הודעהעל ידי מתעמק » א' דצמבר 05, 2010 10:11 pm
כבוד השואל, עד שאתה שואל מקור למנהג, שאל אם יש כזה מנהג.
ולגופו של ענין, בשבת קי"ט: מבואר דרב אבהו אכל כולייתא מעיגלא תילתא (ואף שבדרך פלפול יש לומר שעדיין אין ראיה לאכול בשר, לדברי הפוסקים שכבד אינו בגדר בשר שכולו דם, אך עכ"פ רחוק מחלב וודאי הוי).
וידוע בעולם שהגה"ק מאוסטראווצא מצא פעם את חסידיו סועדים מלוה מלכא במאכלי חלב, ונתביישו, והפטיר לעומתם שאין בזה בעיה, שהרי גם ישראל במדבר עשו כן, כי לא הותר להם בשר תאוה, ואכלו רק בשר שלמים הנאכל לשני ימים ולילה אחת, והרי בשבת אין קרבים קרבנות יחיד, ובהכרח שאכלו רק מה שהקריבו בעש"ק, אבל במוצאי שבת הוכרחו לאכול מאכלי חלב.
והגם שההברקה נחמדה, אבל נראה שלא אמרו אלא להסיר צער החסידים ש"נתפסו בקלקלתן", דלאמיתו של דבר נחלקו בזה רבי ישמעאל ורבי עקיבא בחולין י"ז. דלרבי ישמעאל נאסרו בבשר תאוה ולרבי עקיבא אדרבה הותר להם לאכול אף בשר נחירה, ואם לרבי עקיבא וודאי שהיו יכולים לאכול בשר במוצאי שבת אף במדבר, ולעומת זאת לרבי ישמעאל הרי גם בשבתות לא אכלו בשר במדבר, שהרי כבר כתבו התוספות בזבחים עה. (ובעוד מקומות) שישראל במדבר לא הקריבו קרבנות משום דנזופים היו (וכדברי הגמרא חגיגה ו: על הא דהזבחים ומנחה הגשתם לי במדבר ארבעים שנה, שישראל לא הקריבו קרבנות כל תקופת המדבר. ויש להוסיף דאי מודי רבי ישמעאל לרבי עקיבא בהא דערל הוי כטמא, עיין פסחים סב. וחגיגה ד: נמצא שגם משום זה לא יכלו לסמוך על קרבנותיהם), ומה שאמרו במועד קטן טו: שהקריבו קרבנות אף שנזופין היו היינו תמידין, וכיון דלרבי ישמעאל לא הותרו לאכול בשר כי אם מבשר הקרבנות נמצא שלא היה להם בשר לאכול כל ימי המדבר, זולת צבאים ואיילות וכן השליו, אך בזה לא היה נ"מ בין שבת למוצ"ש.
נמצא שדברי הגה"ק מאוסטראווצא, שלפי ידיעתי הם המקור היחיד שאפשר למצוא למאכלי חלב במוצ"ש, לא נאמרו לפי האמת רק לחידודא.
(ואגב לפי הנ"ל מובן טענת בני ישראל "מי יאכילנו בשר" באור חדש, שהרי באמת לרבי ישמעאל לא היה להם בשר לאכול כל עיקר משום שלא הותרו לאכול אלא משלמים, וזה לא יכלו להקריב, ולזה שלח הקב"ה את השליו שהוא עוף שאינו קרב על גבי המזבח).