מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

חיפושי מקורות וכדומה
הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' ספטמבר 27, 2010 5:17 pm

במסגרת עבודתי על כתב יד מתלמיד הרמ"ע מפאנו, מביא פירוש אלשיך שלפום ריהטא לא מצאתי בספרי האלשיך, היכול לעזור לי בזה יבורך מן השמים


על דרך מה שפירש החכם אלשיך זלה"ה (*) חכמתו מתקיימת, על אהרן הכהן שעמדה לו גדולתו - היא הכהונה - מפני שנתיירא מהחטא, ותמיד היה חטאו לפניו, עד שהיה המזבח דומה לו לעגל (תרגום יונתן ויקרא ט, ז), ולפיכך היה בוש ליקרב אצלו, עד שמשה אמר לו (ויקרא ט, ז) קרב אל המזבח, ועל כן עמדה לו חכמתו היא כהונתו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ספטמבר 27, 2010 5:29 pm

האם בדקת בפירושו של ר' משה אלשיך למסכת אבות על אתר?
הפירוש נקרא 'ירים משה', ונדפס לראשונה בפיורדא תקכד, ולאחר מכן במהדורות נוספות. (כנראה, שלכל הפחות אחת מהמהדורות מצוייה באוצר או בה"ב).

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' ספטמבר 27, 2010 5:44 pm

כמדומני שבירים משה אין פירוש על משנה זו

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ספטמבר 27, 2010 5:47 pm

הוד_והדר כתב:כמדומני שבירים משה אין פירוש על משנה זו


מה זה נקרא "כמדומני"? בדקת ולא מצאת?
ואולי הפירוש למשנה זו נספח בטעות למשנה שלפניה או לאחריה.
מן הראוי לבדוק היטב קודם שמעלים שאלה לפורום.
אני, עכ"פ, משתדל לנהוג כך.

הוד_והדר
הודעות: 2557
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

הודעהעל ידי הוד_והדר » ב' ספטמבר 27, 2010 6:14 pm

כמדומני פירושו, שבאמת בדקתי ולא מצאתי, אבל בכל זאת יכול להיות על משנה אחרת, אכן לא עברתי על כל הספר בעיון, וכן לא על שאר ספריו, כמובן שעשיתי חיפוש בדי בי אס, וכן באוצר החכמה, וכן באוצרות התורה, וכן בהיברו בוקס, אבל לא עלתה לי ארוכה

כל השאלות שאני מעלה לפורום זה אחרי בדיקה כבר כמה פעמים וכמה שעות חיפוש שלא מצאתי כלום, או לפעמים מצאתי משהו שאינו בטוח שהינו המקור הכי טוב שיש לזה, אז אני מעלה גם לפורום ורואה איך חכמי הפורום לומדים את הדבר



[סתם לעצם הדבר של אשכלותיי, כשצירפו עשר שאלות שלי לאשכול גדול אחד, לא היתה בה שום צפייה חוץ ממה שאני נכנסתי להאשכול, אתמול העליתי נושא אכן לא היו הרבה תגובות אבל היו יותר משלשים צפיות, להראות לכל האנשים הטובים פה ההפרש]

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: מקור: פירוש האלשיך חכמתו מתקיימת קאי על אהרן הכהן

הודעהעל ידי קונה הכל » ב' ספטמבר 27, 2010 6:31 pm

יתכן שהכוונה לזה - תורת משה לאלשיך, ויקרא ט, ז:


ויאמר משה אל אהרן קרב אל המזבח ועשה את חטאתך ואת עלתך וכפר בעדך ובעד העם ועשה את קרבן העם וכפר בעדם כאשר צוה ה':
הנה אהרן ראה שני דברים ויצר לו. אחד, כי הוא מביא עגל לחטאת, כי עדיין מעשה העגל לא נמחה ממנו, ולא עוד כי אם ישראל מביאים אותו לעולה על הרהור, והוא חטאת על מעשה. שנית, כי ישראל מביאים שלמים, שמורה כי שלום בינם לקונם, והוא אינו מביא שלמים, שמורה שטובים הם ממנו לפניו יתברך. על כן אמר לו משה אל תבוש על זכר העגל והתאפק, כי לעומת זה זכר המזבח שיהיה לך זכרונו למליץ. כי על ידי מזבח שבנית נתעכבו ישראל יום אחד מלעבוד עבודה זרה באמור (שמות לב ה) חג לה' מחר. וזהו קרב אל המזבח, קרב אל מה שזכרו לטוב לך ואל תחוש. ועל השנית אדרבה טוב טוב אתה לפני קונך מהם, כי הם צריכים לך ואתה אינך צריך אליהם. כי הנה עשה את חטאתך ואת עולתך, ובקרבנותיך אלה תכפר בעדך ובעד העם גם הם. אך אתה אינך צריך להתכפר בקרבנם, כי ועשה את קרבן העם וכפר בעדם בלבד ולא בעדך:


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים