תורת המן כתב:כתוב ע"ז באלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא עמוד 71.
מִי הוּא שֶׁיּוֹדֵעַ וְיָבִין וְיֵשׁ לוֹ דַּעַת וּבִינָה, יָבִין וְיֵדַע כִּי נֶפֶשׁ הָאָדָם עוֹלָה הִיא לְמַעְלָה לַמָּקוֹם שֶׁנִּגְזְרָה מִשָּׁם, וְרוּחַ הַבְּהֵמָה יוֹרֶדֶת הִיא לְמַטָּה לָאָרֶץ. שֶׁכֵּן אָמַר שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ (קהלת יב, ז). וְאֵי זֶה רוּחַ שֶׁתָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ. אֵלּוּ רוּחוֹת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים וּבַעֲלֵי תְּשׁוּבָה שֶׁעוֹמְדִין לְפָנָיו בְּמַעֲלָה גְּדוֹלָה, וְהוּא הַחַיִּים שֶׁאֵין עִמָּהּ מָוֶת, וְהַטּוֹבָה שֶׁאֵין עִמָּהּ רָעָה. הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה, לְמַעַן יִיטַב לָךְ (דברים כב, ז), לְעוֹלָם. וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמַדְנוּ, לְמַעַן יִיטַב, לְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב.
בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי לברר:
יש משפט שמצוי בפי הבריות "אין רע בלי טוב, ואין טוב בלי רע".
משתמשים בו בהקשר שקורה משהו למישהו, אם טוב, ודאי שיש בו או יהיה בו גם דבר רע, ואם רע, ודאי שיש בו או יהיה בו גם טוב.
האם יש מקור דומה לזה בדברי רבותינו? ומהי השקפת היהדות בזה?
בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי לברר:
יש משפט שמצוי בפי הבריות "אין רע בלי טוב, ואין טוב בלי רע".
משתמשים בו בהקשר שקורה משהו למישהו, אם טוב, ודאי שיש בו או יהיה בו גם דבר רע, ואם רע, ודאי שיש בו או יהיה בו גם טוב.
האם יש מקור דומה לזה בדברי רבותינו? ומהי השקפת היהדות בזה?
תורת המן כתב:תורת המן כתב:כתוב ע"ז באלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא עמוד 71.
לדעתו, אב לכולם, הוא בתנחומא, ויקרא, ח:מִי הוּא שֶׁיּוֹדֵעַ וְיָבִין וְיֵשׁ לוֹ דַּעַת וּבִינָה, יָבִין וְיֵדַע כִּי נֶפֶשׁ הָאָדָם עוֹלָה הִיא לְמַעְלָה לַמָּקוֹם שֶׁנִּגְזְרָה מִשָּׁם, וְרוּחַ הַבְּהֵמָה יוֹרֶדֶת הִיא לְמַטָּה לָאָרֶץ. שֶׁכֵּן אָמַר שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ (קהלת יב, ז). וְאֵי זֶה רוּחַ שֶׁתָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ. אֵלּוּ רוּחוֹת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים וּבַעֲלֵי תְּשׁוּבָה שֶׁעוֹמְדִין לְפָנָיו בְּמַעֲלָה גְּדוֹלָה, וְהוּא הַחַיִּים שֶׁאֵין עִמָּהּ מָוֶת, וְהַטּוֹבָה שֶׁאֵין עִמָּהּ רָעָה. הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה, לְמַעַן יִיטַב לָךְ (דברים כב, ז), לְעוֹלָם. וּמִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמַדְנוּ, לְמַעַן יִיטַב, לְעוֹלָם שֶׁכֻּלּוֹ טוֹב.
משמע רק טובה זו אין עמה רעה, אך שאר טובות יש.
בברכה המשולשת כתב:(למיטב זכרוני, האמור בנפה"ח שם אינו מענייננו, כי שם מדובר על כוונת האדם ולא על המאורעות הבאים עליו)
צופה_ומביט כתב:בברכה המשולשת כתב:(למיטב זכרוני, האמור בנפה"ח שם אינו מענייננו, כי שם מדובר על כוונת האדם ולא על המאורעות הבאים עליו)
"וזהו עץ הדעת טוב ורע, שנתחברו ונתערבו בתוכו ובהעולמות הטוב והרע יחד זה בתוך זה ממש".
בברכה המשולשת כתב:צופה_ומביט כתב:בברכה המשולשת כתב:(למיטב זכרוני, האמור בנפה"ח שם אינו מענייננו, כי שם מדובר על כוונת האדם ולא על המאורעות הבאים עליו)
"וזהו עץ הדעת טוב ורע, שנתחברו ונתערבו בתוכו ובהעולמות הטוב והרע יחד זה בתוך זה ממש".
לא הבנתי כך את הדברים, אלא כפי שהסברתי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים