הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' דצמבר 27, 2023 10:07 pm
יותר קרוב לזה, בעניין התורה:
חכם אינו נבהל להשיב (אבות ה, ז, עיי"ש במפרשים), והיפוכו בגולם.
שב לפני הזקנים והטה אזנך לשמוע את דבריהם והקשב אזניך לדברי חבירך. אל תהי נבהל להשיב. ותהא מחשב דברים כענין. ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון (ד"א זוטא א, יח).
באופן כללי בהילות היינו חיפזון.
בחיפזון יצאנו ממצרים - בבהילו יצאנו ממצרים. נבהל להון איש רע עין, ממהר להרבות הון (רש"י), אדם בהול על ממונו.
כמובן שמהירות היא מבלי יישוב הדעת חשיבה ותכנון. והיפוכו במתינות, כתר לי זעיר ואחוך.
יש פסוק "נחלה מבוהלת" - שבאה לאדם בבהלה ובחפזון ופתאום (מצודות).
אולי מהשילוב הנ"ל "נבהל להשיב" ומלשון הפסוק הזה "נחלה מבוהלת" נולד הביטוי "תורה נבהלת".