלק ד, עמוד קטז).

ברוך השם.
דבריי אלו בלשוני הובאו בקובץ באר התורה קכד עמוד 33.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 12:48 am
על ידי יעקובי
בנוגע לאמור באשכול זה שבזמן הב"י לא היו אדמות חקלאיות ביד ישראל.

יש להוסיף, שדברים מפורשים הם בשולחן ערוך (חו"מ סי' תטו ס"א):
והאידנא שאין מצוי שיהיו לישראל בארץ ישראל שדות...

וכן בבדק הבית (חו"מ סימן לד עמ' ערה):
והאידנא דליכא לישראל שדות בארץ ישראל...

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 12:54 am
על ידי נוריאל עזרא
רציני כתב:
רציני כתב:
בברכה המשולשת כתב:מקובל להסביר שבזמן הטור לא הייתה אדמה חקלאית של יהודים

וכן כתב בהקדמת בית רידב"ז: ובגוף הענין כאשר בזמן רבינו מרן הב"י ז"ל לא היה לישראל קרקעות בא"י ולשיטתו דשביעית אינה נוהגת בשל נכרים ע"כ לא חיבר שו"ע הלכות שביעית. [וכן כתב גם בהלכות שביעית פרק א הלכה יא].
ועיין מה שדן בדבריו בשו"ת שארית יוסף (חלק ד, עמוד קטז).

ברוך השם.
דבריי אלו בלשוני הובאו בקובץ באר התורה קכד עמוד 33.

איך אפשר לראות יש לך להעלות לכאן?
אגב הביאו בסתם או ציינו שזה מכאן?

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 1:20 am
על ידי לבי במערב
ניתן לצפי' כאן.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 11:02 am
על ידי יש תקוה
רציני כתב:
בברכה המשולשת כתב:מקובל להסביר שבזמן הטור לא הייתה אדמה חקלאית של יהודים

וכן כתב בהקדמת בית רידב"ז: ובגוף הענין כאשר בזמן רבינו מרן הב"י ז"ל לא היה לישראל קרקעות בא"י ולשיטתו דשביעית אינה נוהגת בשל נכרים ע"כ לא חיבר שו"ע הלכות שביעית. [וכן כתב גם בהלכות שביעית פרק א הלכה יא].
ועיין מה שדן בדבריו בשו"ת שארית יוסף (חלק ד, עמוד קטז).


וכן הביא מרן הראש"ל בילקו"י שביעית (הקדמה עמ' ח')

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית??

פורסם: ד' אוגוסט 04, 2021 5:24 pm
על ידי רציני
חזק וברוך וציין שכן כתב בבית רידב"ז הלכות שביעית אות ג. וזה ציון אחר ממה שכתבתי, אולם לא ציין איזה פרק, וקשה לי כעת לחפש.

Re: למה אין טושו"ע הלכות שביעית?

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 10:49 am
על ידי הארי החי
יעקובי כתב:בנוגע לאמור באשכול זה שבזמן הב"י לא היו אדמות חקלאיות ביד ישראל.

יש להוסיף, שדברים מפורשים הם בשולחן ערוך (חו"מ סי' תטו ס"א):
והאידנא שאין מצוי שיהיו לישראל בארץ ישראל שדות...



צ"ל תיט ס"א
וכ"כ גם ביו"ד (שי ס"ג).