רב טקסט כתב:לפני כמה וכמה שנים, קרוב לעשרים שנה, הראה לי מישהו מקור באחד ממפרשי הנ"ך, לפי זכרוני ברלב"ג, שניתן להפריש מעשרות ממי פירות (יוצא)
כמדומה שזה איפה שהוא בתרי עשר.
אחר כך כמה שחפשתי זאת לא מצאתי.
ההוא שהראה לי גם כן לא זוכר, אבל לפי זכרונו זה היה ברד"ק לא ברלב"ג
ועתה אליכם המצוה הזאת להשיב לי אבידתי, מי שיודע איה מקום כבודו
רציני כתב:דברי הימים ב לא ה?
נחמיה י לו?
הארי החי כתב:כנראה שכיוונת להרלב"ג. בנחמיה אין שום משמעות אבל בדה"י הוא מציאה גדולה וז"ל ודבש והוא דבש תמרים וזאת היא תרומה גדולה והיא לא תנהוג אלא בדבר שנגמרה מלאכתו כמו דגן תירוש ויצהר והנה התמרים המיוחדים לעשות מהם דבש אין מלאכתם נגמרת עד שיהיה הדבש נעשה מהם.
אולם ברד"ק שם פי' ודבש הוא התמרים, כי מהדבש לא יביאו בכורים ולא תרומה. ויל"ע בכוונתו - ובפשטות רק בא לאפוקי שאין הכוונה לדבש דבורים.
הארי החי כתב:רציני כתב:דברי הימים ב לא ה?
נחמיה י לו?
כנראה שכיוונת להרלב"ג. בנחמיה אין שום משמעות אבל בדה"י הוא מציאה גדולה וז"ל ודבש והוא דבש תמרים וזאת היא תרומה גדולה והיא לא תנהוג אלא בדבר שנגמרה מלאכתו כמו דגן תירוש ויצהר והנה התמרים המיוחדים לעשות מהם דבש אין מלאכתם נגמרת עד שיהיה הדבש נעשה מהם.
אולם ברד"ק שם פי' ודבש הוא התמרים, כי מהדבש לא יביאו בכורים ולא תרומה. ויל"ע בכוונתו - ובפשטות רק בא לאפוקי שאין הכוונה לדבש דבורים.
הארי החי כתב:רציני כתב:דברי הימים ב לא ה?
נחמיה י לו?
כנראה שכיוונת להרלב"ג. בנחמיה אין שום משמעות אבל בדה"י הוא מציאה גדולה וז"ל ודבש והוא דבש תמרים וזאת היא תרומה גדולה והיא לא תנהוג אלא בדבר שנגמרה מלאכתו כמו דגן תירוש ויצהר והנה התמרים המיוחדים לעשות מהם דבש אין מלאכתם נגמרת עד שיהיה הדבש נעשה מהם.
אולם ברד"ק שם פי' ודבש הוא התמרים, כי מהדבש לא יביאו בכורים ולא תרומה. ויל"ע בכוונתו - ובפשטות רק בא לאפוקי שאין הכוונה לדבש דבורים.
אראל כתב:הארי החי כתב:כנראה שכיוונת להרלב"ג. בנחמיה אין שום משמעות אבל בדה"י הוא מציאה גדולה וז"ל ודבש והוא דבש תמרים וזאת היא תרומה גדולה והיא לא תנהוג אלא בדבר שנגמרה מלאכתו כמו דגן תירוש ויצהר והנה התמרים המיוחדים לעשות מהם דבש אין מלאכתם נגמרת עד שיהיה הדבש נעשה מהם.
אולם ברד"ק שם פי' ודבש הוא התמרים, כי מהדבש לא יביאו בכורים ולא תרומה. ויל"ע בכוונתו - ובפשטות רק בא לאפוקי שאין הכוונה לדבש דבורים.
מה מצאת בדברי הרלב"ג הללו? הרלב"ג קאי לפרש המילה 'ראשית' דגן תירוש ויצהר ודבש, שהיינו תרומה גדולה הנקרא ראשית, ואם כוונתך להביא ראיה ממ"ש 'והוא דבש תמרים', מה מצאת בדברי הרלב"ג יותר ממה שכתוב בפסוק עצמו 'ודבש'..., אלא פשוט שכוונתו להסביר שהדבש האמור כאן היינו תמרים ולא של דבורים
[וראה שם במצו"ד שהוסיף, שהכתוב משמיענו שאפילו מתמרים הפרישו, שבאמת אין חיובם אלא מדרבנן, וזה כשיטת הרמב"ם שמה"ת אינה נוהגת תרו"מ אלא בדגן תירוש ויצהר בלבד]
הארי החי כתב:מזה שכתב הרלב"ג שתרומה גדולה לא תנהוג אלא בדבר שנגמרה מלאכת ושאין גמר מלאכת התמרים עד שיעשו מהם דבש, לכאו' כוונתו לומר דמשו"ה אין מפרישים תרומה מתמרים רק מהדבש. ופשוט
רב טקסט כתב:סוף סוף יתכן שדבש שונה, ע"פ דעת הבה"ג שהביא הרא"ש בפ' כיצד מברכין,
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים