עמוד 1 מתוך 1

חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 1:05 am
על ידי חד ברנש
האם נתפרש היכן שהוא, בחז"ל בראשונים או באחרונים, שכל כהני בית אב מחוייבים לטבול ביום שלפני יום עבודתם ולהמתין להערב שמש, "לפי שנטמאו בקרי מסתמא", בהיותם בביתם.
אפשר לחשבן שלפי כמה ראשונים יש חובה כזו (עי' יאיר נתיבות, תמיד כו ע"א, עמ' סד-סה), אבל אני מחפש משהו יותר מפורש.

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 8:18 am
על ידי אליהו חיים
בגמ' יומא ל' ב' [ההוא כדתני טעמא שכבר טבל מבערב, וכן שם עוד בהמשך כל הסוגיא] מבואר דסתם כהן אינו טובל יום לפני עבודתו ולכן טובל בשחרית בכניסתו לכו"ע עיי"ש, וכן במשנה שם ל' א' וברמב"ם פ"ה מביאת המקדש ה"ד לא מצאנו אלא טבילה לפני כניסה לעבודה (או אף בכל כניסה גם שלא לעבודה עי' בראשונים) ולא ביום לפני כן.

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 10:00 am
על ידי עזריאל ברגר
חד ברנש כתב:האם נתפרש היכן שהוא, בחז"ל בראשונים או באחרונים, שכל כהני בית אב מחוייבים לטבול ביום שלפני יום עבודתם ולהמתין להערב שמש, "לפי שנטמאו בקרי מסתמא", בהיותם בביתם.
אפשר לחשבן שלפי כמה ראשונים יש חובה כזו (עי' יאיר נתיבות, תמיד כו ע"א, עמ' סד-סה), אבל אני מחפש משהו יותר מפורש.

נתפרש במסכת תמיד, שכהני בית אב היו ישנים בבית המוקד, ובגדי כהונה למראשותיהם.
ואת זה כמעט שאין אפשרות לעשות בלא טבילה כשרה לפני כן...
ואמנם טמא-שרץ (ודומיו) מותר להיכנס לבית המוקד ולגעת בבגדי כהונה, אבל מסתמא היו גם אוכלים ושותים שם, וכל האוכל היה לפחות חולין-בטהרה, וקשה לי להאמין שהכהנים היו נותנים לטמאי שרץ להסתובב ביניהם בבית המוקד בלא טבילה (ואולי אפילו הערב-שמש).
ובפרט שכפסע בין הנכנס שם לבין כניסה לעזרה המקודשת - שאין בינו לבינה אלא ראשי פסיפסין.

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 10:03 am
על ידי עזריאל ברגר
אליהו חיים כתב:
חד ברנש כתב:האם נתפרש היכן שהוא, בחז"ל בראשונים או באחרונים, שכל כהני בית אב מחוייבים לטבול ביום שלפני יום עבודתם ולהמתין להערב שמש, "לפי שנטמאו בקרי מסתמא", בהיותם בביתם.
אפשר לחשבן שלפי כמה ראשונים יש חובה כזו (עי' יאיר נתיבות, תמיד כו ע"א, עמ' סד-סה), אבל אני מחפש משהו יותר מפורש.

בגמ' יומא ל' ב' [ההוא כדתני טעמא שכבר טבל מבערב, וכן שם עוד בהמשך כל הסוגיא] מבואר דסתם כהן אינו טובל יום לפני עבודתו ולכן טובל בשחרית בכניסתו לכו"ע עיי"ש, וכן במשנה שם ל' א' וברמב"ם פ"ה מביאת המקדש ה"ד לא מצאנו אלא טבילה לפני כניסה לעבודה (או אף בכל כניסה גם שלא לעבודה עי' בראשונים) ולא ביום לפני כן.

זה לא ייתכן.
טבולי יום פוסלים קדשים במגעם, ואסורים ליכנס מעזרת ישראל ולפנים!

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 10:04 am
על ידי עזריאל ברגר
ומסתמא רוב-ככל הכהנים היו טובלים מיד כשנטמאו בשרץ או בקרי וכדו' - כדי שלא יטמאו חולין במגעם.

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 11:06 am
על ידי אליהו חיים
עזריאל ברגר כתב:זה לא ייתכן.
טבולי יום פוסלים קדשים במגעם, ואסורים ליכנס מעזרת ישראל ולפנים!

בוודאי כן אם הוא באמת טמא, אך כל השאלה אם יש תקנה על כל בית האב לחשוש שנטמאו בקרי שלא מידיעתם או בהיסח הדעת ולתקן חיוב טבילה מחמת כן עם הערב שמש ובזה כתבתי שלא תיקנו אלא לפני הכניסה.

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 2:37 pm
על ידי איש_ספר

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 3:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
אליהו חיים כתב:בוודאי כן אם הוא באמת טמא, אך כל השאלה אם יש תקנה על כל בית האב לחשוש שנטמאו בקרי שלא מידיעתם או בהיסח הדעת ולתקן חיוב טבילה מחמת כן עם הערב שמש ובזה כתבתי שלא תיקנו אלא לפני הכניסה.

כנראה שלא היתה תקנה רשמית, אבל בפועל "כל הנכנס לעזרה טעון טבילה" (משנה פרק קמא דיומא), וכנראה רוב ככל הכהנים שהתכוננו לעבוד למחרת - נכנסו לעזרה כבר בלילה שלפניו, ובמילא הוצרכו לטבול וכו'.

Re: חובת הטבילה של הכהנים ביום הקודם לכניסתם לעבודה

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2024 4:16 pm
על ידי חד ברנש
זה רק אם נכנסו ממש לעזרה. כי אם הם ישנו בבית המוקד, בחציו שבחול, הם עדיין לא נכנסו לעזרה באותה שעה.
רק לפי השיטה שהם ישנו בחציו שבקודש נמצא שהם נכנסו לעזרה כבר בלילה. וע"ז כותב יאיר נתיבות שם.

תודה לכולם על המו"מ המעניין, ותודה מיוחדת לרבינו אי"ס על ההפניה לאשכול המרתק.