יאיר כתב:אין לזה מקור..זה עיוות של הפס' במשלי כא: "פלגי מים לב מלך ביד ה', על כל אשר יחפוץ יטנו".
אמנם יש הרבה ספרים שכתבו כמו שכתבת..צריך למצוא את המקור הקדום ביותר..
איש_ספר כתב:נפק"מ לאחרונים חשובים שפלפלו בענין המן ובחירתו, שאף אם לא היה מלך אבל היה שר והרי לב מלכים ושרים וכו'.
(בנוגע לביאור הג"מ בקום עלינו אדם זה המן וכו' ולביאור מהרצ"ח שם והדברים עתיקים)
ועיין בית ישי דרשות עמ' ש"ס בהערה החילוק בין מאי דמרגלא בפומיה דאינישי לב מלכים, שנוגד לעקרון הבחירה, לבין הפסוק המקורי, הממשילו לפלגי מים.
למאי_נמ? כתב:להרב 'איש_ספר',
למה לא ינקוב מר בשם, הרי הרב 'חכם באשי' מצא שמקור הדברים ברבנו גרשון?
למאי_נמ? כתב:להרב 'איש_ספר',
גם בספר האמונות ודעות לרס"ג (מאמר רביעי סוף ד"ה ואומר אחרי) מאריך להוכיח את הבחירה החופשית, ובתוך דבריו מביא שמונה סוגי מקורות בתנ"ך שיש מקום לטעות בהם ולחשוב שאין בחירה חופשית. "והשביעי - ההפלגה במאמר, יסבור השומע כי הוא דבר מיוחד, כאומרו: פלגי מים לב מלך ביד ה' - סובר שיש למלכים דבר מיוחד שיפיל [ה'] בליבם מה שיחפוץ" - וכדעת הרלב"ג,
"אבל זה הפלגה [=הגזמה] הוא אומר" וכו' - וברור שמתכוון לשלול פירוש הרלב"ג.
וראה דברי הרב דוב ליאור והרב בנימין במברגר שליט"א.
רס"ג בהאמונות והדעות כתב:ואומר אחרי הדברים האלה, כי הבורא אין לו שום הנהגה במעשי בני אדם, ואיננו מכריחם לעבודה ולא למרי ... ואחר כן אחבר אל הדברים האלה כל הפסוקים אשר יש בהם ספקות ושבושים בענין ההכרח, ומפני רובם בעבור רוחב הלשון כאשר זכרתי במאמר היחוד, כי הלשון אם לא תרחיב, לא ימצא בה כי אם הדבר בלבד ... והשביעי ההפלגה במאמר, יסבר השומע כי הוא דבר מיוחד, כאמרו (שם כ"א ח') פלגי מים לב מלך ביד יי' וגו'. סובר שיש למלכים דבר מיוחד שיפיל בלבם מה שיחפץ, אבל זה הפלגה הוא אומר, אפילו המלך בעבודת הבורא, כמו המים ביד עצמו, כאשר יחפץ המלך יטנו וישתמש בו ...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים