מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' יוני 21, 2020 7:24 pm

שום היסטריה. גם לפני חודש וגם עכשיו, מי שהרגיש סימפטומים או נחשף לחולה - נבדק, ומי שלא - לא.
חבל להכחיש את המציאות.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 21, 2020 7:51 pm

אינו נכון.
לפני כחודש, רק הנחשפים לחולה מאומת קבלו אישור לבדיקה. משא"כ עתה, שבקלות רבה ניתן לקבל תור, ולפיכך האינדיקצי' היחידה מעליית כמות הבדיקות הינה לענין ההיסטרי' הפושה בציבור.

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי בן ראובן » א' יוני 21, 2020 9:43 pm

בברכה המשולשת כתב:ייש"כ על ההסבר הבהיר.
ובכל זאת, יש בהחלט משמעות למספר הבדיקות (נניח שהיה 5% חיוביים מתוך 500 בדיקות ועכשיו 10% חיוביים מתוך 15,000 בדיקות. אז מציגים את זה כהפרש בין 25 חיוביים ל1,500 חיוביים- פי 60, בעוד שאם זה היה על בסיס מספר בדיקות שווה זה 750 מול 1,500- רק פי 2)
ונקודה א (שהיא המרכזית) במקומה עומדת.


האמת היא באיזשהו מקום באמצע.

במצב רגיל, ככל שהבדיקות מעטות יותר יש לצפות לאחוז גבוה יותר של תוצאות חיוביות, שהרי הראשונים הפונים להיבדק הם אלו שהחשש לגביהם גדול יותר, וככל שמתרחבים מעגלי הבדיקות, כך נבדקים יותר אנשים שהחשש לגביהם קטן יותר.

כשהמציאות היא להיפך (שיש יותר בדיקות, ובכל זאת אחוזים גבוהים יותר של חיוביים), הדבר מצביע על עלייה בתחלואה באחוזים גבוהים יותר מהעלייה באחוז החיוביים מתוך הנבדקים.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' יוני 21, 2020 10:12 pm

לבי במערב כתב:לפני כחודש, רק הנחשפים לחולה מאומת קבלו אישור לבדיקה.

למי עוד יש מידע מה היה לפני חודש?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 21, 2020 10:22 pm

שש ושמח כתב:
לבי במערב כתב:לפני כחודש, רק הנחשפים לחולה מאומת קבלו אישור לבדיקה.

למי עוד יש מידע מה היה לפני חודש?

זה חד משמעית לא נכון, מידיעה ברורה.
היה כך בראשית הגל הראשון, והמדיניות השתנתה (עם הגדלת מספר הבדיקות) זמן קצר אחר כך.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יוני 21, 2020 10:26 pm

אם שגיתי, אתי תלון, והוא רחום יכפר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יוני 21, 2020 11:08 pm

בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ על ההסבר הבהיר.
ובכל זאת, יש בהחלט משמעות למספר הבדיקות (נניח שהיה 5% חיוביים מתוך 500 בדיקות ועכשיו 10% חיוביים מתוך 15,000 בדיקות. אז מציגים את זה כהפרש בין 25 חיוביים ל1,500 חיוביים- פי 60, בעוד שאם זה היה על בסיס מספר בדיקות שווה זה 750 מול 1,500- רק פי 2)
ונקודה א (שהיא המרכזית) במקומה עומדת.


האמת היא באיזשהו מקום באמצע.

במצב רגיל, ככל שהבדיקות מעטות יותר יש לצפות לאחוז גבוה יותר של תוצאות חיוביות, שהרי הראשונים הפונים להיבדק הם אלו שהחשש לגביהם גדול יותר, וככל שמתרחבים מעגלי הבדיקות, כך נבדקים יותר אנשים שהחשש לגביהם קטן יותר.

כשהמציאות היא להיפך (שיש יותר בדיקות, ובכל זאת אחוזים גבוהים יותר של חיוביים), הדבר מצביע על עלייה בתחלואה באחוזים גבוהים יותר מהעלייה באחוז החיוביים מתוך הנבדקים.

מאידך, הרי כשהיו פחות נבדקים, אזי היו כמויות של נשאים שבכלל לא ידענו עליהם,
ולכן כאשר אנחנו רוצים לקבל אינדיקציה ביחס לגל הראשון - אין לנו אותה.

אגב, יש טענה אחת יסודית שנטענת כבר מתחילת הופעת הקורונה,
ולא זכתה עדיין למענה ראוי.
בא נניח שההתפרצות הבאה מאחר כתלנו, ותחזיות שחורות לפתחנו,
אם כמובן לא יינקטו הצעדים.... וכו' וכו',
למה לא כדאי למקד את השמירה המחמירה על קבוצות הסיכון,
להשקיע בכך יותר משאבים וכו',
ולהשאיר את הציבור הרחב, הצעיר והבריא, עם ההגבלות הרגילות?

כמדומני שגם באזהרות לציבור לא בא לידי ביטוי מספק מאז ליל הסדר הנושא של שמירה על מבוגרים ואנשים בסיכון.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי חרסון » א' יוני 21, 2020 11:24 pm

נוטר הכרמים כתב:אגב, יש טענה אחת יסודית שנטענת כבר מתחילת הופעת הקורונה,
ולא זכתה עדיין למענה ראוי.
בא נניח שההתפרצות הבאה מאחר כתלנו, ותחזיות שחורות לפתחנו,
אם כמובן לא יינקטו הצעדים.... וכו' וכו',
למה לא כדאי למקד את השמירה המחמירה על קבוצות הסיכון,
להשקיע בכך יותר משאבים וכו',
ולהשאיר את הציבור הרחב, הצעיר והבריא, עם ההגבלות הרגילות?

כמדומני שגם באזהרות לציבור לא בא לידי ביטוי מספק מאז ליל הסדר הנושא של שמירה על מבוגרים ואנשים בסיכון.


מספר החולים-באופן-קשה המועט לע"ע (ביחס למספר הנשאים), וכמו"כ האחוז הגבוה מאד של צעירים בקרב הנדבקים, הוא הוכחה לכך שהסברה שכזו נעשתה ואף הצליחה (אם כי במידה מוגבלת, כי אי אפשר באמת לחלק את הארץ לרוחב בין קבוצות סיכון לשאינם כאלו)

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' יוני 21, 2020 11:33 pm

נוטר הכרמים כתב:
בן ראובן כתב:
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ על ההסבר הבהיר.
ובכל זאת, יש בהחלט משמעות למספר הבדיקות (נניח שהיה 5% חיוביים מתוך 500 בדיקות ועכשיו 10% חיוביים מתוך 15,000 בדיקות. אז מציגים את זה כהפרש בין 25 חיוביים ל1,500 חיוביים- פי 60, בעוד שאם זה היה על בסיס מספר בדיקות שווה זה 750 מול 1,500- רק פי 2)
ונקודה א (שהיא המרכזית) במקומה עומדת.


האמת היא באיזשהו מקום באמצע.

במצב רגיל, ככל שהבדיקות מעטות יותר יש לצפות לאחוז גבוה יותר של תוצאות חיוביות, שהרי הראשונים הפונים להיבדק הם אלו שהחשש לגביהם גדול יותר, וככל שמתרחבים מעגלי הבדיקות, כך נבדקים יותר אנשים שהחשש לגביהם קטן יותר.

כשהמציאות היא להיפך (שיש יותר בדיקות, ובכל זאת אחוזים גבוהים יותר של חיוביים), הדבר מצביע על עלייה בתחלואה באחוזים גבוהים יותר מהעלייה באחוז החיוביים מתוך הנבדקים.

מאידך, הרי כשהיו פחות נבדקים, אזי היו כמויות של נשאים שבכלל לא ידענו עליהם,
ולכן כאשר אנחנו רוצים לקבל אינדיקציה ביחס לגל הראשון - אין לנו אותה.

אגב, יש טענה אחת יסודית שנטענת כבר מתחילת הופעת הקורונה,
ולא זכתה עדיין למענה ראוי.
בא נניח שההתפרצות הבאה מאחר כתלנו, ותחזיות שחורות לפתחנו,
אם כמובן לא יינקטו הצעדים.... וכו' וכו',
למה לא כדאי למקד את השמירה המחמירה על קבוצות הסיכון,
להשקיע בכך יותר משאבים וכו',
ולהשאיר את הציבור הרחב, הצעיר והבריא, עם ההגבלות הרגילות?

כמדומני שגם באזהרות לציבור לא בא לידי ביטוי מספק מאז ליל הסדר הנושא של שמירה על מבוגרים ואנשים בסיכון.


הטענה הזו נכונה, וקיימת גם בהוראות השלטון. אנשים מעל גיל 60 ומשהו (כמדומני 65), ההנחיות הם שלא ישובו לעבודה.
אני מעריך שהנתון הזה הוא אחת הסיבות למיעוט החולים קשה, כי המבוגרים נזהרים יותר.
אבל היות וברור שזה רחוק מלהיות יעיל במאה אחוז, אז צריך גם להוסיף שמירה על הצעירים כמו מסיכות וכדומה, ושאר ריחוק חברתי.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 21, 2020 11:36 pm

נוטר הכרמים כתב:מאידך, הרי כשהיו פחות נבדקים, אזי היו כמויות של נשאים שבכלל לא ידענו עליהם,
ולכן כאשר אנחנו רוצים לקבל אינדיקציה ביחס לגל הראשון - אין לנו אותה.

זה נכון, אבל ההשוואה היא לא למצב בגל הראשון אלא למצב הביניים, לאחר ההשתלטות על הגל הראשון. וביחס לכך מה שאנו רואים בימים אלה הוא עליה מתמדת, וקל לראות לאן נגיע אם הציבור לא יתעשת במהרה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 22, 2020 9:16 am

סגי נהור כתב:
נוטר הכרמים כתב:מאידך, הרי כשהיו פחות נבדקים, אזי היו כמויות של נשאים שבכלל לא ידענו עליהם,
ולכן כאשר אנחנו רוצים לקבל אינדיקציה ביחס לגל הראשון - אין לנו אותה.

זה נכון, אבל ההשוואה היא לא למצב בגל הראשון אלא למצב הביניים, לאחר ההשתלטות על הגל הראשון. וביחס לכך מה שאנו רואים בימים אלה הוא עליה מתמדת, וקל לראות לאן נגיע אם הציבור לא יתעשת במהרה.


במחילה, אבל ב-"מצב הביניים" הייתה ירידה חדה בבדיקות, וממילא אין שום אינדקציה לעלייה האמיתית במספר הנשאים.
והנקודה עיקרית שכתבתי לעיל (על ההבדל בין נשאים לחולים) במקומה עומדת.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 22, 2020 9:33 am

בברכה המשולשת כתב:
סגי נהור כתב:
נוטר הכרמים כתב:מאידך, הרי כשהיו פחות נבדקים, אזי היו כמויות של נשאים שבכלל לא ידענו עליהם,
ולכן כאשר אנחנו רוצים לקבל אינדיקציה ביחס לגל הראשון - אין לנו אותה.

זה נכון, אבל ההשוואה היא לא למצב בגל הראשון אלא למצב הביניים, לאחר ההשתלטות על הגל הראשון. וביחס לכך מה שאנו רואים בימים אלה הוא עליה מתמדת, וקל לראות לאן נגיע אם הציבור לא יתעשת במהרה.


במחילה, אבל ב-"מצב הביניים" הייתה ירידה חדה בבדיקות, וממילא אין שום אינדקציה לעלייה האמיתית במספר הנשאים.
והנקודה עיקרית שכתבתי לעיל (על ההבדל בין נשאים לחולים) במקומה עומדת.

למרות הירידה במספר הבדיקות אחוז המאובחנים היה נמוך במיוחד (עד פחות מחצי אחוז, לעומת כשני אחוז בימים אלה), וראה דברי בן ראובן למעלה שירידה במספר הבדיקות אמורה לגרום דווקא לעלייה במספר המאובחנים.

יש לציין שהיועץ הבכיר לממשל ארה"ב בענייני המגיפה הזהיר כי חלק מהעלייה בתחלואה בארה"ב נגרמה בשל "טרנדים של התנגדות למדע". הכוונה כמובן לטיפוסים מסוג מתנגדי החיסונים, מפיצי הקונספירציות ושאר 'ברכות משולשות'. לכן לענ"ד מטעמי בריאות הציבור ראוי לאסור על הכותב להפיץ את משנתו בנושא בפורום זה, כפי שאסר בעבר הרב אוצה"ח להטיף כאן להתנגדות לחיסונים.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' יוני 22, 2020 1:51 pm

נוטר הכרמים כתב:אגב, יש טענה אחת יסודית שנטענת כבר מתחילת הופעת הקורונה,
ולא זכתה עדיין למענה ראוי.
בא נניח שההתפרצות הבאה מאחר כתלנו, ותחזיות שחורות לפתחנו,
אם כמובן לא יינקטו הצעדים.... וכו' וכו',
למה לא כדאי למקד את השמירה המחמירה על קבוצות הסיכון,
להשקיע בכך יותר משאבים וכו',
ולהשאיר את הציבור הרחב, הצעיר והבריא, עם ההגבלות הרגילות?

כמדומני שגם באזהרות לציבור לא בא לידי ביטוי מספק מאז ליל הסדר הנושא של שמירה על מבוגרים ואנשים בסיכון.


אין לי מושג מה השיקולים של האחראים על ההסברה, אבל צריך לדעת שהטענה שהקבוצות בסיכון יישמרו ביותר היא לא פשוטה בכלל, ידוע לי על הרבה קשישים שבתקופת הזהירות היתירה מצבם הדרדר מאוד עד כדי סכנת נפשות, אנשים בגיל הזה שמאבדים את החיוניות בעקבות ההמנעות מחברת בני אדם היא מסוכנת מאוד!

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי דרש-משה » ב' יוני 22, 2020 3:23 pm

יושב ירושלים כתב:
נוטר הכרמים כתב:אגב, יש טענה אחת יסודית שנטענת כבר מתחילת הופעת הקורונה,
ולא זכתה עדיין למענה ראוי.
בא נניח שההתפרצות הבאה מאחר כתלנו, ותחזיות שחורות לפתחנו,
אם כמובן לא יינקטו הצעדים.... וכו' וכו',
למה לא כדאי למקד את השמירה המחמירה על קבוצות הסיכון,
להשקיע בכך יותר משאבים וכו',
ולהשאיר את הציבור הרחב, הצעיר והבריא, עם ההגבלות הרגילות?

כמדומני שגם באזהרות לציבור לא בא לידי ביטוי מספק מאז ליל הסדר הנושא של שמירה על מבוגרים ואנשים בסיכון.


אין לי מושג מה השיקולים של האחראים על ההסברה, אבל צריך לדעת שהטענה שהקבוצות בסיכון יישמרו ביותר היא לא פשוטה בכלל, ידוע לי על הרבה קשישים שבתקופת הזהירות היתירה מצבם הדרדר מאוד עד כדי סכנת נפשות, אנשים בגיל הזה שמאבדים את החיוניות בעקבות ההמנעות מחברת בני אדם היא מסוכנת מאוד!


דברים ברורים. וכנראה אין עצה אלא לבקר קשישים בזהירות רבה - אני ואשתי למשל, אחרי התלבטות קשה, ביקרנו אצל סבתה של אשתי, אלמנה של עשרים שנה פלוס שגרה לבד, ואנחנו ישבנו על המרפסת עם מסכות, והיא בפנים עם מסכה, במרחק לפחות שני מטרים, ואני מקוה שעשינו את ההחלטה הנכונה. ומה שברור שיש מצב של בלבול גדול שקשה מאוד לדעת בהרבה מקרים מה הדבר הנכון לעשות.

בחכמהיסדארץ
הודעות: 12
הצטרף: ג' יוני 09, 2020 9:23 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי בחכמהיסדארץ » ה' אוקטובר 08, 2020 5:53 am

ישא ברכה כתב:דברים אלו כתבתי כבר באשכול אחר, אולם לא זכו להתיחסות משמעותית, למרות שבעיני זו שאלה חשובה מאד, לכן אני חוזר ומציבה באשכול חדש.

לכאורה יש בעיה גדולה בגישה שלנו אל הקורנה.
מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים ומשולבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים! גם אם הם לא שומרי תורה ומצוות), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש לה שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר, ויש מספר מתים שבעיניהם הוא לא סביר. (כך נוהגות גם כל מדינות העולם, רק כל אחת עם המושגים שלה, מה סביר בעיניה ומה לא).

וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? והרי באמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף, וכמעט אין פיתרון מוחלט חוץ מסגר נוסח סי, אבל אם פיקוח נפש אז אין מה לעשות.

מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת דתית, הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


השאלה יסודית מאד ונוגע באמת לכל סידור המדינה בכל העניינים (לדוגמא הַגבָּלַת מְהִירוּת). וכמדומה התשובה לכך נמצא בדרשות הר"ן דרוש י"א, בה הוא מבאר איך שהמלך יש לו הרשות לסדר המשפטים לתיקון המדינה והקיבוץ האנושי "אשר יעשה כרצונו". ולכאורה הוא הדין לכל העניינים כאלו. וצריך עיון עוד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 11, 2020 10:13 am

בחכמהיסדארץ כתב:
ישא ברכה כתב:דברים אלו כתבתי כבר באשכול אחר, אולם לא זכו להתיחסות משמעותית, למרות שבעיני זו שאלה חשובה מאד, לכן אני חוזר ומציבה באשכול חדש.

לכאורה יש בעיה גדולה בגישה שלנו אל הקורנה.
מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים ומשולבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים! גם אם הם לא שומרי תורה ומצוות), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש לה שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר, ויש מספר מתים שבעיניהם הוא לא סביר. (כך נוהגות גם כל מדינות העולם, רק כל אחת עם המושגים שלה, מה סביר בעיניה ומה לא).

וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? והרי באמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף, וכמעט אין פיתרון מוחלט חוץ מסגר נוסח סי, אבל אם פיקוח נפש אז אין מה לעשות.

מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת דתית, הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


השאלה יסודית מאד ונוגע באמת לכל סידור המדינה בכל העניינים (לדוגמא הַגבָּלַת מְהִירוּת). וכמדומה התשובה לכך נמצא בדרשות הר"ן דרוש י"א, בה הוא מבאר איך שהמלך יש לו הרשות לסדר המשפטים לתיקון המדינה והקיבוץ האנושי "אשר יעשה כרצונו". ולכאורה הוא הדין לכל העניינים כאלו. וצריך עיון עוד.


דברי רבינו הר"ן הנ"ל אינם היתר גורף לשלטון לנהוג בכל דבר כרצונו והבנתו. ויעויין בהרחבה במש"כ בכל זה בס"ד בספרי

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 11, 2020 10:35 am

לשאלתו של פותח האשכול, ראה היטב דברים לג ט
וברבנו עובדיה ספורנו שם, על מה התורה משבחת.

למותר לציין שיש הבדל מציאותי תהומי בין הבעיה שלשמה נפתח האשכול, לבין מסירותם של בני לוי.

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: אם זה פיקוח נפש, כיצד אפשר להקל?

הודעהעל ידי רון » א' אוקטובר 11, 2020 12:04 pm

בברכה המשולשת כתב:
בחכמהיסדארץ כתב:
ישא ברכה כתב:דברים אלו כתבתי כבר באשכול אחר, אולם לא זכו להתיחסות משמעותית, למרות שבעיני זו שאלה חשובה מאד, לכן אני חוזר ומציבה באשכול חדש.

לכאורה יש בעיה גדולה בגישה שלנו אל הקורנה.
מבחינת מדינת ישראל, השיקולים הם מורכבים ומשולבים. מצד אחד זו מדינה שבהחלט עושה הרבה בשביל חיי אדם, יותר מכל מדינה אחרת בעולם (יהודים זה יהודים! גם אם הם לא שומרי תורה ומצוות), והם בהחלט עושים הרבה כדי שכמה שפחות ימותו כאן. מצד שני כמדינה יש לה שיקולים נוספים, בראש ובראשונה שהכלכלה תמשיך לפרוח, איכות חיים סבירה לאזרחים, ועוד. לצורך כך הם מוכנים לקחת סיכונים למרות שהם יודעים בוודאות שאנשים ימותו כאן מחמת ההקלות, אבל יש מספר מתים שבעיניהם הוא סביר, ויש מספר מתים שבעיניהם הוא לא סביר. (כך נוהגות גם כל מדינות העולם, רק כל אחת עם המושגים שלה, מה סביר בעיניה ומה לא).

וכאן הבן שואל, מה נכון לפי התורה, הרי כל הרבנים מכל החוגים והעדות מורים שיש להיזהר מחמת חשש פיקוח נפש, וא"כ איך נקל בשעה שהקולא שלהם נובעת מתוך שהם מוכנים לקחת על עצמם מספר מתים שבעיניהם הוא סביר? והרי באמת כדי למגר את הנגיף לחלוטין אין לדבר סוף, וכמעט אין פיתרון מוחלט חוץ מסגר נוסח סי, אבל אם פיקוח נפש אז אין מה לעשות.

מצד שני. ברור לכל מי שדעת בראשו, שבאמת גם אילו היתה פה מדינת דתית, הרי היו לוקחים שיקולים כאלו בחשבון, כי הרי בסופו של דבר, כלכלה זה חיים, איכות חיים זה גם חיים. ובאמת השאלה היא, מה הם הלכות מדינה של מדינת היהודים. מה עשו במלכותם של דוד, של שלמה, של יאשיהו?


השאלה יסודית מאד ונוגע באמת לכל סידור המדינה בכל העניינים (לדוגמא הַגבָּלַת מְהִירוּת). וכמדומה התשובה לכך נמצא בדרשות הר"ן דרוש י"א, בה הוא מבאר איך שהמלך יש לו הרשות לסדר המשפטים לתיקון המדינה והקיבוץ האנושי "אשר יעשה כרצונו". ולכאורה הוא הדין לכל העניינים כאלו. וצריך עיון עוד.


דברי רבינו הר"ן הנ"ל אינם היתר גורף לשלטון לנהוג בכל דבר כרצונו והבנתו. ויעויין בהרחבה במש"כ בכל זה בס"ד בספרי

חורף בריא לידידי שליט"א.
1


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים