עמוד 1 מתוך 1

מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 3:10 pm
על ידי אשי ישראל
ברוב המקומות הקהל אומר את "מגן אבות בדברו" וכו' שבברכת מעין שבע (יש בגר"א שנמנע מכך, ויש עוד דיונים, אך לא בזה עסקינן). וכך מובא כבר בכלבו, וברמ"א (ונאסף די הרבה בספר מקורי התפילה).

לא מצאתי מה הטעם לכך שהקהל השתתף ואמר חלק מתיבות הברכה? מישהו מכיר מי שכתב בזה?

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 12:30 am
על ידי לבי במערב
ראה הנסמן באבודרהם (שמשם ד' הכלבו) במקומו:
אבודרהם מהדו' קרן רא''ם.pdf
(299.89 KiB) הורד 34 פעמים

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 3:26 am
על ידי .השוחט
בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע,
ולכאורה הוא שלא כדין, שהלא זו חזרת הש"ץ בעיקרה, ואיך יחסר העיקר מן הספר.
ופלא בפני עצמו, איככה זה שלא מתריעים על כך (עכ"פ אני לא נתקלתי).

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 7:24 am
על ידי עזריאל ברגר
.השוחט כתב:בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע,
ולכאורה הוא שלא כדין, שהלא זו חזרת הש"ץ בעיקרה, ואיך יחסר העיקר מן הספר.
ופלא בפני עצמו, איככה זה שלא מתריעים על כך (עכ"פ אני לא נתקלתי).

כמו קדושה ועוד.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 11:49 am
על ידי .השוחט
מה ענין קדושה {שנתקנה לאמירתה על ידי הציבור] למעין שבע שהיא חזרת הש"ץ שאינה שייכת לציבור כלל.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 11:58 am
על ידי מאיר סובל
עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע,
ולכאורה הוא שלא כדין, שהלא זו חזרת הש"ץ בעיקרה, ואיך יחסר העיקר מן הספר.
ופלא בפני עצמו, איככה זה שלא מתריעים על כך (עכ"פ אני לא נתקלתי).

כמו קדושה ועוד.

כוונתך על הפיסקה הראשונה "נעריצך - נקדש", ועל הפתיח לפסוק הבא "לעומתם - ובדברי קדשך" או על הפסוקים?

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 12:35 pm
על ידי הארי החי
.השוחט כתב:בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע,
ולכאורה הוא שלא כדין, שהלא זו חזרת הש"ץ בעיקרה, ואיך יחסר העיקר מן הספר.
ופלא בפני עצמו, איככה זה שלא מתריעים על כך (עכ"פ אני לא נתקלתי).


משנ"ב רסח סקכ"ב - ע"כ נראה פשוט שמה שנוהגין באיזה מקומות שהש"ץ אומר בקול רם רק עד קונה שמים וארץ ואח"כ אומר בלחש לא יפה הן עושין אלא אחר שסיימו הקהל יתחיל הוא מגן אבות בקול רם.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 1:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
מאיר סובל כתב:
עזריאל ברגר כתב:
.השוחט כתב:בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע,
ולכאורה הוא שלא כדין, שהלא זו חזרת הש"ץ בעיקרה, ואיך יחסר העיקר מן הספר.
ופלא בפני עצמו, איככה זה שלא מתריעים על כך (עכ"פ אני לא נתקלתי).

כמו קדושה ועוד.

כוונתך על הפיסקה הראשונה "נעריצך - נקדש", ועל הפתיח לפסוק הבא "לעומתם - ובדברי קדשך" או על הפסוקים?

גם וגם.
במקומות רבים לא שומעים את החזן גם בפסוקים...

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 2:24 pm
על ידי הוה אמינא
את הפסוקים ל"צ לשמוע. ובכלל קדושה היא דבר שבקדושה של עשרה וזה לא חלק מחזרת הש"ץ.
אולם תתאר לך שהציבור היה אומר את כל החזרה בקול ולא היו שומעים את הש"ץ, זה היה סביר?
מגן אבות היא חזרת הש"ץ. וזה שנוהגים שהקהל גם אומר, זה כמו פיוטים וכדומה, אבל איך אפשר לבטל את עיקר הדין של חזרה?

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 8:11 pm
על ידי .השוחט
הארי החי כתב:
.השוחט כתב:בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע,
ולכאורה הוא שלא כדין, שהלא זו חזרת הש"ץ בעיקרה, ואיך יחסר העיקר מן הספר.
ופלא בפני עצמו, איככה זה שלא מתריעים על כך (עכ"פ אני לא נתקלתי).


משנ"ב רסח סקכ"ב - ע"כ נראה פשוט שמה שנוהגין באיזה מקומות שהש"ץ אומר בקול רם רק עד קונה שמים וארץ ואח"כ אומר בלחש לא יפה הן עושין אלא אחר שסיימו הקהל יתחיל הוא מגן אבות בקול רם.


כי "הארי החי" הוא טוב מן הכלב המת. יישר כח.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 8:46 pm
על ידי איש_ספר
כאן מזהיר המחבר על קדושה/מודים/מעין שבע/וידוי ביוה"כ ועוד.

(מש"כ המחבר בסוף בד"ה גם, על המתפרצים לתפילת חזרה לפני שהתפללו לחש, הנה ידוע שדין זה מהגאונים, אבל לאחרונה מצאתי שלדעת הרמב"ם הוא רמוז במשנה! הפותר נכונה ומוצא דברי הרמב"ם יבוא שכמ"ה...)

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 8:54 pm
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:כאן מזהיר המחבר על קדושה/מודים/מעין שבע/וידוי ביוה"כ ועוד.

(מש"כ המחבר בסוף בד"ה גם, על המתפרצים לעמוד לפני תפילת לחש, הנה ידוע שדין זה מהגאונים, אלב לאחרונה מצאתי שלדעת הרמב"ם הוא רמוז במשנה! הפותר נכונה ומוצא דברי הרמב"ם יבוא שכמ"ה...(

מש"כ שם בעמוד ה שמפסידים אלו העומדים עדיין בתפילת לחש, אכן תמיד כאב לי על זה כשנצרכתי לכך, דא עקא שאם הש"ץ חוזר על עיקר הקדושה [קדוש וברוך וימלוך] ביחד עם הציבור [ובדווקא, כמש"כ שם], ולא יגביה קולו יותר מהציבור, ממילא אין קולו נשמע [אא"כ לעומדים קרוב אליו, וגם אז הוי תרי קלי] ומה הועיל?

ולגבי מגן אבות כתב שם בעמוד ו שיכול לאומרו ביחד עם הציבור אם ישמעו קולו, כי הוי חזרת הש"ץ כפשוטו, אבל בקדושה [היינו בקדוש וברוך וימלוך] הדין שונה.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2024 9:21 pm
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:(מש"כ המחבר בסוף בד"ה גם, על המתפרצים לתפילת חזרה לפני שהתפללו לחש, הנה ידוע שדין זה מהגאונים, אבל לאחרונה מצאתי שלדעת הרמב"ם הוא רמוז במשנה! הפותר נכונה ומוצא דברי הרמב"ם יבוא שכמ"ה...)

ר"ה ד, ט?

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 10:56 am
על ידי איש_ספר
גאון אתה ! (כידוע!)

מה מצאת שם?

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 10:58 am
על ידי איש_ספר
צופה_ומביט כתב:
איש_ספר כתב:כאן מזהיר המחבר על קדושה/מודים/מעין שבע/וידוי ביוה"כ ועוד.

(מש"כ המחבר בסוף בד"ה גם, על המתפרצים לעמוד לפני תפילת לחש, הנה ידוע שדין זה מהגאונים, אלב לאחרונה מצאתי שלדעת הרמב"ם הוא רמוז במשנה! הפותר נכונה ומוצא דברי הרמב"ם יבוא שכמ"ה...(

מש"כ שם בעמוד ה שמפסידים אלו העומדים עדיין בתפילת לחש, אכן תמיד כאב לי על זה כשנצרכתי לכך, דא עקא שאם הש"ץ חוזר על עיקר הקדושה [קדוש וברוך וימלוך] ביחד עם הציבור [ובדווקא, כמש"כ שם], ולא יגביה קולו יותר מהציבור, ממילא אין קולו נשמע [אא"כ לעומדים קרוב אליו, וגם אז הוי תרי קלי] ומה הועיל?
למה לא יגביה קולו יותר מן הציבור? בכמה מקומות הביא סבי מדברי המאירי שאפשר לשמוע קדושה גם מהקהל ולא רק מהש"ץ.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 11:03 am
על ידי צופה_ומביט
זה מה שכתב בזה השולחן שם:
ואם כן צריך לומר הכל בקול רם גם קדוש וברוך וימלוך, וזה [= קב"י] יאמר ביחד עם הציבור ולא אחריהם, וכמ"ש הרמב"ם שם וכל אלו הדברים שעונין הציבור הוא קורא עמהן ולא יגביה קולו בעת שהן עונין עמו ע"כ. והמ"ב במ"ב סי' קכ"ה בבאה"ל ד"ה אלא נעלמו ממנו לפי שעה דברי הרמב"ם האלה עיי"ש. ומ"ש הרמב"ם ולא יגביה קולו וכו' ר"ל יותר מהציבור, אבל צריך עכ"פ לומר בקול רם ביחד עם הציבור דאל"כ הוא מחסיר לומר בקו"ר מנוסח ברכה שלישית.

ושנית דאם אומרים בלחש מונעים טוב מבעליו ממי שעומד בתפילה שצריך לשתוק ולשמוע ויהיה שומע כעונה, ודהיינו שצריך לשמוע מש"ץ דוקא וכלשון השו"ע בסי' ק"ד ס"ז שישתוק ויכוין למה שאומר ש"ץ אבל לשמוע מאחד מהקהל זה אינו כלום וכו' אבל זה בודאי דבעינן שישמע מש"ץ דוקא וכל' השו"ע ואם שומע מאחר אין זה כלום ולפי"ז אם החזן אינו אומר זה בקו"ר הוא מונע טוב מבעליו, וממילא מותר אז לכל אדם העומד בתפילתו להמשיך בתפילה ואינו צריך להפסיק כלל וכלל.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 11:09 am
על ידי איש_ספר
צופה_ומביט כתב:זה מה שכתב בזה השולחן שם:
ואם כן צריך לומר הכל בקול רם גם קדוש וברוך וימלוך, וזה [= קב"י] יאמר ביחד עם הציבור ולא אחריהם, וכמ"ש הרמב"ם שם וכל אלו הדברים שעונין הציבור הוא קורא עמהן ולא יגביה קולו בעת שהן עונין עמו ע"כ. והמ"ב במ"ב סי' קכ"ה בבאה"ל ד"ה אלא נעלמו ממנו לפי שעה דברי הרמב"ם האלה עיי"ש. ומ"ש הרמב"ם ולא יגביה קולו וכו' ר"ל יותר מהציבור, אבל צריך עכ"פ לומר בקול רם ביחד עם הציבור דאל"כ הוא מחסיר לומר בקו"ר מנוסח ברכה שלישית.

יש"כ. לא הבחנתי.

צופה_ומביט כתב:זה מה שכתב בזה השולחן שם:

ושנית דאם אומרים בלחש מונעים טוב מבעליו ממי שעומד בתפילה שצריך לשתוק ולשמוע ויהיה שומע כעונה, ודהיינו שצריך לשמוע מש"ץ דוקא וכלשון השו"ע בסי' ק"ד ס"ז שישתוק ויכוין למה שאומר ש"ץ אבל לשמוע מאחד מהקהל זה אינו כלום וכו' אבל זה בודאי דבעינן שישמע מש"ץ דוקא וכל' השו"ע ואם שומע מאחר אין זה כלום ולפי"ז אם החזן אינו אומר זה בקו"ר הוא מונע טוב מבעליו, וממילא מותר אז לכל אדם העומד בתפילתו להמשיך בתפילה ואינו צריך להפסיק כלל וכלל.


כאמור לימים מצא דברי המאירי הללו, ברכות יג ב

וקצת חכמי קטאלוניא מתרים אף לענות אמן לשליח צבור והם דברים זרים, ויש שאין מתירים בכך אף לפרקים שלא הותר לדעתם הפסק אלא בכדי שאלת שלום שהוא שיעור תוך כד דבר, ויש חולקים להפסיק אף ביתר מכאן מפני היראה, אלא שבאלו ר"ל לקדיש ולקדושה וברכו נוהגים בכל מקום שלא להפסיק אלא שיהא הקורא שותק ושומע מפי הצבור, או מפי שליח צבור שמאחר ששומע כעונה נוח לו לצאת שלא בהפסק, ויש אוסרים אף לשתוק בכונת שמיעה שמאחר ששומע כעונה הוה ליה הפסק ואין הדברין כלום:

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 11:10 am
על ידי מעט דבש
ראה עמק ברכה ('חזרת הש"ץ' אות ב'); מאמר הגרמ"ש שפירא בישורון ניסן תשנ"ז; פניני הגרי"ז עמ' קב.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 11:12 am
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:לימים מצא דברי המאירי הללו, ברכות יג ב

וקצת חכמי קטאלוניא מתרים אף לענות אמן לשליח צבור והם דברים זרים, ויש שאין מתירים בכך אף לפרקים שלא הותר לדעתם הפסק אלא בכדי שאלת שלום שהוא שיעור תוך כד דבר, ויש חולקים להפסיק אף ביתר מכאן מפני היראה, אלא שבאלו ר"ל לקדיש ולקדושה וברכו נוהגים בכל מקום שלא להפסיק אלא שיהא הקורא שותק ושומע מפי הצבור, או מפי שליח צבור שמאחר ששומע כעונה נוח לו לצאת שלא בהפסק, ויש אוסרים אף לשתוק בכונת שמיעה שמאחר ששומע כעונה הוה ליה הפסק ואין הדברין כלום:

לכאורה [וכך נראה לי ברור מלשון המאירי וכוונתו] המאירי מדבר בכגון יהודי תימן שעונה כל הקהל קול אחד, אבל בנהוג אצלנו שכל אחד עונה לעצמו בקצב שלו ובקול שלו וכו', אין כאן שמיעה מאף אחד.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 11:13 am
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:מה מצאת שם?

לשון הרמב"ם בביאורו שם למשנה "כשם ששליח ציבור חייב" [לשון המשנה הזה לא התפרש בגמרא, למיטב ידיעתי]:
כשם ששליח צבור אינו יוצא ידי חובתו אלא בתפילת עצמו


זה בנוגע למשנה, אבל אם באנו לגמרא שם, המג"א מדייק את דין הגאונים מהגמרא שם, ששליח ציבור מתפלל בלחש רק כדי להסדיר תפילתו, ומשמע שבלא זה יכול לכתחילה לצאת בתפילה שמתפלל בקול, וזהו הטעם שרק בשעת הדחק מותר [כי סוכ"ס אינו מסדיר תפילתו]. ויש שחילקו בין תפילת ימים נוראים שמותר להשמיע קולו בתפילה, לתפילת כל השנה שאסור, וזהו הטעם שרק בשעת הדחק מותר.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 11:20 am
על ידי מעט דבש
הרמב"ם שצוטט הוא מהתרגום הישן:
ומחלוקת רבן גמליאל וחכמים אינו בתפלת ר"ה בלבד אבל המחלוקת בכל התפלות כולם כי חכמים אומרים כשם ששליח צבור אינו יוצא ידי חובתו אלא בתפלת עצמו כך כל יחיד ויחיד אינו יוצא ידי חובתו אלא בתפלת עצמו ורבן גמליאל אומר כי בתפלת שליח צבור יוצא ידי חובתו היודע להתפלל ומי שאינו יודע.


אבל במהדורת הרב קאפח:
ומחלוקת רבן גמליאל וחכמים אינה בתפלת ראש השנה בלבד, אלא נחלקו בכל התפלות כולן, שחכמים אומרים אין שליח צבור מוציא אלא ידי חובת מי שאינו יודע להתפלל, אבל היודע להתפלל אינו יוצא ידי חובתו אלא בתפלת עצמו. ורבן גמליאל סובר שיוצא ידי חובתו בתפלת שליח צבור היודע ושאינו יודע.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 12:12 pm
על ידי עושה חדשות
צופה_ומביט כתב:
איש_ספר כתב:לימים מצא דברי המאירי הללו, ברכות יג ב

וקצת חכמי קטאלוניא מתרים אף לענות אמן לשליח צבור והם דברים זרים, ויש שאין מתירים בכך אף לפרקים שלא הותר לדעתם הפסק אלא בכדי שאלת שלום שהוא שיעור תוך כד דבר, ויש חולקים להפסיק אף ביתר מכאן מפני היראה, אלא שבאלו ר"ל לקדיש ולקדושה וברכו נוהגים בכל מקום שלא להפסיק אלא שיהא הקורא שותק ושומע מפי הצבור, או מפי שליח צבור שמאחר ששומע כעונה נוח לו לצאת שלא בהפסק, ויש אוסרים אף לשתוק בכונת שמיעה שמאחר ששומע כעונה הוה ליה הפסק ואין הדברין כלום:

לכאורה [וכך נראה לי ברור מלשון המאירי וכוונתו] המאירי מדבר בכגון יהודי תימן שעונה כל הקהל קול אחד, אבל בנהוג אצלנו שכל אחד עונה לעצמו בקצב שלו ובקול שלו וכו', אין כאן שמיעה מאף אחד.

יש עוד מקורות על שומע כעונה מהציבור, חלקם הובאו כאן וכאן.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 5:20 pm
על ידי איש_ספר
עוד על שמיעת קדושה מן הקהל ולא מהש"ץ:

אז נדברו ח"ב סימן ס' וח"ד סימן מ"א

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 6:09 pm
על ידי אשי ישראל
.השוחט כתב:בהזדמנות יש להפליא על מנהג חלק מהמקומות שאחר שאמר הקהל מגן אבות, הש"ץ חוזר בקול רק מהאמצע ...


בהזדמנות זאת יש להפליא על כבודו שיש לו פליאה, ובמקום לפתוח אשכול הוא מסיט אשכול אחר מהנושא שלו... (כן, אני יודע שזה מקובל אצל הרבה מהגולשים כאן. אבל לדעתי חבל שכך).

אגב, בקצוה"ש לזכרוני כתב להליץ על החזנים שלא חוזרים על מגן אבות.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 6:12 pm
על ידי אשי ישראל
לבי במערב כתב:ראה הנסמן באבודרהם (שמשם ד' הכלבו) במקומו:
אבודרהם מהדו' קרן רא''ם.pdf


תוכל להכווין אותי באופן מדוייק יותר? לא ראיתי שם משהו הנוגע לשאלתי

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 6:19 pm
על ידי לבי במערב
כוונתי על הנסמן בהע' 129.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 6:21 pm
על ידי לבי במערב
אשי ישראל כתב:אגב, בקצוה"ש לזכרוני כתב להליץ על החזנים שלא חוזרים על מגן אבות.
קצה''ש סי' עז בבדה''ש ס''ק כו.png
קצה''ש סי' עז בבדה''ש ס''ק כו.png (128.28 KiB) נצפה 491 פעמים
[אמנם בענין אמירת מודים ראה ס' המנהגים חב"ד ע' 12].

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 6:37 pm
על ידי אשי ישראל
לבי במערב כתב:כוונתי על הנסמן בהע' 129.


תודה, אבל עדיין לא הבנתי: ראיתי שם דיון האם מי שמתפלל ביחידות יגיד ברכת מעין שבע, או לא יגיד. איך זה קשור לשאלתי שהיתה מהו הטעם לכך שכאשר מתפללים בציבור לא שומעים את כל הברכה מהש"ץ אלא נהגו שהקהל אומר בעצמו חלק מהברכה [בנוסף לחזן, או במקומו]?

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 6:49 pm
על ידי לבי במערב
בפשטות, הנדונים קשורים זב"ז [ונהגו לאמרה כל יחיד בפ"ע - ע"פ הדעות הנ"ל, אלא שמָּחו הפוסקים בנוהגים לומר כולה (עם הפתיחה והחתימה)].

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 7:08 pm
על ידי כדכד
ולפלא שאיש לא הזכיר שאשכול זה הוא אך למנהג האשכנזים
והספרדים אינם נוהגים בכך שהציבור אומר את "מגן אבות" וכו' כי אם מצטרף לחזן בחלק קטן מהמלים

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2024 8:38 pm
על ידי הוה אמינא
כדכד כתב:ולפלא שאיש לא הזכיר שאשכול זה הוא אך למנהג האשכנזים
והספרדים אינם נוהגים בכך שהציבור אומר את "מגן אבות" וכו' כי אם מצטרף לחזן בחלק קטן מהמלים

פותח האשכול ציין מלכתחילה:

יש בגר"א שנמנע מכך, ויש עוד דיונים, אך לא בזה עסקינן

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 9:16 am
על ידי כדכד
זה לא מה שכתבתי

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ו' נובמבר 01, 2024 10:43 am
על ידי אשי ישראל
לבי במערב כתב:בפשטות, הנדונים קשורים זב"ז [ונהגו לאמרה כל יחיד בפ"ע - ע"פ הדעות הנ"ל, אלא שמָּחו הפוסקים בנוהגים לומר כולה (עם הפתיחה והחתימה)].


ייש"כ.
אז לפי דבריך השאלה תהיה מנוסחת באופן מעט אחר: למה היו קהילות בזמנו שנהגו לאומרה כל יחיד בפני עצמו?
אולי ניתן להשיב כך: אלו שאמרו כל יחיד בפני עצמו סברו שאין זו תפילת ציבור כלל, ובוודאי לא בגדר חזרת הש"ץ, אלא ככל שאר חלקי התפילה הנאמרים ע"י כל יחיד.
לאחר שהתקבלה הפסיקה שברכה זו נאמרת ע"י הש"ץ, אותם קהילות המשיכו במנהגם באופן מותאם, דהיינו שאע"פ שהש"ץ אמר את הברכה מ"מ גם כל יחיד אמר אותה בלי פתיחה וחתימה.

אשמח אם מישהו ימצא ראיה/סמך להצעה זו.
גם יש להבין לפי הצעה זו מדוע נהגו לומר דווקא מ'מגן אבות בדברו' ועד 'זכר למעשה בראשית'.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ו' נובמבר 01, 2024 4:06 pm
על ידי לבי במערב
אשי ישראל כתב:גם יש להבין לפי הצעה זו מדוע נהגו לומר דווקא מ'מגן אבות בדברו' ועד 'זכר למעשה בראשית'.
זהו עיקר הברכה (הכולל בתוכו ג' ראשונות וברכת היום).

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: ש' נובמבר 02, 2024 9:41 pm
על ידי אשי ישראל
לבי במערב כתב:
אשי ישראל כתב:גם יש להבין לפי הצעה זו מדוע נהגו לומר דווקא מ'מגן אבות בדברו' ועד 'זכר למעשה בראשית'.
זהו עיקר הברכה (הכולל בתוכו ג' ראשונות וברכת היום).


ברכת היום מסתיימת במילים "להניח להם",
ואם תאמר עד סיום ג' אחרונות אז זה מסתיים ב"אדון השלום" [אלא שניתן לומר שלא הפסיקו באמצע משפט ולכן המשיכו עד "זכר למעשה בראשית"]. אפשרי, אבל לא "חלק" לטעמי.

Re: מה הטעם לכך שהקהל אומר את מגן אבות בדברו

פורסם: א' נובמבר 03, 2024 1:37 am
על ידי לבי במערב
כמובן נשמט בהודעתי "ג' אחרונות".

בפשטות השתדלו למעט באזכרות, דהיינו שהקושיא היא רק מ"ט אין אומרים 'קונה שמים וארץ'. ונדמה שאין בזה שאלה ממשית...