מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

[מקור] שינוי בכללי הפסיקה לפסח ולשאר ימי השנה

חיפושי מקורות וכדומה
הוצאת-אמת
הודעות: 144
הצטרף: ד' ינואר 23, 2013 10:29 pm

[מקור] שינוי בכללי הפסיקה לפסח ולשאר ימי השנה

הודעהעל ידי הוצאת-אמת » ה' ינואר 09, 2014 1:02 am

כותב רבינו בעל 'מנחת אלעזר' זי"ע בספרו 'נמוקי אורח חיים' סימן תמג, סק"א: "החמירו רבותינו ז"ל בהוראתם ומנהגיהם, כאשר קבלנו בזה, ואנחנו אחריהם, בענינא דפסחא למעשה, בחומרי דמתנייתא, בכפלתא דכפלתא, הגם שבמקומות אחרים בשארי הלכות היה הוראתם בדרך ממוצע, ובהרבה דברים להקל בכחא דהיתרא עדיף כנודע"

האם יש מי שיודע לציין מקורות לכלל זה?



שכויח

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: [מקור] שינוי בכללי הפסיקה לפסח ולשאר ימי השנה

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' ינואר 09, 2014 8:11 am

מדוע לומר שכוונת המנח"א ל"כלל פסיקה" שיש לנו למצוא מקורו, הלא דבריו יוצאים בפשטות מהרבה הלכות שבפסח מחמירים בהן [בעיקר לדעת הרמ"א] יותר מאותו הדין בשאר ענייני איסור והיתר, בראש ובראשונה עניין נותן טעם לפגם בסי' תמ"ז ס"י, וכן דין חוזר וניעור בדבר יבש שם ס"ד והחשש לכלי שני שם ס"ג, וכן בקצת מדיני הגעלה בסי' תנ"א.
נערך לאחרונה על ידי תוך כדי דיבור ב ה' ינואר 09, 2014 8:32 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הוצאת-אמת
הודעות: 144
הצטרף: ד' ינואר 23, 2013 10:29 pm

Re: [מקור] שינוי בכללי הפסיקה לפסח ולשאר ימי השנה

הודעהעל ידי הוצאת-אמת » ה' ינואר 09, 2014 8:20 am

תוך כדי דיבור כתב:מדוע לומר שכוונת המנח"א ל"כלל פסיקה" שיש לנו למצוא מקורו, הלא דבריו יוצאים בפשטות מהרבה הלכות שבפסח מחמירים בהן [בעיקר לדעת הרמ"א] יותר מאותו הדין בשאר ענייני איסור והיתר, בראש ובראשונה עניין נותן טעם לפגם בסי' תמ"ז ס"י, וכן דין חוזר וניעור בדבר יבש שם ס"ד והחשש לכלי שני שם ס"ג, וכן בקצת מדיני הגעלה בסי' תנ"א.


אכן לכאורה לזה הכוונה בפשטות, אבל הוא כותב זה בלשון כללי פסיקה, אז אני מחפש מקור מפורש יותר

וראה דברי החיד"א בלב דוד פ"ל שכותב במדויק את מה שכתב המנח"א שבחמץ מחמירין יותר משאר כל ההלכות מפני שרומז ליצר הרע, פשוט חפשתי עוד מקורות

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: [מקור] שינוי בכללי הפסיקה לפסח ולשאר ימי השנה

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' ינואר 09, 2014 8:32 am

ביסוד העניין אפשר לציין לראשונים (הרמב"ן במלחמות פסחים ד' ע"ב ועוד) שביארו בדברי חז"ל שמפני שהתורה החמירה בחמץ בפסח יותר משאר איסורים, שיהיה אסור אף בשהייה גרידא ושאיסור אכילתו בכרת, ע"כ גם חז"ל החמירו בו יותר מבשאר עניינים שיהא אסור אפילו במשהו.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: [מקור] שינוי בכללי הפסיקה לפסח ולשאר ימי השנה

הודעהעל ידי פלתי » ה' ינואר 09, 2014 9:23 am

תוך כדי דיבור כתב:מדוע לומר שכוונת המנח"א ל"כלל פסיקה" שיש לנו למצוא מקורו, הלא דבריו יוצאים בפשטות מהרבה הלכות שבפסח מחמירים בהן [בעיקר לדעת הרמ"א] יותר מאותו הדין בשאר ענייני איסור והיתר, בראש ובראשונה עניין נותן טעם לפגם בסי' תמ"ז ס"י, וכן דין חוזר וניעור בדבר יבש שם ס"ד והחשש לכלי שני שם ס"ג, וכן בקצת מדיני הגעלה בסי' תנ"א.

ונוסף גם הוא
פניני הלכה.PDF
(193.12 KiB) הורד 222 פעמים

בעמוד השני רשימה שלימה של חומרות של רמ"א על פני המחבר.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים