מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיפוש מקור על ים המלח

חיפושי מקורות וכדומה
עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

חיפוש מקור על ים המלח

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' מרץ 11, 2022 2:15 pm

שמעתי פעם בשעה שהקב"ה הפריד מים עליונים ומים תחתונים ירדו להם דמעות ודמעות אלו נעשה ים המלח,ושאר הימים יש בהם מלח והקב"ה אמר להם שהריצוי על מים נסחים ומלח על הקרבן מחפש מקור לדברים.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' מרץ 11, 2022 3:07 pm

עובדיה חן כתב:והקב"ה אמר להם שהריצוי על מים נסכים ומלח על הקרבן מחפש מקור לדברים.

בעני"ז הובא כמדומני בעבר
רבינו בחיי ויקרא פרק ב פסוק יג
ועל דרך המדרש יש בו ביאור לדרך הקבלה, ברית כרותה למלח מששת ימי בראשית שהובטחו מים התחתונים ליקרב במלח ונסוך המים בחג, וכן אמרו במדרש מים התחתונים נקראו מים בוכים, ולמה נקראו מים בוכים, כי בשעה שחלק הקב"ה את המים נתן אלו למעלה ואלו למטה התחילו מים התחתונים בוכים, וזהו שכתוב (איוב כח, יא) מבכי נהרות חבש. אמר רבי אבא בבכי נתפרשו המים התחתונים מן העליונים, אמרו אוי לנו שלא זכינו לעלות למעלה להיות קרובים ליוצרנו, מה עשו העיזו פניהם ובקעו תהומות ובקשו לעלות, עד שגער בהן הקב"ה שנאמר הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה (ישעיה מג, טז), גוער בים ויבשהו (נחום א, ד), אמר להם הקב"ה הואיל ולכבודי עשיתן כל כך אין להן רשות למים העליונים לומר שירה עד שיטלו רשות מכם, שנאמר (תהלים צג, ד) מקולות מים רבים אדירים משברי ים, ומה הם אומרים אדיר במרום ה', ולא עוד אלא שעתידין אתם ליקרב על גבי המזבח במלח ונסוך המים. ועוד דרשו במקום אחר, העולם כולו שלישו מדבר שלישו ישוב שלישו ים, עמד ים לפני הקב"ה אמר לפניו, רבונו של עולם במדבר ניתנה תורה בישוב נבנה בית המקדש אני מה תהא עלי, אמר לו עתידין ישראל שיקריבו מלח על גבי המזבח.

----
שוב מצאתי בתורה שלמה שמביא
בעלי התוספות [הדר זקנים] על בראשית פרק א פסוק ד
ד"א לפיכך לא נאמר כי טוב בשני לפי שהיה בו מחלוקת שכאשר נתחלקו המים התחתונים מן העליוני' געו בבכיה שיהיו במקום טומאה אמר להם הקב"ה שתקו ואני אצוה עליכם ניסוך המים ולא נתפייסו כי אינם כי אם פעם א' בשנה וכרת להם הקב"ה ברית שימלחו הקרבנות שנאמר על כל קרבנך תקריב מלח ולא תשבית מלח וכיון שהיה בו מחלוקת לא נא' בו כי טוב וכו'.
פענח רזא על ויקרא פרק ב פסוק יג
ולא תשבית מלח וגו' וקשה מה זכה מלח להיות עם הקרבנות, דלקמן בתזריע יהיב טעמא ליונה שזכתה בימי נח וא"כ הכא מאי טעמא, וי"ל דכשעברו ישראל את ים המלח אמר הים לפני הקב"ה הלא אינך מקפח שכר כל ברי' ומה שכרי ואמר הקב"ה שלא יהא שום קרבן נקרב בלתך, מר' יוזבל.
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' מרץ 13, 2022 11:28 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re:

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' מרץ 12, 2022 8:04 pm

בקרו טלה כתב:
עובדיה חן כתב:והקב"ה אמר להם שהריצוי על מים נסכים ומלח על הקרבן מחפש מקור לדברים.

בעני"ז הובא כמדומני בעבר
רבינו בחיי ויקרא פרק ב פסוק יג
ועל דרך המדרש יש בו ביאור לדרך הקבלה, ברית כרותה למלח מששת ימי בראשית שהובטחו מים התחתונים ליקרב במלח ונסוך המים בחג, וכן אמרו במדרש מים התחתונים נקראו מים בוכים, ולמה נקראו מים בוכים, כי בשעה שחלק הקב"ה את המים נתן אלו למעלה ואלו למטה התחילו מים התחתונים בוכים, וזהו שכתוב (איוב כח, יא) מבכי נהרות חבש. אמר רבי אבא בבכי נתפרשו המים התחתונים מן העליונים, אמרו אוי לנו שלא זכינו לעלות למעלה להיות קרובים ליוצרנו, מה עשו העיזו פניהם ובקעו תהומות ובקשו לעלות, עד שגער בהן הקב"ה שנאמר הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה (ישעיה מג, טז), גוער בים ויבשהו (נחום א, ד), אמר להם הקב"ה הואיל ולכבודי עשיתן כל כך אין להן רשות למים העליונים לומר שירה עד שיטלו רשות מכם, שנאמר (תהלים צג, ד) מקולות מים רבים אדירים משברי ים, ומה הם אומרים אדיר במרום ה', ולא עוד אלא שעתידין אתם ליקרב על גבי המזבח במלח ונסוך המים. ועוד דרשו במקום אחר, העולם כולו שלישו מדבר שלישו ישוב שלישו ים, עמד ים לפני הקב"ה אמר לפניו, רבונו של עולם במדבר ניתנה תורה בישוב נבנה בית המקדש אני מה תהא עלי, אמר לו עתידין ישראל שיקריבו מלח על גבי המזבח.

אני מחפש את החלק הזה שהדמעות המלוחים הללו הם ים המלח.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: חיפוש מקור על ים המלח

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ד' מרץ 23, 2022 9:55 pm

עובדיה חן כתב:שמעתי פעם בשעה שהקב"ה הפריד מים עליונים ומים תחתונים ירדו להם דמעות ודמעות אלו נעשה ים המלח,ושאר הימים יש בהם מלח והקב"ה אמר להם שהריצוי על מים נסחים ומלח על הקרבן מחפש מקור לדברים.

אגב, לפי השמועה ששמע מע"כ, נמצא שנברא ים המלח בששת ימי המעשה. אמנם ברש"י (בראשית יד ג) מפורש כי ים המלח נתהווה לאחר זמן, וזה לשונו: "עמק השדים, כך שמו, על שם שהיו בו שדות הרבה, הוא ים המלח, 'לאחר זמן' נמשך הים לתוכו ונעשה ים המלח. ומדרש אגדה אומר, שנתבקעו הצורים סביבותיו ונמשכו יאורים לתוכו". ועיין בשו"ת שבט הלוי (ח"ט סימן מז) בענין אי מברכין עושה מעשה בראשית על ים המלח.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים