עמוד 1 מתוך 1

מנלן ש'למך' היה צדיק

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 11:04 pm
על ידי מחשב מסלול
בספר המלבי"ם ריש דברי הימים כתב בשם חז"ל שחנוך מתושלח ולמך היו צדיקים.
זה לשונו: שהם חנוך מתושלח למך שהיו צדיקים כמ"ש חז"ל.
והיכן המקור ש'למך' היה צדיק?

Re: מנלן ש'למך' היה צדיק

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2022 1:54 pm
על ידי חיס
כבר קדמו האברבנאל פרשת בראשית עמוד קמ"א
ראה כאן ד"ה והדרוש הג'
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?s ... 2547881999

כמו שיראה מדבריו שאמר זה ינחמנו וגו'
האבן עזרא כותב שהיה נביא שמכיון שאמר זה ינחמנו

Re: מנלן ש'למך' היה צדיק

פורסם: ג' אוגוסט 09, 2022 5:36 pm
על ידי מחשב מסלול
חיס כתב:כבר קדמו האברבנאל פרשת בראשית עמוד קמ"א
ראה כאן ד"ה והדרוש הג'
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?s ... 2547881999

כמו שיראה מדבריו שאמר זה ינחמנו וגו'
האבן עזרא כותב שהיה נביא שמכיון שאמר זה ינחמנו


ומה המקור של האברבנאל

Re: מנלן ש'למך' היה צדיק

פורסם: א' אוגוסט 21, 2022 12:02 am
על ידי גשדל
מחשב מסלול כתב:בספר המלבי"ם ריש דברי הימים כתב בשם חז"ל שחנוך מתושלח ולמך היו צדיקים.
זה לשונו: שהם חנוך מתושלח למך שהיו צדיקים כמ"ש חז"ל.
והיכן המקור ש'למך' היה צדיק?


ראיתי באתר המכלול וז"ל: בספר הישר מסופר שמת בגיל יחסית צעיר לדורו בגלל שהיה צדיק וה' רצה שיעלה לתיבה, אך גם לא רצה שיחזה ברעה אשר הוא מביא על בני האדם, ובגלל זה הוא מת 5 שנים לפני המבול. ע"כ.
והנה לשון ספר הישר: "ונח בן תשעים ושמונה שנה וארבע מאות שנה, בקחתו את נעמה לאישה. ותהר נעמה ותלד בן ויקרא את שמו יפת, לאמור יפת אלוקים לי בארץ. ותהר עוד ותלד בן ויקרא את שמו שם, לאמור שמני אלוקים שארית לחיות בקרב הארץ. ונח בן חמש מאות ושתיים שנה,בלדת נעמה את שם. ויגדלו הנערים וילכו בדרכי ה׳, בכל אשר לימדם מתושלח ונח אביהם. ולמך אבי נח מת בימים ההם, כי אך לא הלך בדרכי אביו בכל לבבו, וימת בשנת חמש ותשעים שנה וחמש מאות שנה לחיי נח. ויהיו כל ימי למך, שבע ושבעים שנה ושבע מאות שנה וימת. וגם כל בני האדם אשר ידעו את ה׳ מתו כולם בשנה ההיא, טרם הביא ה׳ את הרעה על בני האדם. כי חפץ ה׳ להמיתם לבלתי ראות איש אשר ידע את ה׳ את אחיו ואת קרובו ברעה, אשר דיבר ה׳ לעשות. בעת ההיא אמר ה׳ אל נח ואל מתושלח לאמור, עמדו וקיראו באוזני כל בני האדם את כל הדברים אשר דיברתי אליכם בימים ההם. אולי ישובו בני האדם ממעשיהם הרעים, ונחמתי על הרעה ולא אביאנה. ויעמדו נח ומתושלח ויקראו באוזני כל האדם, את כל אשר דיבר ה׳ אליהם. ולא ישמעו כל האדם ולא הטו את אוזנם, את כל הדברים האלה. ויהי אחרי כן ויאמר ה׳ אל נח קץ כל בשר בא לפניי מפני רוע מעלליהם, והנני משחיתם את הארץ. ואתה קח לך עצי גופר והלכת אל מקום פלוני אלמוני, ועשית לך תיבה גדולה והעמדת אותה במקום ההוא. וזה אשר תעשה אותה, שלוש מאות אמה אורכה וחמישים אמה רוחבה ושלושים אמה קומתה. ועשית לך פתח בצידה, ואל אמה תכלנה מלמעלה וכפרת אותה מבית ומחוץ בכופר. ואני הנני מביא את המבול מים על הארץ, לשחת כל בשר מתחת השמים כל אשר בארץ יגוע. ובאת אתה ובניך ואספתם מכל החי, שניים שניים זכר ונקבה, והבאתם איתכם אל התיבה לחיות מהם זרע על הארץ. וגם מכל מאכל אשר יאכל לכל החי האסף אליך אל התיבה, והיה לך ולהם לאכלה." וידוע (ישעיהו נז א) כי מפני הרעה נאסף הצדיק (ע' ב"ק ס.)

Re: מנלן ש'למך' היה צדיק

פורסם: ג' נובמבר 26, 2024 10:49 am
על ידי צופה_ומביט
חיס כתב:כבר קדמו האברבנאל פרשת בראשית עמוד קמ"א
ראה כאן ד"ה והדרוש הג'
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?s ... 2547881999

כמו שיראה מדבריו שאמר זה ינחמנו וגו'
האבן עזרא כותב שהיה נביא שמכיון שאמר זה ינחמנו

ואילו בתנחומא בראשית סימן יא מפורש להיפך:
ויקרא את שמו נח לאמר זה ינחמנו. מנין היה יודע לומר זה ינחמנו ממעשינו וגו' וכי נביא היה, אר"ש בן יהוצדק למודין היו שבשעה שא"ל הקדוש ברוך הוא לאדם ארורה האדמה בעבורך בעצבון תאכלנה כל ימי חייך אמר אדם רבש"ע עד מתי, א"ל עד שיולד אדם מהול. כיון שנולד נח מהול מיד ידע למך ואמר ודאי זה ינחמנו וגו'.

פשוט למדרש שלא היה נביא.

ולכאורה זה משום שלא ידענו בו שום דבר מיוחד, דהיינו שגם לא היה צדיק.
אבל חלק זה אין להוכיח מכאן,
דגם לגבי עבר שבוודאי ידענו בו [ועכ"פ פשוט בחז"ל] שהיה צדיק, עכ"ז כשאמרו (ב"ר לז, ז, ילקו"ש נח סב, סדע"ר א) "נביא גדול היה עבר שהוציא לשם המאורע הה"ד ולעבר יולד שני בנים וגו'" הוצרכו להביא ראיה על זה שהיתה הפלגה בסוף ימי פלג, עיי"ש ביפ"ת שהאריך בזה, ולולא זה היו שואלים גם על עבר "מנא ידע וכי נביא היה" והיו מעמידים שאירעה הפלגה בתחילת ימי פלג.
כי לומר על מישהו שהוא נביא צריך ראיה מוכחת, גם אם ידענו בו שהוא צדיק גדול.