כתב ערוך השולחן יו"ד סי' רמה סעי' יב:
וגם בר"ח המנהג להניחם בסוף היום
האם יש מקורות נוספים לקיצור הלימודים לתשב"ר בראש חודש?
ומה המנהג כיום?
(שמעתי כי בירושלים ועוד מקומות נהגו לקצר, אבל בבני ברק לא נהגו בזה כיום)
כל תיעוד ומקור יעזור!
מנהגים ד"ק וורמיישא לר"י שמש, מנהג מקרי דרדקי כתב: בבין הזמני' ובר"ח וכן בחנוכה...לומדים עם הנערים חצי קצבתם
מחולת המחנים כתב:בזכרוני מימי ילדותי בכינוס של 'דגל ירושלים' שהתקיים באחד מימי ראש חודש בחצר תלמוד תורה באיאן לשעבר (ששכן במבנה בית הספר למל).
דיבר הרב מנחם פרוש ז"ל ובראשית דבריו התרגש ואמר שבמקום כזה שבו שכן בית הספר למל, שהיה המקום הראשון שפרץ גדר בכרם בית ישראל בלימודי חול ושפות זרות, נמצא כאן היום תלמוד תורה שלומדים בו תשב"ר תורה, ומתאספים עכשיו המוני ילדים הלומדים תורה במתמידים של 'דגל ירושלים'.
אחרי כן אחד הנואמים (אולי ר' מנחם פרוש) אמר שהסיבה שבראשי חודשים מקצרים את לימוד התשב"ר, נעוצה בכך שאמהות ישראל כשרות פנו בימים ההם לרבה של ירושלים הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל ואמרו לו שבניהם לומדים בתלמוד תורה עד שעות מאוחרות (כפי שהיה נהוג אז בת"ת), ואינן מוצאות זמן ללכת ולקנות לילדיהם מנעלים טרם יחשך היום, התקין רבי שמואל סלנט שבימי ראש חודש יסתיימו הלימודים בת"ת מוקדם יותר כדי שהאמהות יוכלו ללכת עם ילדיהם לקנות נעליים ושאר צרכיהם.
מן הנראה כאן שהמנהג קדום יותר מהגר"ש סלנט.
מחולת המחנים כתב:אחרי כן אחד הנואמים (אולי ר' מנחם פרוש) אמר שהסיבה שבראשי חודשים מקצרים את לימוד התשב"ר, נעוצה בכך שאמהות ישראל כשרות פנו בימים ההם לרבה של ירושלים הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל ואמרו לו שבניהם לומדים בתלמוד תורה עד שעות מאוחרות (כפי שהיה נהוג אז בת"ת), ואינן מוצאות זמן ללכת ולקנות לילדיהם מנעלים טרם יחשך היום, התקין רבי שמואל סלנט שבימי ראש חודש יסתיימו הלימודים בת"ת מוקדם יותר כדי שהאמהות יוכלו ללכת עם ילדיהם לקנות נעליים ושאר צרכיהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים