דב בן אברהם כתב:אני זקוק לחומר מעניין סביב לנושא של שמיטת כספים ופרוזבול.
יאיר1 כתב:ישנו נידון שאין לי חומר עליו, אבל השאלה היא גדולה.
האם יש פסול קרובים בדיינים בדין פרוזבול?
https://www.rchabad.org/pruzbool/מי אנוכי כתב:שאלתי היא האם מישהו יודע על בד"ץ כלשהוא שמפרסם פרוזבול גם השנה כדעת הרא"ש?
מי אנוכי כתב:כידוע לדעת הרא"ש השמיטה משמטת בתחילתה (ולא בסופה כשאר הראשונים).
וא"כ לשיטתו צריך לכתוב פרוזבול בסוף שנה שישית (דהיינו עכשיו).
וכן נהגו לעשות מרנן הקה"י ורבינו הגרי"ש אלשיב זצוק"ל.
בד"כ לקראת סוף שנת השמיטה מתפרסמים שטרי פרוזבול ע"י הבד"צים השונים...
שאלתי היא האם מישהו יודע על בד"ץ כלשהוא שמפרסם פרוזבול גם השנה כדעת הרא"ש?
מקדש שביעי כל שביעי כתב:מי אנוכי כתב:מקדש שביעי כל שביעי כתב:מי אנוכי כתב:כידוע לדעת הרא"ש השמיטה משמטת בתחילתה (ולא בסופה כשאר הראשונים).
וא"כ לשיטתו צריך לכתוב פרוזבול בסוף שנה שישית (דהיינו עכשיו).
וכן נהגו לעשות מרנן הקה"י ורבינו הגרי"ש אלשיב זצוק"ל.
בד"כ לקראת סוף שנת השמיטה מתפרסמים שטרי פרוזבול ע"י הבד"צים השונים...
שאלתי היא האם מישהו יודע על בד"ץ כלשהוא שמפרסם פרוזבול גם השנה כדעת הרא"ש?
בשו"ע חומ סז ל כתוב ששביעית משמטת בסופה
נכון, אמנם כמו שהבאתי שגדולי הדור נהגו להחמיר גם בסוף שנה שישית
וכן ראיתי ששו"ע הרב זיע"א כותב לעשות גם בשישית.
לכן שאלתי אם יש למישהו...
למעשה השגתי כבר פרוזבול...
יש"כ לכל מי ששלח ולכל העוזרים (גם בפרטי...)
שיהיה להם ולכולם כוח"ט בספשצ"ג ויזכו להכתב ולהחתם לאלתר לחיים טובים ולשלום
בחג קראתי באחד מהמלקטים שהגרא עשה פרוזבול בסוף שישית.
זכרונך לא הטעך.בברכה המשולשת כתב:מקדש שביעי כל שביעי כתב:בחג קראתי באחד מהמלקטים שהגרא עשה פרוזבול בסוף שישית.
כמדומני שראיתי שזה בגלל החשש בחישוב שנות השמיטה אבל זה זכרון מעורפל מלפני שתי שמיטות)
גימפעל כתב:מקדש שביעי כל שביעי כתב:מי אנוכי כתב:מקדש שביעי כל שביעי כתב:מי אנוכי כתב:כידוע לדעת הרא"ש השמיטה משמטת בתחילתה (ולא בסופה כשאר הראשונים).
וא"כ לשיטתו צריך לכתוב פרוזבול בסוף שנה שישית (דהיינו עכשיו).
וכן נהגו לעשות מרנן הקה"י ורבינו הגרי"ש אלשיב זצוק"ל.
בד"כ לקראת סוף שנת השמיטה מתפרסמים שטרי פרוזבול ע"י הבד"צים השונים...
שאלתי היא האם מישהו יודע על בד"ץ כלשהוא שמפרסם פרוזבול גם השנה כדעת הרא"ש?
בשו"ע חומ סז ל כתוב ששביעית משמטת בסופה
נכון, אמנם כמו שהבאתי שגדולי הדור נהגו להחמיר גם בסוף שנה שישית
וכן ראיתי ששו"ע הרב זיע"א כותב לעשות גם בשישית.
לכן שאלתי אם יש למישהו...
למעשה השגתי כבר פרוזבול...
יש"כ לכל מי ששלח ולכל העוזרים (גם בפרטי...)
שיהיה להם ולכולם כוח"ט בספשצ"ג ויזכו להכתב ולהחתם לאלתר לחיים טובים ולשלום
בחג קראתי באחד מהמלקטים שהגרא עשה פרוזבול בסוף שישית.
אין לי הגדרה לשיח חרשים שמתנהל פה,
אחד מהחברים מבקש שטור פרוזבול ע"פ שיטת הראשונים ששביעית משמטת בתחילתה,
חבירו עונה שלא נפסק כך להלכה,
אך פתאום הוא קורא איזו עיתון חג ובו מנהג הגר"א וכבר לא מעניין אותו מה נפסק בשו"ע.
מי אנוכי כתב:מי אמר שלא מעניין אותו מה נפסק בשו"ע? הוא רק ציין שהוא ראה אחד מהמלקטים (מי אמר לך שזה היה בעיתון חג?) שהגר"א כן עשה פרוזבול, וזה לא סותר את פסק השו"ע.
מי אנוכי כתב:כידוע לדעת הרא"ש השמיטה משמטת בתחילתה (ולא בסופה כשאר הראשונים).
[/size]
משוש דורים כתב:מי אנוכי כתב:כידוע לדעת הרא"ש השמיטה משמטת בתחילתה (ולא בסופה כשאר הראשונים).
[/size]
טעות גמורה שנשתרשה בלב רבים מההמון.
אין שיטה ששביעית משמטת בתחילתה, זה נגד מה שמפורש בגמ'.
הרא"ש מחדש שמלבד ההשמטה שנוהגת בסופה של שביעית, יש עוד איסור של 'לא יגוש את אחיו', והאיסור הזה נוהג במשך כל השביעית.
והיות שפרוזבול מועיל גם שלא ישמט החוב, וגם ללאו של 'לא יגוש' לכן מי שיחמיר כדעת הרא"ש שלא לתבוע חוב בשביעית, יועיל לו לזה הפרוזבול שיכול לכתוב אותו בכל זמן בתוך השביעית, שמוסר חובו לבי"ד, כשרוצה לגבות את חובו.
ואין לזה שום שייכות להשמטה שהחוב נמחק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים