עמוד 1 מתוך 2
מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 7:41 pm
על ידי איתן נוי
האם מישהו מכיר מקור לסגולת מלח העומר ממהר"י ניניו וכן מהגר"ח פלאג'י זתע"א.
כך כתב הגרב"צ מוצפי שליט"א באתר שלו לאחד השואלים אך ללא מקור שם.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 8:24 pm
על ידי שים-שלום
מנהגי בית אל שבראש ספר דברי שלום אות נב
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 8:31 pm
על ידי איתן נוי
שים-שלום כתב:מנהגי בית אל שבראש ספר דברי שלום אות נב
יודע, ואגב זה לא במקור הזה. בדקתי. צריך לחפש איפה זה כן במנהגי בית אל. בדברי שלום כתוב אות
רב לא נב. בסידור עוד יוסף חי כתב אות נב. (אך אין עמדי את כל ספר מנהגי בית אל רק חלק ממנו שמישהו שלח לי. אשמח לקבל את הספר בשלימותו).
אך לא זאת שאלתי. אני שואל האם ידוע מקור במהר"י ניניו ובגר"ח פלאגי?
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 8:42 pm
על ידי שים-שלום
לא ידוע לי שכתבו על מנהג זה.
בודאי שזה במקור הזה. מצו"ב צילום מן המהדורה החדשה
- אות נב.png (42.52 KiB) נצפה 5948 פעמים
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=62
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 8:58 pm
על ידי לבי במערב
שים-שלום כתב:בודאי שזה במקור הזה. מצו"ב צילום מן המהדורה החדשה
נמצא גם בדפו"ר - ירושלם, תרמ"ג.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 9:04 pm
על ידי איתן נוי
במהדורה הנמצאת אצלי (מהדורה שנת תשס"ו) נמצא לפי סימן תפ"ט ס"ה. ובסוף הסעיף כתוב בסוגריים דברי שלום אות נ"ב.
בכל אופן מה שכתב בסידור עוד יוסף חי בסדר קצירת העומר "וכעין זה הוא מנהג חסידי "בית אל" (מנהגי בית אל אות נב)".
מי שיכול לברר הענין אודה לו.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 9:07 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:שים-שלום כתב:בודאי שזה במקור הזה. מצו"ב צילום מן המהדורה החדשה
נמצא גם בדפו"ר - ירושלם, תרמ"ג.
תודה רבה.
יאר ה' פניו אליך.
שימחת אותי מאוד.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 9:08 pm
על ידי שים-שלום
איתן נוי כתב:במהדורה הנמצאת אצלי (מהדורה שנת תשס"ו) נמצא לפי סימן תפ"ט ס"ה. ובסוף הסעיף כתוב בסוגריים דברי שלום אות נ"ב.
בכל אופן מה שכתב בסידור עוד יוסף חי בסדר קצירת העומר "וכעין זה הוא מנהג חסידי "בית אל" (מנהגי בית אל אות נב)".
מי שיכול לברר הענין אודה לו.
כבודו ודאי מחזיק בידו ספר דברי שלום עפג'ין, ולא בספר זה מדובר.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 9:09 pm
על ידי לבי במערב
איתן נוי כתב:מי שיכול לברר הענין אודה לו.
כמו שכתבתי במק"א - זהו הציון המדויק:לבי במערב כתב:מנהגם זה של מקובלי ירושלם קדום הוא (לפי־ערך), ונזכר כבר
ברשימת מנהגי ק"ק 'בית־א-ל' יכב"ץ (אות נב)
שבראש ס' 'דברי שלום' (ירושלם, תרמ"ג).
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 9:14 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מה הכוונה שם וכן עושים גם ביום?
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 9:17 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:שים-שלום כתב:בודאי שזה במקור הזה. מצו"ב צילום מן המהדורה החדשה
נמצא גם בדפו"ר - ירושלם, תרמ"ג.
- מנהגי בית אל.jpg (72.93 KiB) נצפה 5931 פעמים
סיכום קצר בעניין מלח העומר.
פורסם: ב' מרץ 29, 2021 11:10 pm
על ידי איתן נוי
מלח העומר.
Re: סיכום קצר בעניין מלח העומר.
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 12:06 am
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:סיכום קצר בעניין מלח העומר.
בספר דברי שלום לר' אבנר עפג'ין שליט"א כתב ע"כ שאומרים את מזמורי התהילים רק בלילה הראשון כפשרה שלא יאמרו בכל לילה שהרי אין אומרים מקרא בלילה. (וכ"ה ברש"ש)
והרי בספר דבק מא"ח שהוא המקור לסגולה הנ"ל (וכן ציטטו קונטרס היחיאלי) שניהם כתבו "וכן יעשו בכל לילה מימי הספירה" דמשמע כולל מזמורי התהילים.
ועוד קשה: מה שכתב עוד שם (דברי שלום הנ"ל) שחסידי בית אל היו קוראים מזמורים אלו רק ביום הראשון, אמנם אמת היא שבלשון מנהגי בית אל כתוב:(אות נב) "
בליל א' של ספירת העומר נוהגים ליקח כ"א חתיכת מלח בידו בעת הספירה וקודם אומרים סדר קרבן העומר ככתוב בסדורים וכן עושים גם ביום". ונראה שמכאן למד שהיו אומרים את פרקי התהילים רק בלילה הראשון. אך לכאורה ליתא, דהא לפי"ז כל מה שהיו עושים נומר שהיה שייך רק בלילה הראשון ובודאי שלא מסתברא מילתא.
Re: סיכום קצר בעניין מלח העומר.
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 4:57 am
על ידי לבי במערב
איתן נוי כתב:אך לכאורה ליתא, דהא לפי"ז כל מה שהיו עושים נומר שהיה שייך רק בילה הראשון ובודאי שלא מסתברא מילתא.
אחה"מ, לא זכיתי להבין הקושיא.
Re: סיכום קצר בעניין מלח העומר.
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 10:06 am
על ידי איתן נוי
מה לא ברור? אנסה להסביר מכיוון אחר בס"ד,
הרב עפג'ין שליט"א טוען שצריך לומר את הפס' רק בלילה הראשון מאחר וכן היו עושים חסידי בית.
מניין לו שהיו עושים כן רק בלילה הראשון? כי כתוב שם "בליל א' של ספירת העומר נוהגים".
אם מכאן הוא לומד כן, הלוא לא כתבו במנהגי בית אל "וכן יעשו בכל לילה". א"כ לשיטתם יוצא שכל עניין סגולה זו שייכת רק בלילה הראשון בלבד ואין צריך להחזיק את המלח בכל יתר לילות ספירת העומר.
ובודאי שלא כן הדבר שהרי כל שורש סגולה זו נטועה בדבק מא"ח ובית הבחירה (להרב הנ"ל) וכן בקונטרס היחיאלי. ושם יש את כל הכללים לביצוע סגולה זו ושם כתבו "וכן יעשו בכל לילה". היינו: חוזר על הכל. גם על החזקת המלח וגם על אמירת הפסוקים.
וא"כ שוב מנ"ל להרב עפג'ין שליט"א לחלק ולומר שיאמרו הפסוקים רק בלילה הראשון בלבד?
(בל"נ היום אשאל את תלמידו הרב בוהדנה שליט"א נראה מה יענה ע"כ).
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 10:07 am
על ידי לבי במערב
הכוונה, כנראה, להוכיח משינוי הלשון בסעיפים שלאח"ז (במנהגי בית־א-ל).
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 10:32 am
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:הכוונה, כנראה, להוכיח משינוי הלשון בסעיפים שלאח"ז (במנהגי בית־א-ל).
מהיכן מההמשך?
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 10:55 am
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:שים-שלום כתב:בודאי שזה במקור הזה. מצו"ב צילום מן המהדורה החדשה
נמצא גם בדפו"ר - ירושלם, תרמ"ג.
נמחק הקישור שהבאת, אשמח אם תאכל להביאו שוב לכאן.
אדהכי והכי.
לאחר הדרישה והחקירה עם הגאון ר שקד בוהדנה שליט"א תלמידו של ר אבנר עפג'ין:
1. המנהג לקחת מלח גס ולא דק ולא גוש/חתיכת מלח
2. מה שכתב ללמוד כן במנהגי בית אל הוא מסברא דידיה, אך אינו מוכרח.
3. מה שיש נוהגים קדושי עליון, לקחת יחד עם המלח אפיקומן או חתיכה מהערבה וכל דבר אחר, שפיר דמי ואינו מזיק לסגולה. ומכאן, שמ"ש הגרב"צ מוצפי שליט"א להוסיף אפיקומן הוא חידוש מדיליה.
4. מה שכתבו במנהגי בית אל לשון שמשמע מהם רק בלילה הראשון לומר הפס', צריך לומר שנתכוונו לומר דאה"נ רק בלילה הראשון ותו לא מאחר וחששו לרבינו האר"י שלא לומר פסוקים בלילה.
5. אה"נ המנהג לומר בכל לילה את כל הפסוקים הנזכרים ולא רק בלילה הראשון. ומה שאמר רבינו האר"י שלא לומר פס' בלילה הוא דוקא שקורא פסוקים לעצמו. אך אם הוא עניין של סגולה, ש"ד וליכא בית מיחוש.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 3:41 pm
על ידי לבי במערב
איתן נוי כתב:נמחק הקישור שהבאת . .
כמדומה לי שלא נמחק, אלא שאתר אוצה"ח מצוי כרגע בשיפוצים. כשישוב לאיתנו אוכל לידע בבירור.
איתן נוי כתב:מהיכן מההמשך?
החל מסעיף נג, ועד (כמדומה) סעיף נה (הס' אינו תח"י עתה).
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 9:35 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:איתן נוי כתב:נמחק הקישור שהבאת . .
כמדומה לי שלא נמחק, אלא שאתר אוצה"ח מצוי כרגע בשיפוצים. כשישוב לאיתנו אוכל לידע בבירור.
איתן נוי כתב:מהיכן מההמשך?
החל מסעיף נג, ועד (כמדומה) סעיף נה (הס' אינו תח"י עתה).
נפתח הקישור ב"ה.
(צירפתי כאן מה שצריך משם).
מה ראית שם שיוכיח ע"כ שאמירת הפסוקים תהיה בכל לילות הספירה ולא רק בלילה הראשון?
אגב: היום שאלתי את מו"ח שליט"א האם בשושנים נהגו/נוהגים בסגולה זו ואמר לי שלא זכור לו כזו סגולה כלל.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 9:39 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
וכי שושנים לדוד כולי עלמא נינהו?
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 9:42 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:וכי שושנים לדוד כולי עלמא נינהו?
לא מבין מה אתה אומר?
זה מאוד מעניין מאחר וגדולי עולם ומקובלים רבים ספרדים גדלו, היו, ועברו שם. מדוע לא עשו סגולה גדולה ומפורסמת זו שאינה ככל סגולה אחרת. אלא מיוחדת במינה
וממקובלים מפורסמים.
עם זאת מי רוצה יעשה סגולה זו ומי אינו רוצה לא יעשה אין כאן לא חובה ולא מצוה.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ד' מרץ 31, 2021 11:09 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מה הכוונה שם וכן עושים גם ביום?
המנהג בירושלים לספור אף ביום (כתב השו"ע שם ס"ז: "שכח ולא בירך כל הלילה יספור ביום בלא ברכה". ובכה"ח (סופר) שם אות פ. "ועל כן יש נוהגים ד
בכל יום אחר תפלת שחרית מגביה החזן קולו לספור מה שספרו בלילה וחוזרים לספור עמו גם הצבור כדי שאם שכח אחד לספור בלילה תעלה לו זו הספירה ולספור שאר הימים בברכה").
יאמרו באותה העת כשם שאמרו בלילה.
מאחר וכתבת בתור הודעה חדשה, רק כעת בהשגחה ראיתי
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 5:48 am
על ידי לבי במערב
איתן נוי כתב:מה ראית שם שיוכיח ע"כ שאמירת הפסוקים תהיה בכל לילות הספירה ולא רק בלילה הראשון?
מהשוואת הלשון שבאות נב
("בליל א' של ספה"ע נוהגים") לזו שבאותיות נג־נה
("מליל א' של עומר ואילך", "כל ימי העומר אחר המנחה", "כל ימי העומר עד חה"ש").
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 9:53 am
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:איתן נוי כתב:מה ראית שם שיוכיח ע"כ שאמירת הפסוקים תהיה בכל לילות הספירה ולא רק בלילה הראשון?
מהשוואת הלשון שבאות נב
("בליל א' של ספה"ע נוהגים") לזו שבאותיות נג־נה
("מליל א' של עומר ואילך", "כל ימי העומר אחר המנחה", "כל ימי העומר עד חה"ש").
אדרבה, מכך שבסעי' נ"ב בליל א וביתר פרטי הדינים מוסב ונראה אף על יתר הימים ניתן לשמוע שכל העניין הוא דווקא בלילה הראשון ולא ביתר הימים.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 11:39 am
על ידי לבי במערב
היינו מש"כ.
Re: סיכום קצר בעניין מלח העומר.
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 2:31 pm
על ידי שים-שלום
איתן נוי כתב:והרי בספר דבק מא"ח שהוא המקור לסגולה הנ"ל (וכן ציטטו קונטרס היחיאלי) שניהם כתבו "וכן יעשו בכל לילה מימי הספירה" דמשמע כולל מזמורי התהילים.
איתן נוי כתב:אם מכאן הוא לומד כן, הלוא לא כתבו במנהגי בית אל "וכן יעשו בכל לילה". א"כ לשיטתם יוצא שכל עניין סגולה זו שייכת רק בלילה הראשון בלבד ואין צריך להחזיק את המלח בכל יתר לילות ספירת העומר.
ובודאי שלא כן הדבר שהרי כל שורש סגולה זו נטועה בדבק מא"ח ובית הבחירה (להרב הנ"ל) וכן בקונטרס היחיאלי. ושם יש את כל הכללים לביצוע סגולה זו ושם כתבו "וכן יעשו בכל לילה". היינו: חוזר על הכל. גם על החזקת המלח וגם על אמירת הפסוקים.
וא"כ שוב מנ"ל להרב עפג'ין שליט"א לחלק ולומר שיאמרו הפסוקים רק בלילה הראשון בלבד?
אני חושש שיש כאן טעות בסיסית. הרא"ש שרעבי מח"ס דברי שלום נפטר לפני שרבי אברהם חמוי ורבי יצחק אלפייא נולדו.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 2:47 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:היינו מש"כ.
וזו בדיוק הבעיה כפי שכתבתי לעיל.
מאחר, וכי כל סגולה זו היא רק בלילה הראשון? הלוא מקור העניין הוא כפי שהעתיק הגרב"צ מוצפי והדברי שלום ועוד ועוד. הוא מהדבק מא"ח וקונטרס היחיאלי.
ואיך לשיטת מנהגי בית ישנו ממהמקור, עד כמה שהם צמודים למקור מסתמא.
Re: סיכום קצר בעניין מלח העומר.
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 2:49 pm
על ידי איתן נוי
שים-שלום כתב:איתן נוי כתב:והרי בספר דבק מא"ח שהוא המקור לסגולה הנ"ל (וכן ציטטו קונטרס היחיאלי) שניהם כתבו "וכן יעשו בכל לילה מימי הספירה" דמשמע כולל מזמורי התהילים.
איתן נוי כתב:אם מכאן הוא לומד כן, הלוא לא כתבו במנהגי בית אל "וכן יעשו בכל לילה". א"כ לשיטתם יוצא שכל עניין סגולה זו שייכת רק בלילה הראשון בלבד ואין צריך להחזיק את המלח בכל יתר לילות ספירת העומר.
ובודאי שלא כן הדבר שהרי כל שורש סגולה זו נטועה בדבק מא"ח ובית הבחירה (להרב הנ"ל) וכן בקונטרס היחיאלי. ושם יש את כל הכללים לביצוע סגולה זו ושם כתבו "וכן יעשו בכל לילה". היינו: חוזר על הכל. גם על החזקת המלח וגם על אמירת הפסוקים.
וא"כ שוב מנ"ל להרב עפג'ין שליט"א לחלק ולומר שיאמרו הפסוקים רק בלילה הראשון בלבד?
אני חושש שיש כאן טעות בסיסית. הרא"ש שרעבי מח"ס דברי שלום נפטר לפני שרבי אברהם חמוי ורבי יצחק אלפייא נולדו.
דברנו על דברי שלום של חכם אבנר עפג'ין ולא של נכד הרש"ש הק'. ראה המקורות לעיל.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 3:26 pm
על ידי שים-שלום
איתן נוי כתב:דברנו על דברי שלום של חכם אבנר עפג'ין ולא של נכד הרש"ש הק'. ראה המקורות לעיל.
קצת סדר
מקור הסגולה (ממה שבידינו) הינו במנהגי בית אל שבספר דברי שלום לרבי רפאל אברהם שלום מזרחי שרעבי אות נב,
שם כתב לקחת מלח בידו בעת הספירה של הלילה הראשון, וקודם לכן לקרוא סדר קרבן העומר, והוסיף שכן עושים גם ביום, ולא ברור אם חוזר על הספירה או על קרבן העומר.
רבי יצחק אלפייא בקונטרס היחיאלי ע"פ דברי רבי אברהם חמוי כתב להוסיף מזמורי תהלים על המלח, לספור בכל לילה, ושלא יניח המלח על הארץ.
ולכן דברי הרב עפג'ין ברורים מאוד. בדברי שלום לא נזכרו הפסוקים, ולכן יאמר אותם כפשרה בלילה הראשון בלבד, שהוא העיקר (כפי שכתוב בדברי שלום אות נב). ושאר הימים שאינם מוזכרים בדברי שלום טוב שיספור גם בהם עם המלח בידו, אך לא יאמר את הפסוקים.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 3:34 pm
על ידי איתן נוי
שים-שלום כתב:איתן נוי כתב:דברנו על דברי שלום של חכם אבנר עפג'ין ולא של נכד הרש"ש הק'. ראה המקורות לעיל.
קצת סדר
מקור הסגולה (ממה שבידינו) הינו במנהגי בית אל שבספר דברי שלום לרבי רפאל אברהם שלום מזרחי שרעבי אות נב,
שם כתב לקחת מלח בידו בעת הספירה של הלילה הראשון, וקודם לכן לקרוא סדר קרבן העומר, והוסיף שכן עושים גם ביום, ולא ברור אם חוזר על הספירה או על קרבן העומר.
רבי יצחק אלפייא בקונטרס היחיאלי ע"פ דברי רבי אברהם חמוי כתב להוסיף מזמורי תהלים על המלח, לספור בכל לילה, ושלא יניח המלח על הארץ.
ולכן דברי הרב עפג'ין ברורים מאוד. בדברי שלום לא נזכרו הפסוקים, ולכן יאמר אותם כפשרה בלילה הראשון בלבד, שהוא העיקר (כפי שכתוב בדברי שלום אות נב). ושאר הימים שאינם מוזכרים בדברי שלום טוב שיספור גם בהם עם המלח בידו, אך לא יאמר את הפסוקים.
מנ"ל שמקור הסגולה הוא במנהגי בית אל , מאחר וכל מי שהעתיק את הסגולה, העתיקה בשם מהר"א חמאווי והיחיאלי.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 3:40 pm
על ידי שים-שלום
איתן נוי כתב:מנ"ל שמקור הסגולה הוא במנהגי בית אל , מאחר וכל מי שהעתיק את הסגולה, העתיקה בשם מהר"א חמאווי והיחיאלי.
משום שספר דברי שלום קדם להם, ולא יתכן שציטט מספר שחובר לאחר פטירתו
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 3:51 pm
על ידי איתן נוי
שים-שלום כתב:איתן נוי כתב:מנ"ל שמקור הסגולה הוא במנהגי בית אל , מאחר וכל מי שהעתיק את הסגולה, העתיקה בשם מהר"א חמאווי והיחיאלי.
משום שספר דברי שלום קדם להם, ולא יתכן שציטט מספר שחובר לאחר פטירתו
מתי נכתבה מהדורה ראשונה דברי שלום?
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 4:10 pm
על ידי שים-שלום
איתן נוי כתב:מתי נכתבה מהדורה ראשונה דברי שלום?
מתוך ההקדמה
- מן ההקדמה.png (227.03 KiB) נצפה 5734 פעמים
מבואר שמלקט החלק הראשון של המנהגים הינו המו"ל של המהדורה הראשונה - אביו של הרב שמ"ח גאגין, רבי חיים אברהם גאגין (האג"ן).
גם הוא קדם לרבי אברהם חמוי ולרבי יצחק אלפייא.
חלקו השני הינו מרבי יצחק קאלאמרו, מחסידי בית אל. הדפיס יחד עם רבי יוסף בכור ויטאל את עץ חיים עם הגהות הרש"ש ונהר שלום ירושלים תרכ"ז. נמצא שהיה בן דורו של רבי אברהם חמוי. מכל מקום כיון שזהו "מנהג בית אל", כנראה קדם בכמה שנים לרבי אברהם חמוי, ומהם שאב את הסגולה הזו.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 4:58 pm
על ידי איתן נוי
שים-שלום כתב:איתן נוי כתב:מתי נכתבה מהדורה ראשונה דברי שלום?
מתוך ההקדמה
מן ההקדמה.png
מבואר שמלקט החלק הראשון של המנהגים הינו המו"ל של המהדורה הראשונה - אביו של הרב שמ"ח גאגין, רבי חיים אברהם גאגין (האג"ן).
גם הוא קדם לרבי אברהם חמוי ולרבי יצחק אלפייא.
חלקו השני הינו מרבי יצחק קאלאמרו, מחסידי בית אל. הדפיס יחד עם רבי יוסף בכור ויטאל את עץ חיים עם הגהות הרש"ש ונהר שלום ירושלים תרכ"ז. נמצא שהיה בן דורו של רבי אברהם חמוי. מכל מקום כיון שזהו "מנהג בית אל", כנראה קדם בכמה שנים לרבי אברהם חמוי, ומהם שאב את הסגולה הזו.
בכוונה שאלתי על שנת ההדפסה של הספרים מאחר ואתה רואה שבמנהגי בית אל שהעלה כאן הר' ליבי במערב הי"ו רואים שהוא היה אחרי ר יצחק אלפיה תע"א וכן אחר הדבק מא"ח מס' שנים.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 5:05 pm
על ידי לבי במערב
לפענ"ד, לכל היותר הם מקורות מקבילים, ולא שב'דברי שלום' העתיק מ'דבק מא"ח'.
שער נא בנפשך: 'דבק מא"ח' נדפס בליוורנו, תרל"ד. וכי תוך זמן קצר כזה - מאז הגיע הספר לירות"ו - כבר ישפיע הכתוב בו על לומדי הישיה"ק וישנה את שנהגו מימים ימימה?!
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 5:06 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:לפענ"ד, לכל היותר הם מקורות מקבילים, ולא שב'דברי שלום' העתיק מ'דבק מא"ח'.
שער נא בנפשך: 'דבק מא"ח' נדפס בליוורנו, תרל"ד. וכי תוך זמן קצר כזה - מאז הגיע הספר לירות"ו - כבר ישפיע הכתוב בו על לומדי הישיה"ק וישנה את שנהגו מימים ימימה?!
האמת היא חשבתי בדיוק כמוך.
וא"כ מעניין מדוע מעתיקי העניין לא הביאו בשם הבית אל.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ה' אפריל 01, 2021 5:14 pm
על ידי לבי במערב
יתכן שלא ראוהו, או שנעלם מהם לפי שעה, או שהעדיפו להביא המקור בו נתפרש כל מה שכתבו.
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ו' אפריל 02, 2021 1:54 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:לפענ"ד, לכל היותר הם מקורות מקבילים, ולא שב'דברי שלום' העתיק מ'דבק מא"ח'.
שער נא בנפשך: 'דבק מא"ח' נדפס בליוורנו, תרל"ד. וכי תוך זמן קצר כזה - מאז הגיע הספר לירות"ו - כבר ישפיע הכתוב בו על לומדי הישיה"ק וישנה את שנהגו מימים ימימה?!
דבק מא"ח תרל"ד
דברי שלום תרמ"ג
9 שנים זה לא מה בכך, מדוע לא נומר שהגיע והשפיע ושוּנָה?
אגב מתי יצא היחיאלי ע"ה?
Re: מלח העומר-מקורות?
פורסם: ו' אפריל 02, 2021 4:44 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:באותו עניין.
אודה למי שיוכל להעלות/לקשר לכאן
קונטרס שפת אמת למהר"י ניניו ע"ה זתע"א.
יצויין-
קונטריס שפת אמת למהר"י ניניו נמצא באוצר בסוף אמת ליעקב, תחת השם:
- קונטרס שפת אמת.JPG (11.37 KiB) נצפה 5440 פעמים