נוטר הכרמים כתב:כבר התפטרתי מכל תפקיד ייצוגי. אני מביא את הדברים כעובדה בשטח וזהו.
ידוע לי על רב חשוב, מהעשיריה הפותחת של זקני וגדולי ההוראה המקובלים על השכבות הרחבות של הציבור,
שמורה ובא בלחישה שמי שיש לו תסמינים, שיתבודד בביתו עד שיחלוף המצב בוודאות, אך לא יפנה להיבדק.
הוא סבור שיש בבדיקה, וכתוצאה מכך, בגילוי ובבידוד ההמוני, נזק יותר מאשר תועלת.
חשוב להדגיש כי השאלה היתה בבחור ישיבה, כשהמשמעות היא, בין השאר, ביטול תורה המוני.
דרומי כתב:איני בא לפסוק בדיון הספציפי הזה ואל תדין את חבירך כו', ובאמת המצב עכשיו מאוד מבלבל וכמו שהארכתי בהודעה אחרת וקשה להגיע למסקנה ברורה בשום פרט.
מה שנכון הוא שאני באופן אישי נחשפתי דרך תגובות רבות בפורום זה, בשלושת החדשים האחרונים, למושג שעד כה הייתי פחות מודע לקיומו בעוצמות כה גבוהות ועתה נודע לי שהוא חי ובועט ונושם אצל לא מעט אנשים מבוגרים:
חוסר אחריות.
וצע"ג איך אפשר לסמוך על כאלה אנשים בענינים של סת"ם, כשרות וכדומה שבהם נדרשת נאמנות ואחריות.
[אדגיש שוב שאיני מתייחס לנידון הספציפי באשכול זה אלא לרוח הדברים שעולה מהרבה תגובות מכל מיני כותבים לאחרונה].
נוטר הכרמים כתב:אבל רבים מהחשודים - מפריזים. (והמכשירים שאינם כשרים בחיקם).
נוטר הכרמים כתב:כבר התפטרתי מכל תפקיד ייצוגי. אני מביא את הדברים כעובדה בשטח וזהו.
ידוע לי על רב חשוב, מהעשיריה הפותחת של זקני וגדולי ההוראה המקובלים על השכבות הרחבות של הציבור,
שמורה ובא בלחישה שמי שיש לו תסמינים, שיתבודד בביתו עד שיחלוף המצב בוודאות, אך לא יפנה להיבדק.
הוא סבור שיש בבדיקה, וכתוצאה מכך, בגילוי ובבידוד ההמוני, נזק יותר מאשר תועלת.
חשוב להדגיש כי השאלה היתה בבחור ישיבה, כשהמשמעות היא, בין השאר, ביטול תורה המוני.
יוֹסֵפֶר כתב:נוטר הכרמים כתב:כבר התפטרתי מכל תפקיד ייצוגי. אני מביא את הדברים כעובדה בשטח וזהו.
ידוע לי על רב חשוב, מהעשיריה הפותחת של זקני וגדולי ההוראה המקובלים על השכבות הרחבות של הציבור,
שמורה ובא בלחישה שמי שיש לו תסמינים, שיתבודד בביתו עד שיחלוף המצב בוודאות, אך לא יפנה להיבדק.
הוא סבור שיש בבדיקה, וכתוצאה מכך, בגילוי ובבידוד ההמוני, נזק יותר מאשר תועלת.
חשוב להדגיש כי השאלה היתה בבחור ישיבה, כשהמשמעות היא, בין השאר, ביטול תורה המוני.
אני מתאמץ להבין את אותם אנשים, מה האפשרות שלא להיבדק, הרי אם הוא הדביק את חביריו והם לא יתבודדו מהמחנה הרי הם ימשיכו להדביק את שאר עם ישראל, הלא כן?
ושמא הוא כן מודיע לחבריו, והם נזהרים שלא להדביק?
בינתים הנידון היה דחיית הבדיקה, אף שמכותרת האשכול נראה שדנים בהימנעות לגמרי.
נוטר הכרמים כתב:הרב דרומי,
עם כל הכבוד, מהיכי תיתי שמידת האחריות אמורה להחמיר יותר באשר לחשש קורונה,
מאשר סגירת ישיבות ומסגרות חינוכיות?
לדעתך, זה לא דיני נפשות?
האם אתה מודע לכך שבישיבות מסוימות כבר ידוע על אחוזים משמעותיים שלא ישובו לספסלי הלימודים,
ולעומק המשמעות של נתון זה לשעה ולדורות?
ודע גבירי כי יש כאן בני אדם שאומרים לבער מן העיר נשים מופקרות מפני שאומרים שעוברים על לאו דלא תהיה קדשה ועוד שאין טובלות ומכשילין לבני אדם בכרת ויש אומרים מוטב שישארו בעיר ואל יתערבו זרע קודש בבנות נכר ויבוא לידי סכנת נפשות הודיעני דבר מי יכשר אשר הקטן בן אחיך ר' שלמה ז"ל.
, אין הלכה כיש אומרים כי בזונות ישראל יש לאו וכרת, ומוטב שיסתכנו הגופים מן הנפשות ושלום דודך יהודא בן הרא"ש זצו"ל.
ו'לא תעמוד על דם רעך' כתיב [ויקרא י"ט ט"ז], אם בחיי הגוף קל וחומר בחיי הנפש, ואיך עתה מאשר את בעלי השטאטוסקווא. ואפילו אינו חושד אותם שהם שלוחי וגירי דבעלי קאנגרעס הרי הם עמדו מנגד ביום שבות זרים חיל התורה והאמונה ועוד יהמו גלי הקאנגרעס לשטוף התורה המורשה לנו חיי עד, היה לו לקרוא להם 'ולא תעמוד על דם רעך' כתיב, ובעלי השטאטוסקווא יושבים בין המשפתיים לשמוע שריקות עדרים, ואיך לא קמו ולא זעו מארור אשר אמר ברק בן אבינועם 'אורו מרוז אמר מלאך ה' וגו' כי לא באו לעזרת ה' בגבורים' [שופטים ה' כ"ג], ואמרו חכז"ל [מועד קטן ט"ז ע"א] דמרוז גברא רבה היה ובארבע מאה שיפורי שמתיה ברק. ואם לסכנת הגוף כן, קל וחומר לסכנת הנפש וחיי נצחיי.
ההוא תלמידא דהוה קא אזיל בתריה דרבי ישמעאל ברבי יוסי בשוקא דציון. חזייה דקא מפחיד, אמר ליה: חטאה את דכתיב פחדו בציון חטאים. אמר ליה: והכתיב אשרי אדם מפחד תמיד! - אמר ליה: ההוא בדברי תורה כתיב. יהודה בר נתן הוה שקיל ואזיל בתריה דרב המנונא, אתנח. אמר ליה: יסורים בעי ההוא גברא לאתויי אנפשיה? דכתיב כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי. - והא כתיב: אשרי אדם מפחד תמיד! - ההוא בדברי תורה כתיב.
והנה על זה נאמר (משלי כ"ח): אשרי אדם מפחד תמיד, ופי' ז"ל (ברכות ס): ההוא בדברי תורה כתיב. כי אפילו בשעה שאינו רואה המכשול לנגד עיניו צריך שיהיה לבו חרד בקרבו פן טמון הוא לרגליו והוא לא נשמר.
נוטר הכרמים כתב:הנה כמה מקורות לדוגמא שהראני ת"ח שליט"א על היחס בין סכנה גשמית לסכנה רוחנית.
כתב בשו"ת זכרון יהודה לר"י בן הרא"ש סי' יז בתשובה לשאלה:ודע גבירי כי יש כאן בני אדם שאומרים לבער מן העיר נשים מופקרות מפני שאומרים שעוברים על לאו דלא תהיה קדשה ועוד שאין טובלות ומכשילין לבני אדם בכרת ויש אומרים מוטב שישארו בעיר ואל יתערבו זרע קודש בבנות נכר ויבוא לידי סכנת נפשות הודיעני דבר מי יכשר אשר הקטן בן אחיך ר' שלמה ז"ל.
וז"ל, אין הלכה כיש אומרים כי בזונות ישראל יש לאו וכרת, ומוטב שיסתכנו הגופים מן הנפשות ושלום דודך יהודא בן הרא"ש זצו"ל.
ובשו"ת חוות יאיר סי' רי: ומכל שכן סכנתא דחמירא מאיסורא וקל וחומר בסכנת הנפש דחמירא מסכנת הגוף.
ובשו"ת מהר"ם שיק (או"ח סי' שז):ו'לא תעמוד על דם רעך' כתיב [ויקרא י"ט ט"ז], אם בחיי הגוף קל וחומר בחיי הנפש, ואיך עתה מאשר את בעלי השטאטוסקווא. ואפילו אינו חושד אותם שהם שלוחי וגירי דבעלי קאנגרעס הרי הם עמדו מנגד ביום שבות זרים חיל התורה והאמונה ועוד יהמו גלי הקאנגרעס לשטוף התורה המורשה לנו חיי עד, היה לו לקרוא להם 'ולא תעמוד על דם רעך' כתיב, ובעלי השטאטוסקווא יושבים בין המשפתיים לשמוע שריקות עדרים, ואיך לא קמו ולא זעו מארור אשר אמר ברק בן אבינועם 'אורו מרוז אמר מלאך ה' וגו' כי לא באו לעזרת ה' בגבורים' [שופטים ה' כ"ג], ואמרו חכז"ל [מועד קטן ט"ז ע"א] דמרוז גברא רבה היה ובארבע מאה שיפורי שמתיה ברק. ואם לסכנת הגוף כן, קל וחומר לסכנת הנפש וחיי נצחיי.
גימפעל כתב:רבני בית הדין לעניני רפואה בנשיאות הגרש"א שטרן מגדולי הפוסקים משיבים באופן ברור עפ"י חוות דעת של אנשי רפואה מומחים, כי אין לעשות שום בדיקה בטרם התסמינים קיימים לכל הפחות 48 שעות ברציפות.
נוטר הכרמים כתב:למה אין מילה על בדיקה?
המ"י.
דרומי כתב:מה שבעיקר לא מובן זה למה חייבים ללכת ברחוב עם מסכה כאשר החשש הוא אפסי, בעוד במקומות סגורים איש לא אוכף את לבישת המסכות ושם החשש הוא גדול לאין ערוך. שלא לדבר על רבבות האנשים השמים את המסכה על הסנטר בצורה שאין בה שום תועלת ואין פוצה פה ומצפצף.
אלא שלשוטרים קל יותר לחפש את המטבע מתחת לפנס... ותו לא מידי.
ונתנו ידידים כתב:האם יש להם ידיעה ברורה שנשאים בלי סימפטואנים מדביקים אחרים או שזה רק חשש?
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים