יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
הפצת המעיינות כתב:מן ההגינות לכתוב גם עם אלו הגבלות התנה זאת
כל אחד יביא סידור פרטי עם כל הנדרש לו
מקום התפלה יהיה מאוורר היטב בחלונות פתוחים לגמרי
ויש להעמיד בכל מקום תפלה שומרים אחראים בני תורה ויראי ד' להקפיד שכל הנמצאים שם שומרים בדקדוק כל הוראות הרופאים
גם יש להקפיד שלא ישהו אחר התפלה כלל וכלל בשיחה בעלמא
בברכה המשולשת כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
איך הם הגדירו לעצמם "אמונת חכמים" לפני כן?
אש משמים כתב:לא ראיתי את פרסום דבריו המלאים רק שמעתי ומיד צעקתי ויריתי אש.
בברכה המשולשת כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
איך הם הגדירו לעצמם "אמונת חכמים" לפני כן?
הפצת המעיינות כתב:מן ההגינות לכתוב גם עם אלו הגבלות התנה זאת
כל אחד יביא סידור פרטי עם כל הנדרש לו
מקום התפלה יהיה מאוורר היטב בחלונות פתוחים לגמרי
ויש להעמיד בכל מקום תפלה שומרים אחראים בני תורה ויראי ד' להקפיד שכל הנמצאים שם שומרים בדקדוק כל הוראות הרופאים
גם יש להקפיד שלא ישהו אחר התפלה כלל וכלל בשיחה בעלמא
עקביה כתב:בברכה המשולשת כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
איך הם הגדירו לעצמם "אמונת חכמים" לפני כן?
אכן, המושג הזה זקוק להבהרה.
לענ"ד "אמונת חכמים", שהיא אחד ממ"ח קנייני התורה (אבות פ"ו מ"ה), עניינה להאמין לחכמים שהם דוברים אמת, ואסביר;
כל אותם מ"ח קניינים הם הנהגות הנצרכות ללימוד התורה וידיעתה, ואם כן גם את "אמונת חכמים" צריך להבין בדרך זו.
תורה שבעל פה מיוסדת על הקבלה של תלמיד מרבו, וכדי שנלמד אותה ברצינות, כלומר מתוך אמונה שזו תורת ה', חובה על הלומד להאמין שהוא לומד את מה שבאמת נתקבל איש מפי איש, ולכך נצרכת "אמונת חכמים".
לא מדובר באמונה עיוורת שאין לה טעם.
התלמיד אמור להכיר את רבו ולדעת שהוא ראוי לאמון זה, והמשנה (ליתר דיוק הברייתא) באה לחדד שהתלמיד, בדרך לימודו את התורה שקיבל מרבו, לא אמור לעמוד ולהסתפק בשאלה אם רבו מסר לו דברים נכונים או לא.
כל קשר לאופן בו מושג זה נתפס כיום - מקרי בלבד.
דרומי כתב:וידועים דברי החיי אדם בענין זה.
ארי שבחבורה כתב:הפצת המעיינות כתב:מן ההגינות לכתוב גם עם אלו הגבלות התנה זאת
כל אחד יביא סידור פרטי עם כל הנדרש לו
מקום התפלה יהיה מאוורר היטב בחלונות פתוחים לגמרי
ויש להעמיד בכל מקום תפלה שומרים אחראים בני תורה ויראי ד' להקפיד שכל הנמצאים שם שומרים בדקדוק כל הוראות הרופאים
גם יש להקפיד שלא ישהו אחר התפלה כלל וכלל בשיחה בעלמא
מכתבו המלא של הרב דויטש כפי שפורסם הבוקר:
"הנה בידוע המצב הנורא של המחלה המתפשטת בעולם וכאן בארץ ישראל, ורבים נפלו למשכב ל"ע וגם שבקו חיים רח"ל. ובידוע שחובה בעת צרה לדעת ולתת אל לבבנו כי מד' היתה זאת ולא ממנהג העולם ועלינו לשוב באמת ובתמים לאבינו בשמים. וכמו שכתב הרמב"ם בהלכות תעניות שח"ו לומר מקרה הוא ולהלך בקרי וזו דרך אכזריות היא, עי"ש כל דבריו הקדושים".
"ועל כן חובה כפולה ומכופלת בזמן כזה שלא להתרפות ח"ו ולהרבות בעסק התורה ובתפילה, להתחזק בכל הענינים שבין אדם למקום ובין אדם לחבירו, ולשפוך שיח ותחנונים לישועת ד' שיעזרנו ומתוך צרה ימציאנו פדות ורווחה.
"וחובה גמורה לנקוט בכל דרכי ההשתדלות מפני ההידבקות במחלה המהלכת, וכאו"א יעשה כל שבידו ובכל כוחו שלא יוזק ולא יזיק, וכפי הוראות הרופאים בענין זה. אמנם רבים נבוכים מכיוון שחוץ מהדברים המחוייבים ע"פ האמת ודרכי הרפואה, עוד נתערבו בזה כל מיני החלטות של השלטון לבטל תורה ותפילה ברבים ללא כל הצדקה גם כאשר שומרים על כל מה שמתחייב מעצת הרופאים, עד אשר עשו בחוקיהם "איסור בעצם" על זה, ויש שאף מסייעים בידם במסירות ורדיפות - אוי לנו שראינו בכך שיורדין עד לתהום. ובפרט עכשיו בעת צרה כאשר כלל ישראל זקוק במיוחד לזכויות התורה והתפילה, והן ק-ל כביר לא ימאס תפילת רבים.
"והנה גם אם יבואו ויטענו שאין לחשוד שכוונתם בתקנותיהם לרעה במזיד ובכוונה, מ"מ לכה"פ זה ברור בלי ספק שאינם יודעים ערך ענינים המקודשים לנו, ועל כן נקל בעיניהם לבטל במחי יד מקומות התורה והתפילה, כי כל זה זילא בעינייהו ואין רואים בזה חשיבות וצורך כלל, ולא איכפת להו אם שומרים גדרי ההשתדלות אלא מצווים בעקשות ובשרירות לב לבטל כל זה כליל, ויהי מה. ופשיטא שח"ו לילך בזה לפי קוצר דעתם וחוסר אמונתם.
"וכשם שבאים אלה להחמיר עלינו בלא טעם ושכל לענין תורה ותפילה אף כששומרים הוראות הרופאים, כך לאידך גיסא מתירים לציבור שילכו לבלות זמן בקניות אף במקומות סגורים ושמתקהלים בהם אנשים רבים ובדוחק והכל נוגעים בחפצים וכו' והכל מתוך זלזול גדול בהוראות הרופאים, וההמון מקילים ראש בזה בדבר שנוגע לחשש סכנה ופיקו"נ רק "כי המדינה התירה הדבר", ואדרבה כל קפידתם רק לגבי תורה ותפילה אף שנעשה תוך שמירה גמורה על דיני הרפואה. הלא לשחוק ולעג מר ייחשב, ולא תהא כהנת כפונדקית.
"והנה חובה גמורה להישמר מפני חשש סכנה, וחמירא סכנתא מאיסורא, אמנם פשיטא שמחוייבים שומרי התורה לעשות בזה כהוראות הרופאים בלבד, ואין זה מענייננו מה שאחרים בודים מליבם תקנות שרירותיות המסלפות מה שנצרך בדרכי הרפואה בין לחומרא ובין לקולא. ועל כן, כששומרים גדרי הבריאות אין כל מניעה שלא להתכנס לתורה ותפילה, ואילו כשלא שומרים כללי הזהירות אזי אין כל היתר להכניס עצמו ואחרים אפי' לספק סכנה, ואין צריך לומר לצורך קניות בעלמא וכדו'.
אשר הכהן דויטש"
בברכה המשולשת כתב:עקביה כתב:לענ"ד "אמונת חכמים", שהיא אחד ממ"ח קנייני התורה (אבות פ"ו מ"ה), עניינה להאמין לחכמים שהם דוברים אמת, ואסביר;
כל אותם מ"ח קניינים הם הנהגות הנצרכות ללימוד התורה וידיעתה, ואם כן גם את "אמונת חכמים" צריך להבין בדרך זו.
תורה שבעל פה מיוסדת על הקבלה של תלמיד מרבו, וכדי שנלמד אותה ברצינות, כלומר מתוך אמונה שזו תורת ה', חובה על הלומד להאמין שהוא לומד את מה שבאמת נתקבל איש מפי איש, ולכך נצרכת "אמונת חכמים".
לא מדובר באמונה עיוורת שאין לה טעם.
התלמיד אמור להכיר את רבו ולדעת שהוא ראוי לאמון זה, והמשנה (ליתר דיוק הברייתא) באה לחדד שהתלמיד, בדרך לימודו את התורה שקיבל מרבו, לא אמור לעמוד ולהסתפק בשאלה אם רבו מסר לו דברים נכונים או לא.
כל קשר לאופן בו מושג זה נתפס כיום - מקרי בלבד.
ייש"כ.
אליבא דאמת, אף פעם לא הבנתי איזה דרך אחרת יש להבין אמונת חכמים.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
שש ושמח כתב:לפי דברי עקביה איננו מאמינים בחכמת החכמים אלא מאמינים שאינם שקרנים והם כצנא מלא ספרי.
והדרך האחרת, שלענ"ד מסתברת יותר, היא שצריך להאמין בחכמת החכמים דהיינו בדרך הלימוד שלהם. ויש בזה שתי מובנים - א. שצריך להאמין בדרך הלימוד וההגיון של רבותינו בכללותה. ב. להאמין בחכמתו של חכם מסויים, ועי"ז לקבל ממנו תורה. אמנם כמובן שאין מצוה להאמין לכל מי שטוען שהוא חכם, אך מ"מ מי שלא זכה לקבל חכמה מפי חכם חי מתוך אמונה בחכמתו, חסר לו מקניני התורה.
ש. ספראי כתב:מעשה שהיה לפני כ24 שנה לערך, שהתווכחתי בלימוד עם מו"ר הגרש"מ דיסקין זצ"ל.
הגרש"מ טען טענתו ואני טענתו טענתי ושוב פעם שבנו שנינו על טענותינו הלוך ושוב.
אמר ה'משאת המלך': חבל ששנינו נחזור שוב ושוב על אותם הסברות.
נעשה דבר פשוט יותר. אני אגיד 'אחד' ואתה תגיד 'שתיים'... אני יגיד 'אחד' ואתה תגיד 'שתיים', וכך יהיה לנו יותר קל להתווכח....
ש. ספראי כתב:הרמת להנחתה, כמו שאומרים חובבי הכדורסל או הכדורגל, לא יודע...
עקביה כתב:ש. ספראי כתב:מעשה שהיה לפני כ24 שנה לערך, שהתווכחתי בלימוד עם מו"ר הגרש"מ דיסקין זצ"ל.
הגרש"מ טען טענתו ואני טענתו טענתי ושוב פעם שבנו שנינו על טענותינו הלוך ושוב.
אמר ה'משאת המלך': חבל ששנינו נחזור שוב ושוב על אותם הסברות.
נעשה דבר פשוט יותר. אני אגיד 'אחד' ואתה תגיד 'שתיים'... אני יגיד 'אחד' ואתה תגיד 'שתיים', וכך יהיה לנו יותר קל להתווכח....
מעניין מאד!
לפני שנים שמעתי את הסיפור הזה, על הגרש"מ זצ"ל, וכתבתיו לפחות פעמיים כאן בפורום.
כעת אני זוכה גם לדעת מיהו התלמיד.
ייש"כ!
ש. ספראי כתב:הרמת להנחתה, כמו שאומרים חובבי הכדורסל או הכדורגל, לא יודע...
אז הנה מאמר נפלא ממו"ר הגרש"מ זצ"ל על אמונת חכמים, שקיבלתי מבניו ופירסמתיו בכמה דוכתין לאחרונה, במלאות 20 שנה לפטירתו.
כן, גם אני מתגעגע אליו....
הפצת המעיינות כתב:אש משמים כתב:לא ראיתי את פרסום דבריו המלאים רק שמעתי ומיד צעקתי ויריתי אש.
אש משמים כתב:הפצת המעיינות כתב:אש משמים כתב:לא ראיתי את פרסום דבריו המלאים רק שמעתי ומיד צעקתי ויריתי אש.
איש היושר וההגינות המפיץ ארס במעיינות: מן ההגינות שלא לשנות את דברי!
תצטט מה שכתבתי ואח"כ תכתוב בשימך מה שאתה רוצה.
עקביה כתב:שש ושמח כתב:לפי דברי עקביה איננו מאמינים בחכמת החכמים אלא מאמינים שאינם שקרנים והם כצנא מלא ספרי.
והדרך האחרת, שלענ"ד מסתברת יותר, היא שצריך להאמין בחכמת החכמים דהיינו בדרך הלימוד שלהם. ויש בזה שתי מובנים - א. שצריך להאמין בדרך הלימוד וההגיון של רבותינו בכללותה. ב. להאמין בחכמתו של חכם מסויים, ועי"ז לקבל ממנו תורה. אמנם כמובן שאין מצוה להאמין לכל מי שטוען שהוא חכם, אך מ"מ מי שלא זכה לקבל חכמה מפי חכם חי מתוך אמונה בחכמתו, חסר לו מקניני התורה.
מי דיבר על להאמין שהחכמים הם כצנא מלא ספרי?
כוונתי היא שכשחכם אומר שהוא קיבל גזירה שווה מרבו (ורבו מרבו וכו') צריך להאמין לו בזה. זה הכל.
לגבי דבריך, לצערי לא זכיתי להבין, לא את א. ולא את ב.
אודה אם תפרט יותר.
----
(כל הדיון הזה ראוי לאשכול בפנ"ע).
יוסף חיים אוהב ציון כתב:דרומי כתב:וידועים דברי החיי אדם בענין זה.
היכן?
הפצת המעיינות כתב:מן ההגינות לכתוב גם עם אלו הגבלות התנה זאת
כל אחד יביא סידור פרטי עם כל הנדרש לו
מקום התפלה יהיה מאוורר היטב בחלונות פתוחים לגמרי
ויש להעמיד בכל מקום תפלה שומרים אחראים בני תורה ויראי ד' להקפיד שכל הנמצאים שם שומרים בדקדוק כל הוראות הרופאים
גם יש להקפיד שלא ישהו אחר התפלה כלל וכלל בשיחה בעלמא
שש ושמח כתב:אני הבנתי שלדבריך אמונת חכמים אינו להאמין בחכמים שהם חכמים [דהיינו להבין מדעתם] אלא להאמין שאינם שקרנים. זה מאד מקטין את הענין וגם לא משמע מהלשון אמונת חכמים.
ולדעתי אמונת חכמים היינו להאמין בחכמת החכמים, ביושר דרכי לימודם, ובנכונות דבריהם [גם אלו שחידשו מדעתם] בדרך כלל. וזה מתחלק לב' חלקים, א, אמונת חכמי התורה באופן כללי [במחו"ו - ולא צדוקים ובייתוסים], ב, אמונת התלמיד על רבו המסויים שהוא חכם, כמובן בתנאי שהאמת כן היא. [אני חוזר על עצמי, פשוט לא זכיתי להבין מה לא מובן במה שכתבתי]
עקביה כתב:מה זה להאמין בחכמים שהם חכמים? למה עלי להאמין במישהו שהוא חכם? אם הוא חכם הוא חכם ואם הוא לא חכם הוא לא חכם.)
עקביה כתב:(מה זה במחו"ו?)
איש ימיני כתב:עקביה כתב:שש ושמח כתב:אני הבנתי שלדבריך אמונת חכמים אינו להאמין בחכמים שהם חכמים [דהיינו להבין מדעתם] אלא להאמין שאינם שקרנים. זה מאד מקטין את הענין וגם לא משמע מהלשון אמונת חכמים.
ולדעתי אמונת חכמים היינו להאמין בחכמת החכמים, ביושר דרכי לימודם, ובנכונות דבריהם [גם אלו שחידשו מדעתם] בדרך כלל. וזה מתחלק לב' חלקים, א, אמונת חכמי התורה באופן כללי [במחו"ו - ולא צדוקים ובייתוסים], ב, אמונת התלמיד על רבו המסויים שהוא חכם, כמובן בתנאי שהאמת כן היא. [אני חוזר על עצמי, פשוט לא זכיתי להבין מה לא מובן במה שכתבתי]
הלשון 'אמונת חכמים' משמעו להאמין לחכמים. כלומר אם חכם אומר לי משהו עלי להאמין לו שהוא דובר אמת.
אולי זה נראה כמקטין את העניין, אבל זה לא. זה העמוד עליו עומדת תושבע"פ.
מה זה להאמין בחכמים שהם חכמים? למה עלי להאמין במישהו שהוא חכם? אם הוא חכם הוא חכם ואם הוא לא חכם הוא לא חכם.
(מה זה במחו"ו?)
אם לא תאמין שהוא חכם ממילא לא תתעמק בדבריו ותנסה להבינם. בקושיה הראשונה שלך תשליך את דבריו ולא תזכה לרדת לסוף דעתו. אמונה זו שהחכמים אכן הינם חכמים, בהחלט ניתנת לפרוש במילים "אמונת חכמים" והיא היסוד של עמל התורה.
גא"מ לדעתך שהנושא טעון אשכול נפרד.
החושב כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
נראה לי שזה עוד מוקדם מדי
בינתיים אין לנו מבחן התוצאה השלם.
נכון, יש יותר חולים בבני ברק. ונכון שזה היה בעקבות הוראות הרבנים (או בעקבות שתיקתם אולי).
אבל זה עדיין לא אומר הכל. יש תרחיש הגיוני מאוד, שבמהלך שנה שנתיים הקרובות בין כך כמעט כך אחד יידבק (הרי אנשים לא יישבו בבידוד לנצח), ומי שיחלים יחלים יחלים, ומי שלא, חלילה, - לא. אז מתי אדם נדבק - עכשיו או אחר כך - אולי זה לא נפק״מ כ״כ גדולה. ואדרבה, אולי עדיף לעבור את המחלה כבר בשלב מוקדם יותר, כאשר למערכת הבריאות עדיין יש אפשרות לטפל בו.
לכן אלה ששוקלים לאבד את אמונת החכמים שלהם מתבקשים להמתין בסבלנות עד שתחלוף השערה. אם יראו שככלות הכל מניין הנפטרים בבני ברק יהיה (חלילה חלילה) גבוה יותר מאשר בערים אחרות - אז זו תהיה קושיא גדולה על המושג ״אמונת חכמים״ כפי שמבינים אותו עכשיו. וכמעט שזה יהיה בגדר תיובתא.
כל עוד שזה לא קרה - אין כאן מספיק נתונים בשביל הקושיא. אדרבה ואדרבה, תחשבו מה יהיה אם בסופו של דבר יתברר שבני ברק שיחקו אותה. אז ייהפכו פניהם של כל המפקפקים והמבקרים כשולי הקדירה.
בברכה המשולשת כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני שמעתי אנשים שאיבדו את כל האמונת חכמים שלהם מהמצב. איני מאשים אף גדול, אבל יש הרבה מה לעשות חשבון נפש.
איך הם הגדירו לעצמם "אמונת חכמים" לפני כן?
איש ימיני כתב:אם לא תאמין שהוא חכם ממילא לא תתעמק בדבריו ותנסה להבינם. בקושיה הראשונה שלך תשליך את דבריו ולא תזכה לרדת לסוף דעתו. אמונה זו שהחכמים אכן הינם חכמים, בהחלט ניתנת לפרוש במילים "אמונת חכמים" והיא היסוד של עמל התורה.
גא"מ לדעתך שהנושא טעון אשכול נפרד.
לעולם יהיה אדם כתב:שייף נפיק כתב:שוב פעם אתה עם התוצאות, כבר אמרתי שאין תקנה..
הגר"ח לא נביא, הוא סבר שהתורה תשמור על הלומדים.
ייתכן לשער שהחזרה היתה מסיבה פשוטה, שראה שלא זכינו לזה.
אין כאן חרטה על העבר, כי אילו היה מתחיל מתחילה כל הסיפור גם היה מורה כך [אילולי נביא שהיה מגלה לו את העתיד].
בלבלת אותי. אתה התקפת את אלו שאומרים שהגר"ח טעה,
כעת אתה כותב שהוא סבר שהתורה תגן על הלומדים, וטעה?
אייך יתכן שאם היה הכל מתחיל שוב היה מורה אותו הדבר, אחרי שהוא רואה שאנחנו לא זוכים להגנת התורה?
ומה עם ספק פיקוח נפש?
הפצת המעיינות כתב:אש משמים כתב:לא ראיתי את פרסום דבריו המלאים רק שמעתי ומיד צעקתי ויריתי אש.
חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים