עמוד 1 מתוך 1

עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 5:56 pm
על ידי בערקע חייט
מונח בזכרוני דיעות שונות מתי היה מעשה העקידה, לחלקן היה ביום הכיפורים. האם מישהו יכול לציין לי את המקור?

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 6:03 pm
על ידי מה שנכון נכון
נדון באשכול זה, ואולי בעוד.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 9:31 pm
על ידי בערקע חייט
תודה. אם כן אין עדויות מוסמכות לזה מחז"ל.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 10:38 pm
על ידי זאינץ
יש ויש ככה נאמר בפדר''א[החיד''א מביא זאת].

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 2:45 am
על ידי מבני עליה
אתמול אמר לי ידידי הגאון העצום הגרימ"ה שליט"א שהוא מפורש בזוהר

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 3:36 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
ראה דברי הגרי"ח סופר שליט"א בס' תורת יעקב ס"ס כד, הדר יעקב ח"ה ס"ס לא.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ד' ספטמבר 30, 2020 8:28 pm
על ידי אספקלריא
ראה ספר עבודת הקודש למרן החיד"א, מהדורת אהבת שלום, כף אחת סי' ח', עמ' קפ"א, הערות 9-14, הרבה מראי מקומות בענין העקידה ביום כיפור.
אם מישהו יוכל להעלות צילום משם.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ה' אוקטובר 01, 2020 11:40 pm
על ידי בן_אליעזר
מבני עליה כתב:אתמול אמר לי ידידי הגאון העצום הגרימ"ה שליט"א שהוא מפורש בזוהר


האם הכוונה לזהר ח"ג רפב ע"ב (ושם, שבראש השנה הי') ?

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2020 12:20 pm
על ידי וונדרבר
בן_אליעזר כתב:
מבני עליה כתב:אתמול אמר לי ידידי הגאון העצום הגרימ"ה שליט"א שהוא מפורש בזוהר

האם הכוונה לזהר ח"ג רפב ע"ב (ושם, שבראש השנה הי') ?

ראה viewtopic.php?f=30&t=18645#p180575
מה שהביא שם הרב מש"נ מס' מטה יהודה תקפ"ד שרצה לדייק מהזוה"ק שהעקידה היתה בראש השנה, וכן מה שהביא שם מס' מחזיק ברכה (שם בקו"א) שביאר שאינו ראש השנה.
ועיין עוד כף החיים סי' תקפ"ד סוף אות ט"ז בביאור דברי המחזיק ברכה.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ג' אוקטובר 13, 2020 6:42 pm
על ידי בן_אליעזר
תודה על ההפני' והבהרת הדברים

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ב' אוקטובר 24, 2022 11:23 am
על ידי צופה_ומביט
בפיוט "עת שערי רצון להיפתח" [עוקד והנעקד], לגרסת יהודי תימן נאמר "יום זה זכות לבני ירושלים, בו חטא בני יעקב אני סולח", ודייק מזה מהרי"ץ בפירושו שם שס"ל שהעקידה היתה ביוכ"פ, והביא לזה מקורות, עיי"ש.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: ב' אוקטובר 24, 2022 12:43 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עיין שו"ת יין הטוב סימן נא.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: א' אוקטובר 06, 2024 4:31 pm
על ידי צופה_ומביט
צופה_ומביט כתב:בפיוט "עת שערי רצון להיפתח" [עוקד והנעקד], לגרסת יהודי תימן נאמר "יום זה זכות לבני ירושלים, בו חטא בני יעקב אני סולח", ודייק מזה מהרי"ץ בפירושו שם שס"ל שהעקידה היתה ביוכ"פ, והביא לזה מקורות, עיי"ש.

ומכאן יש לומר דבר נפלא בס"ד.
אנו יודעים על יוכ"פ שנקבע כיום סליחה כי בו נמחל חטא העגל. אבל הא גופא טעמא בעי, מדוע בדיוק ביום זה נמחל חטא העגל. הלוא גם זה לא מקרה הוא.
ולהאמור הוא הפלא ופלא: כי ביום זה היתה העקידה, ואז נאמר לאברהם [בלשון הפיוט] "יום זה זכות לבני ירושלים בו חטא בני יעקב אני סולח".

ובס"ד שלח לי הקב"ה הארה היכן מצא בעל הפיוט בתורה שכך אמר הקב"ה לאברהם אחרי העקידה. היכן זה נמצא בפסוקי הפרשה?
אבל כל הרואה את ההבטחות שהבטיח הקב"ה לאברהם בשבועה אחרי העקידה להצלחת זרעו וברכתם, שם לב לדבר מאד בולט: הקב"ה לא תולה את זה בשום דבר. אלא מבטיח באופן גמור שהם בוודאי ובכל אופן יצליחו ויבורכו.
כך נכתב שם:
טז וַיֹּאמֶר בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם יְהוָה כִּי יַעַן אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידֶךָ. יז כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו. יח וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי.

אתה שמעת בקולי, אתה עשית את הדבר הזה ולא חשכת וכו', ולכן אני אברך את זרעך וארבה אותם ויתברכו בהם כל גויי הארץ והם יירשו את שער אויביהם [במהרה בימינו אמן]. אבל הם עצמם - לא מותנה כאן בכך שישמעו בקולי. אלא היות שאתה שמעת בקולי לדבר הזה, ועקדת את בנך את יחידך, לכן יבורכו זרעך בכל מקרה.
וצ"ע, הרי בתורה מפורש בהמשך שזה תלוי ב"אם שמוע תשמעו" של זרע אברהם ג"כ. ומפורש שם לגבי מלחמות ואויבים שתלוי בזה, אם תשמעו או לא תשמעו.
ומכאן מוכרח שגם אם לא ישמעו - ויגיע להם היפך ההצלחה והברכה - תהיה סליחה.
ומתי?
מוצאים בתורה בהמשך שיש יום קבוע מיוחד לסליחה, שחטא העגל נמחל בו, ובהמשך בו דייקא הקב"ה "מעביר אשמותינו בכל שנה ושנה".
ממילא מסתבר שהוא הוא יום הסליחה שהובטח בעקידה.
ומכאן מסתבר שביום זה היתה העקידה.
ואדרבה, נמצא שזהו המקור בתורה לדעה שהעקידה היתה ביום כיפור.

וא"כ, סדר הדברים שעלה בידינו בס"ד:
ההבטחה הגמורה אחרי העקידה מוכיחה שתהיה סליחה.
ומכאן שהעקידה היתה ביום כיפור.
והיא גופא הסיבה שיום זה נקבע ליום כיפור.

Re: עקידה ביום הכיפורים

פורסם: א' אוקטובר 06, 2024 4:40 pm
על ידי צופה_ומביט
להשלמת העניין:

לכאורה מהאמור לעיל עולה שזהו פיוט ליום הכיפורים, ולא לראש השנה.
אבל מיד לאחר מכן נכתב בפיוט "ושמע תקיעה תוקעה ותרועה", הרי שזהו פיוט לר"ה, וכידוע שהוא נאמר לפני התקיעות [המזכירות את זכות העקידה כידוע], וצ"ב. [וזהו גם "זכור לי אל ביום הוכח" הנאמר בתחילת הפיוט, דהיינו יום הדין, כמו ויוכיחו בין שנינו ועוד. ואולי בדוחק רומז ליוהכ"פ ע"ד לכו נא וניווכחה אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו].

אא"כ נאמר שגם ר"ה הוא יום סליחה, וצ"ע.
והמדרשים שכתבו כן אמרו זאת על אדה"ר שיצא בדימוס, אתה סימן לבניך, ולא שמחמת העקידה נעשה כן, שיום זה זכות לבני ירושלים [= זרע אברהם. ובדוחק גם זכות אדה"ר עומדת בעיקר לישראל, אתם קרויים אדם. אמנם מצינו שגם את הגויים דן בר"ה במישרים, דהיינו לזכות, או בלילה כשלא עושים עבירות, או שמזכיר להם זכות כשרים שבהן, ירושלמי ר"ה א, ג].

וצ"ל ש"יום זה, בו" לא קאי על יום שאנו עומדים בו כעת ואומרים בו את הפיוט, אלא שאנו אומרים בפיוט מה שאירע ומה שהיה, שהקב"ה אמר לאברהם בעקידה שביום העקידה [שאז היה "יום זה"] הוא סולח, אבל מה שאנו מזכירים את העקידה בר"ה אינו כי היא היתה באותו היום [כי היא היתה ביוהכ"פ], אלא כי שופר של איל מרמז לזכות העקידה וכו' כידוע מגמרא וראשונים. [וכנ"ל "זכור לי אל ביום הוכח"].