מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסק דין: "אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות בשבת לטלפון בשינוי"

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

פסק דין: "אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות בשבת לטלפון בשינוי"

הודעהעל ידי ברוז » ד' מרץ 18, 2020 10:21 pm

.
קבצים מצורפים
WhatsApp-Image-2020-03-18-at-20.31.59.jpeg
WhatsApp-Image-2020-03-18-at-20.31.59.jpeg (103.15 KiB) נצפה 5019 פעמים

טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: מכתבי הרבנים שליט"א בעניין מגיפת הקורונה

הודעהעל ידי טברייני » ה' מרץ 19, 2020 1:24 am

.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' מרץ 31, 2020 11:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: נמחק הקובץ מחמת הכפילות

לומד אחד
הודעות: 47
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 5:16 pm

פסק דין: "אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות בשבת לטלפון בשינוי"

הודעהעל ידי לומד אחד » ש' מרץ 28, 2020 10:05 pm

ברוז כתב:. דברי ר' יצחק זילברשטיין שהמחכה לתוצאות בדיקת דם ירים הטלפון בשבת בשינוי וילחץ על המקשים בגב ידו.

ותמיהני, א' מה הפיקו"נ והצורך הגדול לדעת האם הוא חולה קורונה, ואם כדי להודיע לסובביו שיכנסו לבידוד, עד כמה זה ספק פיקו''נ אם יודיע להם מיד במוצ''ש?
ב' ידועים דברי החזו''א שהמניח קדירה על האש בגב ידו לא חשיב שינוי כיוון שהבישול אינו ההנחה על האש אלא מה שבא בעקבות זה.
וכמו''כ המדליק את האור על ידי מרפקו וכדו', שהבעירה נסבבת על ידי לחיצה על המתג אבל הלחיצה לא היא עצמה המלאכה ולכן אין מועיל שיעשה שינוי בלחיצה. וא''כ איך שייך להתיר ללחוץ על מקשי הטלפון בגב ידו?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ש' מרץ 28, 2020 10:25 pm

במה ששאל הרב "לומד אחד" על פסק מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א:

א] מספיק שבחמש דקות בשבת (כשעוד לא יודע שחולה קורונה) יצא וידבר עם שכנו המבוגר, ובטעות יירק עליו או ישתעל וכדו', והלה ידבק, ואחריתו מי ישורנה. [וגם אם נמצא בבידוד בלאו הכי, מ"מ יכול להדביק את בני ביתו, שהרי מי שרק בחשש שנדבק יכול להסתובב בתוך ביתו, משא"כ חולה מאומת עליו להיות בבידוד גם מבני ביתו].

דרך אגב: מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א אמר פסק זה בכינוס רבני בני ברק (יום חמישי לפ' ויק"פ), וכל הרבנים שהיו שם הסכימו עם פסק זה (הגר"ש בעדני, הגר"י סילמן, הגר"ש רוזנברג, הגרי"מ שטרן, הגרי"א דינר, הגר"ש רוזנבלט, הרב לנדא - הרב של ב"ב, הגרמ"ב זילברברג, הגר"ש גלאי, הגרמ"ש אדלשטיין, ועוד).

ב] בבישול אין איסור בעצם ההנחה על האש, דהרי אם יניח על האש ורגע אחרי זה יוריד מהאש, לא עבר בשום איסור. ולכן לא יעזור שום שינוי (ורק אם את מעשה הבישול עצמו יעשה בשינוי, ייחשב זאת לשינוי). משא"כ בטלפון, האיסור הוא בעצם ההרמה לטלפון, שעל ידי שלוחץ על המקש שמתחיל את השיחה [ואחרי פתיחת השיחה, רק שומע את התוצאה, ותו לא], וא"כ בלחיצתה על מקש התחלת השיחה - עשה מלאכה גמורה, ולכן אם את הלחיצה עצמה עושה בגב הזרת (כפי הוראתו המפורטת של מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, המצורפת בזה), חשיב שפיר לשינוי במלאכה.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' מרץ 31, 2020 11:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: נמחק הקובץ מחמת הכפילות

לומד אחד
הודעות: 47
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 5:16 pm

Re:"אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות לטלפון בשבת בשינוי"

הודעהעל ידי לומד אחד » ש' מרץ 28, 2020 10:41 pm

א' אם יש סכנה בכך שידבר עם שכניו, יש לחייבו משום ספק פיקו''נ להתנהג כאילו הוא אומת כחולה קורונה, וח''ו להתיר לחלל שבת.
ב' שמעתי פעם שמקשי הטלפון עובדים באופן שישנו סוקר אלקטרוני בתוך המכשיר שכל חלקיק שניה בודק האם נלחץ כפתור, ואם מגלה שנלחץ כפתור הוא עונה לשיחה. וממילא עצם הלחיצה אינה איסור והוי ממש כמניח קדירה ע''ג האש שאם יורידנה מהאש לא יעבור על בשול, וה''נ אם ימשוך (תיאורטית) את המקש חזרה לא היה עובר על מבעיר.
(אמנם ע''פ דעת החזו''א שיש איסור בונה בהעמדת מכשיר על מתכונתו הרי שעצם הלחיצה היא איסור משום בונה).

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: Re:"אדם שנלקחה ממנו בדיקה חייב לענות לטלפון בשבת בשינוי"

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' מרץ 30, 2020 12:27 am

לומד אחד כתב:א' אם יש סכנה בכך שידבר עם שכניו, יש לחייבו משום ספק פיקו''נ להתנהג כאילו הוא אומת כחולה קורונה, וח''ו להתיר לחלל שבת.
ב' שמעתי פעם שמקשי הטלפון עובדים באופן שישנו סוקר אלקטרוני בתוך המכשיר שכל חלקיק שניה בודק האם נלחץ כפתור, ואם מגלה שנלחץ כפתור הוא עונה לשיחה. וממילא עצם הלחיצה אינה איסור והוי ממש כמניח קדירה ע''ג האש שאם יורידנה מהאש לא יעבור על בשול, וה''נ אם ימשוך (תיאורטית) את המקש חזרה לא היה עובר על מבעיר.
(אמנם ע''פ דעת החזו''א שיש איסור בונה בהעמדת מכשיר על מתכונתו הרי שעצם הלחיצה היא איסור משום בונה).


א. י"ל עוד, דהטעם שהתירו כל גדולי הפוסקים שליט"א להרים לטלפון לשמוע את תוצאות הבדיקה בשב"ק (ע"י שינוי), הוא משום דהרי אם הוא חולה מאומת, הרי שכל אלו שהיו בקרבתו בזמן האחרון צריכים להכנס לבידוד באופן מיידי, וכמו שראינו בעינינו בעיה"ת מודיעין עילית ועוד (רכסים וכו') שהסתובב גוי מטעם משה"ב להודיע שכל מי שהי' במקום פלוני בשעה פלונית עליו להכנס לבידוד מיידי, ודו"ק.

ועוד י"ל, דאינו דומה אחד היודע בוודאות כי חולה הוא, שמתנהג בריחוק ובידוד בתכלית הריחוק והבידוד, לבין אחד שרק בספק, וכל הזמן מרחף בתוכו צד שאולי איננו חולה, ולכן אם חולה בודאי, וידע ע"כ בשבת, יזהר טפי בכל ההוראות שעליו לעשות, ודו"ק.

לומד אחד
הודעות: 47
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 5:16 pm

Re: שאלות הלכתיות בעקבות הקורונה

הודעהעל ידי לומד אחד » ב' מרץ 30, 2020 2:35 am

בשלמא במקום שאפשר להודיע ע''י גוי ניחא. אבל בהרבה פעמים זה לא ריאלי. ולצאת בפסק הלכה לציבור להרים טלפון בשבת בלי לחלק זה מאוד משונה...
(גם בצירוף טענתך השניה).


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד