חד ברנש כתב:חד מקמאי מסביר על שום מה נקראת 'כלה' בשם זה:
נקראת כלה על שהיא מוכללת בכללים של עטרת.
מישהו מכיר מקור או מקבילה לדברים?
עצם זה שכלה נקראת כלה ע"ש קישוטיה [ולא כשם עצם לאשה בזמן נישואיה] מבואר בתנחומא וירא סימן א', שקישטה ככלה שנאמר ויבן וכו' שבכרכי הים קוראים לכלה בונה. ע"כ, ולפי"ז אם נחזור ללשון הפסוק, הרי שהמילה "ויבן" מתפרשת "כלה" [כי כלה = בונה], וכלומר שהפסוק רק אמר שהקב"ה עשה את חוה כלה, וא"כ היכן כתב הפסוק שהקב"ה קישט אותה ככלה? אלא כנ"ל, שכלה נקראת כלה ע"ש קישוטיה, ובלא"ה אין טעם לשם זה. ודוק.
[אמנם עצם הגרסה הזו בתנחומא צ"ב, שבכל המקבילות נאמר שלשון "בניה" בכרכי הים מתייחס לקליעת השערות, ובתנחומא ישן על אתר כתב הר"ש בובר שצריך לשנות משו"כ את הגרסה בתנחומא הנדפס ולגרוס כשאר מקומות. ולקיים גרסת הנדפס (אם כי צ"ע לומר שזהו מקור יחידאי ומחודש נגד כל שאר המקבילות) אולי היה מקום לומר שלשון אותם כרכי הים המוזכרים כאן הוא על יסוד מה שנמצא בלטינית וסעיפיה שבהם "טוב" אומרים "בונום, בֶנֶה" וכיו"ב, ואולי מזה היה נגזר באותם כרכי הים שם לכלה בכלל, ע"ש שהיא טובה במראיתה במיוחד].ואולי נרמז גם בפסוק ישעיה סא, י:
כַכַּלָּה תַּעְדֶּה
כֵלֶיהָ.
ואולי נוכל אף לפרש בפסוק ש"כליה" היינו "כליליה", עטרותיה. ויהיה אז מקביל ל"כחתן יכהן פאר" שהוא כובע, כמש"כ "פארי מגבעות", "פארך חבוש עליך".