עמוד 1 מתוך 1
לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 4:10 pm
על ידי חד ברנש
מצאתי לאחד מן הראשונים הכותב,
שיש לשמח את החתן ואת הכלה בדברים,
ולא ישבחו את החתן במה שאין בו, אלא ישבחוהו ב"דרך ארץ", ואם הוא בן תורה שישבחוהו בכך.
בכתובות יז ע"א, איתא, שיש לשבח את הכלה, אבל שבח החתן לא נזכר שם אלא במקורות אחרים, פחות ברורים:
פרקי רבי אליעזר, סוף פרק טז, דף יא ע"א: "החתן דומה למלך... מה המלך, הכל מקלסין אותו, כך החתן, מקלסין אותו כל שבעת ימי המשתה". ועי' שם בהערות רד"ל, הערה סא.
בבלי, ברכות ו ע"ב: "אגרא דבי הלולי - מילי". ופירש רש"י: "'מילי', לשמח החתן בדברים".
ואם יש מקורות חז"ליים נוספים, אשמח לקבלם.
דבר נוסף הוא סוג השבח שיש לשבח את החתן. ראיתי מביאים בשם הגר"ע איגר, שיש לשבח את החתן במה שיש בו, ורק אם הוא בן תורה יש לשבחו בכך, אבל לא מצאתי כן בראשונים.
יש היודע, ואפילו משהו דומה
ובבדיחותא ניתן לומר, שבנוגע להספד על ב"מ, איתא בגמרא (ברכות פרק שלישי, וסוף שבת), שאסור לשבחו במה שאין בו. ונסיים בטוב.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 4:27 pm
על ידי מה שנכון נכון
ראה באר שבע שו"ת ס"נ שלמד מהגמ' ברכות הנ"ל שזו המצוה לשמח החתן, וכ"כ בביאור הגר"א אה"ע ר"ס סה [וע"ש שנראה שבא לסייע זאת מהשכר שזוכה וכו' בה' קולות - מדה כנגד מדה]. וע"ע אנצ"ת ע' חתן הערה 147.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 5:29 pm
על ידי חד ברנש
ייש"כ,
אבל בס"ה לא הבאת מקורות חדשים קדומים.
אגב, שכחתי להביא לעיל את דברי המאירי: "מצוה לשמח את החתן ואת הכלה כדי לחבבה" (בית הבחירה, כתובות שם).
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 5:53 pm
על ידי צופה_ומביט
ראה גם בדקדוקי סופרים ברכות שם:
כל הנהנה מסעודת חתן וכלה ואינו משמחן וכו' ואם משמחן וכו'
ושכ"ה בילקוט שמעוני ירמיה סוף רמז רע"ז, עה"פ קול ששון וקול שמחה וכו' קול חתן וקול כלה וכו', ירמיה ז, לד.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ה' נובמבר 09, 2023 10:29 pm
על ידי חד ברנש
ייש"כ גדול!
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ש' נובמבר 11, 2023 9:10 pm
על ידי מחולת המחנים
רמב"ם פי"ד מהל' אבלות "מצות עשה של דבריהם וכו' וכן לשמח הכלה והחתן" (בדפו"ח עפ"י כת"י "החתן והכלה"), עיי"ש.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ש' נובמבר 11, 2023 9:42 pm
על ידי מה שנכון נכון
חד ברנש כתב:ייש"כ,
אבל בס"ה לא הבאת מקורות חדשים קדומים.
אגב, שכחתי להביא לעיל את דברי המאירי: "מצוה לשמח את החתן ואת הכלה כדי לחבבה" (בית הבחירה, כתובות שם).
התייחסתי רק לנקודה שאת מצות השמחה מקיימים ע"י דברים.
לנקודה שמצוה לשמח גם את החתן ולא רק את הכלה לא נ"ל שצריך ראיות.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' נובמבר 12, 2023 11:23 am
על ידי חד ברנש
צודק.
ולגישתך, גם ראיית הרב צו"מ מדק"ס ברכות אינה נוגעת לענייננו.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' נובמבר 12, 2023 11:30 am
על ידי צופה_ומביט
כתבתי זאת כמקור מגמרא לדברי המאירי שהביא מעלתו בהודעה שלפני זה [וכן לרמב"ם שהביאו בהמשך].
והיינו של"צ לצרף מקורות על חתן לחוד ועל כלה לחוד [וגם לא שפשוט כן רק מסברה] אלא שיש נוסחה כזו בגמרא.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' נובמבר 12, 2023 11:57 am
על ידי חד ברנש
תודה רבה על ההבהרה ותוספת ההסבר.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' ספטמבר 01, 2024 12:29 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
וע"ע בס' שירת המועדות עמ' קמב ואילך.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' ספטמבר 01, 2024 3:10 am
על ידי צופה_ומביט
אא"ט בערוך ערך הלולא שנקראת החופה כך כי מזמרים בה שירים ובהם מהללים את החתן והכלה.
לגבי רש"י בברכות ו' הנ"ל לשמח את החתן בדברים, כמדומה מבואר בפוסקים דהיינו לשבח את הכלה בפניו/בעיניו. וכתבו כן גם לאידך גיסא, ושזו עיקר המצוה לשמח חתן וכלה, שעיקר עניינה לחבבם זה על זה.
וברש"י כתובות ח על ברכה אחריתא שבח להקב"ה שברא חתונת דיבוק איש באשה על ידי שמחה וחדוה.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' ספטמבר 01, 2024 8:03 am
על ידי שמואל דוד
עיין קובץ שיעורים יז.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' ספטמבר 01, 2024 8:09 am
על ידי צופה_ומביט
צופה_ומביט כתב:אא"ט בערוך ערך הלולא שנקראת החופה כך כי מזמרים בה שירים ובהם מהללים את החתן והכלה.
בדקתי עכשיו, וכתוב שם בפירוש רק החתן. אמנם הפסוק שמביא קאי על הכלה [ויש ליישב].
הלולא (עירובין נד) חטוף ואישתי דעלמא דאזלינן מניה כהלולא דמי, פי' חופה, והענין שהיו משוררים בעת החופה הלולים לשבח החתנים, וזה פי' ובתולותיו לא הוללו לא הגיעו לחופה לדעת קמחי.
וברד"ק שם להדיא:
הוללו - ענין שמחת חופה , וכן קראו (סנה' קט , ב) בית החֻפה 'בי הלולא'; ונקרא כן , לפי שמהללים בשירים החתן והכלה.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' ספטמבר 01, 2024 12:57 pm
על ידי גביר
בפרקי דרבי אליעזר טז -
החתן דומה למלך מה המלך הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה כך חתן הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה
ואמר לי פעם חתן אחד שיש לפרש זאת לפי רש"י שמות טו א 'מלך ב"ו שמקלסין אותו ואין בו' [ויעוין גם בילק"ש ריש שמות - לך בשר ודם נכנס למדינה והן מקלסין אותו שהוא גבור ואינו אלא חלש. מקלסין אותו שהוא רחמן ואינו אלא אכזרי]
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: א' ספטמבר 01, 2024 1:02 pm
על ידי צופה_ומביט
גביר כתב:בפרקי דרבי אליעזר טז -
החתן דומה למלך מה המלך הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה כך חתן הכל מקלסין אותו שבעת ימי המשתה
הובא כבר ע"י פותח האשכול בהודעת הפתיחה.
ואמר לי פעם חתן אחד שיש לפרש זאת לפי רש"י שמות טו א 'מלך ב"ו שמקלסין אותו ואין בו' [ויעוין גם בילק"ש ריש שמות - לך בשר ודם נכנס למדינה והן מקלסין אותו שהוא גבור ואינו אלא חלש. מקלסין אותו שהוא רחמן ואינו אלא אכזרי]
אולי למלך זה משנה, לחשבון נפשו ושלא תזוח דעתו ולא ירום לבבו, אבל מצד הציבור הם מתכוונים ברצינות. כלומר: מושל בכוח אכן משבחים אותו בפניו רק מרוב פחד, ומקללים אותו בלבם. אבל מלך מקלסין אותו [ומה הוא צריך את זה?] כי יסוד המלכות הוא קבלתו ברצון על ידי העם. והם מעלימים עין ממה שאין בו ומגדילים את ערכו בעיניהם, שהרי באמת לכך בחרו דוקא אותו כמלך, כי הוא הטוב שבהם להנהגה.
ואם באנו להלכות נישואין, ולדברי אותו פלוני ותגובתי עליהם, לא צריך ללכת רחוק: הרי זו דעת בית הלל שלכל כלה אומרים כלה נאה וחסודה, ולא כלה כמות שהיא כדעת ב"ש. ומטעם הלוקח מקח מן השוק ישבחנה בעיניו, שהרי בחר בו ולקחו. ודוק.
Re: לשבח את החתן במה שיש בו
פורסם: ב' ספטמבר 02, 2024 4:42 am
על ידי רציני
צופה_ומביט כתב:צופה_ומביט כתב:אא"ט בערוך ערך הלולא שנקראת החופה כך כי מזמרים בה שירים ובהם מהללים את החתן והכלה.
בדקתי עכשיו, וכתוב שם בפירוש רק החתן. אמנם הפסוק שמביא קאי על הכלה [ויש ליישב].
הלולא (עירובין נד) חטוף ואישתי דעלמא דאזלינן מניה כהלולא דמי, פי' חופה, והענין שהיו משוררים בעת החופה הלולים לשבח החתנים, וזה פי' ובתולותיו לא הוללו לא הגיעו לחופה לדעת קמחי.
וברד"ק שם להדיא:
הוללו - ענין שמחת חופה , וכן קראו (סנה' קט , ב) בית החֻפה 'בי הלולא'; ונקרא כן , לפי שמהללים בשירים החתן והכלה.
'החתנים' אולי הכוונה לחתן וכלה. כמו הבנים שהכוונה לבנים ובנות וכו'.
וראיה קצת שלא אמר בעת 'החופות'