עמוד 1 מתוך 2
גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 9:49 pm
על ידי איש הגבעה
בהתחלה דברו המנהלים שמחר התלמודי תורה ייפתחו כרגיל חרף הסגר, הערב מנהל הת"ת של בני הודיע שהחיידר סגור עד להודעה חדשה- מה יהיה כאן עד מתי ניכנע לערב רב?
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 9:53 pm
על ידי ידידיה
אולי נקיים את ההלכה ונזעק ונריע לישועת ה'.
הרי לכוע הכל מאת ה'
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:00 pm
על ידי איש הגבעה
ידידיה כתב:אולי נקיים את ההלכה ונזעק ונריע לישועת ה'.
הרי לכוע הכל מאת ה'
מה זה קשור? ברור שאנחנו במצב של גזירה משמים ויש לזעוק ולהריע, הן בפן הגשמי הסכנה והן בפן הרוחני, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים להסכים ולקבל כל גזירה של שלטון הער"ר
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:06 pm
על ידי ידידיה
למה זה קשור לשלטון?
זה קשור לאחראים על הבריאות שהם מוחזקים למבינים בשאלות הנדונות.
ואם יש לך מומחים באיזו מדינה מן המדינות שלדעתם אין סכנה להתאסף ילדים יחדיו בעיר שבא יש אלפי חולים פעילים, אולי שווה ליסוע לשם.
או לעבור דירה למדינה או עיר שבה אין חולים רבים
ואין סכנה.
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:07 pm
על ידי קו ירוק
ידידיה, ואם זה יקח 3 שנים לסירוגין, אתה גם מוכן לציית למערכת הבריאות הקדושה?
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:08 pm
על ידי יהודי רגיל
איש הגבעה כתב:בהתחלה דברו המנהלים שמחר התלמודי תורה ייפתחו כרגיל חרף הסגר, הערב מנהל הת"ת של בני הודיע שהחיידר סגור עד להודעה חדשה- מה יהיה כאן עד מתי ניכנע לערב רב?
בעייתך שבחרת 'משה ליאון'
אני בחרתי 'יוסי דייטש'....
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:10 pm
על ידי גיזונטע קאפ
יהודי רגיל כתב:איש הגבעה כתב:בהתחלה דברו המנהלים שמחר התלמודי תורה ייפתחו כרגיל חרף הסגר, הערב מנהל הת"ת של בני הודיע שהחיידר סגור עד להודעה חדשה- מה יהיה כאן עד מתי ניכנע לערב רב?
בעייתך שבחרת 'משה ליאון'
אני בחרתי 'יוסי דייטש'....
להזכיר לך שבחרת ברקת?
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:10 pm
על ידי ידידיה
קו ירוק כתב:ידידיה, ואם זה יקח 3 שנים לסירוגין, אתה גם מוכן לציית למערכת הבריאות הקדושה?
ההלכה בהחלט קדושה.
ללמוד ולא לקיים, מאבד את ערך הלימוד , (אם אני לא טועה מרן הגרש זצ"ל הרבה להדגיש נקודה זו.)
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:13 pm
על ידי יהודי רגיל
גיזונטע קאפ כתב:יהודי רגיל כתב:איש הגבעה כתב:בהתחלה דברו המנהלים שמחר התלמודי תורה ייפתחו כרגיל חרף הסגר, הערב מנהל הת"ת של בני הודיע שהחיידר סגור עד להודעה חדשה- מה יהיה כאן עד מתי ניכנע לערב רב?
בעייתך שבחרת 'משה ליאון'
אני בחרתי 'יוסי דייטש'....
להזכיר לך שבחרת ברקת?
ממש לא.
בחרתי מאיר פרוש
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:14 pm
על ידי איש הגבעה
ידידיה כתב:קו ירוק כתב:ידידיה, ואם זה יקח 3 שנים לסירוגין, אתה גם מוכן לציית למערכת הבריאות הקדושה?
ההלכה בהחלט קדושה.
ללמוד ולא לקיים, מאבד את ערך הלימוד , (אם אני לא טועה מרן הגרש זצ"ל הרבה להדגיש נקודה זו.)
כבר האריכו כאן הרבה שס"ס דפיקו"נ לא ידחה ספק סכנה רוחנית של סגירת ת"ת וישיבות, ובפרט שלצעירים כמעט אין שום סכנה ורק מוטל עלינו להרחיקם מהזקנים
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:15 pm
על ידי קו ירוק
ידידיה כתב:קו ירוק כתב:ידידיה, ואם זה יקח 3 שנים לסירוגין, אתה גם מוכן לציית למערכת הבריאות הקדושה?
ההלכה בהחלט קדושה.
ללמוד ולא לקיים, מאבד את ערך הלימוד , (אם אני לא טועה מרן הגרש זצ"ל הרבה להדגיש נקודה זו.)
צר לי אבל דברי מר הינם דמגוגיה מוחלטת
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:16 pm
על ידי ידידיה
אם מוטל עליך להרחיקם מהזקנים, האם כבר סידרת את זה?
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:18 pm
על ידי נחומצ'ה
בימי הכפור הרוחני בחודש אייר, מצאתי שטיקל זוהר שקצת רוממני.
על הפסוק שלח תשלח את האם ואת הבנים תקח לך. מביא שה'אם' זו התורה "אל תיטוש תורת אימך'
ופעמים יש ענין של שלח תשלח את האם, היינו שיש ביטול תורה, כדי להגיע מצב של 'ואת הבנים תקח לך'
היינו שיש יותר מצוות מעשיות.
[מובא בהשמטות הזוהר על פרשת אחרי מות]
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:20 pm
על ידי איש הגבעה
ידידיה כתב:אם מוטל עליך להרחיקם מהזקנים, האם כבר סידרת את זה?
ראשית, זה לא כזה מסובך.
שנית. היום שמעתי גישה של אדמו"ר מפורסם שאמר כך. בסוף כולם ללא יוצא מן הכלל (למעט אלו שנעולים בבית כפשוטו ממש, ולא יוצאים לשום מקום) ידבקו, וממילא מי שהוא בעל סיכון גבוה בוודאי יעשה ישתדלות לא להכניס עצמו לסכנה, אבל השאר איננו יכולים להפסיק את מרוצת חיינו הרוחניים מחמת זה, שהרי בין כה ידבקו.
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:27 pm
על ידי ידידיה
הגה: וכן יזהר מכל דברים המביאים לידי סכנה כי סכנתא חמירא מאיסורא ויש לחוש יותר לספק סכנה מלספק איסור (ב"י בשם הש"'ס) ...
עוד כתבו שיש לברוח מן העיר כשדבר בעיר ויש לצאת מן העיר בתחילת הדבר ולא בסופו (תשובת מהרי"ל סי' ל"ה) וכל אלו הדברים הם משום סכנה ושומר נפשו ירחק מהם ואסור לסמוך אנס
חבל שהפוסקים לא זכור לאור ההברקה של "הפסקת מרוצת החיים הרוחניים"
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:31 pm
על ידי דרומי
נו באמת.
כבר ציטטו את כל המקורות הרלוונטיים זה יותר ממחצית השנה ועדיין יש מקום לדון במצב הנוכחי.
וגם בין הרופאים עצמם חלוקות הדיעות כיצד יש לנהוג.
[וגם בין שרי הממשלה גופא יש רבים שלא מזדהים עם ההחלטות...]
Re: גזירת תשב"ר בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 10:35 pm
על ידי איש הגבעה
ידידיה כתב:איש הגבעה כתב:ידידיה כתב:אם מוטל עליך להרחיקם מהזקנים, האם כבר סידרת את זה?
ראשית, זה לא כזה מסובך.
שנית. היום שמעתי גישה של אדמו"ר מפורסם שאמר כך. בסוף כולם ללא יוצא מן הכלל (למעט אלו שנעולים בבית כפשוטו ממש, ולא יוצאים לשום מקום) ידבקו, וממילא מי שהוא בעל סיכון גבוה בוודאי יעשה ישתדלות לא להכניס עצמו לסכנה, אבל השאר איננו יכולים להפסיק את מרוצת חיינו הרוחניים מחמת זה, שהרי בין כה ידבקו.
הגה: וכן יזהר מכל דברים המביאים לידי סכנה כי סכנתא חמירא מאיסורא ויש לחוש יותר לספק סכנה מלספק איסור (ב"י בשם הש"'ס) ...
עוד כתבו שיש לברוח מן העיר כשדבר בעיר ויש לצאת מן העיר בתחילת הדבר ולא בסופו (תשובת מהרי"ל סי' ל"ה) וכל אלו הדברים הם משום סכנה ושומר נפשו ירחק מהם ואסור לסמוך אנס
חבל שהפוסקים לא זכור לאור ההברקה של "הפסקת מרוצת החיים הרוחניים"
רק שכחת, שהפוסקים דברו על מגיפות נוראיות שמתו אלפים ורבבות מעמך בית ישראל
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:05 pm
על ידי איש הגבעה
מייל של המנהל:
יום ראשון אסרו חג הסוכות תשפ"א.
לאחר יום שלם מתיש של דיונים מול הרשויות וגדולי ישראל, ולאחר שהי'ה כמעט ברור שמחר פותחים כרגיל למרות חוסר ההסכמות עם רשויות החוק ואיני יכול להרחיב במסגרת זו, ניתנה הוראה לכלל החיידרים בארץ ע"י מרנן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג איידלשטיין שליט"א שלא לפתוח מחר יום שני מכמה וכמה סיבות, נשתדל לתת כמה שיותר למידה בטלפון תעקבו אחרי ההוראות בקוים לגבי לימוד דרך הטלפון ותתפללו שנוכל לפתוח כמה שיותר מהר,
בגעגועים גדולים
בברכה מרובה
א.ש. פ
מעניין מה קרה בסוף, אחרי מה שהיה ברור בהתחלה?!
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:48 pm
על ידי איש גבעות
איש הגבעה כתב:בהתחלה דברו המנהלים שמחר התלמודי תורה ייפתחו כרגיל חרף הסגר, הערב מנהל הת"ת של בני הודיע שהחיידר סגור עד להודעה חדשה- מה יהיה כאן עד מתי ניכנע לערב רב?
נניח שאתה מגיע להסכמה עם הרשויות על כך שהם מצידם מאפשרים לפתוח את מוסדות החינוך, והלומדים מצידם מתחייבים לממן מכיסם את העלות הרפואית של מי שיזדקק לטיפול רפואי במעגלים הקרובים ללומדים.
היית מסכים להצעה כזו?
אני מניח שלא.
אלא מאי? קל לך מאד למסור נפש בזמן שאתה יודע שבמידה ותזדקק לשירותים רפואים המדינה מצידה תעשה כל מאמץ להגיש לך אותם.
אז אולי יש למדינה גם סמכות לקבוע האם יש לפתוח את מוסדות הלימוד במצב כזה?
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:53 pm
על ידי קו ירוק
אז זהו, ציוני גמור...
אז כך למדינה אין זכות על כלום!
ואת עלויות הטיפול הרפואי מממנת קופת החולים שאותה כולם משלמים. אין מתנות חסד.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: א' אוקטובר 11, 2020 11:58 pm
על ידי איש גבעות
קו ירוק כתב:אז זהו, ציוני גמור...
אז כך למדינה אין זכות על כלום!
ואת עלויות הטיפול הרפואי מממנת קופת החולים שאותה כולם משלמים. אין מתנות חסד.
ואתה מאמין שהאברכים מצליחים מכיסם לממן את העלות הרפואית שלהם?
אני לדוגמה, כמו כל אברך, משלם כל חודש 128 שח לביטוח הלאומי שמתוכם מופרשים כמה פרוטות למס בריאות, אבל לפחות אני לא משלה את עצמי שהפרוטות הללו מכסות את העלויות האמיתיות.
לגופו של ענין: זה לא קשור לציונות בשום דרך.
ישנה ממשלה שנבחרה ברוב קולות והיא בחרה בדרך מסוימת להתמודד עם הנגיף. באופן תיאורטי זכותה לקבוע שמי שממרה את פיה במזיד ופותח כיתות לימוד בשעה שהיא אוסרת זאת אינו זכאי להשתתפות בהוצאות הרפואיות שלו. מזלנו הטוב שהיא לא נוקטת בגישה מחמירה כזו.
אבל לכנות אותם ערב רב ובאותה נשימה להסתמך עליהם שיטפלו בך כמשהו יתחיל לחרוק, נראה לי לא הגון במיוחד.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 12:00 am
על ידי חרסון
דרומי כתב:
וגם בין הרופאים עצמם חלוקות הדיעות כיצד יש לנהוג.
לא מדוייק. יש ויכוחים נקודתיים אבל 'רוב רופאים' מסכימים על העניין העקרוני. שהקורונה מסוכנת למדי והדרך להתמודד איתה בשלב זה כוללת ריחוק חברתי, מסיכות וסגרים לעת הצורך. הכי רחוק מהגישה ההרסנית והמסוכנת של 'בסוף כולם ידבקו' המפעפעת בתוכנו במודע או שלא במודע, המנבאת מוות בטוח לאלפים רבים של יהודים רח"ל, ישמרנו ה מההיא דעתא.
אני בטוח שלא לזה כוונת מר אבל נזכרתי בבדיחה שסיפרו בבחרותינו על יהודי שסירב להצעה להניח תפילין כי שמע שהרבנים בעצמם חלוקים איזה תפילין הם הנכונות. "קודם שיסתדרו ביניהם"...
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 12:48 am
על ידי ש. ספראי
הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 12:51 am
על ידי קו ירוק
טוב..
אלא שכאן מתחיל הויכוח האמיתי..
ובכלל מדוע לסכם ענינים כשיש מנהלים..
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 12:52 am
על ידי לבי במערב
ש. ספראי כתב:תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם . . לנהל אותנו.
לפי גישה זו - ניתן להעביר מן העולם את רוב־רובו של בימ"ד הדין...
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 12:53 am
על ידי קו ירוק
איש גבעות כתב:קו ירוק כתב:אז זהו, ציוני גמור...
אז כך למדינה אין זכות על כלום!
ואת עלויות הטיפול הרפואי מממנת קופת החולים שאותה כולם משלמים. אין מתנות חסד.
ואתה מאמין שהאברכים מצליחים מכיסם לממן את העלות הרפואית שלהם?
אני לדוגמה, כמו כל אברך, משלם כל חודש 128 שח לביטוח הלאומי שמתוכם מופרשים כמה פרוטות למס בריאות, אבל לפחות אני לא משלה את עצמי שהפרוטות הללו מכסות את העלויות האמיתיות.
לגופו של ענין: זה לא קשור לציונות בשום דרך.
ישנה ממשלה שנבחרה ברוב קולות והיא בחרה בדרך מסוימת להתמודד עם הנגיף. באופן תיאורטי זכותה לקבוע שמי שממרה את פיה במזיד ופותח כיתות לימוד בשעה שהיא אוסרת זאת אינו זכאי להשתתפות בהוצאות הרפואיות שלו. מזלנו הטוב שהיא לא נוקטת בגישה מחמירה כזו.
אבל לכנות אותם ערב רב ובאותה נשימה להסתמך עליהם שיטפלו בך כמשהו יתחיל לחרוק, נראה לי לא הגון במיוחד.
לדבר בזכות של המדינה לנהל אותנו, בעיני זו בעייתיות לא קטנה. וזה לא משנה באיזה נושא זה יהיה
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 1:07 am
על ידי חרסון
ש. ספראי כתב:הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
לא ברור לי בעצמי מדוע, אבל אני מרגיש צורך להאיר שאני כמשל מעולם לא קיבלתי על עצמי את מרותם של מי שכת"ר מכנה "גדולי הדור", ומכל שכן את מי ש"הוסמכו להביא דעות ועמדות". בחיי הפרטיים אני סר למרות השולחן ערוך, ובעת הצורך לפסיקות רב הקהילה שלנו, ובבית המדרש כאן אני מביע עמדות הן בסוגיות תורניות והן בענייני השעה, ובעיקר מחכים ולומד מתובנותיהם של חכמים אחרים. אני לא יחיד בסטטוס הזה. כמוני עוד רבים רבים. למעשה, כל עוד שהפורום יעמוד על תילו, הרי שבדיוק לשם כך נתכנסו כאן כותבים שונים שמוצאם מבתי מדרש שונים. את דברם של מי שכת"ר מכנה וכו' ניתן לקרוא בשתיקה בבימות הרלוונטיות, שפורום זה איננו בהכרח נמנה עליהם.
תודה מראש על ההבנה.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 1:14 am
על ידי איש גבעות
קו ירוק כתב:איש גבעות כתב:קו ירוק כתב:אז זהו, ציוני גמור...
אז כך למדינה אין זכות על כלום!
ואת עלויות הטיפול הרפואי מממנת קופת החולים שאותה כולם משלמים. אין מתנות חסד.
ואתה מאמין שהאברכים מצליחים מכיסם לממן את העלות הרפואית שלהם?
אני לדוגמה, כמו כל אברך, משלם כל חודש 128 שח לביטוח הלאומי שמתוכם מופרשים כמה פרוטות למס בריאות, אבל לפחות אני לא משלה את עצמי שהפרוטות הללו מכסות את העלויות האמיתיות.
לגופו של ענין: זה לא קשור לציונות בשום דרך.
ישנה ממשלה שנבחרה ברוב קולות והיא בחרה בדרך מסוימת להתמודד עם הנגיף. באופן תיאורטי זכותה לקבוע שמי שממרה את פיה במזיד ופותח כיתות לימוד בשעה שהיא אוסרת זאת אינו זכאי להשתתפות בהוצאות הרפואיות שלו. מזלנו הטוב שהיא לא נוקטת בגישה מחמירה כזו.
אבל לכנות אותם ערב רב ובאותה נשימה להסתמך עליהם שיטפלו בך כמשהו יתחיל לחרוק, נראה לי לא הגון במיוחד.
לדבר בזכות של המדינה לנהל אותנו, בעיני זו בעייתיות לא קטנה. וזה לא משנה באיזה נושא זה יהיה
.
מסכים איתך.
לכן אני מציע למי שמעונין לנהל את עצמו אבל בלי להסתמך במקביל על רשויות המדינה. נראה לי בהחלט הוגן.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 1:18 am
על ידי לארץ ולדרים
ש. ספראי כתב:הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
שאחידים בדעותיהם?????!!!!
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 4:05 am
על ידי שומע ומשמיע
איש גבעות כתב:קו ירוק כתב:איש גבעות כתב:קו ירוק כתב:אז זהו, ציוני גמור...
אז כך למדינה אין זכות על כלום!
ואת עלויות הטיפול הרפואי מממנת קופת החולים שאותה כולם משלמים. אין מתנות חסד.
ואתה מאמין שהאברכים מצליחים מכיסם לממן את העלות הרפואית שלהם?
אני לדוגמה, כמו כל אברך, משלם כל חודש 128 שח לביטוח הלאומי שמתוכם מופרשים כמה פרוטות למס בריאות, אבל לפחות אני לא משלה את עצמי שהפרוטות הללו מכסות את העלויות האמיתיות.
לגופו של ענין: זה לא קשור לציונות בשום דרך.
ישנה ממשלה שנבחרה ברוב קולות והיא בחרה בדרך מסוימת להתמודד עם הנגיף. באופן תיאורטי זכותה לקבוע שמי שממרה את פיה במזיד ופותח כיתות לימוד בשעה שהיא אוסרת זאת אינו זכאי להשתתפות בהוצאות הרפואיות שלו. מזלנו הטוב שהיא לא נוקטת בגישה מחמירה כזו.
אבל לכנות אותם ערב רב ובאותה נשימה להסתמך עליהם שיטפלו בך כמשהו יתחיל לחרוק, נראה לי לא הגון במיוחד.
לדבר בזכות של המדינה לנהל אותנו, בעיני זו בעייתיות לא קטנה. וזה לא משנה באיזה נושא זה יהיה
.
מסכים איתך.
לכן אני מציע למי שמעונין לנהל את עצמו אבל בלי להסתמך במקביל על רשויות המדינה. נראה לי בהחלט הוגן.
משל למה"ד: שמי שלא מתגייס לא יחליט על דעת עצמו לדרדר את המצב הבטחוני ואחר כך יקרא לצבא [ורב אחר יאשים את החיילים שלא יעמדו בעומס, שלפי השבועה שהם נשבעים (כמו שאפשר לראות בכותל) הם חייבים להגן על כל אחד].
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 7:41 am
על ידי מקדש מלך
ש. ספראי כתב:הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
סליחה על התגובה החתרנית, אבל ההודעה הזאת היתה נכונה לפני ארבעים שנה...
ונקדים. באחד מהאשכולות בחודשים האחרונים, תהה כותב כל שהוא על הביטוי "דעת תורה", שכמעט ונעלם מהשיח, ורצה להסיק מכך שהציבור היום פחות מאמין לדעת תורה...
למעשה דבריו אינם נכונים כמובן, ולהיפך, כיום האמונה בדעת תורה היא אקסיומה שאין צורך לחזור עליה. אולם בכל זאת יש כן משהו בדבריו.
במהלך שנות ההתגבשות של הציבור החרדי, רוב ההולכים אחר האדמורי"ם הגדולים של אותו דור, או לחילופין אחר מרנן ורבנן הרב מבריסך והגרא"מ שך, סברו באמת ובתמים שמורם ורבם הוא ללא ספק האדם הגדול בדור, או מפני קדושתו (אצל החסידים), או מפני תורתו ויראתו (אצל הליטאים). משכך, כל צד טען שיש להישמע לדעת רבו כי זו "דעת התורה", שהרי הרב שלו מבטא ללא ספק את דעת התורה באופן הנכון ביותר...
כיום הצדדים מגובשים. שוב הציבור אינו בוחר את מנהיגיו לפי גדלותם, אלא לפי התאמתם ל"השקפה המסורה" (בלשון ליטאית, החסידים קוראים לזה במילים שונות, והוא כפל עניין במילים שונות) בידם מאבותיהם, או מהכרתם האישית. ברוב המקרים הציבור כבר אינו מתיימר לטעון שרבם הוא הגדול ביותר בדור, אלא שמכל מקום הוא הרב הצועד בהשקפה הנכונה (או "המסורה"), ועל כן יש להישמע לו (יתכן שחלק מתלמידי הגרח"ק יחלקו על התיזה, אבל רוב הציבור הליטאי בכללותו מצביע ברגליו, ומקבל את דעת הגרח"ק רק כשהיא מתאימה עם השקפותיו הבסיסיות. במקרים אחרים, יועדפו דעת גדולים אחרים).
נמצא שה"השקפה" היא הבוחרת את ה"גדול".
ואולם, במקרים מסוימים מתעורר ספק מהי בדיוק ה"השקפה"... במקרה כזה לא נוכל לשאול את הגדול, כי אם ההשקפה לא ברורה לנו, שוב לא ברור עם איזה גדול עלינו להתייעץ...
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:52 am
על ידי יבנה
מקדש מלך כתב:ש. ספראי כתב:הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
סליחה על התגובה החתרנית, אבל ההודעה הזאת היתה נכונה לפני ארבעים שנה...
ונקדים. באחד מהאשכולות בחודשים האחרונים, תהה כותב כל שהוא על הביטוי "דעת תורה", שכמעט ונעלם מהשיח, ורצה להסיק מכך שהציבור היום פחות מאמין לדעת תורה...
למעשה דבריו אינם נכונים כמובן, ולהיפך, כיום האמונה בדעת תורה היא אקסיומה שאין צורך לחזור עליה. אולם בכל זאת יש כן משהו בדבריו.
במהלך שנות ההתגבשות של הציבור החרדי, רוב ההולכים אחר האדמורי"ם הגדולים של אותו דור, או לחילופין אחר מרנן ורבנן הרב מבריסך והגרא"מ שך, סברו באמת ובתמים שמורם ורבם הוא ללא ספק האדם הגדול בדור, או מפני קדושתו (אצל החסידים), או מפני תורתו ויראתו (אצל הליטאים). משכך, כל צד טען שיש להישמע לדעת רבו כי זו "דעת התורה", שהרי הרב שלו מבטא ללא ספק את דעת התורה באופן הנכון ביותר...
כיום הצדדים מגובשים. שוב הציבור אינו בוחר את מנהיגיו לפי גדלותם, אלא לפי התאמתם ל"השקפה המסורה" (בלשון ליטאית, החסידים קוראים לזה במילים שונות, והוא כפל עניין במילים שונות) בידם מאבותיהם, או מהכרתם האישית. ברוב המקרים הציבור כבר אינו מתיימר לטעון שרבם הוא הגדול ביותר בדור, אלא שמכל מקום הוא הרב הצועד בהשקפה הנכונה (או "המסורה"), ועל כן יש להישמע לו (יתכן שחלק מתלמידי הגרח"ק יחלקו על התיזה, אבל רוב הציבור הליטאי בכללותו מצביע ברגליו, ומקבל את דעת הגרח"ק רק כשהיא מתאימה עם השקפותיו הבסיסיות. במקרים אחרים, יועדפו דעת גדולים אחרים).
נמצא שה"השקפה" היא הבוחרת את ה"גדול".
ואולם, במקרים מסוימים מתעורר ספק מהי בדיוק ה"השקפה"... במקרה כזה לא נוכל לשאול את הגדול, כי אם ההשקפה לא ברורה לנו, שוב לא ברור עם איזה גדול עלינו להתייעץ...
הציבור לא בוחר את מנהיגיו בדיוק כמו שהוא לא בוחר שום דבר. יש אוירה של עסקנים שונים ועיתונים שונים הממליכים רבנים ועסקנים שונים לתפקידים שונים, ולציבור אין זכות להביע עמדה בענין. במילים אחרות הז' טובי העיר ממנים את עצמם ודורשים את ציות הציבור, ומי שמעוניין להיות חלק מהציבור הזה, לא מערער כל כך יותר מדאי.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 8:58 am
על ידי יונת אלם
מקדש מלך כתב:ש. ספראי כתב:הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
סליחה על התגובה החתרנית, אבל ההודעה הזאת היתה נכונה לפני ארבעים שנה...
ונקדים. באחד מהאשכולות בחודשים האחרונים, תהה כותב כל שהוא על הביטוי "דעת תורה", שכמעט ונעלם מהשיח, ורצה להסיק מכך שהציבור היום פחות מאמין לדעת תורה...
למעשה דבריו אינם נכונים כמובן, ולהיפך, כיום האמונה בדעת תורה היא אקסיומה שאין צורך לחזור עליה. אולם בכל זאת יש כן משהו בדבריו.
במהלך שנות ההתגבשות של הציבור החרדי, רוב ההולכים אחר האדמורי"ם הגדולים של אותו דור, או לחילופין אחר מרנן ורבנן הרב מבריסך והגרא"מ שך, סברו באמת ובתמים שמורם ורבם הוא ללא ספק האדם הגדול בדור, או מפני קדושתו (אצל החסידים), או מפני תורתו ויראתו (אצל הליטאים). משכך, כל צד טען שיש להישמע לדעת רבו כי זו "דעת התורה", שהרי הרב שלו מבטא ללא ספק את דעת התורה באופן הנכון ביותר...
כיום הצדדים מגובשים. שוב הציבור אינו בוחר את מנהיגיו לפי גדלותם, אלא לפי התאמתם ל"השקפה המסורה" (בלשון ליטאית, החסידים קוראים לזה במילים שונות, והוא כפל עניין במילים שונות) בידם מאבותיהם, או מהכרתם האישית. ברוב המקרים הציבור כבר אינו מתיימר לטעון שרבם הוא הגדול ביותר בדור, אלא שמכל מקום הוא הרב הצועד בהשקפה הנכונה (או "המסורה"), ועל כן יש להישמע לו (יתכן שחלק מתלמידי הגרח"ק יחלקו על התיזה, אבל רוב הציבור הליטאי בכללותו מצביע ברגליו, ומקבל את דעת הגרח"ק רק כשהיא מתאימה עם השקפותיו הבסיסיות. במקרים אחרים, יועדפו דעת גדולים אחרים).
נמצא שה"השקפה" היא הבוחרת את ה"גדול".
ואולם, במקרים מסוימים מתעורר ספק מהי בדיוק ה"השקפה"... במקרה כזה לא נוכל לשאול את הגדול, כי אם ההשקפה לא ברורה לנו, שוב לא ברור עם איזה גדול עלינו להתייעץ...
שפתיים ישק הרב מקדש מלך
ולא שחלילה אנו מזלזלים בכבוד תורתם ויראתם של זקני הדור לאוי"ט. אדרבה, אנו מעריצים ומעריכים, אבל את גלות הדעת שנוצרה בחצרותיהם אנו לא מעריצים...
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 9:00 am
על ידי מקדש מלך
יבנה כתב:הציבור לא בוחר את מנהיגיו בדיוק כמו שהוא לא בוחר שום דבר. יש אוירה של עסקנים שונים ועיתונים שונים הממליכים רבנים ועסקנים שונים לתפקידים שונים, ולציבור אין זכות להביע עמדה בענין. במילים אחרות הז' טובי העיר ממנים את עצמם ודורשים את ציות הציבור, ומי שמעוניין להיות חלק מהציבור הזה, לא מערער כל כך יותר מדאי.
ברור שלדרג הביניים של העסקנים יש משקל בקביעת המנהיג הספציפי הנבחר, אבל לדעתי על כל פנים, הבנת המהלך לכל עומקו הוא כפי שתיארתי. והבוחר יבחר.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 9:05 am
על ידי יונת אלם
מקדש מלך כתב:יבנה כתב:הציבור לא בוחר את מנהיגיו בדיוק כמו שהוא לא בוחר שום דבר. יש אוירה של עסקנים שונים ועיתונים שונים הממליכים רבנים ועסקנים שונים לתפקידים שונים, ולציבור אין זכות להביע עמדה בענין. במילים אחרות הז' טובי העיר ממנים את עצמם ודורשים את ציות הציבור, ומי שמעוניין להיות חלק מהציבור הזה, לא מערער כל כך יותר מדאי.
לדעתי דבריך לוקים בחוסר הבנת עומק התהליך.
ברור שלדרג הביניים של העסקנים יש משקל בקביעת המנהיג הספציפי הנבחר, אבל התהליך בעיקרו הוא כפי שתיארתי. והבוחר יבחר.
למרבה הצער, בשנים האחרונות ממש גם זה השתנה והתהליך יותר מתאים לדברי הרב יבנה ואכמ"ל
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 9:06 am
על ידי בברכה המשולשת
איש גבעות כתב: ישנה ממשלה שנבחרה ברוב קולות והיא בחרה בדרך מסוימת להתמודד עם הנגיף. באופן תיאורטי זכותה לקבוע שמי שממרה את פיה במזיד ופותח כיתות לימוד בשעה שהיא אוסרת זאת אינו זכאי להשתתפות בהוצאות הרפואיות שלו. מזלנו הטוב שהיא לא נוקטת בגישה מחמירה כזו..
הרי כתבתי אני הקטן ספר בנושא זה, המראה שלא כן הדברים.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 10:34 am
על ידי ארי שבחבורה
אולי ניתן ללמד זכות על הרב איש גבעות שיתכן וטרם זכה לאורו של הספר הנזכר, והוא רחום וכו'.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 10:37 am
על ידי ארי שבחבורה
...
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 10:38 am
על ידי איש גבעות
ארי שבחבורה כתב:אולי ניתן ללמד זכות על הרב איש גבעות שיתכן וטרם זכה לאורו של הספר הנזכר, והוא רחום וכו'.
אמת. כך היה.
וכשם שלימדת עלי זכות כך ילמדו עליך מן השמים זכות.
Re: גזירת תשב"ר והישיבות הקדושות בעידן הקורונה הגל השני
פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 11:45 am
על ידי צולניק
מקדש מלך כתב:ש. ספראי כתב:הייתי מציע הצעה מאד מהפכנית לכותבי האשכול.
הצעה קשה מנשוא, אבל אפשרית.
תנו לגדולי הדור ולכל הרבנים החשובים שהם שלוחיהם, ראשי ישיבות, דיינים נודעים וכמה מרביצי תורה שהוסמכו להביא דעות ועמדות ע"י גדולי ישראל, שאת שמותיהם כולם שמעו, לנהל אותנו.
מה דעתכם?
וגם אם מאד מאד קשה לכם להפקיר את משא הדור הרובץ על כתפיכם השחוחות, בכל זאת תנסו להעביר את שרביט ההנהגה לידי זקני הדור. טוב?
תודה.
סליחה על התגובה החתרנית, אבל ההודעה הזאת היתה נכונה לפני ארבעים שנה...
ונקדים. באחד מהאשכולות בחודשים האחרונים, תהה כותב כל שהוא על הביטוי "דעת תורה", שכמעט ונעלם מהשיח, ורצה להסיק מכך שהציבור היום פחות מאמין לדעת תורה...
למעשה דבריו אינם נכונים כמובן, ולהיפך, כיום האמונה בדעת תורה היא אקסיומה שאין צורך לחזור עליה. אולם בכל זאת יש כן משהו בדבריו.
במהלך שנות ההתגבשות של הציבור החרדי, רוב ההולכים אחר האדמורי"ם הגדולים של אותו דור, או לחילופין אחר מרנן ורבנן הרב מבריסך והגרא"מ שך, סברו באמת ובתמים שמורם ורבם הוא ללא ספק האדם הגדול בדור, או מפני קדושתו (אצל החסידים), או מפני תורתו ויראתו (אצל הליטאים). משכך, כל צד טען שיש להישמע לדעת רבו כי זו "דעת התורה", שהרי הרב שלו מבטא ללא ספק את דעת התורה באופן הנכון ביותר...
כיום הצדדים מגובשים. שוב הציבור אינו בוחר את מנהיגיו לפי גדלותם, אלא לפי התאמתם ל"השקפה המסורה" (בלשון ליטאית, החסידים קוראים לזה במילים שונות, והוא כפל עניין במילים שונות) בידם מאבותיהם, או מהכרתם האישית. ברוב המקרים הציבור כבר אינו מתיימר לטעון שרבם הוא הגדול ביותר בדור, אלא שמכל מקום הוא הרב הצועד בהשקפה הנכונה (או "המסורה"), ועל כן יש להישמע לו (יתכן שחלק מתלמידי הגרח"ק יחלקו על התיזה, אבל רוב הציבור הליטאי בכללותו מצביע ברגליו, ומקבל את דעת הגרח"ק רק כשהיא מתאימה עם השקפותיו הבסיסיות. במקרים אחרים, יועדפו דעת גדולים אחרים).
נמצא שה"השקפה" היא הבוחרת את ה"גדול".
ואולם, במקרים מסוימים מתעורר ספק מהי בדיוק ה"השקפה"... במקרה כזה לא נוכל לשאול את הגדול, כי אם ההשקפה לא ברורה לנו, שוב לא ברור עם איזה גדול עלינו להתייעץ...
שפ"י. מד"נ.
ויש להוסיף בזה מן הכלל אל הפרט:
אמש התפרסם על ראש עיריית ירושלים שלא חפץ לפתוח את מוסדות החינוך בעירו, משכך הוא פנה אל הגרח"ק שיאשר לו שלא לפתוח, והלא יאומן קרה והגרח"ק נעתר לבקשתו שלא לפתוח...
מעתה יש לנו לדון בפורום מהי ההנהגה הנכונה בענין פתיחת המוסדות, ולכשנגיע לכלל החלטה נוציא תיכף הודעה לאתרי הנייעס שגדולי ישראל קיבלו את דעתנו...
ונמצא זה וזה מתקיים בידינו, גם עשינו מה שאנחנו חושבים וגם אנחנו כפופים למרנן ורבנן וגו'.