עמוד 1 מתוך 1

רבינא ור"א סוף הוראה

פורסם: ד' ספטמבר 25, 2024 1:55 pm
על ידי אלון בן שמרי
מה המקור הראשון שא"א לחלוק על הכרעת התלמוד בבלי.
ידועים לי דברי הרמב"ם בהקדמתו, אבל האם יש מקור יותר קדום?

Re: רבינא ור"א סוף הוראה

פורסם: ד' ספטמבר 25, 2024 11:25 pm
על ידי יבנה
אלון בן שמרי כתב:מה המקור הראשון שא"א לחלוק על הכרעת התלמוד בבלי.
ידועים לי דברי הרמב"ם בהקדמתו, אבל האם יש מקור יותר קדום?

פירקוי בן באבוי תלמיד תלמידו של ר׳ יהודאי גאון טען ככה ותקף את בני א״י שעשו כתלמוד ירושלמי, וכתב שכבר ר׳ יהודאי גאון ניסה לעשות כן.
אך בפועל בני א״י והנמשכים אחריהם המשיכו לעשות כמו הירו׳ ומנהג א״י שלא כבבלי לפחות עד זמנו של ר״א בן הרמב״ם. וחלק ממנהגי האשכנזים באים ממנהג א״י מסכת סופרים ומדרשים שלא כמו הבבלי.
כבר נאמרו דעות שונות למה א״א לחלוק על האמוראים, אם היה כמו הכרעת סנהדרין או קבלה או מציאות וכדומה. והאריכו בזה ר׳ אלחנן והחזו״א.

Re: רבינא ור"א סוף הוראה

פורסם: ה' ספטמבר 26, 2024 8:52 am
על ידי אלון בן שמרי
א' לא ראיתי שם אלא שהוא טוען שמנהג ארץ ישראל הוא מנהג שמד ולא שהוא מעדיף תלמוד בבלי על ירושלמי.
ב' גם אם יאמר כן אין זה אומר שהוא עצמו כגאון בבל אין לו כח לחלוק על הבבלי. (ולדוגמא גם התרומת הדשן לא היה חולק על תוספות, ומסתמא היה אומר שהלכה כתוספות נגד חכמי ספרד, אבל זה לא אומר שראה בדברי התוס' כמו ספר החתום)

Re: רבינא ור"א סוף הוראה

פורסם: ה' ספטמבר 26, 2024 12:28 pm
על ידי בברכה המשולשת

Re: רבינא ור"א סוף הוראה

פורסם: ה' ספטמבר 26, 2024 1:05 pm
על ידי אלון בן שמרי
תודה להעונים, רק להבהיר שלא מעניין אותי את כל הסוגיא (עכשיו), אני רק רוצה לדעת דבר אחד: מי הוא הראשון שאמר את זה במפורש? האם באמת רק הרמב"ם?

Re: רבינא ור"א סוף הוראה

פורסם: ו' ספטמבר 27, 2024 6:43 am
על ידי עמוס התקועי
בגמ' ב"מ פו, א אמרו רב אשי ורבינא סוף הוראה ועי' רש"י שם
אבל באיגרת דרב שרירא (ח"ב פ"ד) יש משמעות שלמד שר"ל 'סוף הוראה' כלומר שא"א עוד לחלוק עליהם, וסבוראי יש להם כח רק לפרש דברי אמוראים אבל לא לחלוק