יוסף חיים אוהב ציון כתב:צריך לעשות חשבון נפש מה קורה בעולם הישיבות לשון מורי הרב שליט"א.
אודות הג''ר ישראל סלנטר זי''ע בזמן מגיפת החלירע בוילנא כתב:
בנו ר' יצחק מספר בזה מקרה מענין שכדאי למסור אותו כלשונו:
פעם אחת אירע שנחלה ל''ע בכניסת השבת נכד הר' יוסף חלפן שהיה מהזקנים ויראים, ובאו הדיעזורנעס (כלומר- התורנים. ד.כ.) מהאברכים הנ''ל ואמר הרב ר' יעקב דימיצינר: "אנחנו לא נשנה מצווי אדמו''ר ולא אניח בשום אופן עכו''ם לעשות! ומה נעשה עם הישיש הרי''ח? '' לכן שלחו אותו לביהמ''ד.. והם בקעו עצים וחממו מים והכינו ''תה מאשינע'' (מיחם. ד.כ.) לחממו וכו', וכאשר היה השעה שש וראו שאין סכנה הלכו לקומיטט.
אחר איזה ימים בא הררי''ח לקומיטט ונתן תודה שהצלנו אותו ממות וגער עליו רבי ישראל ואמר: "מה לך להודות? ה' רצה לכן נתרפא".
אח''כ אמר הרי''ח: "אבקש מחילה, מי אנכי לאמר לפניכם? רק האברכים הנ''ל הם מפאר עירנו הם מחללים שבת יותר מדי.."
ואדמו''ר כאשר ירא אולי מפני זה יתרשלו במלאכתם אף שמעולם לא זלזל כבוד שום אדם ומכ''ש שלא אמר בלשון ''אתה'' (וכידוע אשר לא סיפר בשבח עצמו מעולם, ומכ''ש דכ''ש שלא סיפר מנפלאות עצמו, וכידוע אשר כבוד היה אצלו בזיון עצמו ובזיון כבוד) התחיל להשיב בכעס אשר מעולם לא ראו אותו בכעס כזה- כי זה היה למען הצלת אלפים נפשות מישראל- בזה''ל: "דו פראסטאק! (הדיוט שכמותך. ד.כ.) האתה תאמר לי מה מותר ומה אסור? אנכי לקחתי אברכים לעסוק בחולים כל הזמן, והבטחתי לאבותיהם שאחזירם להם בשלמות כולם בעז''ה, וכן היה שהיו כולם בריאים ולא נחלה שום אחד מהם ומהמתעסקים האחרים! עשה אתה כן! התעשה כזאת?! " אח''כ תיכף חלץ רי''ח מנעליו וישב על הקרקע וביקש מחילה.
(סוף רשימת הזכרונות של הג''ר יצחק ליפקין בהגרי''ס זי''ע. "תבונה" ירושלים תש''א חוברת ו'. הובא ב''תנועת המוסר'' להרב דב כ''ץ, ח''א פי''א עמ' 182 במהדורה החדשה).
הפצת המעיינות כתב:זאב ערבות כתב:מעתה והלאה לא אתייחס יותר לדבריך בשום פנים ואופן.
שמעתי שיש מישהו במאנסי שרוצה דחוף לעשות התרת נדרים
פרנקל תאומים כתב:אודות הג''ר ישראל סלנטר זי''ע בזמן מגיפת החלירע בוילנא כתב:
בנו ר' יצחק מספר בזה מקרה מענין שכדאי למסור אותו כלשונו:
פעם אחת אירע שנחלה ל''ע בכניסת השבת נכד הר' יוסף חלפן שהיה מהזקנים ויראים, ובאו הדיעזורנעס (כלומר- התורנים. ד.כ.) מהאברכים הנ''ל ואמר הרב ר' יעקב דימיצינר: "אנחנו לא נשנה מצווי אדמו''ר ולא אניח בשום אופן עכו''ם לעשות! ומה נעשה עם הישיש הרי''ח? '' לכן שלחו אותו לביהמ''ד.. והם בקעו עצים וחממו מים והכינו ''תה מאשינע'' (מיחם. ד.כ.) לחממו וכו', וכאשר היה השעה שש וראו שאין סכנה הלכו לקומיטט.
אחר איזה ימים בא הררי''ח לקומיטט ונתן תודה שהצלנו אותו ממות וגער עליו רבי ישראל ואמר: "מה לך להודות? ה' רצה לכן נתרפא".
אח''כ אמר הרי''ח: "אבקש מחילה, מי אנכי לאמר לפניכם? רק האברכים הנ''ל הם מפאר עירנו הם מחללים שבת יותר מדי.."
ואדמו''ר כאשר ירא אולי מפני זה יתרשלו במלאכתם אף שמעולם לא זלזל כבוד שום אדם ומכ''ש שלא אמר בלשון ''אתה'' (וכידוע אשר לא סיפר בשבח עצמו מעולם, ומכ''ש דכ''ש שלא סיפר מנפלאות עצמו, וכידוע אשר כבוד היה אצלו בזיון עצמו ובזיון כבוד) התחיל להשיב בכעס אשר מעולם לא ראו אותו בכעס כזה- כי זה היה למען הצלת אלפים נפשות מישראל- בזה''ל: "דו פראסטאק! (הדיוט שכמותך. ד.כ.) האתה תאמר לי מה מותר ומה אסור? אנכי לקחתי אברכים לעסוק בחולים כל הזמן, והבטחתי לאבותיהם שאחזירם להם בשלמות כולם בעז''ה, וכן היה שהיו כולם בריאים ולא נחלה שום אחד מהם ומהמתעסקים האחרים! עשה אתה כן! התעשה כזאת?! " אח''כ תיכף חלץ רי''ח מנעליו וישב על הקרקע וביקש מחילה.
(סוף רשימת הזכרונות של הג''ר יצחק ליפקין בהגרי''ס זי''ע. "תבונה" ירושלים תש''א חוברת ו'. הובא ב''תנועת המוסר'' להרב דב כ''ץ, ח''א פי''א עמ' 182 במהדורה החדשה).
הפצת המעיינות כתב:הפצת המעיינות כתב:זאב ערבות כתב:מעתה והלאה לא אתייחס יותר לדבריך בשום פנים ואופן.
שמעתי שיש מישהו במאנסי שרוצה דחוף לעשות התרת נדרים
זאב ערבות כתב:פרנקל תאומים כתב:אודות הג''ר ישראל סלנטר זי''ע בזמן מגיפת החלירע בוילנא כתב:
בנו ר' יצחק מספר בזה מקרה מענין שכדאי למסור אותו כלשונו:
פעם אחת אירע שנחלה ל''ע בכניסת השבת נכד הר' יוסף חלפן שהיה מהזקנים ויראים, ובאו הדיעזורנעס (כלומר- התורנים. ד.כ.) מהאברכים הנ''ל ואמר הרב ר' יעקב דימיצינר: "אנחנו לא נשנה מצווי אדמו''ר ולא אניח בשום אופן עכו''ם לעשות! ומה נעשה עם הישיש הרי''ח? '' לכן שלחו אותו לביהמ''ד.. והם בקעו עצים וחממו מים והכינו ''תה מאשינע'' (מיחם. ד.כ.) לחממו וכו', וכאשר היה השעה שש וראו שאין סכנה הלכו לקומיטט.
אחר איזה ימים בא הררי''ח לקומיטט ונתן תודה שהצלנו אותו ממות וגער עליו רבי ישראל ואמר: "מה לך להודות? ה' רצה לכן נתרפא".
אח''כ אמר הרי''ח: "אבקש מחילה, מי אנכי לאמר לפניכם? רק האברכים הנ''ל הם מפאר עירנו הם מחללים שבת יותר מדי.."
ואדמו''ר כאשר ירא אולי מפני זה יתרשלו במלאכתם אף שמעולם לא זלזל כבוד שום אדם ומכ''ש שלא אמר בלשון ''אתה'' (וכידוע אשר לא סיפר בשבח עצמו מעולם, ומכ''ש דכ''ש שלא סיפר מנפלאות עצמו, וכידוע אשר כבוד היה אצלו בזיון עצמו ובזיון כבוד) התחיל להשיב בכעס אשר מעולם לא ראו אותו בכעס כזה- כי זה היה למען הצלת אלפים נפשות מישראל- בזה''ל: "דו פראסטאק! (הדיוט שכמותך. ד.כ.) האתה תאמר לי מה מותר ומה אסור? אנכי לקחתי אברכים לעסוק בחולים כל הזמן, והבטחתי לאבותיהם שאחזירם להם בשלמות כולם בעז''ה, וכן היה שהיו כולם בריאים ולא נחלה שום אחד מהם ומהמתעסקים האחרים! עשה אתה כן! התעשה כזאת?! " אח''כ תיכף חלץ רי''ח מנעליו וישב על הקרקע וביקש מחילה.
(סוף רשימת הזכרונות של הג''ר יצחק ליפקין בהגרי''ס זי''ע. "תבונה" ירושלים תש''א חוברת ו'. הובא ב''תנועת המוסר'' להרב דב כ''ץ, ח''א פי''א עמ' 182 במהדורה החדשה).
אפילו תביא למלבב ראיות והוכחות כמספר כל הכוכבים בכל הגלקסיות שבשמים בתוספת כל גרגרי החול בעולם לא תשכנע אותו ויבטל את דבריך, ואפילו משה רבינו יאמר לו כמשפט בנות צלפחד מפי הגבורה ג"כ יפריך את דבריו...
אך אני חייב לומר דבר אחד לזכותו של מלבב, שלא משנה מה תכתוב נגדו, הוא לעולם לא מאבד את עשתנותיו ועונה בכבוד ובדרך ארץ.
הפצת המעיינות כתב:לא משנה בדיוק מה מדברים אליו העיקר שיש לו חברותא ולכן הוא ממשיך
פרנקל תאומים כתב:כל האשכול הזה הורתו ולידתו בחטא וכל מטרתו היא להרפות ידים משמירת הנפש ע''י תירוצי כזב.[/b]
לקורונה אכן יש נזקים, וצריך למצוא דרכים לצמצם אותם. לא ע''י הרפיית ידיים משמירה על הנחיות אנשי הרפואה!
אם יהיו מתים ח''ו, דמם יהיה על ידיהם של מרפי הידיים ''לשם שמים''.
לכל ניסיון וניסיון ולכל צרה וצרה שהקב''ה הביא עלינו במהלך ההסטוריה היו וישנן השלכות רוחניות. כשהיו מלחמות, כשהיו טרגדיות, כשהיו גזירות וכשהיו מגיפות, עולם התורה נפגע. המציאות שהקב''ה הביא עלינו הכריחה את הפגיעה הזו, אכן- דא גזירת אורייתא.
אולי (לא ''אולי''!) צריך לפשפש במעשינו על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת, האם הוא אינו חפץ בתורתינו ובתפילתינו בבחינת ''למה לי רוב זבחיכם". אבל אין צד, אפי' לא הקלוש ביותר, שעלינו להתנהג נגד הנחיות הגיוניות שמטרתם היא הצלת חיים.
דרופתקי דאורייתא כתב:פרנקל תאומים כתב:כל האשכול הזה הורתו ולידתו בחטא וכל מטרתו היא להרפות ידים משמירת הנפש ע''י תירוצי כזב.
לקורונה אכן יש נזקים, וצריך למצוא דרכים לצמצם אותם. לא ע''י הרפיית ידיים משמירה על הנחיות אנשי הרפואה!
אם יהיו מתים ח''ו, דמם יהיה על ידיהם של מרפי הידיים ''לשם שמים''.
לכל ניסיון וניסיון ולכל צרה וצרה שהקב''ה הביא עלינו במהלך ההסטוריה היו וישנן השלכות רוחניות. כשהיו מלחמות, כשהיו טרגדיות, כשהיו גזירות וכשהיו מגיפות, עולם התורה נפגע. המציאות שהקב''ה הביא עלינו הכריחה את הפגיעה הזו, אכן- דא גזירת אורייתא.
אולי (לא ''אולי''!) צריך לפשפש במעשינו על מה עשה ה' ככה לארץ הזאת, האם הוא אינו חפץ בתורתינו ובתפילתינו בבחינת ''למה לי רוב זבחיכם". אבל אין צד, אפי' לא הקלוש ביותר, שעלינו להתנהג נגד הנחיות הגיוניות שמטרתם היא הצלת חיים.
אני מניח שאתה מכוין לפותח האשכול.
זה לא שלקורונה "יש נזקים" - אלא לקורונה יש מתים! רוחניים! (אם בעיניך מת רוחני פחות ממת גשמי, לא מבחינה הלכתית, שיש לזה גדרים אחרים אולי, אלא מהמבט של התורה בתוצאה, אין לי מה להוסיף לך יותר).
ומנגד, יש חשש, לא ברור עד כמה ואיך, לזקנים ואנשים בסיכון, להגיע ח"ו לידי חולי שבמקרים רחוקים יכול להגיע לידי מוות רח"ל. (נתונים אלו מוסכמים לכו"ע. וכבר כתבתי כאן בעבר, שמבחינה הלכתית לא ברור שזה בכלל נקרא פיקו"נ, ואכמ"ל בדברי רעק"א ועוד בענין זה).
בלתי נתפס המצב שמשביתים את האוכלוסייה הכי לא בסיכון גשמי, והכי הרבה בסיכון רוחני, בני הישיבות הק', מבלי שבאמת מנסים למצוא פתרונות ראויים, כי אם פתרונות לראווה בתקשורת, 'קפסולות' ושאר הבלים, שאין להם סיכוי מעשי בפועל.
כאשר הכל בכל מכל חזר לתפקוד מלא מלא, ע"ע חופי הים ושאר מקומות הבילויים וכו' וכו', דוקא אצל היראים לדבר ה' עדיין לא שב הכל לתפקוד מלא, ומאחר שאנו מאמינים בני מאמינים שתורה מגנא ומצלא, ובודאי חסרה הרבה תורה בזמן קיץ, ממילא מובן מאד התוצאות של העליה החדה בריכוזים החרדיים (ודייקא בציבורים שמזלזלים, כדין או שלא (לא אכנס לזה), בהנחיות משה"ב, וממשיכים את המשך הלימודים כמעט כרגיל, ברוך ה' אין פרץ ואין יוצאת וגו', ונראה בחוש שתורה מגנא ומצלא).
פרנקל תאומים כתב:הדברים שאתה כותב כאן הם הזויים ומנותקים, ונא ונא אל יטול על עצמו סמכות של פוסקי הלכה וחכמי ישראל.
פרנקל תאומים כתב:מה נפק''מ שבני הישיבות הם לא בסיכון גבוה מצד עצמם (מה עם כל המעשנים?....)?? הלא הבעיה היא שאם הם יוצאים מהישיבה הם מדביקים את המבוגרים.
פרנקל תאומים כתב:וכאשר אנשים טובים חשבו והתאמצו ויצרו תכנית טובה שהוכיחה את עצמה במאה אחוז (!!) , הקפסולות, אזי אתה מזלזל ומרפה ידיים. למה? למה? למה? לשם שמים? רק לשם שמים? אתה בטוח?!
פרנקל תאומים כתב:
לך יש רעיונות יותר טובים מהקפסולות? וכוונתי לרעיונות יותר גאוניים ומקוריים מהרעיון "הגאוני" והמקורי לשים פס על הנחיות הרופאים... אדרבה, אם יש לך כאלה רעיונות ספר לנו. הם באמת יתקבלו בברכה.
פרנקל תאומים כתב:ידידי, אתה הרי לא נולדת אתמול, וכל בר דעת מבין שהאוכלוסיה החרדית היא מוקד ברור לחגיגה עבור נגיפים מדבקים לאין ערוך ולאין שיעור מאשר באוכלוסיה הכללית, מפני שיש לנו משפחות גדולות מאד בלעה''ר, וכאו''א מהבנים והבנות הולך למוסד החינוכי שלו ונפגש שם עם מאות אחרים, ואנו מתכנסים בקביעות בבתי המדרשות ובבתי הכנסיות בהמונינו בצפיפות ולפרקי זמן ארוכים. כך שההתבכיינות על מה קורה אצל החילוניים היא אולי חשובה בשביל התדמית שלנו בתקשורת, אבל מבחינה מהותית היא חסרת משמעות.
ובמחילה, אם אדם רץ לכביש בלי להסתכל מתוך זלזול בסכנה, ואח''כ הוא באמת נדרס, אזי הסיבה שהוא נדרס היא לא הביטול תורה שהיה לו לאחרונה, כ''א הזלזול שלו בסכנה. ומי שמזלזל בסכנה שהוא ממיט לא רק על עצמו כ''א גם על אחרים אזי הוא פושע ישראל, ושלא יספר סיפורים. תורה של סיכון אחרים, תורה של גרימת צער לאחרים, תורה של גרימת ביטול תורה ותפילה לאחרים, תורה שהיא כל כולה ''ע''מ לקנטר'', היא לא תורה שמגנא ומצלא. בשום אופן. אל נא תעבוד על עצמך בעיניים. אוי ואבוי על דברים בסגנון שכתבת. (ואני שוב "מתפעם" מרוח הקודש שכביכול נצנצה בי להבין מראש מה המטרה של האשכול ולהיכן הוא מכווין... כנראה שלא היה צריך להיות גאון גדול כדי להבין זאת).
נוטר הכרמים כתב:הרב פ"ת,
שתי שאלות,
א] האומנם, לא ניתן לעשות דבר?
ב] האם מדדי התחלואה, להבנתך, תלויים אך ורק בחבישת מסכות?
ואם יחבשו כולם - תיכף ומיד מובטח שהקורונה תיעלם?
נוטר הכרמים כתב:
ד) ניתן לסמוך על רופאים רק באשר לנתוני מחלות, לא באשר להמלצות היאך להתנהג,
כאשר ההשקפה שלהם הפוכה בתכלית.
הרב פ"ת, על איזה עיקרון מן העקרונות הנ"ל אתה חולק?
דרופתקי דאורייתא כתב:בלי נדר תגובה אחרונה אליך. הרבה מלל בלי תוכן כלל, במחילה.
פרנקל תאומים כתב:הדברים שאתה כותב כאן הם הזויים ומנותקים, ונא ונא אל יטול על עצמו סמכות של פוסקי הלכה וחכמי ישראל.
מומלץ לך לברר את דעתם של גדולי בעלי ההוראה בדור, ה"ה מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, הגאון רבי עזריאל אויערבך שליט"א, הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א, הגאון רבי משה מרדכי קארפ שליט"א (שמכתבו בתחילת האשכול), ועוד ועוד רבים.
כדאי לך לברר את דעתם של פוסקי ההלכה, לפני שאתה כותב דברים בשמם.
כדאי לך גם לקבל שדעת מרן הגר"ח שליט"א, איננה כמו שאתה חושב. ובאשכול אחר כתבת שאינו ראוי להכריע בעניינים כאלה. ולענ"ד לא ניתן להיאמר כ"ש להיכתב.
וכבר נידון בפורום הרבה גדרי ההלכה בזה, וכיום ברור ומוסכם אליבא דכו"ע שאינו בגדר פיקו"נ לפנינו.
עישון אינו מסוכן לקורונה, לפי מה שהתפרסם (אדרבא, י"א להיפך, שהוא מועיל). אם אתה ד"ר ויש לך חידושים בנושא, מומלץ שתפנה ל'רופאם של גדול"י' שימליץ שלא לעשן. וכולם מיד יפסיקו בב"א.
דרופתקי דאורייתא כתב:פרנקל תאומים כתב:וכאשר אנשים טובים חשבו והתאמצו ויצרו תכנית טובה שהוכיחה את עצמה במאה אחוז (!!) , הקפסולות, אזי אתה מזלזל ומרפה ידיים. למה? למה? למה? לשם שמים? רק לשם שמים? אתה בטוח?!
שטויות והבלים. רוב הישיבות לא פתחו בכלל ה'קפסולות' הללו. זה דבר ראשון. דבר שני, גם אלה שפתחו, לא שמרו על כללי ה'קפסולה', שכח מזה! אני יודע מקרוב מקרוב לא במקום א' ולא בשניים. זה בלתי אפשרי.
והעיקר, זה לא 'ישיבה'. זה קייטנה במקרה הטוב.
פרנקל תאומים כתב:
לך יש רעיונות יותר טובים מהקפסולות? וכוונתי לרעיונות יותר גאוניים ומקוריים מהרעיון "הגאוני" והמקורי לשים פס על הנחיות הרופאים... אדרבה, אם יש לך כאלה רעיונות ספר לנו. הם באמת יתקבלו בברכה.
אם ה'ישיבות' יפסיקו לקבל תקציבים לגמרי לגמרי, עד שיסכנו את ה'משכורת' של מנהליהם, מובטח שימצאו פתרונות.
פרנקל תאומים כתב:ידידי, אתה הרי לא נולדת אתמול, וכל בר דעת מבין שהאוכלוסיה החרדית היא מוקד ברור לחגיגה עבור נגיפים מדבקים לאין ערוך ולאין שיעור מאשר באוכלוסיה הכללית, מפני שיש לנו משפחות גדולות מאד בלעה''ר, וכאו''א מהבנים והבנות הולך למוסד החינוכי שלו ונפגש שם עם מאות אחרים, ואנו מתכנסים בקביעות בבתי המדרשות ובבתי הכנסיות בהמונינו בצפיפות ולפרקי זמן ארוכים. כך שההתבכיינות על מה קורה אצל החילוניים היא אולי חשובה בשביל התדמית שלנו בתקשורת, אבל מבחינה מהותית היא חסרת משמעות.
ובמחילה, אם אדם רץ לכביש בלי להסתכל מתוך זלזול בסכנה, ואח''כ הוא באמת נדרס, אזי הסיבה שהוא נדרס היא לא הביטול תורה שהיה לו לאחרונה, כ''א הזלזול שלו בסכנה. ומי שמזלזל בסכנה שהוא ממיט לא רק על עצמו כ''א גם על אחרים אזי הוא פושע ישראל, ושלא יספר סיפורים. תורה של סיכון אחרים, תורה של גרימת צער לאחרים, תורה של גרימת ביטול תורה ותפילה לאחרים, תורה שהיא כל כולה ''ע''מ לקנטר'', היא לא תורה שמגנא ומצלא. בשום אופן. אל נא תעבוד על עצמך בעיניים. אוי ואבוי על דברים בסגנון שכתבת. (ואני שוב "מתפעם" מרוח הקודש שכביכול נצנצה בי להבין מראש מה המטרה של האשכול ולהיכן הוא מכווין... כנראה שלא היה צריך להיות גאון גדול כדי להבין זאת).
בלה בלה בלה.
בלי סיפורים ובלי מעשיות. פוק חזי אלו הן העובדות. רואים בחוש שתורה מגנא ומצלא. [במכוון השמטת בציטוט ממני שציטוט זה לקחתי ממרן הגר"ח?..].
אתה רוצה לקרוא לזה על מנת לקנטר, תקרא. תוכל לחדש לפי זה שגם תורה על מנת לקנטר מגנא ומצלא. אבל אלו הן העובדות.
נ"ב בתחילת זמן קיץ פורסמה דעת תורתו של מרן הגר"ח שליט"א. אוי כמה שהוא צדק שבאם לא יפתחו יתרבו וכו'.
איש גבעות כתב:כעת פורסם כי בישיבת בית מתתיהו שלא פעלה על פי מתווה הקפסולות כבר התגלו 22 חולים, כשהמספר עוד עתיד כפי הנראה לעלות.
מה שמוכיח שהסכנה עדיין קיימת.
שומע ומשמיע כתב:איש גבעות כתב:כעת פורסם כי בישיבת בית מתתיהו שלא פעלה על פי מתווה הקפסולות כבר התגלו 22 חולים, כשהמספר עוד עתיד כפי הנראה לעלות.
מה שמוכיח שהסכנה עדיין קיימת.
אם מקפידים עכ"פ שהבחורים לא יצאו מהישיבה לכמה חודשים, מה הסיכון הגדול?
שומע ומשמיע כתב:איש גבעות כתב:כעת פורסם כי בישיבת בית מתתיהו שלא פעלה על פי מתווה הקפסולות כבר התגלו 22 חולים, כשהמספר עוד עתיד כפי הנראה לעלות.
מה שמוכיח שהסכנה עדיין קיימת.
אם מקפידים עכ"פ שהבחורים לא יצאו מהישיבה לכמה חודשים, מה הסיכון הגדול?
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים