עמוד 1 מתוך 1
בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 1:41 pm
על ידי גלילי
מובא בספרי הפנים יפות והחת"ס שבב"נ הלילה הולך אחר היום כלשה"כ 'יום ולילה לא ישבותו', והרחיב בזה הגרינ"ש בדחת"ס ח"ג בהקדמה.
האם יש לזה מקור קדום?
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 2:51 pm
על ידי חכם באשי
לזכרוני (הלקוי?), זה מצוי כבר בפרשת דרכים.
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 3:32 pm
על ידי גלילי
חכם באשי כתב:לזכרוני (הלקוי?), זה מצוי כבר בפרשת דרכים.
לע"ע ל"מ שם. אם תוכל מ"מ יותר מדוייק. [ושמא התכוונת לקו' המפורסמת היאך שמרו האבות את השבת, והלוא ב"נ ששבת חייב מיתה]
או מ"מ אחר?
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 3:51 pm
על ידי יצג
יעוין המקנה קדושין לז ע"ב ושו"ת בנין ציון ח"א סי' קכו, ושו"ת רע"א קמא ח"א סו"ס קכא.
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 4:20 pm
על ידי גלילי
יצג כתב:יעוין המקנה קדושין לז ע"ב ושו"ת בנין ציון ח"א סי' קכו, ושו"ת רע"א קמא ח"א סו"ס קכא.
יצג, ייש"כ
המקנה - ה"ה בעל ההפלאה, והשאר מציינים אותו.
הבנין ציון חולק על חידוש זה.
שאלתי, האם יש לכך מקור קדום, לפני ההפלאה?
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 9:05 pm
על ידי סענדער
בפירוש הרשב''ם על ג' הפסוקים הראשונים של פר' בראשית, יש משמעות כזו, אך אינו מוכרח.
גם היה מחלוקת על אמיתות המקור , עד כדי שבמקראות גדולות דפוס המאור, בדפוסים המאוחרים השמיטו את פירושו לג' פסוקים אלו.
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ד' אוקטובר 06, 2010 10:21 pm
על ידי תולדות אדם
לפי הרשב"ם לא מדובר בבני נח אלא בעצם הבריאה [וישנם הטוענים שעל זה כ' ראב"ע את איגרת השבת]
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 3:02 am
על ידי פייערמאן
ראה במהרש"א במס' תענית דף כ. במעשה דנקדימון בן גוריון שכתב 'אע"ג דלפי דעת האומות הלילה הולכת אחר יום שלפניו מ"מ כו', ואפשר שאין כוונתו מצד הדין רק שנוהגין כן ויל"ע.
Re: בב"נ "לילה אחר היום" - מקור?
פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 6:53 pm
על ידי יניק וחכים
פירוש זה בד' הרשב"ם ע"פ הפנים יפות כבר נמצא בתורה שלימה כשר סו"פ בא במילואים.
היום הולך אחר הלילה - מיציאת מצרים
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 10:19 pm
על ידי שומע ומשמיע
ראיתי מובא בשם הג"ר משה שפירא
והביא רבינו זצ"ל מהקדמונים שדין זה שהזמן של ישראל מתחיל מהלילה ולא מהיום התחיל לנהוג בפועל אצל ישראל רק מיציאת מצרים.
מנה"מ?
Re: היום הולך אחר הלילה - מיציאת מצרים
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:11 pm
על ידי איש לוי
זה שהענין הזה התחיל ממ"ת ולא קודם לכן מוזכר במקנה בקידושין ל"ז: על דברי התוס' ממחרת הפסח. ובפנים יפות בפרשת נח. זכורני שם בפרשת דרכים כ"כ אבל אינני בטוח בזה.
Re: היום הולך אחר הלילה - מיציאת מצרים
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 11:24 pm
על ידי אליהו חיים
שומע ומשמיע כתב:ראיתי מובא בשם הג"ר משה שפירא
והביא רבינו זצ"ל מהקדמונים שדין זה שהזמן של ישראל מתחיל מהלילה ולא מהיום התחיל לנהוג בפועל אצל ישראל רק מיציאת מצרים.
מנה"מ?
ידוע מהפנים יפות פרשת נח על פסוק יום ולילה לא ישבותו איך האבות לא עברו על לאו זה בשמירת שבת, דאצל בן נח הלילה הולך אחר היום ולכן בעשיית מלאכה במוצ"ש לא עברו אבל בתורת ישראל שמרו שבת מהלילה עד סוף היום [וזה לכ' לא מתאים עם המובא כאן דאיך שמרו האבות שבת].
החת"ס מביא יסוד זה בשם רבו הרבה פעמים בכל ספריו, וכן רעק"א הזכירו בהשמטה לתשובה ח"א סי' קכ"א. ובחת"ס בדרשות כתב ליישב דברי רש"י סוף שלח דשמונה חוטים בציצית דשירת הים היה בשהיית שמונה ימים מיציאתם ממצרים והוא תימה דהרי שירת הים היה בז' של פסח, וכתב לפי הנ"ל דלפני מ"ת הלילה הולך אחרי היום ונחשב היציאה מזמן חצות הלילה לכן היה נחשב אז לח' ימים בין שחרורם ממצרים עד קרי"ס
Re: היום הולך אחר הלילה - מיציאת מצרים
פורסם: ו' אפריל 03, 2020 12:09 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
Re: היום הולך אחר הלילה - מיציאת מצרים
פורסם: ו' אפריל 03, 2020 12:31 am
על ידי שומע ומשמיע
יישר כוח