בברכה המשולשת כתב:מלח הארץ כתב:לעצם השאלה למה אין רואים ברכה בזמן הזה בעניי לא ידעתי כלל מאי קשיא.
הלוא התורה אומרת בפירוש ש'הוציותי' הוא תשובה ל'מה נאכל', כלומר שהקב"ה מבטיח שלא יהיה מצב של רעב מחמת העדר תבואה, אבל בזמן הזה שברוך ה' אכשר עלמא ויש תבואה רבה מחו"ל או מנכרים, א"כ אין כאן טענת מה נאכל וממילא גם אין ברכה.
והדבר פשוט שהייקור המסויים שיש אינו בכלל 'מה נאכל', ואף אדם לא מת ברעב מחמת השמיטה.
ולפי הנ"ל מסתבר גם שהבטחת התורה היא רק על תבואה ולא על ירק שאין חיי האדם תלויים בו.
ועכ"פ דברי החזו"א שהבין זאת כברכה אם ישראל זכאים לכך תמוהים מאד כי דדבריו סותרים את פשט המקרא ממש וכמשנ"ת.
וכי כוונת התורה היא שנאכל לכתחילה תבואה מחו"ל? (ובוודאי שלא מגויים ימש"ו המצויים כאן שהרי אין לתת להם חניה בארץ) ומה שגם בשאר שני שבוע רובה המכריע של התבואה בא מחו"ל וירקות ופירות רבים באים מהגויים ימש"ו המצויים כאן, אין זה גדר של "אכשר עלמא" ח"ו אלא בגדר שטרם הגענו למצב השלמות
שתהיה בריא, וכי באתי לחוות דעה אם זה חיובי או שלילי, לא באתי אלא לומר שבמצב הנתון הזה אין מקום לשאל מה נאכל.
גם זו לטובה
האם קיבוץ ח"ח גידל תבואה בכלל, מסתמא הבעיה שלהם נבעה לא מחוסר תבואה אלא מחוסר כסף בהעדר רווחים ממכירת תוצרתם, וממילא באו לידי עניות משוועת.