מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתר מכירה

הלכות שמיטת קרקע ושמיטת כספים. מאמרים לעיון והורדה.
סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' מאי 07, 2015 9:04 pm

כל דצריך כתב:
סתם יהודי כתב:
כל דצריך כתב:מהו נוסח דבריהם? לא מספיק שאתה הבנת כך. כדי שאשתכנע הבא את לשונם ואם באמת לא טעית בהבנת הדברים אז טענתך צודקת.


א. זה לא תלוי במה שאני "הבנתי" (כפי שטענת). הם אומרים את זה מפורש (ואפילו ביתר חריפות מכפי שהיצגתי זאת בהתחלה).

ב. אתה שאלת "היכן" הם כתבו זאת, אז עניתי לך בדיוק היכן הם כתבו זאת. כעת הכדור במגרשך, לא במגרשו של אב בבינה.

ג. ובכלל, זאת לא הפעם הראשונה שאתה שואל אותי מה נאמר באותם המקורות שמיקומם כבר הוצג לך, במקום שתפתח בעצמך את המקורות האלה ותיווכח בעצמך. וראה את תגובתי על שאלתך הדומה שמהפעם הראשונה, כאן: viewtopic.php?f=17&t=17876&start=120#p216986

ד. ובכלל, מה זה משנה מה נאמר באותם המקורות? בוא נניח שבמקום שיכתב שם מפורשות מה שטענתי שכתוב שם מפורשות, מדובר שם על משהו שונה לחלוטין, נניח חידושים על ספר איוב. עדין, אם אב בבינה יטען שהוא תלמידם של אלו הפוסקים ששביעית בזה"ז היא מדאורייתא (או תלמידם של הכותבים הבודדים ההם), אז נצטרך להאמין לו (כל עוד שלא יוכח אחרת), כי כל אדם הוא בחזקת דובר אמת (כל עוד שלגביו לא יוכח אחרת).
וזה אפילו לשיטתך, אבל לשיטתם של הגרע"י ושל החזו"א ושל כל פוסק אחר (שקבעו במפורש שלא ניתן להכריע לטובת הצד הבכיר כל עוד שלא נדונו כלל הוכחותיו של הצד השני), אב בבינה אינו צריך להיות תלמידם של אלה הפוסקים ששביעית בזה"ז מדאורייתא או תלמידם של הכותבים הבודדים ההם, על מנת שהוא יוכל להשתמש בדברי הכותבים הבודדים ההם כדי לצאת ידי חובת תגובה לשאלתך אליו ("מה תענה" על העובדה שרוב הפוסקים הכריעו ששביעית בזה"ז מדרבנן).

המקורות אינם לפני לכן איני יכול לבדוק בהם!

אין צורך שתבדוק אותם, מספיק שאב בבינה היה טוען שהוא בדק אותם (או היה טוען שהוא מסמיך אותי לבדוק אותם). לכן מבחינתו היה די בזה כדי שהוא יוכל לצאת בכך ידי חובת תגובה לשאלתך אליו ("מה תענה" על העובדה שרוב הפוסקים הכריעו ששביעית בזה"ז מדרבנן).
וקל וחומר שהיה יכול לצאת ידי חובת תגובה לשאלתך אליו, אילו היה עונה לך שהוא תלמידם של אלה הפוסקים ששביעית בזה"ז מדאורייתא, שהרי אז היה עלינו להאמין לו שהוא דובר אמת (כי כל אדם הוא בחזקת דובר אמת כל עוד שלא הוכח אחרת).

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי כל דצריך » ה' מאי 07, 2015 11:16 pm

אך מבחינתי זה לא מספיק עד שאני אראה בעיניי שזה אך כדבריך והבנתך אינה מוטעית.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ה' מאי 07, 2015 11:34 pm

ראשית, זה לא תלוי ב"הבנתי" (כפי שאתה טוען), הרי זה כתוב שם במפורש.
שנית, אתה שאלת אותי "היכן" זה כתוב. עניתי לך היכן זה כתוב, ובכך יצאתי ידי חובת תשובה לשאלתך אליי. לכן, כעת הכדור במגרשך, לא במגרשי, ובטח לא במגרשו של אב בבינה.
שלישית, וזה העיקר: מה שמשנה לדיון, זה לא האם מבחינתך זה מספיק, אלא האם מבחינת אב בבינה זה מספיק, כי הוא זה שאמור לצאת ידי חובת תגובה לשאלתך אליו "מה תענה" וכו'.
שלא לדבר על כך שגם לשיטתך, הוא היה יכול לצאת ידי חובת תגובה לשאלתך אליו, אילו הוא היה עונה לך שהוא תלמידם של אלה הפוסקים ששביעית בזה"ז מדאורייתא, שהרי אז היה עלינו להאמין לו שהוא דובר אמת (כי כל אדם הוא בחזקת דובר אמת כל עוד שלא הוכח אחרת).

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי כל דצריך » ו' מאי 08, 2015 11:57 am

עדיין אין זה סותר שמה שאמרתי שכתבו במפורש, עדיין יכול להיות שטעית בהבנה של מה שכתבו במפורש, וכשדי להיות בטוח שלא טעית, אני צריך לראות לפניי את הדברים.
נערך לאחרונה על ידי כל דצריך ב ו' מאי 08, 2015 1:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ו' מאי 08, 2015 12:42 pm

ראשית, זה שאתה אומר שאתה צריך "לראות", זה בדיוק מה שטוענים החזו"א והגרע"י במקורות שהבאתי לך, שקודם כל צריכים "לראות" את ההוכחות של כל צד (בלי קשר למעמדו) לפני שמכריעים האם לדחותן או לקבלן.

שנית, הרי גם אתה מסכים, שההבדל בין שנינו הוא בכך, שאני כבר ראיתי מה הם כתבו, בעוד שאתה לא ראית. לכן לטענה שאני טוען שהם כתבו את הדברים במפורש, יש משקל גדול יותר מזה שיש לטענה שאתה טוען (או חושד) שהדברים תלויים בהבנתי. ככה זה אגב גם בדיני ראיות, כאשר אחד אומר ראיתי ואחד אומר לא ראיתי (וזה אגב אחד מהנימוקים של הגרע"י ושל החזו"א).

שלישית, אתה שאלת אותי "היכן" זה כתוב. עניתי לך היכן זה כתוב, ובכך יצאתי ידי חובת תשובה לשאלתך אליי. לכן, כעת הכדור במגרשך, לא במגרשי, ובטח לא במגרשו של אב בבינה.

רביעית, וזה העיקר: מה שמשנה לדיון, זה לא האם אתה צריך לראות לפניך את הדברים; אלא האם: אב בבינה, אשר כידוע הוא זה שאמור לצאת ידי חובת תגובה לשאלתך אליו "מה תענה" וכו', מעדיף לסמוך על מה שאני ראיתי או לסמוך על מה שאתה לא ראית. מה עוד שהוא יוכל לטעון שראה (ומן הסתם גם ראה ובמיוחד את דברי החזו"א), והרי די בכך כדי שייצא ידי חובת תגובה לשאלתך אליו "מה תענה" וכו'.
שלא לדבר על כך שגם לשיטתך, הוא היה יכול לצאת ידי חובת תגובה לשאלתך אליו, אילו הוא היה עונה לך שהוא תלמידם של אלה הפוסקים ששביעית בזה"ז מדאורייתא, שהרי אז היה עלינו להאמין לו שהוא דובר אמת (כי כל אדם הוא בחזקת דובר אמת כל עוד שלא הוכח אחרת).

כל דצריך
הודעות: 109
הצטרף: ה' אפריל 02, 2015 9:38 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי כל דצריך » ו' מאי 08, 2015 1:18 pm

בכל מקרה אין סיכוי שאשתכנע מדבריך עד שאראה את הדברים.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ש' מאי 09, 2015 9:18 pm

זה נראה כאילו לא קראת מה שכתבתי. אילו קראת היית מבין, שאין צורך שתשתכנע. מי שאמור להשתכנע כאן, זה אב בבינה, שהרי הוא זה שאמור לצאת ידי חובת תגובה לנוכח ניסיונך לשכנע אותו שמותר לו לאכול מהתר המכירה.

מרן הכהן הגדול

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי מרן הכהן הגדול » ב' מאי 11, 2015 3:48 pm

בוודאי ששייך שאשתכנע (אם אראה את אותם דברים שאתה מזטט מהרב עובדיה והחזו"א ובאמת כתבו במפורש כפי שכתבת שהם כתבו במפורש) ביחס למחלוקת שיש בינינו כי אני אוחז ממה שכתבו גדולי ישראל כמו הרב עובדיה והרב אוירבך שמרבית הפוסקים הראשונים והאחרונים דעתם ששביעית בזה"ז מדרבנן ואף החזו"א שהיה מראשי המתנגדים להיתר המכירה כתב שיש לסמוך על זה שהשביעית בזה"ז מדרבנן, ואתה לא סומך על דבריהם בלי לראות דברי כותבים באיזשהו כתב עת תורני וכותב שזה מה שנכון גם לדברי הגדולים שהבאתי כמו החזו"א והרב אוירבך והרב עובדיה.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ב' מאי 11, 2015 6:44 pm

כל דצריך כתב:בוודאי ששייך שאשתכנע (אם אראה את אותם דברים שאתה מזטט מהרב עובדיה והחזו"א ובאמת כתבו במפורש כפי שכתבת שהם כתבו במפורש) ביחס למחלוקת שיש בינינו.

לא כתבתי שלא "שייך" שתשתכנע, אלא כתבתי שלא "צריך" שתשתכנע. ואכן לא אתה הוא זה שצריך להשתכנע, אלא מי שצריך להשתכנע, זה אב בבינה: הוא צריך להשתכנע מניסיונך לשכנעו להתיר את התר המכירה. אבל אתה לא צריך להשתכנע, שהרי אף אחד לא ניסה לשכנע אותך לאסור את התר המכירה.

כל דצריך כתב:אני אוחז ממה שכתבו גדולי ישראל כמו הרב עובדיה והרב אוירבך שמרבית הפוסקים הראשונים והאחרונים דעתם ששביעית בזה"ז מדרבנן ואף החזו"א שהיה מראשי המתנגדים להיתר המכירה כתב שיש לסמוך על זה שהשביעית בזה"ז מדרבנן..

ברור שזה מה שאתה אוחז, אבל הדיון הוא לא על מה שאתה אוחז, אלא על מה שאב בבינה אוחז. הוא יטען, שהוא אוחז ממה שכתבו גדולי ישראל במקורות שמקומם הוצג לך לאור בקשתך.

כל דצריך כתב:ואתה לא סומך על דבריהם בלי לראות דברי כותבים באיזשהו כתב עת תורני וכותב שזה מה שנכון גם לדברי הגדולים שהבאתי כמו החזו"א והרב אוירבך והרב עובדיה.

אתה כל הזמן מתעלם מכך, שהדיון כאן הוא לא עליך, אלא על אב בבינה. הוא יכול לטעון, שהוא כן ראה את דבריהם של החזו"א ושל הגרע"י על כך שלא ניתן להכריע כדברי אף צד אם טרם נדונו הוכחותיו של הצד השני, ולכן יוכל אב בבינה לטעון, שמצידו זו סיבה מספקת לכך שהוא ימשיך ללכת אחרי הוראת רבותיו האוסרים את התר המכירה. אמנם, אתה לא חייב לקבל את הכרעתו (כי לטענתך טרם פתחת את אותם המקורות שמקומם המדוייק הוצג לך לאור בקשתך), אבל באותה מידה גם אב בבינה לא חייב לקבל את הכרעתך אם הוא כבר פתח את אותם מקורות שמקומם הוצג לך לאור בקשתך.

העשוי ללא חת

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי העשוי ללא חת » ג' מאי 12, 2015 5:39 pm

בכל מקרה החשוב הוא שגם אם לא מקבלים את היתר המכירה לא צריך לעשות את תורתם של המתירים פלסתר (כלשון ה"ישועות מלכו" שלשיטתו כותב שההיתר פשוט) ולא לזלזל בזה.

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מאי 12, 2015 6:01 pm

נדמה לי שזה מוסכם על כולם, ולא על זה היה הדיון הראשון, שנסב על הניסיון לשכנע את אב בבינה על מנת שיתחיל להתיר לעצמו את התר המכירה.

העשוי ללא חת

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי העשוי ללא חת » ג' מאי 12, 2015 6:53 pm

סתם יהודי כתב:נדמה לי שזה מוסכם על כולם, ולא על זה היה הדיון הראשון, שנסב על הניסיון לשכנע את אב בבינה על מנת שיתחיל להתיר לעצמו את התר המכירה.

אז זהו שזה דווקא לא מוסכם על כולם ויש שהתבטאו על היתר המכירה כחוכא ואטלולא, וזה כבר ביזיון כבוד התורה של גדולי העולם שהתירו וחוסר ישרות בהליכות עולמים. אתה מוזמן לשאול בעדה החרדית מה דעתם על היתר המכירה ואף ב"דיני שביעית" של ארגון "דגל ירושלים" התעלמו מהיתר המכירה (שאמנם זה עדיין לא כמו ממש להתבטא בזלזול).

סתם יהודי
הודעות: 606
הצטרף: ג' אפריל 21, 2015 9:56 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי סתם יהודי » ג' מאי 12, 2015 7:47 pm

התכוונתי, שזה מוסכם על כולם כאן, כלומר על כל מי שנטל חלק באשכול הנוכחי; אמנם אף אחד באשכול הנוכחי (חוץ ממך) עדין לא הצהיר כאן שהתר-המכירה צודק, אבל באותה מידה גם אף אחד באשכול הנוכחי עדין לא הצהיר כאן את ההפך: שהתר המכירה שגוי, ובכל מקרה: אף אחד באשכול הנוכחי עדין לא ניסה לשכנע את האחרים למען ינטשו את התר המכירה שבו הם דבקים.

אני חוזר ומזכיר לך, על מה נסב הדיון המקורי (לפני שהסבת אותו לנושאים אחרים): הוא נסב על ניסיונך לשכנע את אב בבינה למען ינטוש את הוראת רבותיו שלא לאכול מפירות שנקנו מהתר המכירה.

אני חוזר ומסכם את דעתי בנושא שבו דן הדיון המקורי: ובכן דעתי היא, שכל אחד ילך אחרי הוראת רבותיו, ובל ינסה לשכנע אחרים למען ינטשוה.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי פולסברג » ה' יוני 17, 2021 1:02 am

לא עברתי על כל האשכול, רק אציין לדבריו של ר' יוסף ענגיל בספרו אוצרות יוסף [למחו' ר' ישראל מקוצק - נכד הרמ''ב] שבמקום שעת הדחק סמכינן אשיטה יחידאה בדרבנן אפי' לא הובא בשו''ע, וכיון ששביעית דרבנן אפשר לסמוך אשיטת הרז''ה (והראב''ד) דאין שמיטה נוהגת בזמה''ז כלל וכלל. וגם יש לסמוך על שאיננו יודעים מנין השנים.

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 93&hilite=

שומר
הודעות: 1195
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי שומר » ה' יוני 17, 2021 8:56 pm

להגיד שהיום זה שעת הדחק אפילו בתור בדיחה זה לא . החקלאות היום אחוז אפסי מהכלכלה

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי גביר » ה' נובמבר 11, 2021 10:06 pm

על אודות היתר המכירה, תומכיו ומתנגדיו -
אגרות הרב ניסנבוים, אגרות ל-לז, ירושלים תשט"ז עמ' 38-32.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' נובמבר 11, 2021 10:18 pm

שומר כתב:להגיד שהיום זה שעת הדחק אפילו בתור בדיחה זה לא . החקלאות היום אחוז אפסי מהכלכלה

זה שעת הדחק לחקלאים.
אתה גם מציל רבבות מלאכול סחורה של שמיטה שגדלה ע"י איסורים. וספיחין.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי עץ הזית » ה' נובמבר 11, 2021 11:49 pm

נוריאל עזרא כתב:
שומר כתב:להגיד שהיום זה שעת הדחק אפילו בתור בדיחה זה לא . החקלאות היום אחוז אפסי מהכלכלה

זה שעת הדחק לחקלאים.
אתה גם מציל רבבות מלאכול סחורה של שמיטה שגדלה ע"י איסורים. וספיחין.

כמדומני שלדעת רוב הראשונים אין כאן הצלה מאיסור ספיחין.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי עץ הזית » ו' נובמבר 12, 2021 1:03 am

בברכה המשולשת כתב:ב. השנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מצוות בני נח כי ה' ציוה וכדברי הרמב"ם בעניין הגדרת חסיד אומות העולם

לכאורה ברור שגם לדעת הבית יוסף שיבול נכרי אינו קדוש בקדושת שביעית - מכל מקום יבול גר תושב כן קדוש (שהרי גר תושב כלול ב"והיתה שבת הארץ לכם"), ואם כן ייתכן שעל ידי חומרא זו בטל ההיתר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' נובמבר 12, 2021 9:30 am

עץ הזית כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. השנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מצוות בני נח כי ה' ציוה וכדברי הרמב"ם בעניין הגדרת חסיד אומות העולם

לכאורה ברור שגם לדעת הבית יוסף שיבול נכרי אינו קדוש בקדושת שביעית - מכל מקום יבול גר תושב כן קדוש (שהרי גר תושב כלול ב"והיתה שבת הארץ לכם"), ואם כן ייתכן שעל ידי חומרא זו בטל ההיתר.


לא כתבתי גר תושב, כי איננו מוגדר הלכתית כגר תושב (לפי מה שהבנתי, לוקחים גוי המיועד לגיור אמיתי)

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ש' נובמבר 13, 2021 11:18 pm

עץ הזית כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. השנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מצוות בני נח כי ה' ציוה וכדברי הרמב"ם בעניין הגדרת חסיד אומות העולם

לכאורה ברור שגם לדעת הבית יוסף שיבול נכרי אינו קדוש בקדושת שביעית - מכל מקום יבול גר תושב כן קדוש (שהרי גר תושב כלול ב"והיתה שבת הארץ לכם"), ואם כן ייתכן שעל ידי חומרא זו בטל ההיתר.

למה זה ברור? בגלל הפסוק?
צווי השבתת הארץ נאמר לפני כן, ואילו כאן הפסוק בא להתיר את האכילה ושלא יאכל הוא עצמו אלא גם העבדים וכו' וגר תושב יאכלו ממנה. ולא שגר תושב במידה ויש לו קרקע יש בה קדושה.(שבו לא נאמר הציווי להשבתת הארץ).
וגם הרב משה מרדכי שולזינגר זצ"ל (מחבר ספר משמר הלוי) כתב(מאמר שלו המובא בנתיבות ההלכה מג שביעית עמ' 28):
אמנם יש להעיר אפילו אם נאמר דיש בזה איסור לא תחנם הרי יכולים למכור קרקע לגר תושב שדינו כנכרי ואם אין קדושת שביעית בשדה נכרי ודאי דגם גר תושב בכלל.

https://beta.otzar.org/#/book/631145/p/ ... 4/end/92/c
[אכן אחרי זה הוא דן אם שייך למכור בכלל לגר תושב שהרי אין גר תושב נוהג כשאין היובל נוהג ע"ש בדבריו].

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי באמונתו » ש' נובמבר 13, 2021 11:37 pm

ראה המצורף פה, וגם: https://bit.ly/31SUcBX
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_מעשה איש -תולדות החזון איש- - ה - יברוב, צבי בן משה יצחק אהרן_99 (1).pdf
(193.66 KiB) הורד 179 פעמים

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ש' נובמבר 13, 2021 11:52 pm

עץ הזית כתב:
נוריאל עזרא כתב:
שומר כתב:להגיד שהיום זה שעת הדחק אפילו בתור בדיחה זה לא . החקלאות היום אחוז אפסי מהכלכלה

זה שעת הדחק לחקלאים.
אתה גם מציל רבבות מלאכול סחורה של שמיטה שגדלה ע"י איסורים. וספיחין.

כמדומני שלדעת רוב הראשונים אין כאן הצלה מאיסור ספיחין.


לעניין ישראל שזרע בקרקע של גוי כתב בזה ביחוה דעת חלק ז סימן קע והביא שהמהר"י קורקוס כתב ב' צדדים בדעת הרמב"ם א' שלא גזרו ספיחין ב' שלא פלוג ואסור וכתב שראשון עיקר. ואף שהרדב"ז כתב שאסור כתב כן לפי שסובר שעצם הזריע היא איסור אך לפי הר"ח ***רש"י הערוך והמאירי הרי שזרע בהיתר וממילא לשיטתם יהיה מותר הספיחין.
ושמכ"ש לדידן שקימ"ל ששביעת בזמן הזה דרבנן יש לומר שאף הראב"ד בהשגות(פ"ד הט"ו) שאוסר בעבר וזרע בשביעית כיון שסיים הראב"ד שבמקומות שהשביעית מדבריהם אפשר דלא אמרינן בהוא יעקור. ולפ"ז ה"ה לדידן דקימ"ל ששביעית בזמן הזה מדבריהם ושכן כתב בשבת הארץ.
עוד כתב על מחלוקת ב"ש וב"ה שלב"ש אין אוכלים פירות של שדה שנטייבה ולב"ה כן שכתב בחידושי אנשי שם שמהרי"ט אלגאזי הביא בשם מהר"ש סריליאו בביאורו לירושלמי שם שלרשע העובר בודאי אסור ולא התירו ב"ש אלא לשאר כל אדם ע"ש. ולכן לדידן נמי יש להתיר שאין הקנס אלא לעובר ולא לאחרים. וע"ש עוד.

***רש"י כתב כן כי שביעית דרבנן ואף שיש דוחים שרש"י לא כתב כן להלכה ושבעל התרומות שהביא רש"י לא התכוון שרש"י סובר שהוא להלכה ושבמקום אחר רש"י נקט שאיסור שביעית בזמן הזה דאורייתא אפילו יהיה זה נכון[ואינו מוכרח] עכ"פ לדידן קי"ל שזה דרבנן והנה רש"י כתב כן על צד שזה דרבנן שמותר.

וגם אם יש ראשונים או רוב ראשונים שאומרים אחרת אינני יודע לכאורה בדרבנן אזלינן לקולא.
ועוד שזו שעת הדחק של החקלאים שאפשר לסמוך על מיעוט[על צד שזה נכון מה שכתבת שרוב ראשונים אינני יודע].

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ש' נובמבר 13, 2021 11:59 pm

באמונתו כתב:ראה המצורף פה, וגם: https://bit.ly/31SUcBX

ייש"כ.
כל אחד כמובן יעשה כרבותיו. ואני כותב הדברים כדיון ותו לא.
גם החזון איש בשביעית סימן י' סעיף ו כתב שבדיעבד הפירות לא אסורים(כי בעל התרומה סובר שיש קנין וכו') ואף שאסור לסחור התיר לקבל במתנה או לקנות בהקפה וכדו'.
לפי החזון איש הזה המחמירים שלא לעשות היתר מכירה ולא לקנות יכולים שפיר לאכול אצל מי שסומך וכן לקנות בהקפה.
והרב אוירבך זצ"ל במנחת שלמה לזכרוני התיר גם לקנות כיוון שאלו המוכרים הקרקעות עושים כן ע"פ רבותיהם.


עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי עץ הזית » א' נובמבר 14, 2021 2:55 am

נוריאל עזרא כתב:
עץ הזית כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. השנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מצוות בני נח כי ה' ציוה וכדברי הרמב"ם בעניין הגדרת חסיד אומות העולם

לכאורה ברור שגם לדעת הבית יוסף שיבול נכרי אינו קדוש בקדושת שביעית - מכל מקום יבול גר תושב כן קדוש (שהרי גר תושב כלול ב"והיתה שבת הארץ לכם"), ואם כן ייתכן שעל ידי חומרא זו בטל ההיתר.

למה זה ברור? בגלל הפסוק?
צווי השבתת הארץ נאמר לפני כן, ואילו כאן הפסוק בא להתיר את האכילה ושלא יאכל הוא עצמו אלא גם העבדים וכו' וגר תושב יאכלו ממנה. ולא שגר תושב במידה ויש לו קרקע יש בה קדושה.(שבו לא נאמר הציווי להשבתת הארץ).

מהיכי תיתי שקדושת הפירות תלויה בשאלה אם בעל הפירות נצטוה על שמיטה או לא? הרי אם זה תלוי רק בזה אז גם פירות של קטנים לא יהיו קדושים.
הבית יוסף כתב שזה שאין קדושת שביעית בפירות נכרים נלמד מהפסוק "והיתה שבת הארץ לכם" - לכם ולא לנכרי.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי עץ הזית » א' נובמבר 14, 2021 2:58 am

נוריאל עזרא כתב:
עץ הזית כתב:
נוריאל עזרא כתב:
שומר כתב:להגיד שהיום זה שעת הדחק אפילו בתור בדיחה זה לא . החקלאות היום אחוז אפסי מהכלכלה

זה שעת הדחק לחקלאים.
אתה גם מציל רבבות מלאכול סחורה של שמיטה שגדלה ע"י איסורים. וספיחין.

כמדומני שלדעת רוב הראשונים אין כאן הצלה מאיסור ספיחין.


כשהשאלה היא אם צריך לעשות מכירה כדי להציל מספיחין אין להכניס לחשבון את הראשונים הסוברים שזה לא ספיחין גם בלי מכירה אלא רק את הסוברים שבלי מכירה זה ספיחין ועם מכירה זה לא ספיחין.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' נובמבר 14, 2021 8:16 am

באמונתו כתב:ראה המצורף פה:

תודה ייש"כ.
אך דברים אלו לא עומדים בסתירה למה שכתב בשביעית.
בעניין הילדה מעבר לכך שזו פרשנות של הרב הנוכח שם ואפשר שהתכוון הפוך שפשוט שמותר ומה צריך לשאול, אבל אף אם גם אם צודק הרב המבאר שם הנה אמר כן כדי ללמד את רבני חברי הרבנות חומר השביעית ולא בהכרח שכך עיקר הדין.

וגם למה שאמר "הם לא אומרים מותר הם פורקי עול. אפשר שמודה שכן הדין אך מעיר שאין זה נכון כלפי פורקי.

בכל אופן תודה על הדברים ייש"כ גדול.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' נובמבר 14, 2021 8:22 am

עץ הזית כתב:
נוריאל עזרא כתב:
עץ הזית כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. השנה המכירה לא היתה למוסלמי אלא לגוי השומר ז' מצוות בני נח כי ה' ציוה וכדברי הרמב"ם בעניין הגדרת חסיד אומות העולם

לכאורה ברור שגם לדעת הבית יוסף שיבול נכרי אינו קדוש בקדושת שביעית - מכל מקום יבול גר תושב כן קדוש (שהרי גר תושב כלול ב"והיתה שבת הארץ לכם"), ואם כן ייתכן שעל ידי חומרא זו בטל ההיתר.

למה זה ברור? בגלל הפסוק?
צווי השבתת הארץ נאמר לפני כן, ואילו כאן הפסוק בא להתיר את האכילה ושלא יאכל הוא עצמו אלא גם העבדים וכו' וגר תושב יאכלו ממנה. ולא שגר תושב במידה ויש לו קרקע יש בה קדושה.(שבו לא נאמר הציווי להשבתת הארץ).

מהיכי תיתי שקדושת הפירות תלויה בשאלה אם בעל הפירות נצטוה על שמיטה או לא? הרי אם זה תלוי רק בזה אז גם פירות של קטנים לא יהיו קדושים.
הבית יוסף כתב שזה שאין קדושת שביעית בפירות נכרים נלמד מהפסוק "והיתה שבת הארץ לכם" - לכם ולא לנכרי.

גם לפי זה הלא מדובר שם בגר שהוא ברשותנו ועלינו לדאוג לו(אבן עזרא) אבל גר תושב שעומד בזכות עצמו ויכול לרכוש לעצמו קרקע לא בכלל.
גם החזון איש ועוד פוסקים שהקשו על המכירה לגוי מצד לא תחונם אמרו שצריך הגוי לקבל 7 מצוות בני נח ואם לא מועיל מדוע לא ציינו זאת הרי עדיפא מינה הוא להם להקשות שאף אם יפתר איסור לא תחנם הרי עדיין תהיה קדושת שביעית גם אם המכירה חלה.
נערך לאחרונה על ידי נוריאל עזרא ב א' נובמבר 14, 2021 8:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' נובמבר 14, 2021 8:28 am

עץ הזית כתב:
נוריאל עזרא כתב:
עץ הזית כתב:
נוריאל עזרא כתב:
שומר כתב:להגיד שהיום זה שעת הדחק אפילו בתור בדיחה זה לא . החקלאות היום אחוז אפסי מהכלכלה

זה שעת הדחק לחקלאים.
אתה גם מציל רבבות מלאכול סחורה של שמיטה שגדלה ע"י איסורים. וספיחין.

כמדומני שלדעת רוב הראשונים אין כאן הצלה מאיסור ספיחין.


כשהשאלה היא אם צריך לעשות מכירה כדי להציל מספיחין אין להכניס לחשבון את הראשונים הסוברים שזה לא ספיחין גם בלי מכירה אלא רק את הסוברים שבלי מכירה זה ספיחין ועם מכירה זה לא ספיחין.

כן מצינו בפוסקים, דרך זו.
הנה ראה בטור יורה דעה סימן פז שכתב:
....לפיכך אם מלח הקיבה בחלבה - נאסר משום בשר בחלב, דמליח כרותח, וכן אם עמד בה יום אחד, דכבוש כמבושל. ואם העמיד בה גבינות - אם יש בהן בנותן טעם - אסורות לרש"י אפילו בקרוש....


וכתב על זה הבית יוסף שם:
ומ"ש לפיכך אם מלח הקיבה בחלבה נאסר וכו' כן כתב רש"י בסוף פרק כ"ה וחלק על המתירין משום דהוי נ"ט בר נ"ט דלא דמו כלל משום דכיון שיש בחלב זה טעם מהבשר נעשה חתיכת איסור וכשמתערב עם חלב הגבינה הרי הוא אוסרו ואע"פ שרש"י פוסק שם דבכל שהוא אוסר משום דהוי מין במינו לא חשש רבינו לכתוב כך אלא כתב שאם העמיד בה גבינות אינו אוסר עד שיהא בה בנ"ט וזהו מפני שהוא כתב בסי' ק"ח שמסקנת הרא"ש כדברי האומר דמין במינו בששים וסתם בזה דבריו כאן כדעת הרא"ש......

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי באמונתו » א' נובמבר 14, 2021 1:03 pm

"ההיתר האסור" - מאמר, מצ"ב:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_מוסף שבת קודש תשס-ז 46 - שופטים - יתד נאמן_24_30.pdf
(3.98 MiB) הורד 208 פעמים

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי באמונתו » א' נובמבר 14, 2021 1:10 pm

רבינו הקדוש, ר"א מבעלז זצ"ל, על "היתר מכירה":
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_בקדושתו של אהרן - א - פרלוב, אהרן_560.pdf
(319.39 KiB) הורד 210 פעמים

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' נובמבר 14, 2021 2:07 pm

אני מבין שבחיפוש "היתר מכירה" עלה גם ספר הנ"ל...
אבל לא ניתן ללמוד משם דבר על דעתו בענין היתר מכירה

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי באמונתו » א' נובמבר 14, 2021 3:52 pm

הפצת המעיינות כתב:...

כבר בכ"א שבט תשי"א ('אגרות-קודש' כרך ד' עמ' קנד) כותב הרבי חד וחלק לרבו של כפר חב"ד הגאון החסיד ר' שניאור זלמן גרליק (ששאל את הרבי כיצד לנהוג בענייני שמיטה):

בענין שביעית – כפי הידיעות שנתקבלו כאן הקיבוצים החרדים שבאה"ק ת"ו בדעתם שלא לסמוך על קולות ולשמור שביעית כהלכתה.

בשלהי אותה שנה (שם עמ' תמח) כותב הרבי לאישיות חשובה:

ובהזדמנות זו הנני לבקש לברר לי, באשר י[ש] א[ומרים] שנדפס משמו מאמר או הודעה בעיתונים באה"ק ת"ו בעניין ההיתר עבודה בשמיטה וכו' ובאשר איני יודע כמה מן האמת בהידיעה בזה שנתקבלה לכאן ת[שואת] ח[ן] לכ[בוד] ת[ו]ר[תו] באם יכתוב לי פרטי הדברים.

הרבי סבור היה שיש להדגיש את שלילת היתר המכירה. התייחסות ישירה של הרבי לנושא היתר המכירה אנו מוצאים באיגרת לגאון החסיד רבי שלמה-יוסף זוין (ע"ה), מיום י"א תמוז תשי"ז (אגרות-קודש' כרך טו עמ' רפו). האיגרת עוסקת בין השאר בכמה הערות לספרו של הרב זוין 'לאור ההלכה' והרבי מציין בלשונו:

ע[מוד] קיז. בהערה ודאי ידוע שמכבר הגיב ע[ל] ז[ה] הרב [=קלמן] כהנא שי' ובדפוס ולפלא קצת שאין מוזכר ע[ל] ד[בר] ז[ה]. והעיקר ע[ל] ד[בר] דברי הנ"ל [=הרב כהנא] בשם כ[מה] וכ[מה] להפריך כל עניין המכירה. וכ[בוד] ת[ו]ר[תו] הביאם בדרך מעבר לחוד.

הכוונה היא לדעתו של הרב מקוטנא בעניין היתר המכירה.

שנים רבות לאחר-מכן כותב הרבי למי שכיהן באותם ימים כרב הראשי וראש אבות בית הדין לתל-אביב-יפו והמחוז, הרה"ג ר' שלמה גורן, כשקיבל את ספרו 'תורת המועדים' (ירושלים ת"ו תשכ"ד), ושם בעמ' 624 ואילך יש התייחסות נרחבת לנושא תקפו של היתר המכירה בשמיטה לאחר קום מדינת ישראל.

הרבי, באיגרת מיום ג' תמוז תשל"ב ('אגרות-קודש' כרך ז"ך עמ' תלב), כותב לו ומעורר שאלה חדשה על תוקפו של 'היתר המכירה':

..לא מצאתי (ולא בספרים אחרים שראיתי) תירוץ השאלה: מצב הבטחוני של אר[צנו] הק[דושה] ועניני הבטחון (פקו[ח] נ[פש]) עושים [=הופכים את] ענין מכירת הקרקע (ולאינו יהודי – בפרט) – לעוד גרוע יותר מערמה.

ולכאורה – ממשיך הרבי ומציע – כדאי הפקר (לאחרי המכירה – ובממ[ה] נפ[שך]) וצ[בא] ה[גנה] ל[ישראל] שבמקומות מסויימים ה[רי] ה[ם] ע[ל] ד[רך] שומרי ספיחים לעומר.

מהמכתב האמור נמצאנו למדים כי הרבי מציב סימן שאלה גדול על היתר המכירה, במיוחד בתקופתנו ומציע "כדאי הפקר".

http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... cleID=4172

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי עץ הזית » א' נובמבר 14, 2021 4:14 pm

נוריאל עזרא כתב:גם החזון איש ועוד פוסקים שהקשו על המכירה לגוי מצד לא תחונם אמרו שצריך הגוי לקבל 7 מצוות בני נח ואם לא מועיל מדוע לא ציינו זאת הרי עדיפא מינה הוא להם להקשות שאף אם יפתר איסור לא תחנם הרי עדיין תהיה קדושת שביעית גם אם המכירה חלה.

החזון איש לא נזקק לטעון שגם לדעת הבית יוסף המכירה לא תפקיע קדושת שביעית במכירה לגר תושב, מכיון שהוא דחה את דעת הבית יוסף, ולדידיה גם בקרקע של גוי רגיל הפירות קדושים.

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' נובמבר 14, 2021 7:34 pm

באמונתו כתב:
הפצת המעיינות כתב:...

כבר בכ"א שבט תשי"א ('אגרות-קודש' כרך ד' עמ' קנד) כותב הרבי חד וחלק לרבו של כפר חב"ד הגאון החסיד ר' שניאור זלמן גרליק (ששאל את הרבי כיצד לנהוג בענייני שמיטה):.

כמובן דברתי על האדמור מבלז

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' נובמבר 15, 2021 8:27 am

עץ הזית כתב:
נוריאל עזרא כתב:גם החזון איש ועוד פוסקים שהקשו על המכירה לגוי מצד לא תחונם אמרו שצריך הגוי לקבל 7 מצוות בני נח ואם לא מועיל מדוע לא ציינו זאת הרי עדיפא מינה הוא להם להקשות שאף אם יפתר איסור לא תחנם הרי עדיין תהיה קדושת שביעית גם אם המכירה חלה.

החזון איש לא נזקק לטעון שגם לדעת הבית יוסף המכירה לא תפקיע קדושת שביעית במכירה לגר תושב, מכיון שהוא דחה את דעת הבית יוסף, ולדידיה גם בקרקע של גוי רגיל הפירות קדושים.

התייחסת דווקא לטענה צדדית שכתבתי, אך דבריך לא מוכרחים. אם דחה שגם בקרקע של גוי יש קדושה שוב לא צריך לדון שאי אפשר למכור. ומעבר לכך שכבר טען שיש איסור למכור מלא תחנם ממשיך וטוען שאם תאמר ששומר 7 מצוות צריך בבית דין וצריך שלא יהיו לו דעות כוזבות ועוד. וכיוון שכל דרכו שם כדרך כל הפוסקים לסתום את כל הטענות מכל הכיוונים גם טענות לשיטת החולק, היה לו לטעון טענה יותר טובה שגם אם המכירה חלה בגר תושב גם לשיטת מרן הב"י שלשיטתו בקרקע של נכרי אין קדושה בקרקע של גר תושב יש.

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: היתר מכירה

הודעהעל ידי פולסברג » ד' יוני 29, 2022 4:56 am

אצלינו באש התורה היה אברך שאצל הורי אשתו סמכו על ההיתר מכירה, ולא זו בלבד אלא ששנת הסכם אסלו היתה, שהבג''ץ פסק שאין לההיתר מכירה תוקף חוקי כלל, ואז פסק הגריש''א ששהיתר מכירה אינו כלום, והלכנו לשאול את הגרשז''א מה עליו לעשות, אם יכול לאכול בבית חמיו.

והשיב: שמיטה בזמה''ז דרבנן, ושלום בית של המשפחה - הוא כולל כו''כ דאורייתא, וכל שיש משהו לסמוך עליו - יסמוך.

- ר' יצחק ברקוביץ ראש ישיבת אש התורה


חזור אל “וזה דבר השמיטה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים