עמוד 1 מתוך 1

החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ד' יולי 08, 2020 1:32 am
על ידי איקטורין
זכורני שבנו כתב על כך משהו - יש היודעים?
נ.ב. היום ראיתי בבה"ל סי' ש"מ ס"ד ד"ה במשקין וז"ל:
ובענין נהגין זה עם זה יש להסתפק אם כתב אות אחת ואח"כ כתב אות אחרת למעלה על גבה אם זה מקרי שתי אותיות אחרי דאין נהגין זה עם זה ואין להביא ראיה מדאמר אחת בארץ ואחת בקורה דפטור ות"ל דלא היו סמוכין זה לזה כ"א זה למעלה מזה י"ל דנקט בלשון לא זו אף זו עי"ש במשנה. ועיין בירושלמי שפירשו המפרשים דהוא בכלל כתב ע"ג כתב ור"ל שאות אחת כתב למעלה ע"ג אות אחרת ופטור משום דאין נהגין זה עם זה ובאורם בירושלמי אינו מוכרח כאשר כתבתי בחידושי וגם דהש"ס שלנו אינו סובר פירוש זה דאל"ה מנ"ל דלא אתי כר' יהודה.
כלשון הזה אין עוד במ"ב, ושמא רמז לזה.

Re: החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ד' יולי 08, 2020 1:45 am
על ידי מה שנכון נכון
לא מוזכר כאן חיבור מיוחד של ביאור לירושלמי.
בנו כותב:
א. שבכל הסוגיא היו לומדים בין היתר את הירושלמי.
ב. שהח"ח השמיט הרבה מהחידושים והפלפולים. (ר' מכתבי עמ' 28).

Re: החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ד' יולי 08, 2020 8:48 am
על ידי יבנה
כך טוען בוקסבוים כאן https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=146671 ד"ה היו מגדולי ישראל.

Re: החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ד' יולי 08, 2020 9:04 am
על ידי מה שנכון נכון
בס' הח"ח חייו ופעלו ח"א עמ' רג מובאת שמועה מהח"ח שבצעירותו היה בדעתו לכתוב פירוש לירושלמי, ולא עשה כן מחמת טרדות וכי"ב.
בס' דרך עץ החיים ח"ב עמ' 533 מובא מהרב שך בשם ראז"מ שהח"ח נמנע משום שעם הפירוש צריך להדפיס גם את הירושלמי, וחשש שיפשוט את הרגל.

Re: החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ד' יולי 08, 2020 9:17 am
על ידי שייף נפיק
מה שנכון נכון כתב:בס' הח"ח חייו ופעלו ח"א עמ' רג מובאת שמועה מהח"ח שבצעירותו היה בדעתו לכתוב פירוש לירושלמי, ולא עשה כן מחמת טרדות וכי"ב.
בס' דרך עץ החיים ח"ב עמ' 533 מובא מהרב שך בשם ראז"מ שהח"ח נמנע משום שעם הפירוש צריך להדפיס גם את הירושלמי, וחשש שיפשוט את הרגל.

כפי שאירע לרדב''ז.

Re: החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ד' יולי 08, 2020 2:23 pm
על ידי קמצן_קדוש
ולהעיר, שכידוע בתחילת המאה הקודמת אתי האי גברא חציפא שלמה פרידלנדר ופרסם שמצא תלמוד ירושלמי על סדר קדשים.
והנה גוף המעשה ידוע זה מכבר ומכ"מ מעניין שהחץ חיים התייחס לירושלמי הנ"ל בפתיחות וסבר שהוא אותנטי וכו'.

ומקובל לספר בשם בנו (הר"ר פופקו) שהעיד על אביו שהתחיל להניח תפילין דר"ת וכששאל אותו מדוע, אמר שבירושלמי החדש הנדפס זה מכבר (המזוייף) מצא הוכחות לכך שיש להניח תפילין ע"פ סדר ר"ת.
וכן באחד הקונטרסים שהדפיס פרידלנדר מובא מכתב הח"ח התומך בו ומעודד אותו.

וכבר הארכתי במק"א.

Re: החפץ חיים בביאורו לירושלמי

פורסם: ה' יולי 09, 2020 2:57 am
על ידי איקטורין
ייש"כ.
א"כ, גם אם נאמר שאין הכוונה לביאורו לירושלמי, עכ"פ יש כאן התייחסות מפורשת שכתב חידושים שלא הודפסו. [וכפי שהביא הרב משנ"נ בשם בנו]
ע"פ חיפוש בב"א אין עוד מקום שכתב המ"ב "בחידושיי" - לבד מספרו אהבת חסד בנתיב החסד - חלק א פרק ח אות ז: "ואעתיק בזה מה שאמרתי בחידושי בב"מ".
ואף לא כתב "כתבתי" אלא "אמרתי"!