הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' נובמבר 15, 2011 7:33 pm
דברים מפורשים בענין זה כותב רבינו עובדיה ספורנו בפירושו עה"ת ריש פרשת פקודי על הפסוקים: "אלה פקודי המשכן משכן העדות אשר פוקד על פי משה עבודת הלויים ביד איתמר בן אהרן הכהן. ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה עשה את כל אשר צוה ה' את משה. ואתו אהליאב בן אחיסמך למטה דן חרש וחושב ורוקם בתכלת ובארגמן ובתולעת השני ובשש. כל הזהב העשוי למלאכה בכל מלאכת הקודש ויהי זהב התנופה תשע ועשרים ככר ושבע מאות ושלושים שקל בשקל הקודש" (שמות לח,כא-כד), וז"ל:
"משכן העדות" - סיפר מעלות זה המשכן שבשבילם היה ראוי להיות נצחי ושלא ליפול בידי אויבים. ראשונה, שהיה "משכן העדות" - שהיו בו לוחות העדות, ב. "אשר פוקד על פי משה", ג. שהיתה "עבודת הלויים ביד איתמר" - כי אמנם משמרת כל חלקי המשכן ביד איתמר היתה, ד. "ובצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה עשה וגו'" - שהיו ראשי אומני מלאכת המשכן וכליו מיוחסים וצדיקים שבדור. ובכן שרתה שכינה במעשי ידיהם ולא נפל ביד אויבים.
אבל מקדש שלמה שהיו עובדי המלאכה בו מצור - אע"פ ששרתה בו שכינה נפסדו חלקיו, והוצרך לחזק בדק-הבית (מלכים-ב' כב,ה-ו), ונפל בסוף הכל ביד אויבים. אבל בית שני שלא היה בו גם אחד מכל אלה התנאים לא שרתה בו שכינה ונפל ביד אויבים, כי אמנם בבית שני לא היה "משכן העדות" - שלא היו בו לוחות העדות, ולא פוקד כי אם על פי כורש (עזרא א,א-ג), ולא היו שם בני לוי כמו שהעיד עזרא באמרו: "ואבינה בעם ובכהנים ומבני לוי לא מצאתי שם" (שם ח,טו), ומן המתעסקים בבנינו היו צידונים וצורים כמבואר בספר עזרא (ג,ז).
"כל הזהב" - העיד על קצבת הזהב והכסף והנחושת שנכנסה במלאכת המשכן שהיה דבר מועט מאוד בערך אל העושר שהיה בבית ראשון כמבואר בספר מלכים (מלכים-א' ו,כ-לה. ז, מח-נ) ויותר ממנו העושר שהיה בבנין הורדוס (בסוטה בפרק 'היה נוטל'), ועם כל זה יותר התמיד מראה כבוד ה' במשכן של משה ממה שהתמיד במקדש ראשון ולא נראה כלל במקדש שני.
ובזה הורה שלא קצבת העושר וגודל הבנין יהיהו סיבה להשרות השכינה בישראל אבל רוצה ה' את יראיו ומעשיהם לשכנם בתוכם.
עכ"ל.
ולפלא בעיני שנעלמו דברים מפורשים אלו מן המהדיר הנ"ל וממכובדנו הרב 'חכם באשי'.