זנב לאריות כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:
השאלה היא איזה נזק עדיף.
המציאות היא שא"א לפתוח ישיבות ב'קורונה' שיהיו מוגנות. אין כזה דבר. מתווה הקפסולות הוכיח את הברור מאליו, לבד מ80 בחורים מישיבת אור ישראל ששרדו. וזהו.
הבחורים אינם קבוצה בסיכון, הם בקבוצת סיכון רוחני.
ישיבות רבות פתחו מתחילת זמן קיץ, וסיימו, וב"ה לא שמענו על סכנה נוראית שבאה על ידם.
החובה מוטלת להישמר מחוץ לישיבה. בתוך הישיבה כרגיל.
החובה מוטלת על קבוצות בסיכון להישמר ולהיזהר. א"א להשבית את כל עולם הישיבות בגלל חשש סכנה למבוגרים.
כל זה לבד שידוע שהבחורים שאינם בישיבה זה יותר מסוכן! הם מסתובבים מהכא להתם, ומסכנים את הוריהם.
אם היו בישיבה, אפשר לקבוע מתווה שבחור לא חוזר לביתו ללא שעושה בדיקה. וכדומה. זה בהרבה פחות סיכון.
אלא מה? חוששים מ'מה יאמרו' אחינו הטועים.
יש כאלה שלא חוששים.
בחלק המודגש כתבת פשוט שטויות, המוני בחורים למדו בקפסולות ולמדו מצוין ואולי יותר טוב מזמנים אחרים, אני יודע מידיעה אישית על חברון, ועל "עטרת שלמה", ועל וולפסון, ועל "תורה בתפארתה", ועוד הרבה העידו פה בפורום על ישיבות אחרות, וגם ב"אור ישראל" עד שבוע לפני ר"ח אב למדו כמעט כל הישיבה.
נכון שיש אחוזים שלא נכנסו לקפסולות, וזה בוודאי היזק גדול, וסו"ס זה מצב חדש שלקח זמן רב להתארגן אליו מבחינה לוגיסטית, אך לאור ההתעוררות בנושא, כמדומה שהמצב באלול יהיה טוב שבעתיים.
לסיכום, אפשר ורצוי לעורר כל הזמן על אלה שאין להם פתרון, וע"י ההד הציבורי ייעשו יותר פעולות שיגרמו לכל הבחורים למצוא את מקומם, אבל אין לזה שום שייכות לפתיחה ללא אחריות וללא ההקפדה על ההוראות, אין לאף שום כלי לדעת מה היה קורה אם רוב הציבור היה מתנהג כמו המיעוט שמתעלם כמעט לחלוטין מהקורונה, סביר מאוד שאם כך היה, רבים מאלו שמזלזלים בקורונה בכל דרך אפשרית, לא היו עושים את זה מסיבה פשוטה, הם היו פשוט עסוקים בדברים אחרים,או שהם היו סובלים מהמחלה בעצמם, או שהם היו סביב בני משפחתם וזקיניהם וסועדים אותם, או לחילופין שהם היו באמצע לשבת שבעה....
איש גבעות כתב:נזק נוסף מהקורונה שחלילה עשוי לבוא.
עד כה נהנה עולם הישיבות מתקציבים נדיבים מאד מקופת המדינה.
בגדול אפשר לומר שהמדינה היא ה"מחזיק תורה" הגדול ביותר, עד כדי כך שכמחצית ממילגת האברכים הממוצעת ניתנה על ידי המדינה.
קיים חשש גדול כי כעת עם הצטמקות הקופה הציבורית תיפסק הנדיבות הזו.
קשה לראות את התקציב לאברך חוזר לסכום של למעלה מ 800 ש"ח לחודש במיוחד בזמן של חוסר יציבות פוליטית שמקשה על העברת התקציב.
איש גבעות כתב:נזק נוסף מהקורונה שחלילה עשוי לבוא.
עד כה נהנה עולם הישיבות מתקציבים נדיבים מאד מקופת המדינה.
בגדול אפשר לומר שהמדינה היא ה"מחזיק תורה" הגדול ביותר, עד כדי כך שכמחצית ממילגת האברכים הממוצעת ניתנה על ידי המדינה.
קיים חשש גדול כי כעת עם הצטמקות הקופה הציבורית תיפסק הנדיבות הזו.
קשה לראות את התקציב לאברך חוזר לסכום של למעלה מ 800 ש"ח לחודש במיוחד בזמן של חוסר יציבות פוליטית שמקשה על העברת התקציב.
פרנקל תאומים כתב:איש גבעות כתב:נזק נוסף מהקורונה שחלילה עשוי לבוא.
עד כה נהנה עולם הישיבות מתקציבים נדיבים מאד מקופת המדינה.
בגדול אפשר לומר שהמדינה היא ה"מחזיק תורה" הגדול ביותר, עד כדי כך שכמחצית ממילגת האברכים הממוצעת ניתנה על ידי המדינה.
קיים חשש גדול כי כעת עם הצטמקות הקופה הציבורית תיפסק הנדיבות הזו.
קשה לראות את התקציב לאברך חוזר לסכום של למעלה מ 800 ש"ח לחודש במיוחד בזמן של חוסר יציבות פוליטית שמקשה על העברת התקציב.
הבעיה חמורה יותר, וכפי שהצביע עליה הגרב''ש הכהן דויטש (הובאה שיחתו באשכול השיחות והמאמרים על הקורונה).
הלא הישיבות נשענו על שלוש רגליים שאינני יודע את היחסיות ביניהם:
1) שכר לימוד של ההורים.
2) תקציבי המדינה.
3) החזקת התורה של יהדות חו''ל.
אתה מצביע על הצלע השניה, ומסתמא בעקבות המשבר תהיה גם משמעות לצלע הראשונה.
אבל כמדומה שהצלע המשמעותית ביותר היא דווקא השלישית- גיוס הכספים בחו''ל. הלא כל ראש ישיבה היטלטל עד עתה כמה וכמה פעמים בשנה בחו''ל כדי לקושש את התבן אצל מחזיקי התורה העצומים דהתם. ועתה- הצלע הזו פשוט נחסמה. וכפי שאמר ע''ז הגרב''ש דויטש "ישיבות לא יכולות להתקיים כי אין כסף ולא יכולים לנסוע לחו''ל לאסוף, אין תורה ואין קמח, ה' ישמרנו יצילנו, כשנצא מזה, יצטרכו ממש לבנות מחדש את עולם התורה, כמעט כמו אחרי השואה".
איש גבעות כתב:אני מדבר על הצלע השנייה כי היא הגדולה מכולם.
כפי שציינתי מקורה של מחצית ממילגה ממוצעת של אברך היא מתקציב המדינה.
איש גבעות כתב:עד לא מזמן המדינה נתנה כ 850 שח בחודש לאברך.
כמדומה שזה כמחצית ממילגתו הממוצעת של אברך.
אמנם נכון שבכוללים קטנים מקובל לתת יותר אך בכוללים הגדולים זהו כמחצית המילגה.
איש גבעות כתב:אני מדבר על הצלע השנייה כי היא הגדולה מכולם.
איש גבעות כתב:הרב פרנקל תאומים
אתה חד לי חידות?
באר שאלתך!
"דואגים רק לגופות, אלפי בחורי ישיבות ירדו לטמיון רוחני"
ראש ישיבת 'יקירי ירושלים', הגאון רבי יהודה כהן, זעק: "דואגים רק לגופות בלבד, לשמור ולהגן על הגוף, אבל אלפי נפשות זכות וטהורות ללא שום מחלות רקע, ירדו לטמיון רוחני" • צפו (אקטואליה)
כיכר השבת
הגאון ריב יהודה כהן, ראש ישיבת 'יקירי ירושלים', נפגש בערב שבת עם הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף וזעק את זעקת ראשי הישיבות עלה משבר הרוחני בעולם התורה. לאחר הפגישה סוכם כי הגר"י כהן יגיע למסור את הישעור המקדים בבית הכנסת 'היזדים' בכדי לזעוק ולהזהיר ברבים.
"המצב הזה של הקורונה", פתח הגר"י כהן את דבריו: "טשטש את כל הגבולות של העולם. בעוונות הרבים - טשטוש המוחין. אנשים איבדו כיוון. שכחו את הכל. דבר אחד קורה: 'סרו מהר מן הדרך אשר ציוויתים, עשו להם אלוהי מסיכה', יש לך מסיכה - יש לך הכל, ואם אין לך מסיכה אז אין לך שום דבר. מתח הרב ביקורת חריפה, והמשיך: בזה פותחים את הבוקר ועם זה מסיימים את היום. זה עשרת הדיברות זה התורה זה המצוות זה הכל".
"אבל מה עם לימוד התורה?", זעק ראש הישיבה: " הלא אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי", בלי התורה אין קיום לעולם. אבל הרבה יש שמתחסדים, חושבים שהם שומרים את הבן בתוך הבית, שומרים שם על הילדים, אלו שאמורים להיות בישיבות או בתלמוד תורה ועל הבנות. שומרים עליהם בתוך כספת בתוך הבית כביכול. וזה עצת יצר הרע נטו.
"בשבוע שעבר היה כינוס ראשי ישיבות ואני השתתפתי שם עם נציגים של משרד הבריאות. הם אמרו שם בפירוש שאחוזי ההדבקה בתוך הבית גבוהים בהרבה מכל המקומות האחרים".
לדבריו: "ועדיין אנשים חושבים שהם שומרים על הילדים בתוך הבית שלהם. אני יודע שהמציאות היא שהילדים והבחורים מתחננים בבית להוריהם – תנו לנו ללכת למוסדות הלימוד והם לא מאפשרים להם. הם לא נותנים להם ללכת ללמוד תורה ,כאשר בעצם התורה הקדושה היא זו שמגינה ומצילה".
"את כל זה אנשים שכחו", הוסיף הגר"י כהן: "ודואגים רק לגופות בלבד, לשמור ולהגן על הגוף. אמרתי על זה: ריבונו של עולם, אתם צודקים, על הגוף צריכים לשמור. אבל הרי ברוך השם יש מאות ואלפים רבים של תלמידי ישיבות שנדבקו בקורונה ואף אחד לא קרה לו שום דבר מהקורונה, כולם חיים בריאים ושלמים.
"ואילו לעומת זה כמה מאות ואלפים של נפשות זכות וטהורות בני ציון היקרים המסולאים בפז – ללא שום מחלות רקע, ירדו לטמיון רוחני, עזבו את התורה, הידרדרו לעבירות חס ושלום. מי יתן את הדין על כך? זעק ראש הישיבה בכאב. אפשר לחשוב על הגוף ועוד פעם על הגוף ושוב על הגוף, אבל מה עם הנשמות?!".
לדבריו: "כולם עוסקים בווירוס הקורונה מהבוקר השכם ועד סוף הלילה, אבל אף אחד לא מדבר על זה – מה יהיה על התורה ומה על בני התורה ועל לומדיה... מה יהיה עם 'עם ישראל'? איך יוכל עם ישראל להתקיים בלי לימוד התורה ובלי לומדיה?".
"אני אומר לכם", הוסיף ראש הישיבה: "כאשר התגלתה המחלה הזאת בחודש אדר, אמרתי לעצמי 'ריבונו של עולם – תודה לך, הנה פעמי משיח מגיעים, אלה סימני הגאולה. ובאמת כך זה היה צריך להיות. אבל בעוונותנו הרבים, היצר הרע – הוא השטן, גנב את ההצגה והכל מופנה רק לדבר אחד: איך לשמור על הגוף עוד טיפה ועוד טיפה. אבל מה עם בתי הכנסת? ומה עם בתי המדרש? מה עם לומדי התורה? מה עם שיעורי התורה? מה עם ילדי ישראל? כל אלו מה איתם?".
"מוריי ורבותיי", סיים הגר"י כהן: "תדעו לכם, זו שעת הניסיון של עם ישראל. הקדוש ברוך הוא מנסה אותנו. אם אנחנו נעמוד בניסיון למרות הקושי ולמרות הדאגה והצער נחזיק את התורה הקדושה – אנחנו בנינו וצאצאינו, בוודאי ובוודאי שהקדוש ברוך הוא ירחם עלינו ויבטל מעלינו כל גזירות קשות ורעות, ונזכה בעזרת השם בקרוב בהרמת קרן התורה עם בואו של מלך המשיח שיבוא ויתגלה במהרה בימינו".
כי הנה טובים חללי חרב, מהיושבים שוממים בלי תורה
דרופתקי דאורייתא כתב:ראש ישיבת 'יקירי ירושלים', הגאון רבי יהודה כהן, זעק:
....
דבר אחד קורה: 'סרו מהר מן הדרך אשר ציוויתים, עשו להם אלוהי מסיכה', יש לך מסיכה - יש לך הכל, ואם אין לך מסיכה אז אין לך שום דבר.
בברכה המשולשת כתב:הרב איש גבעות,
כבר דובר הנושא בהרחבה באשכולות אחרים.
עזריאל ברגר כתב:נ.ב. מכיוון שהמסכה מזיקה לנשימה, ותועלתה מוטלת בספק - התייעצתי עם מו"צ והוא המליץ לי ללכת עם מסכה רק במקומות שיש בהם אנשים שהעדר המסכה יפחיד אותם וכיו"ב.
איש גבעות כתב:דברי הרב יהודה כהן פולחים כל לב.
הצער על בחורי ישראל הנוברים באשפתות הוא עצום ומכמיר כל לב.
השאלה היא מהבחינה ההלכתית:
נניח, לצורך הדיון, שקיומו של עולם התורה במתכונתו הרגילה יגבה חמש נפשות יקרות, לא של הלומדים אלא של משפחותיהם וזקניהם.
האם מותר להמשיך ולקיימו ולמסור את הנפשות הללו?
צריך סנהדרין שיכריעו בדבר.
הלא בדיני נפשות כפשוטו עסקינן הכא.
אחדד:
הלא אין כל מונע ומפריע מכל יחיד ויחיד לשקוד על התורה.
דא עקא שאמת הדבר שלימוד במתכונת של יחידים גורם לנשירה גדולה מעולם התורה.
האם מותר למסור נפשות על לימוד התורה במתכונת הרגילה של עולם הישיבות?
אחדד יותר:
ברור לכולם שאם יום אחד הרב שלום בער סורוצקין, או כל ראש ממלכת התורה אחרת, יפסיק לתקצב את אברכיו יפחת לימוד התורה באופן מבהיל.
האם מותר למסור נפשות על השגת התקציב?
הרי אין מונע מאף אחד ללמוד בלי תקציב, אמנם מבלי התקציב לא ילמדו כראוי, האם שרי למסור על השגת התקציב נפשות?
איש גבעות כתב:הרב בברכה המשולשת שליט"א
מבלי להיכנס לפרטים הייתי מעדיף לדון ברמה התיאורטית.
בהנחה שמותר למסור נפש בשביל עצם קיום לימוד התורה.
האם מותר למסור נפש גם בשביל קיום המסגרת, שאין חולק על נחיצותה?
סגי נהור כתב:עזריאל ברגר כתב:נ.ב. מכיוון שהמסכה מזיקה לנשימה, ותועלתה מוטלת בספק - התייעצתי עם מו"צ והוא המליץ לי ללכת עם מסכה רק במקומות שיש בהם אנשים שהעדר המסכה יפחיד אותם וכיו"ב.
יעילותה של המסכה כנגד הדבקה מוכחת פי כמה מן הספקולציה שהמסכה מזיקה לנשימה.
אם כבר, אני תוהה מהו סוג הבגד שפוגע כנראה פגיעה אנושה בהיגיון ובשכל הישר.
עליך עיננו כתב:עצם ההשואה לנושא התקציבים מוכיח על ניתוק מוחלט מהמצב הרוחני הקשה שבחורי הישיבות נתונים בו...
אין מה להשוות כלל..ופשוט שאם יש מגדולי הדור ששקולים כסנהדרין של ימינו שאומרים שהמצב קשה יותר מהמגיפה סגי בזה בשביל להכריע..
הפצת המעיינות כתב:לא שאלה הלכתית טהורה אלא שאיפה לשנות את המסגרות כל פעם בלבוש אחר
איש גבעות כתב:הרב עליך עינינו
השאלה שלי היא הלכתית טהורה.
בהנחה שנדרש מאיתנו מסירות נפש למען עצם קיום התורה, האם מותר לנו למסור את הנפש גם עבור "המחייבים" שאנו יוצרים לעצמנו?
אנו נמצאים במצב שעצם קיום לימוד התורה מתאפשר בנקל. כל הבעיה שיש לנו זאת קיום המסגרת.
ברור לכולם שבלי המסגרת חלק גדול מאד מלימוד התורה יתבטל.
ועדיין השאלה ההלכתית בעינה עומדת: האם בשעה שעצם הלימוד מתאפשר בנקל, והבעיה היא רק במחייבים, דהיינו: מסגרת ישיבתית, תקציב וכדו' האם מותר למסור נפש על המחייבים?
נניח חלילה שמחר הרוסים כובשים את המדינה והם מטילים גזירה על קיום הישיבות, אך מאפשרים לכל מאן דבעי להיכנס לבית המדרש וללמוד כאוות נפשו, האם יותר לנו למסור את הנפש?
מקווה שהובנתי.
דוק וחלד כתב:שמעתי ווארט נפלא ואינני זוכר היכן.
שאל פפוס בן יהודה את ר' עקיבא וכו' והשיבו רבי עקיבא ממשל לדגים שבים. ותימה והלא יכול היה רבי עקיבא להמשיך ללמוד בסתר מפני מה חייב "להקהיל קהילות ברבים".
אין זאת אלא, שחלק מצורת לימוד ומסירת התורה הוא להקהיל קהילות ברבים. וגם ע"ז יש למסור את הנפש.
אינני יודע אם יוצאים הדברים מגדר פשט בעלמא, אך בכל אופן מדובר ברעיון יפה.
איש גבעות כתב:סברות נאות.
מכיון שבדיני נפשות עסקינן נשמח לראיות מוצקות יותר.
איש גבעות כתב:סברות נאות.
מכיון שבדיני נפשות עסקינן נשמח לראיות מוצקות יותר.
רק להדגיש שאין המדובר כאן על גזירת שמד שבזה יש למסור הנפש אפילו על עראקתא דמסאני, אלא בגזירה משמים.
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים