מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

חיפושי מקורות וכדומה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוקטובר 25, 2010 7:43 pm

מקובלת מליצה (גלילי, היכן האזכור הראשון?) שמשתמשים בה לבטא אמירה שנאמרה בדרך אגב, תוך כדי שיחה-תחת אחת השיחים. מצאתי היום מקור נמרץ לפיו אכן משמעות הפס' מתפרש על שיחה ודיבור ולא על אילן.

ותשלך את הילד תחת אחד השיחים, תרגם אונקלוס תחות חד מן אילניא, וכי לא היתה התורה יכולה לכתוב תחת אחד מן האילנות אלא אחד השיחים, אחר ששחה ואמר להקב"ה רבש"ע הואיל ואתה עתיד להורגו בצמא איך בשרתני, ואמרת לי הנך הרה וילדת בן וכו' ועל פני כל אחיו ישכון, וישמעאל ג"כ הואיל ואתה הורגני בצמא למה בשרת לאבי ואמרת ולישמעאל שמעתיך. אז וישמע אלקים אל קול הנער, א"כ יהיה פירוש שיחים מלשון שיחה ודיבור.-


שפתי כהן עה"ת לרבי מרדכי הכהן מגורי גוריו של האר"י הק' פרשת וירא על אתר.

זקן ששכח
הודעות: 2767
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוקטובר 25, 2010 9:32 pm

נוטר, נחמד.
אבל ודאי ידוע לך שאין צורך ללשון שאולה שום מקור מפורש. כשתעיין בספרי הרחיד"א תמצא פתגמים כאלה למאות ולא טרח מאן דהו למצוא להם מקור מפורש כי זה ממש מיותר, ואף מי שנתשמש בכך לא חשב אף לרגע שזהו ביאור המילות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוקטובר 25, 2010 10:16 pm

החיד"א לא חידש דבר בענין המליצות המיוסדות על פסוקים, אף שהפליא בהם. (רעו ומחתנו ר"ד פארדו, הצטיין בהם יותר אלא שמליצותיו 'כבדות' והקורא שאינו מקושט בכ"ד כתבי הקודש עיף ויגע בהן) אכן חידוש של החיד"א (כמדומני) הוא שילוב מליצות בתוך תפילות ! לדוגמא בתפילה הנאמרת בתשליך: גם אסור נלוה עמהן - ע"פ גם אשור נלוה וכו'. וזה באמת מפליא.

בתוך הגולה
הודעות: 824
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' אוקטובר 26, 2010 9:02 am

שיח לש' דיבור מצינו כבר בדרשת חז"ל עה"פ וכל שיח השדה "כל האילנות כאילו משיחין אלו עם אלו. כל האילנות כאילו משיחין עם הבריות." (ב"ר בראשית פרשה יג )

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוקטובר 26, 2010 9:41 am

גם את "בן תשעים לשוח" (אבות, ה כא) יש שפירשו מלשון דיבור, בניגוד לביאור המקובל מלשון כפיפה.
עי' לרי"ח סופר, שם בצלאל, ח"א, בסימן הראשון.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אוקטובר 26, 2010 8:51 pm

איש_ספר כתב:החיד"א לא חידש דבר בענין המליצות המיוסדות על פסוקים, אף שהפליא בהם. (רעו ומחתנו ר"ד פארדו, הצטיין בהם יותר אלא שמליצותיו 'כבדות' והקורא שאינו מקושט בכ"ד כתבי הקודש עיף ויגע בהן) אכן חידוש של החיד"א (כמדומני) הוא שילוב מליצות בתוך תפילות ! לדוגמא בתפילה הנאמרת בתשליך: גם אסור נלוה עמהן - ע"פ גם אשור נלוה וכו'. וזה באמת מפליא.


אכן. גם ההמשך שם "אסורים ולטושים בגלויות" בא מהפסוק "ובני דדן היו אשורים ולטושים ולאומים".

אציין שבאמירת תשליך זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם הקב"ה. לכאורה מתבקש שתפילה תהיה רצינית ומדויקת, ומליצות אלו נדמות לי כקריצה קלה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוקטובר 26, 2010 8:57 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
אכן. גם ההמשך שם "אסורים ולטושים בגלויות" בא מהפסוק "ובני דדן היו אשורים ולטושים ולאומים".

אציין שבאמירת תשליך זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם הקב"ה. לכאורה מתבקש שתפילה תהיה רצינית ומדויקת, ומליצות אלו נדמות לי כקריצה קלה.
.

אציין שבכל קריאת אשכול כיוצא בזה זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם כבודם של קדמונים שרפי מעלה, לכאורה מתבקש שהדיבור על רבנן קשישאי (דוגמת רבינו הרב חיד"א זיע"א) יהיה רציני ומדויק, והתבטאויות פומביות אלו נדמות לי כקריצה קלה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוקטובר 26, 2010 8:59 pm

אחת התכונות של מליצות הרחיד"א היא שהוא משתמש בהחלפת אותיות. כמו הדוגמה המוזכרת אסור נלוה עמם וכמו שכתב עצב מזריע זרע כמליצה על קרי בסיבת עצב מעניין אם גם דבר זה מצוי אצל אחרים.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אוקטובר 26, 2010 9:02 pm

נוטר הכרמים כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
אכן. גם ההמשך שם "אסורים ולטושים בגלויות" בא מהפסוק "ובני דדן היו אשורים ולטושים ולאומים".

אציין שבאמירת תשליך זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם הקב"ה. לכאורה מתבקש שתפילה תהיה רצינית ומדויקת, ומליצות אלו נדמות לי כקריצה קלה.
.

אציין שבכל קריאת אשכול כיוצא בזה זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם כבודם של קדמונים שרפי מעלה, לכאורה מתבקש שהדיבור על רבנן קשישאי (דוגמת רבינו הרב חיד"א זיע"א) יהיה רציני ומדויק, והתבטאויות פומביות אלו נדמות לי כקריצה קלה.


מצאוני הנוטרים הסובבים בעיר הכוני פצעוני...

(ואל תשיבוני ש..., כי גם זו...)

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'תחת אחד השיחים'-מקור לניב המקובל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוקטובר 26, 2010 9:26 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
נוטר הכרמים כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
אכן. גם ההמשך שם "אסורים ולטושים בגלויות" בא מהפסוק "ובני דדן היו אשורים ולטושים ולאומים".

אציין שבאמירת תשליך זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם הקב"ה. לכאורה מתבקש שתפילה תהיה רצינית ומדויקת, ומליצות אלו נדמות לי כקריצה קלה.
.

אציין שבכל קריאת אשכול כיוצא בזה זה מפריע לי כל פעם מחדש, כאילו עושים כאן מעין התבדחות קלה עם כבודם של קדמונים שרפי מעלה, לכאורה מתבקש שהדיבור על רבנן קשישאי (דוגמת רבינו הרב חיד"א זיע"א) יהיה רציני ומדויק, והתבטאויות פומביות אלו נדמות לי כקריצה קלה.


מצאוני הנוטרים הסובבים בעיר הכוני פצעוני...

(ואל תשיבוני ש..., כי גם זו...)
.

אמר ריש לקיש, רבנן לא צריכי נטירותא.

ב"ב ז,ב.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים